PDA

View Full Version : Fender Champion 30



Ika
19 december 2015, 12:41
Dag iedereen,

Graag had ik het verschil geweten tussen de Fender Champion 30 en de nieuwere Champion 40.
Afgezien van de wattage, zijn er nog andere belangrijke verschillen?

Jaren heb ik tot volle tevredenheid een champion30 gebruikt, jammer genoeg zijn deze nu uit produktie en kan ik ze niet meer vinden. 30 is mijn droomamp.
Hier en daar is wel een champion 40 te koop, dus ik vraag me af of deze dezelfde klank geven.
Ik heb schik dat de nieuwere amps ook ingewikkelder zijn, ik lees over ingebouwde effekten.. heb al eens een Fender Mustang aangeschaft maar ik kan daar echt niet mee om en krijg er mijn gewenste geluiden niet uit.

Dus aub, help me, alvoor ik weer een miskoop bega.
Bedankt :)

Riny
19 december 2015, 15:22
Voor zover ik weet had de CH-30 buizen en de nieuwere zijn solid state met (FX) effecten.
Waarom niet kijken of er geen goede 2de hands te pakken zou zijn.
Zelf moet ik uitsluitende buizenversterkers hebben zonder FX toeters en bellen.
Heb zelf ook nog een champion 25 staan en dat gaat loei hard en ja, die worden nog regelmatig aangeboden.

Joost de Ruig
19 december 2015, 15:32
Die Champion 40 is een beginnersversterkertje en zou ik in jouw geval absoluut links laten liggen! Ik zou eerder naar een gebruikte 30W buizenampje kijken, die je voor rond de €375,- kan scoren. Egnator heeft bv een aardige amp in die categorie.

Ika
19 december 2015, 17:10
oooh, welbedankt voor je interessante reakties !
Heb nog een mooie okkazie gezien op ebay, een 30 met footswitch voor 125 euro, kga die bestellen. :)
fijne avond nog

Ika
4 januari 2016, 15:32
vervolg van het verhaal:

de Fender Champion 30 is eindelijk aangekomen. Ziet er als nieuw uit. Er zit alleen een rare stekker bij, de stroom in Canada is anders dan hier in europa. Daar had ik niet aan gedacht bij bestelling.

Heb die eigenaardige stroomkabel dus gewoon vervangen en een gewone stroomkabel van hier gebruikt.

Werkte perfekt, maar niet lang :( na enige minuutjes hoorde ik een plofje en hij ging dood. Nu zit er geen leven meer in.

Nu is mijn vraag wat er gebeurt is,
of deze amp nog te redden valt,
Kan ik nog iets meten ergens,
en wat moet er dan vervangen worden,
kosten...

er staat 120V - 60Hrtz op een plaatje op de versterker.

ik voel me heel blond nu
help

Riny
4 januari 2016, 15:39
Wij hebben hier 230/240 volt dus hopelijk dat alleen de zekering de geest gegeven heeft.
Even open maken en kijken, c.q. zekering even door meten.
Is dat niet het geval dan vrees ik met grote vrezen.

Joost de Ruig
4 januari 2016, 15:40
Oeps, in Noord-America gebruiken ze 110V ipv 220V.... Zonde zeg. Ik ben a-trechnisch, maar kan mij voorstellen dat de voeding eruit ligt. Of er ook andere schade is, laat ik over aan de amp-doktoren. Als het alleen de zekering is, heb je geluk.

nico verduin
4 januari 2016, 15:55
ik voel me heel blond nu
helpBlonder kan niet:seriousf:

Kim Wilson
4 januari 2016, 15:58
Voor om en nabij €400 zou ik op zoek gaan naar een ouwe Champ uit de jaren 70.

EDIT>
Oh sorry, zie nu pas dat je al een amp hebt (gesloopt). :)

Tabula Rasa
4 januari 2016, 16:55
Als het geen zekering was, die plop, dan is je gloeispanning 12.6 volt geworden ipv 6.3 en je hoogspanningen (meestal 300 tot 400 volt) 600 tot 800 volt.

