PDA

View Full Version : Chinese gitaren kopen wel of niet



DiRemy
19 december 2015, 11:38
Iemand ervaring met gitaren uit China importeren? Hoe gaat de douane hier mee om? Wanneer betaal je importrechten? Hoe is de kwaliteit van de gitaren? Welke dealers / webshops / sites zijn betrouwbaar?

Joost de Ruig
19 december 2015, 11:43
Ik zeg: Alibaba :)

mrweird
19 december 2015, 12:47
Ik zeg: Alibaba :)
En de 40 chinese rovers? :D

wietse
19 december 2015, 12:50
Ik zeg: Alibaba :)
je loopt achter, aliexpress :D, chinese gitaren heb je van allerlei kwaliteiten, zolang je niks importeert met een valse merknaam er op dus een chinese gibson of fender dan is er voor de douane niks aan de hand moet je alleen de normale import heffingen betalen.
en dan kan zo'n goedkope gitaar opeens nog weel eens duur worden vooral als ze de waarde moeten schatten.
een nepperd wordt dan in beslag genomen plus een dikke boete, als ze de boel er uit pikken heel veel slipt door de mazen van het net heen, helaas, die nepperds verpesten de markt.

Da Vinci
19 december 2015, 12:53
Wel eens gedaan. Kreeg een brief van de douane met het verzoek dmv een nota aan te geven wat er in het pakket zat (ondanks dat ik tig keer had gevraagd dit duidelijk aan te geven).
Heb toen een printscreen van de aankoop gestuurd maar wel even Gibson uitgegumd voor de zekerheid.

Gitaar was netjes aangekomen, zag er goed uit maar je moet er wel een beetje handig voor zijn want ga er vanuit dat de hardware en electronica niet al te best zijn.

Dutch66
19 december 2015, 14:55
Oh nee, niet weer zo'n topic...

Mitch
19 december 2015, 21:49
Koop asjeblief een MIC gitaar die al gewoon geïmporteerd is voor je. Je denkt iets te besparen maar kijk gewoon rond in een online winkel bij de cheapo's als je voor weinig een gitaar wil. Er zijn inmiddels prima Chinese gitaren; in de categorie niet-de-goedkoopste-maar-nog-zéér-schappelijk heeft Squier de Classic Vibes in verschillende smaken. De teles, strats: prima bakkies. Epiphone heeft vrij aardige LP'tjes. Maar als je per se GibsUn of iets dergelijks op de kop wil hebben staan dan zou ik zeggen: succes :hide:

Brad
19 december 2015, 22:28
Oh nee, niet weer zo'n topic...

But the little green wheels keep following me , oh no not again

mrweird
19 december 2015, 22:38
Koop asjeblief een MIC gitaar die al gewoon geïmporteerd is voor je.

Als je voor weinig geld een leuke gitaar wilt scoren ja! Helemaal mee eens. Dan zijn de MIC huismerken zoals Harley Benton, Jack and Danny of zo prima waar voor het geld. Snelle levering, goeie garantie en door de massa import spotgoedkoop voor wat je krijgt.

Als je zelf iets wilt bestellen in china zou je idd www.aliexpress.com kunnen doen. Ik heb d'r een gitaar bouwpakket besteld waar ik mee aan het hobby'en ben.. Duurde anderhalve maand voor die binnen was, en ik moest ook nog 's invoerrechten e.d. betalen.

Maar dan wel een custom order doen met eigen logo doen anders wordt je gevierendeeld hier op het forum.. ;-)

Brad
19 december 2015, 22:40
Je leest wel vaak dat bij dat goedkope spul nogal wat bijgesteld moet worden , zoals een rammelende E snaar

mrweird
19 december 2015, 22:43
Je leest wel vaak dat bij dat goedkope spul nogal wat bijgesteld moet worden , zoals een rammelende E snaar

Klopt... Ik heb hier bv een Richwood staan die prima speelt, maar dat was wel na frets vlakken, andere zadels en inmiddels ook al potmeters vervangen nog wat kleine dingetjes..

't is prima spul voor 't geld maar dingen zoals frets, topkam, kwaliteit brug, potmeters moeten vaak onder handen worden genomen om er een toppiejoppie bespeelbare gitaar van te maken.

Evil-lyn
20 december 2015, 09:39
je loopt achter, aliexpress :D, chinese gitaren heb je van allerlei kwaliteiten, zolang je niks importeert met een valse merknaam er op dus een chinese gibson of fender dan is er voor de douane niks aan de hand moet je alleen de normale import heffingen betalen.
en dan kan zo'n goedkope gitaar opeens nog weel eens duur worden vooral als ze de waarde moeten schatten.
een nepperd wordt dan in beslag genomen plus een dikke boete, als ze de boel er uit pikken heel veel slipt door de mazen van het net heen, helaas, die nepperds verpesten de markt.

Als je een gitaar koopt met een namaak merk dan ben je toch net zo zielig als iemand met een namaak rolex of met namaak gucci of manolo blaniks als je een meisje bent die met een bontkraag achterop een scooter zit? Ik zie me al met mijn vriend in bed liggen en die komt met een namaak piemel aan. Dan kun je net zo goed een mpdrietje opzetten en een namaak band zijn.

knutmo
20 december 2015, 09:45
Namaakpiemels hebben wel een rol in bed, hoor. Maar dat is een heel andere discussie.

arjanb01
20 december 2015, 10:03
Als je een gitaar koopt met een namaak merk dan ben je toch net zo zielig als iemand met een namaak rolex of met namaak gucci of manolo blaniks als je een meisje bent die met een bontkraag achterop een scooter zit? Ik zie me al met mijn vriend in bed liggen en die komt met een namaak piemel aan. Dan kun je net zo goed een mpdrietje opzetten en een namaak band zijn.

1 op de 2 vrouwen heeft een namaak piemel op het nachtkastje staan dus jij bent die andere 50% die het niks vindt 😂

Evil-lyn
20 december 2015, 10:31
Stoppen jullie er dan maar een namaak gibson in dan houd ik het wel bij het echte werk van vlees. Het enige waar ik batterijen in stop is het vakje van de gitaar voor mijn elementen. Mijn vader zou ook nooit een BMW teken op een Skoda plakken al past dat precies. Het is ook niet netjes voor die mensen die wel echte gibsons en fenders maken. Maar als jullie liever namaak spullen hebben met namaak merken dan mogen jullie dat van mij zelf weten en dan mag ik hopen dat jullie gepakt worden en een boete krijgen want het mag niet.
Toen ik mij hier pas had aangemeld waren er ook topics over namaak gibsons en of die goed waren. Iedereen was het er wel mee eens dat het Chinese brol gitaren zijn en dat je die niet moest kopen omdat dat eigenlijk ook niet mocht en dat je dan een oplichter bent. Het is natuurlijk heel wat anders als je een lp van epiphone of ibanez of orvil of van een ander merk koopt want dan staat het er gewoon op.

Ruud313
20 december 2015, 11:04
Waarom niet gewoon iets kopen op de tweedehands markt in hier in Nederland? Er is een enorm aanbod, daar staan ook zat goedkope Chinese gitaren tussen. Dan heb je geen gedoe met importeren.

Jasper.
20 december 2015, 11:31
Stoppen jullie er dan maar een namaak gibson in dan houd ik het wel bij het echte werk van vlees.

Een telecaster schijnt het echte werk te wezen volgens sommigen hier. En dan overdwars.

Evil-lyn
20 december 2015, 12:08
Een telecaster schijnt het echte werk te wezen volgens sommigen hier. En dan overdwars.

Succes ermee hoor.

Het is toch gewoon leuker als je door gespaard hebt voor echte? Of heb je liever een nu een namaak?

JVGM-music
20 december 2015, 14:12
Ja...een echte voelt toch anders...ik heb één ''echte'' gitaar (een Fender USA Telecaster uit 1990) en een stuk of 5 imitatie gitaren...(Blade,stagg,Ibanez ,Epiphone) en die Fender zit gewoon beter en steviger in elkaar.
Niet dat die andere beroerd spelen of zo (integendeel) maar zo'n echte Fender voelt gewoon betrouwbaarder aan.

Al komt die Blade best wel in de buurt moet ik zeggen...maar het is hem net niet. En ik ben bang dat die Chinese dingen ook een beetje wankel aan gaan voelen.

Brad
20 december 2015, 14:26
Dat Blade was vroeger een exclusief merk

Joost de Ruig
20 december 2015, 14:38
Dat Blade was vroeger een exclusief merk

En nu is Blade een leuk budgetmerk. Zoals de Player, waarmee je voor €330,- een prima instapgitaar hebt.

the sure thing
20 december 2015, 14:57
Ja Blade was duurder dan Fender in die dagen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
20 december 2015, 15:36
Iedereen was het er wel mee eens dat het Chinese brol gitaren zijn en dat je die niet moest kopen omdat dat eigenlijk ook niet mocht en dat je dan een oplichter bent.

Op chinese gitaren hoeft van mij geen Gibson of Fender te staan, maar de tijd dat het per definitie brol is, hebben we wel gehad.

denis.hermans
20 december 2015, 17:44
Dat kan ik bevestigen. Ik heb een akoestische Alvarez dread (MD 60 gekocht op een veiling na stopzetting Beatshop in Antwerpen.) Gitaar bestaat uit volledig massief hout .Daar is echt niets op aan te merken (buiten wat lakfoutjes). Gefabriceerd in China en echt prima klank.

