PDA

View Full Version : Nieuwe Yamaha Revstar gitaren



Jay75
21 december 2015, 23:51
Nooit een fan geweest van Yamaha gitaren maar die nieuwe serie ziet er toch wel erg lekker uit, vooral die P90 modellen met tailpiece.
Iemand al in het echt gezien/bespeeld?

https://www.youtube.com/watch?v=9pqP7bmw2cM

richwoodplayer
22 december 2015, 01:47
nu ook door peppie en kokkie:
https://www.youtube.com/watch?v=VejDWeBti2c

Klinken best goed, en zien er erg stoer uit!

telerocker
22 december 2015, 02:47
Nope, wel videootjes geluisterd, voor wat ze waard zijn. Stevige pricetags voor Indonesian made guitars, maar misschien zijn het gewoon goede planken. Ze zien er wel goed uit. Ik hou niet zo van matte finishes, maar in dit geval vind ik het zeker niet verkeerd.

Joost de Ruig
22 december 2015, 05:11
Zo op het eerste oog best coole gitaren. Toch eens proberen als ik ze tegen kom.

arjanb01
22 december 2015, 06:42
Ik zag ze bij session op YouTube al voorbij komen. Hele originele modellen die zeker kans van slagen hebben. En ze klinken ook vet!

Duhsjaak
22 december 2015, 10:07
Heb Yamaha's. Waaronder een Pacific Tele, die vaker uit elkaar en weer in elkaar is gezet dan je kunt bedenken.
Telkens met andere pups en wat al niet. En die maar weigert stuk te gaan.

Heb er ook eentje gehad die zo goed was, dat ik me te pletter stond te vervelen. Iedereen die wel in een goede Audi heeft gereden herkent dat mogelijk. Zo fijn geslepen, dat alle persoonlijkheid eruit is.
Die gitaar (is dat een 611 E.?) heb ik voor een paar tientjes overgedaan aan een aardige dame die van akoestisch naar elektrisch wilde overstappen.

Het 'nieuwe' model grijpt erg terug op de eerste echte modellen waarmee Yamaha rond 1969 zijn offensief begon. Er is in dit model zelfs een Santana signature geweest in de Holland Pop Festival tijd. Net na Woodstock dus. Ik gok dus 1970.

In Indonesië gebouwd of niet, ga er rustig van uit dat er geen centimeter op materiaal en kwaliteit is beknibbeld. Je gaat steil achterovervallen van de waar voor zijn geld.

Ik aas al een maand of wat op een bas. Yamaha dus.
Ik ben super benieuwd hoe gitaristen op deze serie zullen gaan reageren.

Jammer dat Key weer geen pleuris heeft begrepen van het gegeven dat P90's niet splitbaar zijn. Lastig hè jongens, je een beetje verdiepen in je eigen vak?

Want ja, ik heb wel een beetje gas voor zo'n ding met P90's dus. Wat een prachtdingen zijn dit.
Vriendelijke groet, Gus

Ruud313
22 december 2015, 10:49
De Indonesische pacifica 611's zijn echt erg goeie gitaren, dus als deze uit dezelfde fabriek komen, dan zal op de kwaliteit niks aan te merken zijn vermoed ik. Ik heb net vanochtend de review van Andertons bekeken en ze ogen en klinken inderdaad prima.

almarvk
22 december 2015, 10:53
Yamaha zijn altijd al erg onderschatte gitaren. Maar wat moeten deze gitaren gaan kosten?

Joost de Ruig
22 december 2015, 11:48
Vier shops gebeld, maar nog geen daarvan heeft hem op voorraad. Sterker nog, 1-tje had heel enthousiast Yamaha voorgesteld een demo te organiseren, maar Yamaha had al 2x niet gereageerd op dat voorstel....

arjanb01
22 december 2015, 13:05
Check op session.de, de goedkoopste 400, de duurste 999.

arjanb01
22 december 2015, 13:06
Deze link ff checken en onder het filmpje zie je de link:

http://youtu.be/0WYCyBuXJyw

telerocker
22 december 2015, 13:53
http://www.guitarking.nl/product/search&search=revstar&sort=p.price&order=ASC&limit=50

En nee, ik werk daar niet, noch ken ik de exploitanten.

