PDA

View Full Version : elektrische gitaar kopen



chibatbai
21 december 2015, 11:31
Beste forumgenoten,

Heb op mijn verlanglijstje ook nog 'elektrische gitaar' staan die ik wil kopen, alleen tja ik speel dus acoustisch gitaar maar wil nu voor wat pop/rock nummers ook electrisch spelen. Lees over Ibanez dat ze meer 'metal' gericht zijn en dat zoek ik eigenlijk niet. Ik zoek meer een elektrische gitaar voor de style van (John Mayer/U2/Coldplay/Radiohead)

Vraag me af wat is nou een best goede kwalitatieve elektrische gitaar die niet al te duur is. Een budget van € 400,00.

Heb namelijk totaal geen ervaring met elektrische gitaren.

Bedankt alvast people.

Groet, Simple

Da Vinci
21 december 2015, 11:43
400 euro is al best een leuk budget, dat moet zeker gaan lukken. Toevallig is een vriendin van mij recent elektrisch gaan spelen en ze heeft eerst een startsetje van Epiphone gekocht en vorige week een Yamaha Pacifica voor 125 euro incl. versterktje 2e hands op de kop getikt. Ik moet zeggen; beide zijn eigenlijk best prima gitaren. Netjes afgewerkt en prima spelend. Als je er comfortabel mee bent 2e hands te kopen (neem evt. een kennis mee die wat meer verstand van gitaren heeft) heb je meer waar voor je geld. In jouw geval moet je met een stratocaster model, evt. met humbucker in de brug, een heel eind komen. Dag zou een Yamaha Pacifica kunnen zijn maar ook diverse mexicaanse Fenders of een Squiers zijn mogelijk.

Moet je voor die 400 euro ook een versterker hebben btw?

telerocker
21 december 2015, 13:36
Als je 400 euro voor een gitaar hebt, test dan eens de Squier Classic Vibe stratocaster en telecaster. De Pacifica is ook een prima gitaar, maar de HSS-uitvoering klinkt wel wat donkerder dan een Classic Vibe. Ook een HSS-stratocaster (humbucker, single coil, single coil) van bijvoorbeeld het merk Vintage kan best goed zijn, wel testen, want ze verschillen nogal.

Is 400 euro voor gitaar + amp: probeer een gebruikte Classic Vibe en een Fender Mustang II te vinden. Dan kom je een heel eind.

Brad
21 december 2015, 17:43
Ik heb begrepen van Joost dat Blade aardige instapmodellen heeft van rond de 330 euro . En een Vox
pathfinder 10 versterker kun je al voor onder de honderd euro kopen

Uitstekend voor thuisgebruik die versterker

kirito
22 december 2015, 08:59
Je zou ervan achterover kunnen vallen hou veelzijdig zo'n Ibanez kan zijn. Met mijn Ibanez Grg heb ik toch al een paar leuke tones buiten de metal kunnen verkrijgen. De enige reden dat ik er nooit een Coldplay tone heb kunnen uithalen is volgens mij omdat ik dat nooit heb geprobeerd. Schrijf dus de typische metalmerken zoals LTD, Ibanez, Schecter en andere Jacksons zeker niet af.

Let wel op dat er geen actieve pickups in je gitaar zitten. Die doen mijns inziens niks goed buiten metal. Als je niet weet wat dat is vraag je gewoon aan de verkoper hoe die er uitzien. Ik vind dat een beetje lastig uit te leggen zonder vb.

Tunes
22 december 2015, 09:31
Eigenlijk moet je iemand in je omgeving hebben die er een beetje verstand van heeft, want voor die 400 euro koop je nieuw best een aardig ding maar tweedehands koop je op het moment voor dat geld en met een beetje zoeken echt een prima gitaar.
Dus als het kan, koop tweedehands.

Joost de Ruig
22 december 2015, 10:51
Squier classic Vibe: +1 (mijn eerste keuze)
Blade Player: +1

Midwolda
22 december 2015, 11:07
Let wel op dat er geen actieve pickups in je gitaar zitten. Die doen mijns inziens niks goed buiten metal. Als je niet weet wat dat is vraag je gewoon aan de verkoper hoe die er uitzien. Ik vind dat een beetje lastig uit te leggen zonder vb.

"Zit er een batterij in die gitaar?"

Enneh, 400 euro is een heel best budget voor een tweedehands gitaar.
Daar heb je een MIJ Squier uit begin 90er jaren voor en dan hou je nog wat over voor een kleine amp.
Goed zoeken, soms even geduld hebben, advies aan een ervaren gitaarmaatje vragen, even afdingen en hup spelen.