Brad
20 december 2015, 18:23
Ik heb mij laten vertellen dat de Chinese werknemer erg toegewijd is . En ze hebben daar een lange traditie als het gaat om het
bouwen van snaarinstrumenten

Ik zou dan ook niet weten waarom ze in China geen goede gitaren zouden kunnen bouwen zoals sommige mensen wel eens
beweerd hebben

Joost de Ruig
20 december 2015, 18:51
Het is denk ik accurater om te stellen dat de kwaliteit uit China de afgelopen 10 jaar een enorme boost heeft gekregen. Voor het jaar 2000 kwam er meer bagger dan iets anders vandaan en nu is het maar net welke specs de opdrachtgever aan de Chinezen opdraagt. Merken als bv Fender en Hagstrom laten er nu prima gitaren bouwen tegen een betaalbare prijs.

D3nnis
20 december 2015, 18:55
Beroepsmatig kom ik weleens in aanraking met onderdelen die (meestal vanwege kosten) nogal eens uit China komen. RVS gietwerk en zo.
Ze kúnnen het wel, maar je zult er voor de kwaliteit gigantisch bovenop moeten zitten (niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk), anders wordt het helemaal niks. Dit is niet iets uit de jaren 80, maar huidige stand van zaken. Ooit komt er een dag dat dit gaat veranderen, ongetwijfeld.
Aan machineparken aldaar ligt het niet.

En als ze iets niet kunnen zeggen ze toch "Yes sir"; nee krijg je niet vaak te horen, al ga je het in praktische zin wel merken dat ook daar niet alles kan, al zeggen ze van wel. Cultuurverschil zullen we maar zeggen.

Joost de Ruig
20 december 2015, 19:08
Staaltje chinees vakwerk ooit te zien bij Keuringsdienst van Waarde. Een Nederlandse meesterglasblazer kreeg een handgemaakt Ikeaglas niet nagemaakt en schatte de prijs in op €30,-. In de Chineze fabriek zaten doodleuk honderden glasblazers deze glazen te produceren, die bij voor rond de €3,- bij Ikea verkocht werden.

Joost de Ruig
20 december 2015, 19:09
Ja Blade was duurder dan Fender in die dagen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maar toen kwamen ze nog uit Japan en hadden USA-parts van Levinson.

JVGM-music
20 december 2015, 21:18
Die van mij is dacht ik uit 2001 of zo..nog met oude fender headstock. Er staat wel levinson op de hals...maar of dit nu een Japanse is?
Die eersten kwamen toch uit Zwitserland?

Evil-lyn
20 december 2015, 21:29
Een namaak is een namaak en blijft een namaak en als je geen kwaliteit kunt herkennen dan zul je ook niet een slechte herkennen zoals die Chinese namaak gibsons waren en ook altijd zullen blijven en het is gezegd door verschillende kenners die echt te vertrouwen zijn.

Pter
20 december 2015, 22:00
[Off Topic] Dat filmpje heb ik destijds ook gezien waarin halverwege wordt aangegeven dat er gewoon vakwerk wordt geleverd (zegt uiteraard niets over de kwaliteit van gitaren)
Voor de geïnteresseerde nog bij npo te bekijken:
http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/10-01-2013/KRO_1593142
[On Topic]

macwilliams
21 december 2015, 07:52
Als er nu nog mensen zijn die denken dat een gibsun even goed is als een Gibson, niet het verschil in kwaliteit kunnen zien tussen de oude Koreaanse Epiphones en de Chinese dan maakt het ook niet zo veel meer uit. We komen die immitatie troep vanzelf weer tegen in het "twijfel" topic. Ik hoef die rommel niet, en ik ga niet in op andermans definitie van rommel.

Dit bericht is geschreven op een ipad, een echte ipad, uit China.

D3nnis
21 december 2015, 08:51
Een namaak is een namaak en blijft een namaak en als je geen kwaliteit kunt herkennen dan zul je ook niet een slechte herkennen zoals die Chinese namaak gibsons waren en ook altijd zullen blijven en het is gezegd door verschillende kenners die echt te vertrouwen zijn.

Jaja.
Iets is niet per se slecht van kwaliteit omdat het namaak is.
Zijspoor, maar pak bijvoorbeeld ESP, min of meer namaak, maar geen slechte gitaren.



Als er nu nog mensen zijn die denken dat een gibsun even goed is als een Gibson,

Ik heb een keer een gibson les paul standard gezien, bij een gerespecteerde Nederlandse gitaarbouwer, waarbij de neck opnieuw gelijmd moest worden.
Die mortise-tenon verbinding zat zo los, meer speling dan de gemiddelde Indonesische strat kopie, waardoor de lijm het zaakje echt bij elkaar moest houden.
Dus ja, als dat kwaliteit is, dan heeft de Chinees nog een zware dobber om dit te evenaren :D

macwilliams
21 december 2015, 09:04
Prima, wat jij wil hoor. Leer gelijk even het verschil tussen incidenteel en consistent. Die bamimeuk uit sigarenkistjes hout komt er hier gewoon niet in.

D3nnis
21 december 2015, 09:15
Ik hoef niks te leren.
Je kunt je afvragen of het incidenteel ís. En als het incidenteel is, dan heeft de kerel die de hals aan de body lijmde toch ook even enorm zitten slapen. Maar ja, massaproductie.

Ik heb hier geen enkele chinese gitaar in huis, maar ik durf er een kratje bier op te zetten dat er goede gitaren gemaakt (kunnen) worden.
Arrogant om te denken dat alleen een Amerikaan dat zou kunnen. Nota bene een Amerikaan, die toch al niet zo bekend staan om hun verfijndheid en ontwikkeling.

macwilliams
21 december 2015, 09:32
Ik hoef niks te leren.
Je kunt je afvragen of het incidenteel ís. En als het incidenteel is, dan heeft de kerel die de hals aan de body lijmde toch ook even enorm zitten slapen. Maar ja, massaproductie.

Ik heb hier geen enkele chinese gitaar in huis, maar ik durf er een kratje bier op te zetten dat er goede gitaren gemaakt (kunnen) worden.
Arrogant om te denken dat alleen een Amerikaan dat zou kunnen. Nota bene een Amerikaan, die toch al niet zo bekend staan om hun verfijndheid en ontwikkeling.

Ho, ik zeg niks over wat ze daar wel of niet kunnen. Want dat ze daar ook goed spul kunnen maken dat is zeker. Alleen kijk nu eens even op het twijfel topic. Het is een nepper en blijft een nepper met een duur logo. Die fretboards zijn gekleurd omdat het van slecht en splinterend hout is gemaakt. Laat je nou niks wijs maken dat gibsuns goed spul is. Schroef eens zo'n pot cavity los en bekijk dat eens.

Amerikanen hebben sowieso niet het alleenrecht op het maken van goede spullen. Japanners maken ook goed spul, misschien zelfs wel betere.

jules
21 december 2015, 09:47
Niks mis met chinese gitaren,

maar gibsuns zijn gitaren die doen alsof ze iets zijn wat ze niet zijn das het foute.

Vester
21 december 2015, 09:58
Ik heb een Chinees gemaakte Hagstrom Swede Goldtop. Ben er goed tevreden over. Heb hem wel gewoon bij de plaatselijke muziekzaak besteld, en niet zelf laten importeren. Dan zit je ook niet met garantieproblemen. Maar de gitaar zit netjes in elkaar.

Nou is het inderdaad zo dat de bedrijven die in China laten produceren, veelal een quality controller ter plaatse hebben. Die houdt de eindkwaliteit in de gaten. Doen ze dit niet, dan krijg je inderdaad ineens ander spul binnen. En met die namaak gitaren, daar moet je gewoon geluk mee hebben. De ene valt onder een partij die goed gecontroleerd is, de ander is gewoon gekopieerd door de Chinezen zelf. Daar zit vaak gewoon kwaliteitsverschil in. Voor eigen markt kijken ze niet zo spits...

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Tunes
21 december 2015, 12:50
Niks mis met chinese gitaren,

maar gibsuns zijn gitaren die doen alsof ze iets zijn wat ze niet zijn das het foute.

Precies, die gasten kunnen voor heel weinig echt mooi en voor iets meer ook echt goed spul maken.
Als je alles optelt is het bijna niet voor te stellen dat het kan.

Btw, las ik dat nu goed dat iemand een originele blade in het net niet rijtje van stagg en anderen plaatst ?

Kakihara
21 december 2015, 17:59
En nu is Blade een leuk budgetmerk. Zoals de Player, waarmee je voor €330,- een prima instapgitaar hebt.
Euh... De RH2 en RH4 zijn nog altijd geen budget gitaren, hoor en worden nog altijd in Zwitserland gemaakt. De goedkopere reeksen worden in Korea gemaakt, zo ver ik weet. Die kunnen zich trouwens makkelijk meten met Mexicaanse Fenders, en zelfs Amerikaanse, wat betreft afwerking en constructie.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 4 met Tapatalk

Brad
21 december 2015, 18:10
Er zijn dus twee lijnen Blade gitaren op dit moment . Een goedkope en een duurdere lijn

Op welk niveau bevind die meer dure lijn zich op dit moment ? Ik ken een figuur die een oude heeft uit
de begintijd

Een dijk van een instrument en nog lekker licht ook . Ik vind alleen de hals wat te breed en te plat
maar dat is een kwestie van smaak

Jay75
21 december 2015, 21:59
Kent iemand deze website? Die Malcolm Young's zien er wel cool uit, al zijn ze alleen qua looks Gretsch, ze zijn gewoon solid. Maar toch ;)

http://www.rareelectricguitars.com/

Erik de Perik
22 december 2015, 03:46
Ho, ik zeg niks over wat ze daar wel of niet kunnen. Want dat ze daar ook goed spul kunnen maken dat is zeker. Alleen kijk nu eens even op het twijfel topic. Het is een nepper en blijft een nepper met een duur logo. Die fretboards zijn gekleurd omdat het van slecht en splinterend hout is gemaakt. Laat je nou niks wijs maken dat gibsuns goed spul is. Schroef eens zo'n pot cavity los en bekijk dat eens.