Joost de Ruig
22 december 2015, 14:07
Bedankt voor de adressen waar de Revstars wel op voorraad zijn. Deze had ik zelf ook gevonden, maar ik zocht eigenlijk binnen een straal van 100 km :)

Het gebeurd mij maar zelden dat ik door een nieuwe gitaar verrast word. Vandaag alle youtube filmpjes bekeken die er over te vinden zijn (stuk of 20 haha). Tot nu toe springt voor mij de Revstar RS502 (naast de RS620 sunburst) eruit. De eenvoud, de P90's, de bindingen, de push/pull en de kleur spreken mij wel aan. Helaas blijkt de groene kleur die in de filmpjes te zien is, niet de productiekleur. Deze schijnt iets lichter en grijzer te zijn. De matte afwerking weet ik zo net nog niet. Peppi & Kokki geven al aan dat je er alles op ziet, maar dan heb je wel snel een soort van relic, wat mij wel weer aanspreekt :)

http://www.musiker-board.de/attachments/upload_2015-12-17_11-8-10-png.459010/

http://www.musicalalfonso.com/blog/wp-content/uploads/2015/12/REVSTAR-502-2.jpg

telerocker
22 december 2015, 14:46
Ik vind de 502T in Bowden Green ook best goed smoelen.

Joost de Ruig
22 december 2015, 15:00
Ik vind de 502T in Bowden Green ook best goed smoelen.

Qua kleur zeker, maar ik twijfel nog wat over dat staartstuk..... :-/

arjanb01
22 december 2015, 15:10
Die brick burst spreekt mij het meeste aan.
Die Japanse versies zitten gelijk op 1500 eu, zou dat te maken hebben met de gebruikte houtsoort + feel van de hals?
Volgens mij hebben die revstars allemaal platte wijde nekken en dan haak ik af, want kan d'r qua halsvorm niks mee en speelt irritant. Zijn het volle 50s necks zouden ze voor mij interessant zijn.

Pepe
22 december 2015, 15:20
Beetje Reverend vibe. Kwa sound doet het me weer denken aan een Fender wide range thinline. Daar kan ik op zich heel goed mee uit de voeten. Slimme serie, eigen smoel en gelijk de hele range, tis net een Volkswagen Polo.
Dat van die platte brede neck, het ziet er wel zo uit. Ja, da's ook niet voor mij. Sowieso is het niet voor mij, ik heb al meer dan genoeg maar ik mag er graag naar kijken.

Joost de Ruig
22 december 2015, 15:47
Volgens mij hebben die revstars allemaal platte wijde nekken en dan haak ik af, want kan d'r qua halsvorm niks mee en speelt irritant. Zijn het volle 50s necks zouden ze voor mij interessant zijn.

Waar maak je dat uit op? Het zou voor mij ook een showstopper zijn......

telerocker
22 december 2015, 16:29
Qua kleur zeker, maar ik twijfel nog wat over dat staartstuk..... :-/

Da's een kwestie van testen. Ik kan me niet voorstellen dat Yamaha iets ontwerpt wat niet werkt.

arjanb01
22 december 2015, 16:34
Waar maak je dat uit op? Het zou voor mij ook een showstopper zijn......