Grote kans dat ie dat niet leuk vind.

Erik de Perik
4 januari 2016, 17:12
Dacht dat 'ie een vast netsnoer had?

Dutch66
4 januari 2016, 18:33
Champion 60, nog nooit van gehoord..... (flauw, weet ik....)

Ika
5 januari 2016, 12:05
Heb hem opengemaakt en alles ziet er perfekt en als nieuw uit.
Alleen het zekeringetje, dat is kapot.
Ik ga dus op zoek naar een nieuw zekeringetje en hoop dat daar dan alles mee opgelost is.

Joost de Ruig
5 januari 2016, 12:08
Heb hem opengemaakt en alles ziet er perfekt en als nieuw uit. Alleen het zekeringetje, dat is kapot. Ik ga dus op zoek naar een nieuw zekeringetje en hoop dat daar dan alles mee opgelost is.

Dat zou mooi zijn. En goed dat je weg bent gebleven van de Champion 40, want dat is kidstuff.

Little Jay
5 januari 2016, 12:59
Heb hem opengemaakt en alles ziet er perfekt en als nieuw uit.
Alleen het zekeringetje, dat is kapot.
Ik ga dus op zoek naar een nieuw zekeringetje en hoop dat daar dan alles mee opgelost is.

Nee, als je dan de stekker in het stopcontact steekt gebeurt er weer hetzelfde (tenzij je een zwaardere zekering gebruikt, dan vliegt 'ie gewoon in de fik en/of smelt je voedingstrafo door). Je hebt een omvormer van 240 volt naar 120 volt nodig die je tussen stopcontact en versterker moet zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Frits van Mourik
5 januari 2016, 14:19
Ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken, dat het hier een transistor- ampje betreft.
Als dat het geval is, zou je ontzettend veel geluk hebben, als alleen de zekering stuk is!
Hopelijk heb je een export-versie, waarvan de voedingstrafo is om te solderen naar 230V...

Kim Wilson
5 januari 2016, 14:42
Dat zou mooi zijn. En goed dat je weg bent gebleven van de Champion 40, want dat is kidstuff.
Wat Frits zegt, de Champion 30 is een transistor, dus op z'n minst net zo'n kinderding. Kan best goed klinken hoor, maar dan nog.

Little Jay
5 januari 2016, 15:40
Verwarring is waarschijnlijk met de Fender 30, da's wel een buizenbak (een hele lekkere zelfs)

http://www.superiormusic.com/images/Fender30%20002.jpg

Joost de Ruig
5 januari 2016, 15:59
Die bedoelde ik in vergelijking tot de Champion 40. Ging bijna aan mezelf twijfelen :)

jutter
5 januari 2016, 16:03
Verwarring is waarschijnlijk met de Fender 30, da's wel een buizenbak (een hele lekkere zelfs)

http://www.superiormusic.com/images/Fender30%20002.jpg

Dat is een heerlijke amp! Zonde dat ik hem jaren geleden heb verkocht...

Joost de Ruig
5 januari 2016, 16:19
Dat is een heerlijke amp! Zonde dat ik hem jaren geleden heb verkocht...

Ik zeg: Strat DeLuxe met sensor pu's erover en knallen ;)

Ika
8 januari 2016, 16:02
ik heb het zekeringetje vervangen.
maar ik vind niet wat ik zoek qua omvormer. ik moet dus van 240V naar 120V.

kan ik dan wél een normale stroomkabel van hier gebruiker eens die transformer ertussen zit? (want een omvormer met zo een canadese stekkeringang heb ik hier nog niet gezien)

weet iemand een onlineshop in B of NL waar ik iets dergelijks kan bestellen?