Amerikanen hebben sowieso niet het alleenrecht op het maken van goede spullen. Japanners maken ook goed spul, misschien zelfs wel betere.

Nou dat zeg je dus wel. Of je moet "bamimeuk uit sigarenkistjes hout" juist als een compliment bedoelen. Ik heb jaren in de machinebouw gewerkt en als er één land is waar de grootste rotzooi vandaan komt is het wel de USA, daar kan geen enkele Aziaat tegenop.
De Les Paul zelf is eigenijk een gedrocht.... ehhh de gitaar niet de topgitarist. Gibson was een chique bouwer van mandolines en dikke archtop gitaren. Ze keken geamuseerd naar de elektrische Esquire van Leo Fender (een radio reparateur), maar waren onaangenaam verrast door het succes van die gitaren. Vervolgens kwam Gibson met een te heet gewassen versie van hun jazz gitaar op de markt, de Les Paul. Gemaakt van mahonie, met een ingebouwd probleem door de hals uit één stuk te maken en de bekende rugklachten. In de loop der decennia blijkt Gibson een bedrijf te zijn waar QC iets is, waar je wel eens wat aan moet doen, waar de specs in een folder staan, maar waar je alle kanten mee uit kunt. Waardoor je uiteindelijk alleen nog maar terug kunt vallen op kreten als "legacy, the original, re-issue of historic." Een bedrijf dat in Kalamazoo begon, een paar keer overgenomen werd door totaal ongeïnteresseerde bedrijven en verhuisde naar Nashville, waardoor een groot deel van hun oudste en beste personeel in Kalamazoo achterbleef.
In Nashville zitten de lui die nu bijvoorbeeld de Slash gitaar bouwen. Een gitaar gebaseerd op een kopie, gemaakt door een kapper.
Een gitaar bouwen is een fabricageproces en leerbaar..... iedereen kan het eigenlijk. China, waar ambacht en hightech samen komen, kun je niet beschuldigen dat het alleen maar rommel produceert. Dat is zo ver buiten de waarheid en respectloos...........

Evil-lyn
22 december 2015, 07:10
Nou dat zeg je dus wel. Of je moet "bamimeuk uit sigarenkistjes hout" juist als een compliment bedoelen. Ik heb jaren in de machinebouw gewerkt en als er één land is waar de grootste rotzooi vandaan komt is het wel de USA, daar kan geen enkele Aziaat tegenop.
De Les Paul zelf is eigenijk een gedrocht.... ehhh de gitaar niet de topgitarist. Gibson was een chique bouwer van mandolines en dikke archtop gitaren. Ze keken geamuseerd naar de elektrische Esquire van Leo Fender (een radio reparateur), maar waren onaangenaam verrast door het succes van die gitaren. Vervolgens kwam Gibson met een te heet gewassen versie van hun jazz gitaar op de markt, de Les Paul. Gemaakt van mahonie, met een ingebouwd probleem door de hals uit één stuk te maken en de bekende rugklachten. In de loop der decennia blijkt Gibson een bedrijf te zijn waar QC iets is, waar je wel eens wat aan moet doen, waar de specs in een folder staan, maar waar je alle kanten mee uit kunt. Waardoor je uiteindelijk alleen nog maar terug kunt vallen op kreten als "legacy, the original, re-issue of historic." Een bedrijf dat in Kalamazoo begon, een paar keer overgenomen werd door totaal ongeïnteresseerde bedrijven en verhuisde naar Nashville, waardoor een groot deel van hun oudste en beste personeel in Kalamazoo achterbleef.
In Nashville zitten de lui die nu bijvoorbeeld de Slash gitaar bouwen. Een gitaar gebaseerd op een kopie, gemaakt door een kapper.
Een gitaar bouwen is een fabricageproces en leerbaar..... iedereen kan het eigenlijk. China, waar ambacht en hightech samen komen, kun je niet beschuldigen dat het alleen maar rommel produceert. Dat is zo ver buiten de waarheid en respectloos...........

Hij bedoeld niet Chinese gitaren algemeen maar gewoon die slechte namaaksels je mag wel een klein beetje beter lezen erik. Ik ben een beetje slecht met lezen en ook woordblind wel maar als je een beetje doorleest dan snap je dat wel. Mijn berichten zitten ook nooit echt goed in elkaar

JVGM-music
22 december 2015, 08:06
.

Btw, las ik dat nu goed dat iemand een originele blade in het net niet rijtje van stagg en anderen plaatst ?

Yep, dat was ik. En ik speel meer op die stagg (met andere pickups, dat wel...en andere tuners) dan op die Blade.

jules
22 december 2015, 09:04
ik geloof niet dat het probleem is dat ze in china slechte gitaren maken helemaal niet.

Maar chinees komop maak je eigen gitaar, en plak er niet stiekem een gibson logo op dat hoort gewoon niet.

Dat gibson door de jaren heen slechte en goede gitaren maakt doet er hier ff niet toe toch?

Tunes
22 december 2015, 22:21
Zeker op dit moment kan je heel veel gitaar voor heel weinig geld krijgen, zeker als je niet merk gebonden bent (en wie wil dat zijn).

Overigens heb ik ook nog wel een echte (herkenbaar aan de neckbreuk) gibson te koop.
Het is er 1 uit de GEM serie, top ding

denis.hermans
23 december 2015, 09:27
Ja de chinezen kunnen wel degelijk goede gitaren bouwen (vb Eastman). Hierbij is wel een goede kwaliteitscontrole vereist. Dus ideaal is : bouwen in china maar onder controle van de buitenlandse opdrachtgever.
Dergelijke gitaren zijn goed genoeg om onder een eigen merknaam op te komen of werkelijk in opdracht van een groot merk te worden geproduceerd (fender of beter gezegd squier).

Een groot wantrouwen moet gaan naar de illegale namaak. Deze is zeer vaak absoluut minderwaardig en wordt juist daarom ook als namaak aangeboden .

Zelf importeren blijft een risico omdat je weinig of geen zicht hebt op de kwaliteit. Namaak importeren is ook gewoon een misdrijf.

Kunnrn de heren/dames zich hierin vinden ?

Tunes
23 december 2015, 10:01
Voor dit topic verder ontspoort volgende stelling/samenvatting :

Ja de chinezen kunnen wel degelijk goede gitaren bouwen (vb Eastman). Hierbij is wel een goede kwaliteitscontrole vereist. Dus ideaal is : bouwen in china maar onder controle van de buitenlandse opdrachtgever.
Dergelijke gitaren zijn goed genoeg om onder een eigen merknaam op te komen of werkelijk in opdracht van een groot merk te worden geproduceerd (fender of beter gezegd squier).

Een groot wantrouwen moet gaan naar de illegale namaak. Deze is zeer vaak absoluut minderwaardig en wordt juist daarom ook als namaak aangeboden .

Zelf importeren blijft een risico omdat je weinig of geen zicht hebt op de kwaliteit. Namaak importeren is ook gewoon een misdrijf.

Kunnrn de heren/dames zich hierin vinden ?��


Euhh nee/gedeeltelijk:

. Eigen import en controle geloof ik niet veel in, wel de import niet de controle.
. Ja ze kunnen goede gitaren bouwen en voor een prijs die eigenlijk niet betrouwbaar is.
. Er hoeft geen groot wantrouwen uit te gaan naar illegale namaak en nee die hoeft zeker niet slechter te zijn dan het origineel. En deze wordt ook niet om die reden als namaak aangeboden. Deze wordt om die reden aangeboden omdat het meer geld opbrengt om een lp of strat na te bouwen dan een eigen ontwerp.

Laatste punten volledig mee eens.

voeg er wat mij betreft nog aan toe dat je door de grote merken net zo genaaid wordt, alleen da's wel je eigen keuze, zij rekenen een flinke prijs alleen al voor de naam (maar dat kan je ze nauwelijks kwalijk nemen omdat de consument er in trapt).

denis.hermans
23 december 2015, 12:31
Ter verduidelijking : Met eigen controle bedoel ik niet de particulier zelf eerder het concept waarbij een gitaar buiten China wordt ontworpen door een "gitaarbedrijf" en dan in productie gaat in China onder supervisie van het moederbedrijf dat over de controle waakt.

denis.hermans
23 december 2015, 12:34
Er blijft dan ook natuurlijk nog het ethisch vraagstuk : als er zo goedkoop geproduceerd wordt, hoe is het dan met de positie van de arbeider gesteld.

Tunes
23 december 2015, 12:45
daar ging ik ook vanuit, maar ik vertrouw er ook niet echt op dat een bedrijf een controle doet.
Die willen gewoon goedkoop gitaartjes afzetten.
En de positie van de arbeider zal me eerlijk een worst wezen (JAAaaaaa Brad, kom er maar in !!!!!!!), ik wil het wel anders maar zo is het nu eenmaal.
Het is een fase waar ieder land doorheen gaat, onderbetaald en kinderarbeid moet je niet willen maar die verandering zal uit dat land moet en ook gaan komen.
Ze hebben een achterstand, wij hadden dat vroeger ook.
Arbeiders willen ook in die landen meer en krijgen uiteindelijk ook meer, zoiets moet groeien.

denis.hermans
23 december 2015, 13:01
In het dagdagelijkse leven bij de aankoop van "gewone" goederen sta ik ook niet altijd bij de sociale aspecten stil.(hoewel de .schandaalverhalen van Apple me dan een samsung tablet hebben doen kopen- vraag natuurlijk is het daar beter). Bij een "hobby" -artikel ligt dat voor mij toch iets gevoeliger. In een naiëf romantisch beeld wil ik dan dat mijn gitaar gebouwd is door iemand die toch met een zekere trots werkt ipv een "slavenarbeider".