Check het filmpje van session maar eens als hij de gitaar omdraait, ik zie toch echt weinig vlees op de achterkant van de nek. Daar maakte ik het uit op. Qua halsvorm voor mij niet interessant, krijg kramp dan en ik moet een lekkere steun in m'n hand voelen en dat heb ik met die platte nekken totaal niet, irritant en misschien een gebrek van mij 😂

telerocker
22 december 2015, 16:39
Check het filmpje van session maar eens als hij de gitaar omdraait, ik zie toch echt weinig vlees op de achterkant van de nek. Daar maakte ik het uit op. Qua halsvorm voor mij niet interessant, krijg kramp dan en ik moet een lekkere steun in m'n hand voelen en dat heb ik met die platte nekken totaal niet, irritant en misschien een gebrek van mij ��

Ik heb een Pacifica 311MS gehad, die ik destijds heb gepimpt met betere elementen, tuners en brugzadels. Lekker gitaartje, maar de hals was niet erg dik. Dunner dan de hals van een pak 'm beet een Classic Vibe. Als de Revstars een soortgelijk profiel hebben, is het vrijwel zeker niks voor jou.

arjanb01
22 december 2015, 16:53
Nee inderdaad. Maar ik vind de modellen zeer origineel en ik denk ech dat yamaha hiermee succes kan hebben. Ze maken prima producten en ik ben helemaal weg van die thr stereo oefenampjes. Vanmiddag nog ff geoefend in de huiskamer en super ding!

Joost de Ruig
22 december 2015, 16:57
Da's een kwestie van testen. Ik kan me niet voorstellen dat Yamaha iets ontwerpt wat niet werkt.

Het zal ongetwijfeld werken, maar ik doelde op de looks :)

muziekschuur
22 december 2015, 17:06
Moooooiiii!


https://www.youtube.com/watch?v=9pqP7bmw2cM

RoelSmoel
23 december 2015, 00:14
Toevallig een paar keer een band gezien waarvan de gitarist die inviel zo'n gitaar al mee had. Endorser, moest alleen de headstock afplakken omdat hij er officieel nog niet was.
Vond de gitaar maar goedkoop uitzien (was meen ik het model boven de goedkoopste, met pickup covers), speelde daarentegen wel erg fijn. Voelde ook erg degelijk aan. Als ze dat nu eens in de looks verwerkt kregen..

Jay75
23 december 2015, 11:38
Ik vind die "goedkope" look van het instapmodel best rocknroll ;)
Er zijn wat exemplaren binnen bij Bax-Shop zag ik net, alleen die RS520 niet, zul je altijd zien haha

telerocker
23 december 2015, 12:02
Nog vier weekjes wachten, zegt Bax.

Joost de Ruig
29 december 2015, 16:17
Was vandaag toevallig in de buurt van een shop waar de eerste Revstars stonden (Mollema in Franeker). Nu heb ik voornamelijk interesse in de 502 en wist dat alleen de 320 op voorraad was. Omdat ik met name benieuwd was naar de hals, ben ik toch even gaan testen. Eerste indruk: mwah… Daarnaast houd ik niet zo van metalic en deze was zwart metalic.

Aan alles is te zien dat het hier gaat om het instap model, maar voor €399 had ik wel wat meer verwacht. Rond dat budget koop je bv ook een G&L Tribute of een Squier Classic Vibe en die schaal ik aanmerkelijk hoger in.

De modellen boven de 320 hebben allemaal een topje, andere electronica en ander hardware, dus ik schrijf de Revstars nog geenzins af. Deze 320 vond ik echter matig. Redelijk geluid, prima tuners, redelijk netjes afgewerkt, maar over het algemeen toch matig. Zo hield ik bv het toneknopje in mijn hand bij de eerste draai…. Yamaha heeft best goed nagedacht over deze nieuwe serie: leuke modelletje en een paar aardige opties en varianten.

Ik ben niet zo goed in het omschrijven van de hals, terwijl het mij vandaag met name daarom ging. De hals was eerder Gibson-, dan Fender-achtig, maar dan dunner. Niet breed en ook niet echt plat (of wel?, ik heb namelijk nog nooit een gitaar met een platte hals gehad), maar mijn duim zocht naar grip. Met name mijn eerste duimkootje vond gewoon niet echt de grip/steun die ik gewend ben. Misschien dat anderen dit profiel herkennen en bv plaatsen in het profieltype waarbij ze bij wat langer spelen kramp krijgen. Zelf herken ik dat niet, maar dit profiel zal ik wel aan moeten wennen mocht ik ooit een Revstar kopen. Hoewel ik niet weet of alle modellen hetzelfde halsprofiel hebben, maar daar ga ik in eerste instantie wel van uit.