Joost de Ruig
8 januari 2016, 16:11
Ik zou het even laten doen. Daarvoor kan je bij de meeste shops wel terecht. En ja, na die omvormer kan je er iedere stekker aan zetten die je wilt, behalve een krachtstroomstekker :)

Midwolda
8 januari 2016, 17:12
Mèèèèn wat een gehannes met omvormers en stekkers en opgeblazen zekeringen. :(
De award voor de meest zinvolle opmerking van vandaag gaat naar de heer Van Mourik:


...
Hopelijk heb je een export-versie, waarvan de voedingstrafo is om te solderen naar 230V...

Frits van Mourik
9 januari 2016, 02:02
Waarvan akte...
Desondanks hebben we van heer Ika nog steeds niet vernomen,
welke Fender-amp het nu EXACT betreft.

"Input, input!!"

Erik de Perik
9 januari 2016, 02:09
Vette kans dat TS de boel nog eens in de fik steekt.......

Frits van Mourik
9 januari 2016, 02:13
Ook daarom mijn vraag!!
Zonder precieze gegevens is hulp dan ook zinloos...

Pepe
9 januari 2016, 03:42
Een Fender champion 30 Frits op 110 volt, wat is daar niet duidelijk aan?
Maar begrijp ik het nou goed Ika dat je een cheap tranny armpje dat je ook hier kan scoren uit canada hebt geïmporteerd?

Wat een raar topic dit.

Erik de Perik
9 januari 2016, 04:34
Een Fender champion 30 Frits op 110 volt, wat is daar niet duidelijk aan?
Maar begrijp ik het nou goed Ika dat je een cheap tranny armpje dat je ook hier kan scoren uit canada hebt geïmporteerd?

Wat een raar topic dit.

Ja, het wordt steeds minder.......

Tabula Rasa
9 januari 2016, 07:32
Mogelijk verward met een buizenbak en vanwege de lage prijs geïmporteerd. Waarschijnlijk te weinig rondgekeken.... Maar dan zijn mijn aannames

anika
31 oktober 2016, 14:13
een cheap tranny armpje dat je ook hier kan scoren uit canada hebt geïmporteerd?
Nou, dat cheap ampje doet concerten en geeft al wat ik wil, en al wat wettig is iig. :)
Ja uit Canada, omdat ik hem hier in Europa niet meer kan vinden. Voor mij is er maar 1 amp en dat is deze. Enkel deze geeft het geluid dat ik wil, en geloof me ik heb er hier veel staan, niets komt in de buurt.
Dus: Als iemand een idee heeft waar ik deze nog kan kopen tweedehands aub post hier, ik zou bijna een arm geven voor deze amp, het probleem is dat ik dan niet meer kan spelen ;)

Pepe
31 oktober 2016, 14:37
Maar je hebt er nou toch eentje?

Wat ik wel bijzonder vind is dat je in eerste instantie mijn quote aan mij toeschrijft en dat later verandert door hem aan Erik toe te schrijven wiens quote het niet is.

Van wie ken ik dat ook weer?

Midwolda
31 oktober 2016, 19:12
Wil je er nu nog eentje kopen?
Maar doet de amp het nu nog niet dan?
Is het inderdaad een oude buizenamp?
Heeft de voedingstrafo een 230V tap?
Is er al een omvormer aangeschaft?


Vragen, vragen...

Erik de Perik
31 oktober 2016, 19:22
Maar je hebt er nou toch eentje?

Wat ik wel bijzonder vind is dat je in eerste instantie mijn quote aan mij toeschrijft en dat later verandert door hem aan Erik toe te schrijven wiens quote het niet is.

Van wie ken ik dat ook weer?

Ik heb nog geen PM ontvangen hoor....!


Die quoter was trouwens weer niet de TS..........

telerocker
31 oktober 2016, 22:29
Een Fender 30 had ik nog begrepen, maar Champions zat op MP/Ebay.

Pepe
31 oktober 2016, 22:44
Ik heb nog geen PM ontvangen hoor....!

Die quoter was trouwens weer niet de TS..........

Ander account maar wel dezelfde persoon met dat champie uit Canada. Ik quote mezelf maar weer even:



Wat een raar topic dit.