Mitch
23 december 2015, 14:10
Topic opgeschoond. Gaarne géén persoonlijke posts meer en on topic blijven over Chinese gitaren, al dan niet zelf geïmporteerd.

Dutch66
23 december 2015, 14:13
en doordat jij vanuit dit 'naief romantisch beeld', een dergelijk product links laat liggen
krijgt jouw 'slaaf' het nog moeilijker...

Ben je werkelijk begaan met het lot van de onderbetaalde Chinees, koop er dan 2 of 3,
voor de prijs hoef je niet te laten...

telerocker
23 december 2015, 19:04
Er is inmiddels een topic over de Yamaha Revstars, die voor een groot deel in Indonesië worden gefabriceerd. Daar liggen de lonen stukken lager dan in China, waar de welvaart inmiddels zo is toegenomen dat bijvoorbeeld de textielindustrie al uitwijkt naar andere landen zoals India, Bangladesh en Madagascar. Kopen we geen Chinese spulletjes meer, dan raken ook een hoop mensen werkloos. Aangezien een sociaal stelsel daar amper bestaat, is het maatschappelijk gezien beter gewoon Chinese gear te blijven aanschaffen.

Mitch
24 december 2015, 07:58
Ik kocht rond '00 een Squier Telecaster uit Indonesië, die was legendarisch slecht en niet eens de goedkoopste versie destijds. De Made in China Squier Joe Mascis Jazzmaster die ik nu heb is één van de fijnst spelende en klinkende gitaren die ik momenteel bezit. Oké, je moet er even twee normale potmeters in zetten maar met die paar euro investering heb ik er een puike gitaar aan.
Maar da's dus ook weer geen zelf geïmporteerde budgetchinees met een nepmerk op de kop...

Erik de Perik
28 december 2015, 23:03
Ik kocht rond '00 een Squier Telecaster uit Indonesië, die was legendarisch slecht en niet eens de goedkoopste versie destijds. De Made in China Squier Joe Mascis Jazzmaster die ik nu heb is één van de fijnst spelende en klinkende gitaren die ik momenteel bezit. Oké, je moet er even twee normale potmeters in zetten maar met die paar euro investering heb ik er een puike gitaar aan.
Maar da's dus ook weer geen zelf geïmporteerde budgetchinees met een nepmerk op de kop...

Met dat "nepmerk" bedoel je waarschijnlijk een echt merk...? ;)
Ik snap niet goed wat het verschil is tussen een door bijv. Fender bestelde kopie in Azië en wanneer ik er eentje bestel. Als Fender voor een scheet en twee knikkers een gitaar laat kopiëren betaal ik de markup van Fender, importeur, groothandel en muziekwinkel. Komt nog bij dat velen hier haast over hun eigen benen struikelen om vreselijk goede kopieën van Europese bouwers aan te prijzen. En vreemd genoeg zijn dan de oudere rippoffs van bijv. Hondo, Tokai, Fernandes en Greco weer wél salonfähig geworden. Dus uiteindelijk gaat het blijkbaar niet om de kopie, maar puur om het logo. En vreemd genoeg zijn de Amerikaanse fabrikanten daar zelf mee begonnen.

macwilliams
28 december 2015, 23:12
Met dat "nepmerk" bedoel je waarschijnlijk een echt merk...? ;)
Ik snap niet goed wat het verschil is tussen een door bijv. Fender bestelde kopie in Azië en wanneer ik er eentje bestel. Als Fender voor een scheet en twee knikkers een gitaar laat kopiëren betaal ik de markup van Fender, importeur, groothandel en muziekwinkel. Komt nog bij dat velen hier haast over hun eigen benen struikelen om vreselijk goede kopieën van Europese bouwers aan te prijzen. En vreemd genoeg zijn dan de oudere rippoffs van bijv. Hondo, Tokai, Fernandes en Greco weer wél salonfähig geworden. Dus uiteindelijk gaat het blijkbaar niet om de kopie, maar puur om het logo. En vreemd genoeg zijn de Amerikaanse fabrikanten daar zelf mee begonnen.

Mag ik je vragen zonder dat het gelijk weer ontploft, heb je wel eens een Gibsun vast gehad?

Erik de Perik
28 december 2015, 23:12
Mag ik je vragen zonder dat het gelijk weer ontploft, heb je wel eens een Gibsun vast gehad?

Staat er eentje op 2 meter afstand van me.

Joost de Ruig
28 december 2015, 23:14
De klant vraagt, de Chinees draait. Vanuit China kan dus van troep tot top komen, zelfs vanuit dezelfde fabriek. Als de klant een oogje in het zeil wil houden, doen ze zelf de QUality Controle en weten ze precies was ze op de markt brengen. Zelf importeren vanuit China lijkt mij zinloos. Je hebt geen invloed op de kwaliteit van de materialen en afwerking. Pas als je er zelf heen gaat, minimaal 100 gitaren ofzo besteld, de specs bespreekt én de QC uitvoert, weet je wat je krijgt.

macwilliams
28 december 2015, 23:14
En ik neem aan dat je wel eens een gibson hebt vastgehad Erik?

Erik de Perik
28 december 2015, 23:21
En ik neem aan dat je wel eens een gibson hebt vastgehad Erik?

Mag iets minder denigrerend hoor, ik ben 52 speel vanaf m'n 18e gitaar en heb er zelfs een tijd m'n brood mee verdiend. M'n eerst gitaar was een nieuwe Gibson, m'n 2e ook. Verder heb ik gespeeld op o.a. '58, '59, '60 LP's, geen reissues maar echte. Dan nog wat jongere LP's, verder Explorers, Flying V, ES335, ES345, ES175, zooitje SG's, MelodyMaker, Junior..... meer niet eigenlijk.

macwilliams
28 december 2015, 23:26
Mag iets minder denigrerend hoor, ik ben 52 speel vanaf m'n 18e gitaar en heb er zelfs een tijd m'n brood mee verdiend. M'n eerst gitaar was een nieuwe Gibson, m'n 2e ook. Verder heb ik gespeeld op o.a. '58, '59, '60 LP's, geen reissues maar echte. Dan nog wat jongere LP's, verder Explorers, Flying V, ES335, ES345, ES175, zooitje SG's, MelodyMaker, Junior..... meer niet eigenlijk.

Sorry, ik wilde alleen zeker zijn want ik ken je absoluut niet. Ik ben op mn zestiende begonnen op een avora les Paul. Dus kleineren was niet mijn bedoeling. Je hebt er meer dan ik vast gehad.

Wat zijn volgens jouw de verschillen tussen de twee?

Erik de Perik
28 december 2015, 23:35
Sorry, ik wilde alleen zeker zijn want ik ken je absoluut niet. Ik ben op mn zestiende begonnen op een avora les Paul. Dus kleineren was niet mijn bedoeling. Je hebt er meer dan ik vast gehad.

Wat zijn volgens jouw de verschillen tussen de twee?

Laat ik beginnen dat Gibsons zelf behoorlijk verschillen onderling qua hals, zelfs als je het bij één model, bijv. de LP houdt. Maar goed als ik mijn 149 EUR LP vergelijk met een echte is de mijne aan de zware kant, heeft 'ie een '59 neck, prima sustain, toon is ok maar niet geweldig, geen dode plekken op de hals, zingt niet rond (op de goede feedback na). Ik zou zeggen een middelmatige Les Paul. Hij is nog helemaal origineel op de snaren na en ik heb 'm zo'n 2 jaar.

macwilliams
28 december 2015, 23:51
Laat ik beginnen dat Gibsons zelf behoorlijk verschillen onderling qua hals, zelfs als je het bij één model, bijv. de LP houdt. Maar goed als ik mijn 149 EUR LP vergelijk met een echte is de mijne aan de zware kant, heeft 'ie een '59 neck, prima sustain, toon is ok maar niet geweldig, geen dode plekken op de hals, zingt niet rond (op de goede feedback na). Ik zou zeggen een middelmatige Les Paul. Hij is nog helemaal origineel op de snaren na en ik heb 'm zo'n 2 jaar.
Van de negen die ik had zijn er nu nog zo'n vijf over die ik niet meer kwijt wil. En zo tussendoort heb ik op een aantal andere mogen spelen. Bij niet een had ik het gevoel dat het echt anders was. Het voelde wel anders maar toch wel vertrouwd en dat had ik bij de gibsuns dus echt niet. Het spelen ging me slecht af. Heb je dat of iets soortgelijks ook ervaren?

Erik de Perik
29 december 2015, 00:00
Van de negen die ik had zijn er nu nog zo'n vijf over die ik niet meer kwijt wil. En zo tussendoort heb ik op een aantal andere mogen spelen. Bij niet een had ik het gevoel dat het echt anders was. Het voelde wel anders maar toch wel vertrouwd en dat had ik bij de gibsuns dus echt niet. Het spelen ging me slecht af. Heb je dat of iets soortgelijks ook ervaren?