Volgende maand worden de overige modellen uitgeleverd en ga ik zeker nog eens een proberen. De 320 komt echter niet op mijn aanbevelingslijstje.


https://www.yamahamusiclondon.com/sites/ymlv5.75/productimages/big/GRS320SYL_a.jpg

dorrus
29 december 2015, 20:10
Check op session.de, de goedkoopste 400, de duurste 999.


Er blijken ook nog twee modellen van 1499 euri te zijn welke in Japan gefabriceerd zijn.
mooie gitaren maar een boel geld voor een nieuw model wat zich nog waar moet gaan maken

Rogueny
30 december 2015, 14:10
Leuke gitaren, maar niet echt mijn ding.In het filmpje van peppie en kokkie wordt vermeld dat ze tussen de 280 en 360 gaan kosten.

skyline
13 januari 2016, 17:30
Ik vind de 502T in Bowden Green ook best goed smoelen.

Ontzettend mooi ding, maar ik twijfel ook een beetje over dat staartstuk. Je schijnt het een beetje als tremelo te kunnen gebruiken?
Heb vroeger een ouwe '66 Jaguar gehad en ben genezen van gitaren die geen twee tellen in tune kunnen blijven.

Die P-90's lijken me ook super, toch jammer dat er geen model in de line-up zit met "echte" single-coils.
Zo blijft deze hele Revstar serie toch een beetje om mee te scheuren. En niet echt voor clean, ook al kan een goeie P-90 dat natuurlijk wel.

Ga die 502T zeker proberen.

heinz3110
14 januari 2016, 09:32
Tja, als je de clippies moet geloven - ook van inderdaad Peppie en Kokkie- mag je op een gitaar met humbuckers nooit clean, en met singlecoils mag je weer nooit heffiemettelen. Zo zoek je je een ongeluk om eindelijk eens een clipje te vinden waar ze eens heel clean -ik noem maar wat- jazz of country op spelen.

Een goede humbucker (en p90) kan natuurlijk ook doodgewoon clean toch :) En dat staartstuk... Eenzelfde construktie op een van mijn gitaren gehad, lijkt veel op een Badass brug, werkt prima.

jasses
14 januari 2016, 10:35
Hoewel ik niet weet of alle modellen hetzelfde halsprofiel hebben, maar daar ga ik in eerste instantie wel van uit.

Volgende maand worden de overige modellen uitgeleverd en ga ik zeker nog eens een proberen. De 320 komt echter niet op mijn aanbevelingslijstje.


https://www.yamahamusiclondon.com/sites/ymlv5.75/productimages/big/GRS320SYL_a.jpg

Ik had uit een van de filmpjes opgemaakt dat de goedkopere modellen zoals de 320 een "slim" neck shape hebben, terwijl de duurderen een "medium" neck shape. Thomann webshop lijkt dit te bevestigen.
Mijn interesse hebben ze alvast gewekt...

soup
17 januari 2016, 18:08
nu ook door peppie en kokkie:

hahaha, ik wist direct over wie je het had :seriousf:


Mooie gitaren voor de rest!

Joost de Ruig
17 januari 2016, 19:06
Ik had uit een van de filmpjes opgemaakt dat de goedkopere modellen zoals de 320 een "slim" neck shape hebben, terwijl de duurderen een "medium" neck shape. Thomann webshop lijkt dit te bevestigen.
Mijn interesse hebben ze alvast gewekt...

Goed gezien en goed nieuws voor wat betreft de neck shape. Ik ben echt benieuwd naar de andere modellen, want die instapper viel mij dus behoorlijk tegen.

