PDA

View Full Version : Gear Chuck Berry



Marc1974
21 december 2015, 20:37
Goedendag,

Ben op dit moment bezig met de muziek van Chuck Berry.

Weet iemand of hij effecten gebruikte? Kan het zelf niet zo snel vinden. Als ik luister naar de muziek, denk ik dat hij een vrij clean gitaargeluid heeft.

arjanb01
21 december 2015, 20:47
Dit helpt je denk ik wel:

http://www.premierguitar.com/articles/my-amps-date-with-chuck-berry-1

De basis van z'n geluid zijn fender dual showmans, vol open zetten, reverb erbij en een es 345 of 355 en klaar ben je. Chuck Berry all the way, qua sound dan... De rest moet je zelf doen😉

Joost de Ruig
21 december 2015, 21:54
De basis van z'n geluid zijn fender dual showmans, vol open zetten, reverb erbij en een es 345 of 355 en klaar ben je. Chuck Berry all the way, qua sound dan... De rest moet je zelf doen��

Meer met bv een Epiphone Sheraton kan je een ES 345 voordelig imiteren.

arjanb01
21 december 2015, 22:28
Exact, er zijn alternatieven voor die gibsons natuurlijk, maar ik zou wel een semi hollow body nemen inderdaad, Epi's, tokais, vintage, maken redelijke gitaren voor die sound.

Brad
21 december 2015, 23:08
Vergeet de duckwalk niet , ook niet onbelangrijk als je de man bestudeert

Wat apparatuur betreft speelde hij over een licht overstuurde Fender buizenbak in zijn jonge jaren in elk
geval

Verder zit het net als bij Hank Marvin ook in de manier van spelen

Marc1974
22 december 2015, 12:13
Speel zelf op een Fender Telecaster. Degene die de instructive DVD doet (Steve Trovato) Speelt ook een Telecaster.

Maar was vooral benieuwd naar effecten, Weinig effecten dus.

Joost de Ruig
22 december 2015, 12:20
De humbuckers in een ES over een Dual Showman geven al snel een natuurlijk crunch. Ik meen dat de Dual Showman geen reverb had (wel tremelo), maar weet niet waar Berry zijn reverb uit haalde. Verder heb ik hem nooit op pedaaltjes zien trappen en lijkt zijn geluid live steeds ongeveer hetzelfde. Ik vermoed dan ook dat er geen effecten werden gebruikt door de sjagerijnige baas :)

deefke666
22 december 2015, 12:34
Chuck Berry spelen gaat met een telecaster perfect hoor, het zal niet exact hetzelfde klinken als Berry, maar dat zal ook niet zo zijn met dezelfde spullen als hijzelf gebruikt hoor.
Met een ES zal het wat authentieker klinken, maar speciaal een gitaar kopen omdat je zijn stijl aan't bestuderen bent is denk ik wat ver gaan.
Wil je bijvoorbeeld in een band een volledige set van zijn muziek spelen dan zou ik wel investeren in een semi hollow gitaar.
Maar gewoon je tele, een buizenamp, niet teveel oversturing gebruiken en je komt een heel eind volgens mij.