Als ik op een echte LP speel, is het van een ander dus ook vaak op een andere plek. Ik heb zelden de mogelijkheid gehad om er een paar rechtstreeks te vergelijken. Nahja die '58 en '59 stonden naast elkaar en vond ik onderling qua hals behoorlijk verschillend. Ik heb jaren terug eens een stuk of 6 LP's getest voor een maat, die er eentje kopen wilde. Was bij Feedback A'doorn. Het werd een gebruikte, want de 5 nieuwe was allemaal wel wat mee. Rammeltje, dode punten op de hals, bij eentje was een element niet goed.
Wel eens op een LP junior van David Hollestelle gespeeld en die speelde heerlijk. Gast heeft veel mooie gitaren.
Denk dat het verschil ook wel is dat ik een Harley Benton LP bij Thomann gekocht heb. Dat schijnt wel behoorlijk ok te zijn, ook vergeleken met Aliexpress gitaren. Ohja en dat ding speelt echt prima.

macwilliams
29 december 2015, 07:02
Als ik op een echte LP speel, is het van een ander dus ook vaak op een andere plek. Ik heb zelden de mogelijkheid gehad om er een paar rechtstreeks te vergelijken. Nahja die '58 en '59 stonden naast elkaar en vond ik onderling qua hals behoorlijk verschillend. Ik heb jaren terug eens een stuk of 6 LP's getest voor een maat, die er eentje kopen wilde. Was bij Feedback A'doorn. Het werd een gebruikte, want de 5 nieuwe was allemaal wel wat mee. Rammeltje, dode punten op de hals, bij eentje was een element niet goed.
Wel eens op een LP junior van David Hollestelle gespeeld en die speelde heerlijk. Gast heeft veel mooie gitaren.
Denk dat het verschil ook wel is dat ik een Harley Benton LP bij Thomann gekocht heb. Dat schijnt wel behoorlijk ok te zijn, ook vergeleken met Aliexpress gitaren. Ohja en dat ding speelt echt prima.

Je kunt een Harley Benton niet gaan vergelijken met een Gibsun, ik had het dus echt over de vervalsingen incluis logo.
Dat verschil, tussen Gibson en de Gibsun, dat zou je ook tussen je HB en de Gibsun moeten voelen.

Tunes
29 december 2015, 08:16
Ik voel het verschil wel tussen de echte LP en de neppe (london city), de neppe is beter ECHT.

Iemand nog een gibson LP GEM kopen, incl de vintage nekbreuk (professioneel herstelt).

macwilliams
29 december 2015, 08:59
Iemand nog een gibson LP GEM kopen, incl de vintage nekbreuk (professioneel herstelt).

Post hem eens in het LP topic en wie weet.

Erik de Perik
29 december 2015, 14:43
Je kunt een Harley Benton niet gaan vergelijken met een Gibsun, ik had het dus echt over de vervalsingen incluis logo.
Dat verschil, tussen Gibson en de Gibsun, dat zou je ook tussen je HB en de Gibsun moeten voelen.

Ohw ok, ik dacht dat met Gibsun alle Chinese kopieën bedoeld werden. Maar goed, een bizar goede gitaar voor het geld en ik heb nog een vol jaar garantie over zelfs! Ga er nu wel wat aan sleutelen. Heb nog een paar Originele Gibson Bill Lawrence pups liggen hier.

macwilliams
29 december 2015, 20:48
Ohw ok, ik dacht dat met Gibsun alle Chinese kopieën bedoeld werden. Maar goed, een bizar goede gitaar voor het geld en ik heb nog een vol jaar garantie over zelfs! Ga er nu wel wat aan sleutelen. Heb nog een paar Originele Gibson Bill Lawrence pups liggen hier.
:seriousf: 't zal de leeftijd zijn.

Het gaat om gitaren die het gibson logo dragen maar verkocht werden op van die verkoopsites zoals alie expres. Toen heette dat bounry of musoland (.com) en zo kregen die hier ook de naam musoland gitaren, later Gibsun omdat de "o" open was aan de bovenkant. Het aantal sites die die gitaren aanboden bleven groeien en steeds vaker doken ze ook hier op marktplaats op en er werd zelfs een compleet eigen topic aan geweid. Omdat het aantal aangeboden musoland gitaren bleef groeien en het aantal oplichters dus ook kregen deze gitaren een koosnaampje dat hun kwaliteit goed weerspiegelde, de naam bamiebrol was geboren.

Kun je je voorstellen dat iemand een 'happy new guitar day' topic opende en trots zijn nieuwe Gibson les Paul custom showde die hij voor heel veel geld had gekocht en dat vervolgens iemand zoals ik hem moest teleurstellen dat zijn gitaar niet uit de USA kwam maar uit China en dat hij alles boven de €180,- dat hij betaald had teveel betaald had?
En dat ik met een aantal gasten van hier ben meegegaan omdat ze een gibson wilden hebben en ze mij vraagden mee te gaan omdat ze niet genaaid wilden worden. En dat ik helaas te vaak 'laat maar staan' heb moeten zeggen omdat het een nepper betrof.
Ik kan dit verhaal met zeker nog eens duizend of meer woorden langer maken. Ik hoop gewoon dat ik nu een beetje duidelijk overkom met mijn bedoeling. Ik begrijp dat niet iedereen het er mee eens zal zijn en voor altijd zullen beweren dat het goede gitaren zijn, dat mag, maar als ze het er maar mee eens zijn dat het geen gibsons zijn.

Zover ik weet mag je een dergelijke gitaar nog steeds niet verkopen als een echte en ben je strafbaar als je dat doet.
Maar je mag wel een of twee zelf mee terugnemen uit China voor eigen gebruik.
Dit kan ook achterhaalde info zijn. In ben in 2007 blijven steken namelijk.

Erik de Perik
30 december 2015, 12:17
Ik snap het probleem met merkfraude echt wel. Kom er op mijn werk vrijwel dagelijks mee in aanraking. M'n dochter zegt dat men zo gewend is aan nep merk spullen, dat de meesten geen idee hebben hoe een echte Gucci of Prada er uit ziet.
Het ging mij er meer om dat er nogal op Chinese producten gescholden werd, terwijl veel Westerse bedrijven al jaren alles of hun budget lijn in dat land laten produceren. Gewoon met hun eigen merknaam en logo erop.

HaroldA
30 december 2015, 12:24
Zover ik weet mag je een dergelijke gitaar nog steeds niet verkopen als een echte en ben je strafbaar als je dat doet.

Nee, je mag ze sowieso niet verkopen, ook niet als je vermeld dat het illegale waar is.



Maar je mag wel een of twee zelf mee terugnemen uit China voor eigen gebruik.

Je mag er 3 meenemen, maar alleen maar als je ze zelf mee over de grens sjouwt. Per post is het sowieso verboden.

macwilliams
30 december 2015, 12:44
Het is niet eens een probleem dat het uit China komt. Iedereen heeft toch het recht om producten te maken zolang ze het maar je eigendom is en niet een vervalsing. En het is toch bij wet verboden om een product na te maken en die onder je eigen naam te verkopen? Waarom zijn het dan typisch genoeg de Chinezen die zich er steeds maar weer schuldig aan maken? Ik heb niks tegen producten die daar door de bedenker zijn laten maken en dan aangeboden worden op de markt hier.

Hoe zou jij het vinden als jij een product op de markt zou brengen en het zou er op lijken dat je er een goede boterham mee zou verdienen. Op gegeven moment komen er klachten over jouw product, de kwaliteit zou te wensen over laten. Je krijgt vervolgens een defect product onder ogen en het is voor jou duidelijk te zien dat het niet jouw produkt is maar er sterk op lijkt. Je naam is geschonden, je product verkoopt niet meer en je gaat bankroet. Al je werknemers kunnen naar huis, je auto word geconfiskeerd en je raakt zo'n beetje alles kwijt wat je had. Je hebt geen geld voor een proces tegen de fabriek die nog eens een extra miljoen producten heeft laten maken maar dan met inferieure onderdelen erin.

Met heel veel dingen gebeurt het zo, kijk maar op al die China sites.
prada, Gucci, ray ban, le boutin en ga zo maar door. Net als met een GibsUn , FendeL oid. Ik hoef het niet en blijf het een misdaad vinden. Daar hoef je het niet mee eens te zijn iedereen heeft recht op zijn eigenste mening.


Nee, je mag ze sowieso niet verkopen, ook niet als je vermeld dat het illegale waar is.




Je mag er 3 meenemen, maar alleen maar als je ze zelf mee over de grens sjouwt. Per post is het sowieso verboden.

Jammer dat er te weinig op gecontroleerd word.

Tunes
30 december 2015, 12:55
Precies, Gibson kan prima zelf hun naam schenden !!!!:hide:

macwilliams
30 december 2015, 13:03
Oh ja dat zeker, ze zijn het bos ingewandeld en hebben zo illegaal een partijtje bomen gekapt met kettingzagen op diesel.
En daar zijn ze geloof ik op gepakt, het hout is in beslag genomen en daar hebben ze weer het lambrisering van het witte huis mee opgeknapt.

Maar dat kan ook deels verzonnen zijn. Geen idee. Kan net zo goed zijn dat dat hout nu de AK-47' siert in de vorm van een kolf welke nu gebruikt worden door isis. Kan ook.

Riny
30 december 2015, 13:25
Zelf heb ik enkele ECHTE Gibsons en Fenders made in usa en dat verschil is zeer goed te merken.
Zo ook echte vox en fenderversterkers, made in England en USA en niet kapot te krijgen.

Heb ook een Squire strat (chinees) en heb deze goed bespeelbaar gemaakt maar een verschil met de echte usa stukken is goed te merken.
De Squire heb ik dan ook een GK3 element gegeven en wordt uitsluitende gebruik voor mijn gitaarsyntheziser.
Voor mijn akoestische gitaren heb ik Guild en Martin en ben daar zeer blij mee ondanks dat het toch wat centen heeft gekost.

Voordeel, bij het juist ermee omgaan gaat dit spul een leven lang mee op en noodzakelijk her-fretten na.
Voor mij geen fake-planken.:stop:

HaroldA
30 december 2015, 13:33
Heb ook een Squire strat (chinees)

Oei, hebben ze een spelfout in de merknaam gemaakt? :seriousf:

macwilliams
30 december 2015, 13:38
Zelf heb ik enkele ECHTE Gibsons en Fenders made in usa en dat verschil is zeer goed te merken.
Zo ook echte vox en fenderversterkers, made in England en USA en niet kapot te krijgen.

