PDA

View Full Version : prewar D-28.....



fastfolkert
20 december 2015, 19:57
....bij onze vrienden uit Bergentheim/Dedemsvaart: http://link.marktplaats.nl/a1043144527
Maar 85k....Daar durf je toch niet meer op te spelen?

Joost de Ruig
20 december 2015, 20:02
Laatst ook al een EC Blackie voor €27.500,- . Al trek je bij beide een 0 eraf, dan had ik het er nog niet voor over.

D3nnis
20 december 2015, 20:09
Heeft de betreffende zaak nu eenmaal veel gitaren die veel waard zijn, of proberen ze gewoon dingen tegen idiote prijzen in de markt te zetten?
Zie wel vaker prijzen die ik fantasievol vind.
Ik bedoel niet te zeggen dat ze niet sporen, daarvoor ken ik de betreffende waar niet goed genoeg.

Joost de Ruig
20 december 2015, 21:01
Ik ga er vanuit dat ze bij TFOA weten wat ze doen. Maar is MP nu het medium voor deze exclusieve gitaren?

arjanb01
20 december 2015, 21:08
Deze winkel positioneert zich aan de bovenkant van de markt.
En die winkel loopt blijkbaar. Ik zie er nog weleens leuke gitaren voorbijkomen die wel betaalbaar zijn hoor. En stuur je ze een mailtje dan krijg je snel en netjes antwoord. Volgens mij een prima zaak.

Joost de Ruig
20 december 2015, 21:21
Deze winkel positioneert zich aan de bovenkant van de markt.
En die winkel loopt blijkbaar. Ik zie er nog weleens leuke gitaren voorbijkomen die wel betaalbaar zijn hoor. En stuur je ze een mailtje dan krijg je snel en netjes antwoord. Volgens mij een prima zaak.

Helemaal mee eens, maar voor die zeer exclusieve gitaren heb je toch een behoorlijk netwerk nodig, dat zich wereldwijd uitstrekt lijkt mij. Ik denk niet dat er onder de GItaarnetters leden zijn die in hun MP-zoekopdrachten een pre-war D28 hebben staan.

Bij mij in Sneek zit een garage die uitsluitend in zeer exclusieve Amerikanen doet. Die adverteren nul en voor een restauratie sta je 2 jaar op een wachtlijst. Hun netwerk vindt hen en niet andersom. Toch mooi als je dat voor elkaar krijgt.

Rizz
20 december 2015, 22:44
Hun netwerk reikt ook ver, heb ik me wel eens laten vertellen. Maar het is nu ook niet zo dat ze uitsluitend high end gitaren verkopen. MP is een uitstekend medium om relatief goedkoop een groot bereik te realiseren. Ook zij zullen niet ongemoeid zijn gelaten door de terugvallende verkoop. Maar blijkbaar doen ze toch iets goed, aangezien ze recent een nieuwe pand hebben betrokken.

Pepe
20 december 2015, 23:57
Ik vermoed dat hun clientèle vooral in Duitsland zit. Prijzen in West Europa zijn voor Amerikaans vintage vrij hoog. Je kan het wel zelf importeren uit de USA maar een dure oude akoestische gitaar, dat wil je toch eerst zelf in je handen hebben gehad. Ik denk dat ze prima weten wat ze kunnen vragen, van hovenier met een hobby is het langzaam naar een van de grootste zaken in Europa gegroeid, dan kan alleen als je een vrij realistisch beeld hebt.

arjanb01
21 december 2015, 07:51
Ik moet nog altijd naar tfoa toe lijkt mij echt een leuke zaak. Ze hebben ook veel haar strats en g&l gitaren staan waar ik echt wel warm voor loop.
Ze vragen bijvoorbeeld voor een g&l legacy, met die z-pickups 999 eu, tweedehands, maar die zie je elders echt voor meer staan.

arjanb01
21 december 2015, 07:53
Laatst ook al een EC Blackie voor €27.500,- . Al trek je bij beide een 0 eraf, dan had ik het er nog niet voor over.