Joost de Ruig
27 januari 2016, 16:22
Vandaag even de Yamaha Revstar RS620 aan de tand gevoeld. Over de 320 schreef ik al eerder mijn teleurstelling (ik vind het met name te duur voor wat er voor wordt geboden), maar deze 620 is wel een serieuze gitaar.

Mahonie body met flamed maple top (met een aparte matte afwerking), enkele binding om body/hals/kop, belly cut, vaste hals die aan de body prettig toegankelijk is en aan de kop een bescheiden volute heeft. Geen benen kam (kan toch best voor dat budget :-/ ), maar een ietwat goedkoop ogende plastic kammetje. Verder netjes afgewerkt, geborstelde nikkelen hardware (wat ik zelf wel mooi vind), medium hals, medium frets, solide en goed afstelbare brug en twee humbuckers. De pu-selector voelt wat goedkoop aan en de tonepotmeter is push/pull voor een coil-split. Beetje vreemd, want enerzijds geeft Yamaha aan hiermee een enkelspoels sound te kunnen krijgen en anderzijds geven ze aan dat het een low-cut filter is die een enkelspoels sound imiteert, maar dan zonder hum. Ik heb er te kort op gespeeld om daar nu echt een oordeel over te kunnen geven, beetje mwah-gevoel…

De hals voelt ok aan, en zeker een stuk beter dan de hals van de 320. Ik vond de hals wel wat weghebben van mijn vroegere PRS SE245. Sowieso is deze RS620 wel vergelijkbaar met een PRS en zit dan zeg maar tussen de SE en de Custom in qua prijs (€799,-). Ze hadden een nieuwe Fender Super Sonic 22 in de testruimte staan. Hoera! Totdat bleek dat de reverb kapot was en het ding nogal ruisde (zal ongetwijfeld aan de defecte reverb hebben gelegen). De pu’s klonken redelijk vet en waren zowel clean als high gain best ok. Een echt mooie crunch kreeg ik er niet direct uit, maar met wat meer tijd en een goede amp, zal ook dat gerust haalbaar zijn.

Resumé: ik wacht de komst van de RS502 af, want een P90 gitaartje zou ik nog wel eens willen hebben. Deze RS620, verkrijgbaar in een burst en in charcoal, zal zeker een bepaalde doelgroep aanspreken. Ziet er wel redelijk cool en een beetje retro uit, is netjes afgewerkt en klinkt ok. Ik vond echter een eigen karakter ontbreken en in de €800,- range is best het nodige te vinden.



https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/12640379_811785788943514_126464846900043136_o.jpg

http://www.musicandmorestore.de/out/pictures/master/product/6/147797-6.jpg

vulvasonic
28 januari 2016, 07:19
Verdomme Jay, je bent me voor. Ik kwam één van deze modellen (groen met binding) ergens op het www tegen en ik was op slag verliefd. Ik wilde er een topicje voor openen, maar jij bent me voor. :)


Het komt zelden of nooit voor dat ik een nieuw model meteen kan waarderen, maar in dit geval was ik direct om. Mijn hemel, wat een lekkere ruwe no-nonsense plank (en dat bedoel ik in de beste zin van het woord).
ik had dus slechts die groene met binding gezien, maar het doet me deugd te constateren dat de volledige heren-collectie (tsja, zo lijkt het toch een weinig op mij over te komen :D ) dezelfde jeugdige 'in your face-look' weet te behouden.