Heb ook een Squire strat (chinees) en heb deze goed bespeelbaar gemaakt maar een verschil met de echte usa stukken is goed te merken.
De Squire heb ik dan ook een GK3 element gegeven en wordt uitsluitende gebruik voor mijn gitaarsyntheziser.
Voor mijn akoestische gitaren heb ik Guild en Martin en ben daar zeer blij mee ondanks dat het toch wat centen heeft gekost.

Voordeel, bij het juist ermee omgaan gaat dit spul een leven lang mee op en noodzakelijk her-fretten na.
Voor mij geen fake-planken.:stop:

Zo denk ik er dus ook over en gelukkig ben ik niet de enige.:ok:

Erik de Perik
30 december 2015, 13:42
Het is niet eens een probleem dat het uit China komt. Iedereen heeft toch het recht om producten te maken zolang ze het maar je eigendom is en niet een vervalsing. En het is toch bij wet verboden om een product na te maken en die onder je eigen naam te verkopen? Waarom zijn het dan typisch genoeg de Chinezen die zich er steeds maar weer schuldig aan maken? Ik heb niks tegen producten die daar door de bedenker zijn laten maken en dan aangeboden worden op de markt hier.

Hoe zou jij het vinden als jij een product op de markt zou brengen en het zou er op lijken dat je er een goede boterham mee zou verdienen. Op gegeven moment komen er klachten over jouw product, de kwaliteit zou te wensen over laten. Je krijgt vervolgens een defect product onder ogen en het is voor jou duidelijk te zien dat het niet jouw produkt is maar er sterk op lijkt. Je naam is geschonden, je product verkoopt niet meer en je gaat bankroet. Al je werknemers kunnen naar huis, je auto word geconfiskeerd en je raakt zo'n beetje alles kwijt wat je had. Je hebt geen geld voor een proces tegen de fabriek die nog eens een extra miljoen producten heeft laten maken maar dan met inferieure onderdelen erin.

Met heel veel dingen gebeurt het zo, kijk maar op al die China sites.
prada, Gucci, ray ban, le boutin en ga zo maar door. Net als met een GibsUn , FendeL oid. Ik hoef het niet en blijf het een misdaad vinden. Daar hoef je het niet mee eens te zijn iedereen heeft recht op zijn eigenste mening.



Jammer dat er te weinig op gecontroleerd word.

Noem één geval van een bedrijf dat failliet is gegaan door Chinese kopieën of van mijn part uit een ander land. Grappige is dat de Westerse bedrijven overigens zelf begonnen zijn met het goedkoop laten produceren van hun merkartikelen. En ze lopen er lang niet allemaal mee te koop hoor.
Dit stukje Amerikaanse techniek wordt volledig in China geproduceerd: http://www.weatherford.com/products-services/production/pump-and-fluid-systems
Ze zijn er alleen nog wat verlegen over ;)

macwilliams
30 december 2015, 13:49
Noem één geval van een bedrijf dat failliet is gegaan door Chinese kopieën of van mijn part uit een ander land. Grappige is dat de Westerse bedrijven overigens zelf begonnen zijn met het goedkoop laten produceren van hun merkartikelen. En ze lopen er lang niet allemaal mee te koop hoor.
Dit stukje Amerikaanse techniek wordt volledig in China geproduceerd: http://www.weatherford.com/products-services/production/pump-and-fluid-systems
Ze zijn er alleen nog wat verlegen over ;)

Dat ik niet een voorbeeld kan opnoemen maakt het voor mij nog niet ondenkbaar.
Ik hoop maar dat we wat voorzichtiger worden met het zomaar aanschaffen van dure merkproducten, de kans dat je met een vervalsing te maken krijgt word alleen maar groter zo.

Ik ben me er zeker van dat er een hoop zijn die niet mijn mening delen en waar ik vroeger dacht van shit heb je je ogen vol poep ofzo denk ik nu van het zal wel. Wil iemand nep, koop lekker nep. Nep tieten zijn ook tieten en alleen een kenner ziet en voelt het verschil. De rest denkt met z'n lul, ook prima.

Dat laatste is tegen niemand persoonlijk.

Erik de Perik
30 december 2015, 14:20
Dat ik niet een voorbeeld kan opnoemen maakt het voor mij nog niet ondenkbaar.
Toch geen Doomsday prepper hè...? ;)


Ik hoop maar dat we wat voorzichtiger worden met het zomaar aanschaffen van dure merkproducten, de kans dat je met een vervalsing te maken krijgt word alleen maar groter zo.

Ik ben me er zeker van dat er een hoop zijn die niet mijn mening delen en waar ik vroeger dacht van shit heb je je ogen vol poep ofzo denk ik nu van het zal wel. Wil iemand nep, koop lekker nep. Nep tieten zijn ook tieten en alleen een kenner ziet en voelt het verschil. De rest denkt met z'n lul, ook prima.

Dat laatste is tegen niemand persoonlijk.
Ik denk dat het illegaal gebruiken van een merknaam en/of logo iets anders en strafbaar is en moet zijn. Of er uit Azië goede producten komen vind ik een heel ander thema, wat los van die logo's staat.

Brad
30 december 2015, 17:21
Je kunt het ook zo zien . Veel mensen zetten op hun Squier een Fender logo . Nu heeft een bedrijf dat al voor je gedaan

Wat wil je nog meer :punk:

Joost de Ruig
30 december 2015, 17:28
Je kunt het ook zo zien . Veel mensen zetten op hun Squier een Fender logo . Nu heeft een bedrijf dat al voor je gedaan

Was dat maar waar, ze plakken Fender op een inferieure plank. Vandaag nog op een Squier Classic Vibe Tele gespeeld. Met uitzondering van de zadeltjes, vind ik dat echt een prima gitaar en mij boeit het niet zoveel wat voor logo er op staat. Sound rules!

macwilliams
30 december 2015, 17:49
Heb een squier strat gehad uit de bullet serie met een Floyd rose trem. Top ding!

Erik de Perik
30 december 2015, 18:07
Eehhhhh, we doen dit nog steeds om de TS te helpen hè...! :soinnocent:

macwilliams
30 december 2015, 18:27
Zelf denk ik dat meneer de topicopener de strekking van dat al wat gepost is nu wel duidelijk is.
Hij zal een keus gemaakt hebben.

DiRemy
1 januari 2016, 13:03
Alles bij elkaar lijkt het me beter om geen gitaren uit China te halen. Bedankt voor jullie reacties

macwilliams
1 januari 2016, 13:17
Het is maar net wat je ermee wil gaan doen.

MikeD
1 januari 2016, 13:43
Het is maar net wat je ermee wil gaan doen.

exact... als je zo'n counterfeit, merkinbreuk makend ding voor jezelf koopt om je zelf mee te foppen omdat je geen 'echte Gibby of Fender kunt of wilt betalen maar wel als het mannetje op het podium wil staan, so be it. Op het moment dat je zo'n stuk schijthout hier naar toe haalt om 'n met winst als The Real McCoy voor de hoofdprijs te verkopen aan ene schlemiel die lang en hard voor z'n centen heeft gewerkt, mag je wat mij betreft met Pek en Veren de stad uit. D'r wordt veel te luchthartig gedaan over merkfraude.

Da Vinci
1 januari 2016, 15:07
Tja, zolang mensen niet het onderscheid kunnen maken tussen merkfraude en oplichting wordt het een lastige discussie maar dat is al meerdere malen gebleken ;-)

Dirk_Hendrik
1 januari 2016, 15:40
Noem één geval van een bedrijf dat failliet is gegaan door Chinese kopieën of van mijn part uit een ander land.


Moet dat een bedrijf zijn of mag je dat kopieren ook in een wat breder perspectief plaatsen? Dan vind ik beschadiging van gezondheid (in veel gevallen tot de dood er op volgt) toch wel een vorm van failissement.
Als gevolg van Senees kopiegekloot?? uhuh.

https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Chinese_milk_scandal


En ja, dit is misschien een beetje een lame voorbeeld. Maar kopieren beperkt zich niet alleeen tot Fendors en Gibsuns.

Erik de Perik
1 januari 2016, 15:47
Moet dat een bedrijf zijn of mag je dat kopieren ook in een wat breder perspectief plaatsen? Dan vind ik beschadiging van gezondheid (in veel gevallen tot de dood er op volgt) toch wel een vorm van failissement.
Als gevolg van Senees kopiegekloot?? uhuh.

https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Chinese_milk_scandal


En ja, dit is misschien een beetje een lame voorbeeld. Maar kopieren beperkt zich niet alleeen tot Fendors en Gibsuns.

Lame...? Begint meer op China bashing te lijken.

En iets met een klok en klepel.

Brad
1 januari 2016, 16:58
Ja zo is het ook , moet je kijken wat een schandalen we hier hebben in Nederland en Europa , laatst nog dat schandaal met dat vlees

macwilliams
1 januari 2016, 19:29
Lame...? Begint meer op China bashing te lijken.

En iets met een klok en klepel.

:seriousf: Wij maken onze eigen fouten, zij kopiëren die dan weer..

Dirk_Hendrik
1 januari 2016, 19:30
En iets met een klok en klepel.

Want? Vertel?

Dirk_Hendrik
1 januari 2016, 19:33
Ja zo is het ook , moet je kijken wat een schandalen we hier hebben in Nederland en Europa , laatst nog dat schandaal met dat vlees

Yup.
En hoeveel mensen zijn daar aan overleden?

