PDA

View Full Version : Rockett Animal mods?



Midwolda
20 december 2015, 12:52
Hello guys & girls,

Wat een fijn ding is dat toch, die Rockett Animal overdrive...
Lekker open helder transparant geluid als je 'm voor een Fender buizenamp zet, beetje Marshall erin.
Echt mooi geluidje, spatzuiver en toch gruizig op een laidback manier.
Luistert ook erg goed naar waar en hoe je de snaren aanslaat.

Maar.

Dat "beetje" is soms een beetje veel. Twee vragen om dit aan te pakken:
1. Ik zou graag de gain-knop willen halveren, dus wat nu 50% open is mag 100% worden, daar heb ik meer dan genoeg aan en het is ook nog eens beter doseerbaar.
2. de "snarl"-switch open zetten geeft teveel push in zowel drive als volume (alhoewel ik vermoed dat dat in dit geval één ding is). Mag ook wel gehalveerd worden.
Ik zit er trouwens ook aan te denken om het hele apparaat over te zetten in een doublesized kastje zodat ik die switch met de voet kan bedienen. Booster/overdrive idee.
O ja, nog een 3. Wat een fokking felle witte LED zit er op zeg. Ik doe m'n best om doof te worden, niet blind...

Het lijken me redelijk simpele mods, iets andere waarde potmeter of een weerstand ergens er bij of juist er uit? Wie helpt me op weg, of heeft dit misschien zelf al eens gedaan?

Een schema kan ik niet vinden maar er zijn wel BYOC layouts (nauwkeurigheid onbekend):
http://1.bp.blogspot.com/-IAU5PRSmY-4/UfL_EF_JiQI/AAAAAAAAFyk/9cqWBAXNd3A/s1600/Rockett+Pedals+Animal.png

nico verduin
20 december 2015, 14:02
Waarom maak je niet ff het schema adhv de layout?

Midwolda
20 december 2015, 14:11
Waarom maak je niet ff het schema adhv de layout?

Omdat ik vanmorgen tijdens het spelen pas bedacht wat ik nou eigenlijk wil veranderen aan dat pedaal
en omdat ik zometeen op visite ga voor een lekker etentje bij vrienden tot vanavond laat.
:D

nico verduin
20 december 2015, 15:23
morgen is er weer een dag :)

Plant
20 december 2015, 17:05
Ik heb hier wel even uit nieuwsgierigheid de moeite genomen om iets uit te tekenen, maar loop vast op een paar zaken. Wat ik wel heb kan ik helaas momenteel niet inscannen, mijn scanner werkt niet meer op m'n nieuwe OS :( wordt aan gewerkt.

Waar ik niet helemaal uitkom is het stuk tussen treble regeling en de ingang richting op-amp rond pinnen 5,6,en 7. Pin 5 zit aan ground, dat kan, dan is deze op-amp inverterend gebruikt. Pinnen 6 en 7 zitten aan elkaar, dus dit is als 1x versterker (buffer) geschakeld. Dan zal vanaf de treble-regeling iets naar pin 6 als ingang moeten (?) maar ik zie geen enkel component / verbinding. Mogelijk is er iets buiten het board om, maar ik mis dus wat.

De gain terugvoeren is een makkie, gewoon de gainpotmeter in waarde halveren.

Dat 'snarl' doet zo te zien iets met gain, maar frequentieafhankelijk. Om daar zomaar iets voor te adviseren (weerstanden verhogen of zo, die 470Ω en 1k bij snarl 2) blijft niet zonder consequenties voor de klank, ik denk dat je dan ook die 220n en 100n caps bij die weerstanden evenredig moet verlagen.

De led te fel? Er zal een serieweerstand bij zitten, die moet je gewoon naar smaak verhogen.

Plant
20 december 2015, 19:20
OK, je boft dat ik wel zin heb in een Kerstpuzzel. Ik heb geen werkende scanner, dan maar een foto:

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Electronics/DSC04253_zpsphcky6jp.jpg

Dit is wat ik qua schema van je bordje maak. En door het onderschrift snap ik nu ook waarom ik niks van die 2de op-amp snap, die wordt nl. niet gebruikt :ok: Vandaar pin 5 aan ground en pinnen 6 & 7 closed loop, dan is alles gedefinieerd en stoort er niks op de rest.

Enige vraagtekens stel ik bij die 50k bass-potmeter met 47k parallel er overheen. Dan had je net zo goed een 22k - 25k potmeter kunnen nemen, maar misschien is dat moeilijk te krijgen in reversed logaritmisch.

Verder die treble regelaar. Als ie op max staat, staat er 47nF (in serie met 4µ7) keihard over de uitgang van de op-amp naar ground. Zal die op-amp leuk vinden, zo'n capacitieve belasting. In de praktijk gebruik je die instelling misschien nooit en kan het geen kwaad, maar fris is dit ontwerp-technisch niet.

Dat snarl-verhaal zit redelijk direkt aan de gain gekoppeld.

edit: Misschien moet je bij snarl eens 1 van de 2 RC netwerkjes losgooien. Als je bv. die 470Ω even van het spoortje snarl 2 losgooit zal de gainsprong al een pak lager zijn. Als dat teveel is probeer je het met de 470Ω weer vast en de 1kΩ los. Je kunt nog een extra schakelaartje toevoegen om het betreffende netwerkje desgewenst alsnog bij te kunnen schakelen.

Midwolda
20 december 2015, 23:42
Whoa, Plant, Held! Hier ga ik mee aan de slag, dank u duizendmaalduizend.

Bass en treble komen eigenlijk nooit over de één uur stand. No problems there.

Edit jouw edit: als ik de boel toch over ga zetten naar een doublesized kastje met een schakelbare snarl
dan kan daar ook wel een potmetertje extra bij... leuk experiment.

Top! :ok:

Plant
21 december 2015, 19:00
You're welcome :ok:

Ik vind het altijd wel grappig om te zien wat er nou eigenlijk in die circuits gebeurt waardoor iedere gitarist weer z'n voorkeur heeft. Ik bedoel: in de basis is dit ook weer gewoon zo'n 'standaard' distortion met een laag-af in de gain (à la tube screamer :hide: ) waardoor het lekker transparant klinkt. De treble-regeling zit dan passief na de distortion, maar de bass-regeling zit dus gewoon in de gain en dus in de distortion.

Dat snarl-circuit blijf ik vreemd vinden, omdat je 2 RC netwerkjes tegelijk bijschakelt die elk nagenoeg dezelfde tijd-constante hebben. Dat kun je ook met 1 R en 1 C bereiken. Ik vermoed dat het de bedoeling is geweest de netwerkjes apart of trapsgewijs te kunnen schakelen. Dus eerst 1kΩ met 100 nF en voor meer snarl daar 470Ω met 220nF voor in de plaats of er bovenop. Zeker omdat je zelf het effect in 1x erbij te groot vind zou ik zelf de netwerkjes 1 voor 1 bijschakelen en er dus een schakelstand bij maken.