Een ec signature strat, de cs tod krause versie, is 6500-7000 euro hoor.
En een Martin voor 8500 zie je ook bij de nieuwe modellen 😉
Dus als je een 0 van beide bedragen haalt hebben ze zowat uitverkoop 😂

Little Jay
21 december 2015, 09:40
Ik heb geen ervaring met TFOA, dus ik mag niet te kritisch zijn maar ik vind hun prijzen behoorlijk stevig.... Nu zouden ze natuurlijk gek zijn dat niet te vragen als ze dat er wel voor kunnen krijgen, maar toch. Ook zie ik in hun advertenties nog wel eens gekke dingen staan (zoals laatst een peperdure 50ies tortoise slagplaat voor een ES-175.. maar dat model is nooit met een tortoise slagplaat uitgebracht, maar soit).

Ik koop toch liever zelf tweedehands, scheelt een hoop centjes. Wel rete-geile gitaren in hun aanbod :)

synapse
21 december 2015, 12:37
Niet om bijdehand te doen, maar dit zal toch ook wel een (prijzige) tweedehands gitaar zijn?

Hendrik1970
21 december 2015, 12:41
Nee vers uit de preserveer sinds het jaar kruik.
dat zou nog eens een winkeldochter zijn niet dan?

NLF
21 december 2015, 20:34
Ik ben er afgelopen vrijdag voor het eerst geweest. Aardige mensen, goed geholpen, thee aangeboden gekregen etc. De prijzen ... tsja, wat zal ik daar nu over zeggen. Als je tweedehands particulier koopt ben je natuurlijk een stuk goedkoper uit (en dat is dus meer mijn ding), maar als je als ondernemer het hoofd boven water wilt houden moet je toch echt "commerciele" prijzen hanteren. Laten we het zo zeggen: het zijn prijzen die in zakelijk opzicht te verantwoorden zijn. Wat betreft zo'n pre war D 28: voor de crisis uitbrak was zo'n ding vermoedelijk nog een heel stuk duurder. Maar dat zijn echt beleggingsobjecten, die worden gekocht om ergens in een kluis te leggen. Met een muziekinstrument heeft dat (helaas) niets meer te maken.

arjanb01
21 december 2015, 20:40
Ik vraag me dan af in hoeverre je kan afdingen op hun prijzen?
Ik ga er echt een keertje heen, mooie spullen daar!

Joost de Ruig
21 december 2015, 21:58
Vandaag zag ik een Gibson LP special (double cut met P90) uit 1990 bij TFOA voor iets van €1300,-. Toch een gitaartje waar ik al jaren een oogje op heb......

Mr.Fingers
21 december 2015, 22:05
Is het duur: ja (tfoa hanteert forse prijzen, dat is geweten), maar een prewar D-28 is iets wat voor veel gitaristen de heilige graal van de reguliere akoestische flattops is (vergelijkbaar met de 58-60 LP Bursts). Het is natuurlijk niet een van de 93 ooit gemaakte prewar D45's, maar ze hebben wel dezelfde impact, doordat de D28 de referentie is, waar quasi iedere andere gitaar op gebaseerd is. Dat heeft zijn prijs, en de specificaties (brazilian straightgrain rosewood, scalloped forward shifted bracing, originele herringbone (geïmporteerd vanuit Duitsland, wat na de oorlog niet meer beschikbaar was, omdat de fabriek platgebombardeerd werd),...) zijn ook hypergewild, net zoals de bouwkwaliteit (na de oorlog bleek het erg moeilijk om het niveau van de jaren 30 te halen). De dreadnough was in de jaren 30 een nieuw model, en niet goedkoop. In 1939 werden er slechts 123 D28's gemaakt, dus zoveel zijn er niet meer van tegenwoordig. Exclusiviteit heeft ook z'n prijs. Ik heb ooit op een 1938 gespeeld, en ik kan je verzekeren, er is geen enkele moderne gitaar die kan tippen aan die klank (rijkheid, présence en puur volume).

