PDA

View Full Version : T-rex comp nova



Rutger Molenberghs
22 december 2015, 12:55
Het is een tijdje geleden dat ik nog op het forum gepost heb, maar deze moet ik toch delen. Ik was al een tijdje op zoek naar een compressor om te gebruiken bij finger picking. Ik heb nl. een tweetal gitaren waarbij de bassnaren overheersen als je het plectrum achterwege laat. Om het betaalbaar te houden, was ik op zoek gegaan op de tweedehandsmarkt. De Boss CS-3 (ik weet dat er heel wat mensen niets van dit merk moeten weten...) leek mij een goede kandidaat om de wereld van de compressors te ontdekken. Die pedaaltje geraak je immers gemakkelijk terug kwijt en vallen qua aanschafprijs meestal mee.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik terecht op de website van een grote Duitse muziekwinkel met vestiging in Keulen (iedereen weet nu wel welke). Daar staan momenteel de T-rex comp nova pedaaltjes in promotie (waarschijnlijk omdat ze uit het assortiment gaan). Voor €77 kan je je daaraan geen buil vallen me dunkt. Her en der vind je ze tweedehands voor hogere vraagprijzen. Moest ik hem beu worden, dan zal ik er niet veel op verliezen.

Mijn bevindingen volgen later. Gitaarspelen is momenteel fysisch een hele opgave voor mij en blijft dus beperkt. :(

the sure thing
22 december 2015, 20:13
De comp nova is een uitstekende compressor. Goed instelbaar! Alleen jammer dat ie geen blend-knop heeft. Dus weer weggedaan...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
22 december 2015, 20:25
Een blend knop? Om je directe signaal met het effect signaal te mengen? Werkt dat goed bij een compressor?

the sure thing
23 december 2015, 08:12
Jazeker! Het nadeel van ALLE conventionele compressors voor gitaar is dat ze af en toe "pompen", dus het volume van het geluid hoorbaar omhoog krikken als het volume van de gitaar minder wordt. Daardoor hoor je het geluidsvolume vaak af en toe schommelen. Ergo: de dynamiek is vaak weg. Vooral als je veel met de volumeknop van de gitaar werkt, werkt een conventionele compressor dit vaak "tegen". De Comp Nova had dit overigens het minst van alle compressors die ik ken....

Met de komst van de blend-knop kan voor een deel droog signaal worden toegevoegd. Uiteindelijk resultaat? Een compressor die prima voor wat extra sustain zorgt, maar ook prima om kan gaan met de dynamiek van het gitaarspel. Ik vind het ideaal. Voor mij niets anders meer. Mijn compressor is een "always on" effect geworden.

Ik had vroeger een haat/liefde verhouding met compressors, maar dat is nu helemaal weg.

Nellyrocks
23 december 2015, 09:01
Een compressor is voor mij absoluut geen 'always on' pedaal maar ik ben erg tevreden met mijn Barber Tone Press en die kom je tweedehands ook wel onder de €100,- tegen. Hij kan, inderdaad door de blend knop, erg subtiel een beetje sustain geven maar je kunt er ook zo'n MXR Dynacomp plop mee krijgen, mocht je dat willen.

The Lo Lands
23 december 2015, 09:52
Een 'blend' functie bij compressors kan soms handig zijn maar is niet een 'must have'. Ik heb zelf de Strymon OB1 compressor zonder 'blend' en vind ik vele malen beter dan bijvoorbeeld de Wampler compressor met blend die ik een tijdje gehad heb. Het belangrijkste is dat een compressor transparant is en je sound niet teveel kleurt. Als ik zou moeten kiezen tussen de boss of de t-rex zou ik het niet meteen weten. Ga ze beiden eens testen indien mogelijk.

the sure thing
23 december 2015, 10:48
Ik heb ze beiden getest: IMHO is de T-rex écht vele malen beter. Dan heb ik t wel over de Boss CS-3. De Boss CS-2 is wel weer een stuk beter, maar voor mij wint bij deze keuzes de T-rex


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FruscianteFan
23 december 2015, 12:52
Ergo: de dynamiek is vaak weg.
no shit, sherlock.

Ik snap het wel, je wilt het beste van beide werelden. Ik gebruik mijn comp nova soms voor finger picking - zeker als er veel instrumenten tegelijk hoorbaar zijn. Verder voor strijkstok en geluidseffecten. Oh, en om met fuzz probe te spelen tegelijk met zang.

Maar als ik dynamisch wil spelen, moet-ie toch echt gewoon uit ;)

Rutger Molenberghs
23 december 2015, 20:55
Ik heb de T-Rex voor mijn Laney Cub 10 gehangen en tot nu toe doet hij wat ik ervan verwacht. Ik moet nog wat spelen met de comp en attack knoppen.
Het is trouwens happy hour qua pedaaltjes. Ik ontdekte net een zelfbouw Fuzz Factory die ik een paar jaar geleden in elkaar geknutseld heb, maar die niet wekte. Die heb ik dus ook werkend gekregen.