Erik de Perik
1 januari 2016, 20:17
Want? Vertel?

Omdat het geen Chinese kopieën waren, maar 'gewoon' in de Chinese fabriek van Nestlé geproduceerde babymelkpoeder. Overigens is melamine een toegestaan additief in melkproducten, ook hier in Europa.

Zodra eten uit een pak, pot of fles komt, moet je het met een gezond wantrouwen beschouwen.

MikeD
1 januari 2016, 21:45
Tja, zolang mensen niet het onderscheid kunnen maken tussen merkfraude en oplichting wordt het een lastige discussie maar dat is al meerdere malen gebleken ;-)

het verschil ligt voornamelijk in de semantiek , toegepast door degene die zich er aan schuldig maakt.
Verder ga ik hierover dus niet in debat op DN Forum.

Erik de Perik
1 januari 2016, 21:50
het verschil ligt voornamelijk in de semantiek , toegepast door degene die zich er aan schuldig maakt.
Verder ga ik hierover dus niet in debat op DN Forum.

Je snapt niet dat "merkfraude" en "oplichting" nagenoeg synoniem zijn? Weinig debat over nodig lijkt me.

Wimvdb
2 januari 2016, 08:06
http://www.rareelectricguitars.com/

Kent er iemand deze site al? Ik zou hem zelf nooit gebruiken, maar vind het wel eng hoe makkelijk en accuraat die gitaren zijn... Een "superfan" of beetje naieve gitarist zou er zo inlopen moest hij hem op 2dehands of marktplaats zien (als zijnde exclusief geprijsd) ...

mrweird
2 januari 2016, 08:36
http://www.rareelectricguitars.com/

Kent er iemand deze site al? Ik zou hem zelf nooit gebruiken, maar vind het wel eng hoe makkelijk en accuraat die gitaren zijn... Een "superfan" of beetje naieve gitarist zou er zo inlopen moest hij hem op 2dehands of marktplaats zien (als zijnde exclusief geprijsd) ...

Ik heb er nog nooit iets besteld maar ik heb deze site al wel eens met verbazing zitten bekijken... Als ze niet alle copyrights die je maar kunt bedenken zouden platwalsen zou ik 't een heel mooi initiatief vinden. Bestel hier uw custom gitaar voor een bedrag dat ook jan met de pet kan betalen.

Da Vinci
2 januari 2016, 09:14
Je snapt niet dat "merkfraude" en "oplichting" nagenoeg synoniem zijn? Weinig debat over nodig lijkt me.

Huh.... behalve dat het allebei een overtreding is zie ik niet zo veel overeenkomsten. Oplichting is iemand op listige wijzen afhandig maken van geld of goederen. Ik heb twee keer een nep Gibson gekocht én verkocht als nep Gibson en daarbij is niemand opgelicht.

Als ik aan een of andere nitwit een standaard Fender verkoop voor 25k als zijnde een bijzonder ding dat nog van Clapton is geweest heb ik 'm wel opgelicht maar is er geen sprake van merkfraude.

Oplichting en merkfraude kunnen dus prima zonder elkaar en zijn al helemaal geen synoniem van elkaar. Als je het niet van mij wil aannemen prima. Zoek dan de woorden oplichting en merkfraude (en synoniem als je toch bezig bent) eens op.

macwilliams
2 januari 2016, 09:32
Ik heb er nog nooit iets besteld maar ik heb deze site al wel eens met verbazing zitten bekijken... Als ze niet alle copyrights die je maar kunt bedenken zouden platwalsen zou ik 't een heel mooi initiatief vinden. Bestel hier uw custom gitaar voor een bedrag dat ook jan met de pet kan betalen.

Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het niet helemaal klopt.

MikeD
2 januari 2016, 12:03
Je snapt niet dat "merkfraude" en "oplichting" nagenoeg synoniem zijn? Weinig debat over nodig lijkt me.

au contraire mon ami; jij daarentegen, weet niet wat ik weet of snap. In mijn post ligt juist door de aanwending van het woord 'semantiek' besloten dat ik dat heel goed weet. maar zoals gezegd, is daarover al heel veel geschreven hier en heb ik geen goesting om daarover de zoveelste boom op te zetten. :makeup:

Duhsjaak
2 januari 2016, 13:48
au contraire mon ami; jij daarentegen, weet niet wat ik weet of snap. In mijn post ligt juist door de aanwending van het woord 'semantiek' besloten dat ik dat heel goed weet. maar zoals gezegd, is daarover al heel veel geschreven hier en heb ik geen goesting om daarover de zoveelste boom op te zetten. :makeup:

Helemaal mee eens.
De meeste vogels vliegen, maar niet alles dat vliegt is een vogeltje.

Kijk trouwens uit s.v.p. met de Rare electric gitaren site, want ook qua virussen is dat niet helemaal vertrouwd. Krijg tenminste duidelijk aanwijzingen dat er van alles niet aan deugt. Avast blokkeert dus alles.

Vriendelijke groet, Gus

macwilliams
2 januari 2016, 13:55
mwa
la ik het zo zeggen
probeer eens een chinese nep prs als een een echte made in de usa te verkopen
je mag het zelfs met een echte made in korea proberen
heb zo het gevoel dat daar niemand gaat intrappen :)

Helaas wel, verderop terug staat al uitgelegd waarom.

Helemaal mee eens.
De meeste vogels vliegen, maar niet alles dat vliegt is een vogeltje.

Kijk trouwens uit s.v.p. met de Rare electric gitaren site, want ook qua virussen is dat niet helemaal vertrouwd. Krijg tenminste duidelijk aanwijzingen dat er van alles niet aan deugt. Avast blokkeert dus alles.

Vriendelijke groet, Gus
Dus niet alleen wat op de site staat deugt niet, de site zelf ook!

Erik de Perik
2 januari 2016, 15:31
au contraire mon ami; jij daarentegen, weet niet wat ik weet of snap. In mijn post ligt juist door de aanwending van het woord 'semantiek' besloten dat ik dat heel goed weet. maar zoals gezegd, is daarover al heel veel geschreven hier en heb ik geen goesting om daarover de zoveelste boom op te zetten. :makeup:

Merkfraude is een vorm van oplichting.

Duhsjaak
2 januari 2016, 16:24
Merkfraude is een vorm van oplichting.

Kom op E., wees een beetje sportief.
Het deugt niet. Daarover zijn we het eens.

Als je aan Bram M. vraagt of fraude strafbaar is, krijg je als antwoord: alleen als je wordt betrapt en wordt veroordeeld.

Om die reden is sjoemelsoftware geen sjoemelsoftware maar fraude software.
Als je €100,00 schuld hebt, is dat jouw probleem. Ben je €100.000.000,00 schuldig, is dat het probleem van de bank.

Als je dit fenomeen in werking wil zien kijk dan naar de oosterburen. De kopstukken van een beursgenoteerd bedrijf hebben schuld bekend, maar er is nog niemand strafrechtelijk aangepakt. Beetje vreemd is dat natuurlijk wel. Maar goed: Da's met gitaren niet anders.

Één gitaar is jouw probleem. Hoe de rechter het straks gaat noemen is alleen van invloed op de strafmaat. En onderdeel van een indrukwekkend staaltje handjeklap. Ook wel procesgang genoemd. Wil jij daarop vooruit lopen? Bij Bram kun je niet meer terecht.

In maart 2015 heeft een superlange topic gelopen over exact ditzelfde onderwerp. De GN'er in kwestie had zijn zelf geïmporteerde Fendor nog geen twee dagen in bezit of hij stond alweer op Marktplaats. Hij had ons bezworen dit niet te zullen doen. Uiteraard.

Kijk rustig wat daarover is geschreven. Het was voor mij mede aanleiding GN maar eens een half jaar te laten voor wat het is. En zie, it's the same old same old.
Het deugt niet. En is het dan heel belangrijk om te kiften over de vraag hoe je dat zou moeten kwalificeren?
Afijn, de vraag stellen is hem beantwoorden, wat mij betreft.

Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
2 januari 2016, 19:01
Kom op E., wees een beetje sportief.
Het deugt niet. Daarover zijn we het eens.

Als je aan Bram M. vraagt of fraude strafbaar is, krijg je als antwoord: alleen als je wordt betrapt en wordt veroordeeld.

Om die reden is sjoemelsoftware geen sjoemelsoftware maar fraude software.
Als je €100,00 schuld hebt, is dat jouw probleem. Ben je €100.000.000,00 schuldig, is dat het probleem van de bank.

Als je dit fenomeen in werking wil zien kijk dan naar de oosterburen. De kopstukken van een beursgenoteerd bedrijf hebben schuld bekend, maar er is nog niemand strafrechtelijk aangepakt. Beetje vreemd is dat natuurlijk wel. Maar goed: Da's met gitaren niet anders.

Één gitaar is jouw probleem. Hoe de rechter het straks gaat noemen is alleen van invloed op de strafmaat. En onderdeel van een indrukwekkend staaltje handjeklap. Ook wel procesgang genoemd. Wil jij daarop vooruit lopen? Bij Bram kun je niet meer terecht.

In maart 2015 heeft een superlange topic gelopen over exact ditzelfde onderwerp. De GN'er in kwestie had zijn zelf geïmporteerde Fendor nog geen twee dagen in bezit of hij stond alweer op Marktplaats. Hij had ons bezworen dit niet te zullen doen. Uiteraard.

Kijk rustig wat daarover is geschreven. Het was voor mij mede aanleiding GN maar eens een half jaar te laten voor wat het is. En zie, it's the same old same old.
Het deugt niet. En is het dan heel belangrijk om te kiften over de vraag hoe je dat zou moeten kwalificeren?
Afijn, de vraag stellen is hem beantwoorden, wat mij betreft.