Ik lees dat niet iedereen even enthousiast is over het gebodene en dan gaat het vooral over de 'feel' van de hals. Welnu, los van het feit dat ik juist een groot liefhebber ben van een collectie gitaren met zoveel mogelijke verschillende vormen van de hals, is die verdomde 'feel' nu juist iets wat voor een groot deel zelf naar je hand te zetten is. Het is mijns inziens nogal een wonderlijk gegeven dat nieuwe gitaren standaard worden voorzien van snaren, vervaardigd uit elastiek (of wat daar op lijkt) en dat de meeste leveranciers niet eens de moeite nemen om de gitaren een beetje fatsoenlijk af te stellen, terwijl ze toch kunnen weten dat het spul een lange en barre tocht heeft ondergaan.
Gelukkig bezit ik de prettige eigenschap om daar niet alleen rekening mee te houden tijdens het pingelen, maar ik heb de overtuiging dat ik een vrij nauwkeurige inschatting kan maken hoe de gitaar speelt als het wordt afgesteld op de wijze die ik wens.
Zo ben ik er van overtuigd dat deze gitaar gaat brullen en resoneren als een dolle, zodra er een goeie set .011 (minimaal) op gelegd wordt. En uiteraard een goede actie (ik hou van een hoge actie, maar soms prefereer ik juist een lage actie), en uiteraard moet de plank volledig octaafzuiver zijn. Geloof me, dat verschil is immens. En dan heb ik het uiteraard over het verschil tussen de plank zoals je die in de winkel aantreft en diezelfde plank, maar dan afgesteld zoals jij het wilt hebben.

Ik zie in deze gitaar een echt rock monster. :D

De enige plank in deze serie die me een beetje tegenvalt is de instapper, omdat deze op geen enkele wijze probeert te verbloemen waar de 'inspiratie' vandaan komt. Jammer. De serie is 'eigen genoeg' en de gitaren hebben allemaal een heel sterke eigen smoel gekregen. Natuurlijk, qua geluid en mogenlijkheden is er niets nieuws onder de zon, maar ik, als voormalig beroepsmatig designer, geef de designer van deze reut een dikke 10!!!

:blast:

Joost de Ruig
28 januari 2016, 07:55
Vulvasonic zijn volgende gitaar is wel duidelijk :). Zelf heb ik in eerdere postings ook aangegeven het knap van Yamaha te vinden om na een jaar of 15 eindelijk met iets nieuws te komen, waarbij op zijn minst de looks van de serie best geslaagd is.

De dunnere hals lijkt alleen op de twee goedkoopste modellen te zitten en de 620 die ik hierboven beschreef vind ik dus op een aantal minpuntjes na, zeker ok. Omdat ik geen goede amp had tijdens het testen kon ik niet direct super enthousiast worden over de sound, dus ben zeker benieuwd naar andere ervaringen.

Joost de Ruig
14 april 2016, 12:27
Vandaag de Revstar 502 eens aan de tand gevoeld. Echt een prima gitaartje voor €599,- , waarvan ik mij zeker kan voorstellen dat hier markt voor is. Netjes afgewerkt, geinige mat brush hardware, matte finish die snel relict, prima P90's en best een kek modelletje. Ik ben niet echt op zoek, hoewel een P90-gitaar nog wel op mijn wensenlijstje staat. Maar dan denk ik eerder aan een LP Special of een Tele.

Altijd leuk om wat nieuws te proberen. Viel de 320 mij tegen en vond ik de 620 zeker ok, maar een beetje karakterloos, deze 502 had zeker wel karakter. Soms een beetje teveel hoog, maar dat kon eenvoudig worden verholpen met de tonepot. De hals is niet echt mijn ding. Zeker niet verkeerd, maar halzen blijven nu eenmaal heel persoonlijk. Sustain viel mij in positieve zin op en met de dry-switch kan je wat meer singlecoil eruit halen. Klinkt misschien vreemd, maar een P90 is natuurlijk een gepimpte singlecoil en met de dryswitch maakte je hem nog iets dunner, maar zeker bruikbaar.

Zoals ik over de 620 als schreef, deze 502 past wel in het rijtje van bv PRS SE. Prima gitaar met een origineel ontwerp. Pak hem eens op zou ik zeggen, als je hem tegenkomt.


http://www.dawsons.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/s/rs502_spb_f_0001.jpg