Charlie McD
24 december 2015, 11:12
Na al heel lang het voornemen te hebben gehad, ben ik begin december voor het eerst bij TFOA geweest. Voor mij als akoestisch gitarist was het al jaren een web-eldorado, maar altijd net te ver om vanuit de randstad eens langs te gaan. Bij het zoeken naar een nieuwe gitaar kon ik er niet meer omheen. Na eerst veel vergelijkend warenonderzoek op internet te hebben gedaan, kwam ik tot de conclusie dat TFOA wellicht niet goedkoop is, maar dat ik voor de kwaliteit gitaar met een wat meer uitzonderlijk, persoonlijk geluid die ik zocht nergens in Europa voor echt minder terecht kon. Eenmaal binnen in hun nieuwe onderkomen in Dedemsvaart werden al mijn verwachtingen overtroffen. Kamers, zo niet zalen vol met nieuwe en tweede hands gitaren aan de muur. Ik had al heel wat gezien aan gitaarwinkels in de wereld, maar dit niet eerder. Ruim drie uur lang heb ik er in alle rust net zo veel gitaren kunnen bespelen als ik wilde. Ik was met het vaste voornemen gekomen om geen beslissing te nemen en Rudi TFOA Bults drong ook niet aan. Wel had hij mij al een heel correcte inruilprijs voor een van mijn oude gitaren toegezegd. Op de terugreis in de auto, nog voor ik Dedemsvaart uitreed ;), wist ik het eigenlijk al, maar ik reed door... Na een nachtje slapen/woelen hakte ik de knoop door en werd ik de eigenaar van een prachtige pre-owned Lowden S-35. Ook de nazorg van TFOA is voortreffelijk. Dus wat mij betreft niets dan goeds over deze uitzonderlijke winkel (het is overigens veel meer dan dat!), die z'n prijzen beslist waarmaakt.

duckman
24 december 2015, 12:00
ik heb er in 2013 een gitaar gekocht, was oorspronkelijk 2700 euro en kon hem voor 2400 euro meenemen (geen inruil)



Ik vraag me dan af in hoeverre je kan afdingen op hun prijzen?
Ik ga er echt een keertje heen, mooie spullen daar!

arjanb01
24 december 2015, 12:11
Klinkt goed allemaal! Topservice👍
Ik denk dat ik er ooit een g&l strat koop die vind ik toch wel veel bang for the buck!

Joost de Ruig
24 december 2015, 12:16
Charlie omschrijft het mooi: service en kennis is zeker ook wat waard. Trouwens best nog een investering om zo'n collectie op te bouwen. En geen importeur die je wat gitaartjes in consignatie geeft.

apekop
24 december 2015, 15:18
Dus wat mij betreft niets dan goeds over deze uitzonderlijke winkel (het is overigens veel meer dan dat!), die z'n prijzen beslist waarmaakt.

ok klinkt goed. Jammer dat het zo ver weg is...
had ie nog wat leuke en goede 12-snarige hangen?

Triggy
24 december 2015, 16:36
Ben bij TFOA al een paar keer langs geweest.
Zelfs eens een hele zaterdag gitaren vergeleken, broodje ei gehad, sloten koffie op en met niets naar huis gegaan. Vonden ze niet eens heel erg;)
Inderdaad wat duurder als gangbaar, maar wel prettig persoonlijk contact, snelle reacties op vragen en prima inruilprijzen.
Zeker op de nieuwe locatie in Dedemsvaart een waanzinnige collectie ....guitarheaven....:rockon:
Andere aanrader als je op zoek bent naar echt high end acoustisch wat mij betreft : www.Diamondguitars.nl , ook Wil is een aardige vent met veel kennis van zaken.