PDA

View Full Version : (live) spelen met meerdere cabinetten



D3nnis
21 december 2015, 11:10
Ik vroeg me af of er mensen zijn die met meerdere cabinetten tegelijkertijd (live) spelen, en dan vooral ook hoe?
Bijvoorbeeld twee dezelfde, om effecten stereo weer te geven, of juist twee verschillende (met verschillende speakers), of....?

guhlenn
21 december 2015, 11:21
Ik vroeg me af of er mensen zijn die met meerdere cabinetten tegelijkertijd (live) spelen, en dan vooral ook hoe?
Bijvoorbeeld twee dezelfde, om effecten stereo weer te geven, of juist twee verschillende (met verschillende speakers), of....?

twee verschillende lang gedaan: 1x 15 ", 1x 2-4x 12" .

stereo effecten ook een tijd gedaan, maar dan als aparte stereo line output dat via de monitors werd uitversterkt. Twee amps tegelijk werkte nog het beste eigenlijk.

telerocker
21 december 2015, 12:32
Vroeger heb ik dat wel gedaan: twee amps simultaan en later een combo met een extra cab ernaast. Op den duur vond ik het te veel gesleep en gedoe. Ik gebruik nu al jaren een top met een 2x12-kast.

zjanke
21 december 2015, 14:17
Ik heb een tijdje met twee combo's gespeeld, een voor clean en een voor scheur en uiteraard ook wel eens lopen klooien met stereo effecten. Ik vond het in mijn situatie te veel gedoe, aangezien ik niet heel veel op een podium sta. Ik vond het uiteindelijk vooral overkill voor in de repetitieruimte. Maar ik ben wel benieuwd naar een amp met twee cabinetten en dan ook stereo, vooral hoe je die technisch in elkaar zet, volgens mij gaat dat namelijk niet werken met effecten tussen amp en speaker...

harrie-beton
21 december 2015, 14:21
Jarenlang stereo gespeeld maar eigenlijk met een optreden hoor je er geen kut van. Mono of stereo, gewoon gelijke beleving.
Beter investeren in 1 goede amp

tmms
21 december 2015, 14:30
Toch wel kicken hoor stereo. Laatst weer even stereo gespeeld (Marshall class5 plus 2x12 en een Vox valve reactor combo) met een Zoom MS70 als stereoimager, spacen:).

D3nnis
21 december 2015, 14:50
Jarenlang stereo gespeeld maar eigenlijk met een optreden hoor je er geen kut van.

Hahaha, dat is ook een beetje wat ik in praktische zin vaak meemaak.
Toen ik mijn marshall 4x12 nog stereo aanstuurde, werd er vaak toch maar 1 microfoon voor gezet. Weg effect.
Echter, ik speel nu altijd mono, en onze vaste geluidsman splitst mijn signaal eigenlijk altijd over de pa. Rechts direct, en links een paar ms vertraagd. Maar effecten als chorus en zo zijn dan nog steeds mono.

HaroldA
21 december 2015, 14:55
Rechts direct, en links een paar ms vertraagd.

Als je dan schuin voor de PA staat heb je kans dat dankzij die fase-problemen je geluid helemaal verdwijnt (tegenfase). Zet er dan 2 type microfoons voor; dit is volgens mij vragen om problemen.

D3nnis
21 december 2015, 14:59
Zou theoretisch best kunnen kloppen wat je zegt, maar praktisch gezien eigenlijk nog nooit tegen problemen aangelopen.

guhlenn
21 december 2015, 15:20
Als je dan schuin voor de PA staat heb je kans dat dankzij die fase-problemen je geluid helemaal verdwijnt (tegenfase). Zet er dan 2 type microfoons voor; dit is volgens mij vragen om problemen.

Nee omdat het maar een paar ms is krijg je wel faseproblemen, maar die problemen zijn dan gewild. Het is een beetje het copy -paste equivalent van dubbel inspelen. Het aantal ms delay is wel heel belangrijk, maar dat is 1x uitzoeken e daarna koekje...

Gitarist van een local hero band hier zweerde erbij. Gaf een heel dik geluid idd.

the sure thing
21 december 2015, 19:09
(...) nu altijd mono, en onze vaste geluidsman splitst mijn signaal eigenlijk altijd over de pa. Rechts direct, en links een paar ms vertraagd. Maar effecten als chorus en zo zijn dan nog steeds mono.
Yep een bekende techniek. Zo doet onze geluidsman dat ook.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fred dons
22 december 2015, 10:01
Ik speel "noodgedwongen" Stereo, ik mis de sprankel in mijn mesa stiletto en daar gebruik ik dus een Combo voor die in een Stereo Loop zit (strymon reverb en een Stereo Chorus), naast een erg breed en vol geluid met belletjes heb ik daarnaast ook nog steeds een een strak laag. live staan er dan wel 2 microfoons voor de speakers en mixed de geluidsman het tot 1 Stereo geluid

thuis heb ik zelf een tijdje trio gespeeld met 3 combo's en 2 stereo effecten afgetapt maar dat was Meer voor de Show :D