Vriendelijke groet, Gus

Ik begon niet met semantiek te smijten hè.
Ben het er helemaal mee eens dat het verkopen van nepartikelen niet kan en niet mag. Hetgeen waar ik me aan stoor, is het ongenuanceerd hakken op alles wat uit China komt. Dit gebeurde destijds ook met producten uit Japan en kijk hoe daar de meningen over zijn bijgesteld, zelfs over producten uit diezelfde periode.

macwilliams
2 januari 2016, 19:19
Het lijkt er wel een beetje op dat steeds hetzelfde herhaald zal moeten worden.
Het lijkt er op alsof er niet gelezen word naar wat er daadwerkelijk over gezegd word.
Het lijkt er op dat het toevoegen van moeilijke woorden welke eigenlijk niets anders betekend dan "ik zeik jou af" het gezeik weer doet oplaaien.
Het lijkt er op dat het dus niet gezegd mag worden dat nepperij slecht is en eigen producten goed.

Ik heb het al eens eerder gezegd en ik wil het met alle plezier nog eens herhalen.
China is als een gezwel in een lichaam en de beste remedie tegen dit soort gezwellen is bestraling.
Mijn advies is dan ook lekker een A- Bom erop en laat de straling zijn werk doen.

In een klap van alle problemen af. Bye Bye, zwaai zwaai en zoek het lekker uit met die bami brollen.
En nu laat ik het topic over aan de trollen, succes ermee.

Triest, echt triest.

MikeD
2 januari 2016, 19:34
Op het gevaar af dat ik de qualificatie afzeiktrol krijg... ik ben niet categorisch tegen chinese gitaren. Hell No ; m'n Charvel is een MIC en even los van de 'af fabriek' iets te hoge topnut, is dat een geweldige plank. En ook goed afgewerkt, qua lak zelfs beter beter dan m'n Gibby Thunderbird. Waar ik bezwaar tegen heb, is dat op een product (is onze gevallen: gitaren) dat in het (handels)verkeer wordt gebracht een handelsmerk is aangebracht door een ander dan de merkrechthebbende (zeg maar Gibson en Fender). Of je dat bestempelt als merkrecht fraude of oplichting is een kwestie van (juridische) kwalificatie. de ene keer zit je in het strafrecht, de andere keer in het (civielrechtelijk handhaafbare) merkenrecht. En soms overlapt het elkaar. Echter ik zit hier niet om juridische fijnsnijderij te bedrijven, maar voor m'n hobby. Dus had ik geen goesting in het zoveelste uit de hand lopende topic.

macwilliams
2 januari 2016, 19:39
Ja maar het maakt gewoon geen zak uit wat je zegt. Ze vinden altijd weer wat om de geslagen hond te spelen en het weer gooien op China bashen. Klaar, verspeelde moeite.

Brad
2 januari 2016, 19:48
Op het gevaar af dat ik de qualificatie afzeiktrol krijg... ik ben niet categorisch tegen chinese gitaren. Hell No ; m'n Charvel is een MIC en even los van de 'af fabriek' iets te hoge topnut, is dat een geweldige plank. En ook goed afgewerkt, qua lak zelfs beter beter dan m'n Gibby Thunderbird. Waar ik bezwaar tegen heb, is dat op een product (is onze gevallen: gitaren) dat in het (handels)verkeer wordt gebracht een handelsmerk is aangebracht door een ander dan de merkrechthebbende (zeg maar Gibson en Fender). Of je dat bestempelt als merkrecht fraude of oplichting is een kwestie van (juridische) kwalificatie. de ene keer zit je in het strafrecht, de andere keer in het (civielrechtelijk handhaafbare) merkenrecht. En soms overlapt het elkaar. Echter ik zit hier niet om juridische fijnsnijderij te bedrijven, maar voor m'n hobby. Dus had ik geen goesting in het zoveelste uit de hand lopende topic

Het is toch ook zo dat veel westerse producenten het grootste deel van hun onderdelen in China en andere lage lonen landen produceren . Of zijn ze inmiddels alweer uitgeweken naar een ander land

Als ze voor westerse merken goede dingen kunnen maken , dan kunnen ze dat toch ook voor zichzelf met de ervaring die ze opgedaan hebben . In China lopen een heleboel kundige en getalenteerde mensen rond op allerlei gebied . Die goede en goedkope London City gitaren die door veel leraren werden aanbevolen aan leerlingen kwamen daar toch ook vandaan

Erik de Perik
2 januari 2016, 19:53
Op het gevaar af dat ik de qualificatie afzeiktrol krijg... ik ben niet categorisch tegen chinese gitaren. Hell No ; m'n Charvel is een MIC en even los van de 'af fabriek' iets te hoge topnut, is dat een geweldige plank. En ook goed afgewerkt, qua lak zelfs beter beter dan m'n Gibby Thunderbird. Waar ik bezwaar tegen heb, is dat op een product (is onze gevallen: gitaren) dat in het (handels)verkeer wordt gebracht een handelsmerk is aangebracht door een ander dan de merkrechthebbende (zeg maar Gibson en Fender). Of je dat bestempelt als merkrecht fraude of oplichting is een kwestie van (juridische) kwalificatie. de ene keer zit je in het strafrecht, de andere keer in het (civielrechtelijk handhaafbare) merkenrecht. En soms overlapt het elkaar. Echter ik zit hier niet om juridische fijnsnijderij te bedrijven, maar voor m'n hobby. Dus had ik geen goesting in het zoveelste uit de hand lopende topic.

Ben ik met je eens.


Ja maar het maakt gewoon geen zak uit wat je zegt. Ze vinden altijd weer wat om de geslagen hond te spelen en het weer gooien op China bashen. Klaar, verspeelde moeite.

Ik vind de manier waarop jij over China praat, ver beneden peil.

macwilliams
2 januari 2016, 20:03
Ben ik met je eens.



Ik vind de manier waarop jij over China praat, ver beneden peil.
En jij moet steeds alles overnieuw voorgekauwd krijgen om vervolgens weer te lopen janken dat het een China bash topic is.
Maar dat ga je dus nooit toegeven dus ja, dan krijg je dit soort eerlijke reacties.
En als China problemen met mij heeft dan stuurt het maar een Chinees, met hun superbe technologie weten ze vast al wie ik ben en waar ik woon.

Erik de Perik
2 januari 2016, 20:41
En jij moet steeds alles overnieuw voorgekauwd krijgen om vervolgens weer te lopen janken dat het een China bash topic is.
Maar dat ga je dus nooit toegeven dus ja, dan krijg je dit soort eerlijke reacties.
En als China problemen met mij heeft dan stuurt het maar een Chinees, met hun superbe technologie weten ze vast al wie ik ben en waar ik woon.

Ik ben best snel van begrip, alleen zie ik het iets anders dan jij. De term "China bashen" heb jij nu al vaker gebruikt dan ik en die eerlijke reactie van jou mag je gerust bij je houden. Een beetje mensen de maat nemen terwijl je zelf de hele dag thuis zure reacties op een forum loopt uit te braken. Nergens voor nodig, je zult vast wel ergens verstand van hebben, toon dat dan maar.

telerocker
2 januari 2016, 20:47
Ik haal bier en chips.:soinnocent:

Joost de Ruig
2 januari 2016, 20:49
Pfff, we hebben een bashtopic. Graag gebruiken voor frustraties, onderbroekenlol en andere onzinnige uitingen. Anders worden steeds meer topics voor "buitenstaanders" ergelijk om te lezen.

Brad
2 januari 2016, 20:51
Ik ben best snel van begrip, alleen zie ik het iets anders dan jij. De term "China bashen" heb jij nu al vaker gebruikt dan ik en die eerlijke reactie van jou mag je gerust bij je houden. Een beetje mensen de maat nemen terwijl je zelf de hele dag thuis zure reacties op een forum loopt uit te braken. Nergens voor nodig, je zult vast wel ergens verstand van hebben, toon dat dan maar

Ja zeg dat wel , en hij zit ook ook nog een heel volk collectief door de mangel te halen

macwilliams
2 januari 2016, 20:54
Ik ben best snel van begrip, alleen zie ik het iets anders dan jij. De term "China bashen" heb jij nu al vaker gebruikt dan ik en die eerlijke reactie van jou mag je gerust bij je houden. Een beetje mensen de maat nemen terwijl je zelf de hele dag thuis zure reacties op een forum loopt uit te braken. Nergens voor nodig, je zult vast wel ergens verstand van hebben, toon dat dan maar.

Tuurlijk jonge, lees het zoals je wil en het China bashen komt niet uit mijn mond, het is gewoon zemelen om het zemelen want als je werkelijk begrijpt van wat er geschreven word dan begin je er niet steeds weer over. En herhaal het alsjeblieft nog een keer en ga dan weer zemelen over China bashen. Heel duidelijk dat jij zuur herkend want daar moet je zelf ook erg verzuurd voor zijn. Duvel toch op met die rotzooi.
En ik hoef al helemaal niet te laten zien waar ik goed in ben want dat gaat je geen reet aan.
Triest man als je zo mensen moet lopen uitlokken dan ben je echt triest.

Sjoerdo
5 januari 2016, 10:41
...Triest man als je zo mensen moet lopen uitlokken dan ben je echt triest.

Schei toch uit, een paar posts terug loop je te roepen dat alle Chinezen uitgeroeid moeten worden, dat getuigt van een Geert Wilders-achtige ongenuanceerde stompzinnige mentaliteit.

Erik de Perik
7 januari 2016, 19:36
Schei toch uit, een paar posts terug loop je te roepen dat alle Chinezen uitgeroeid moeten worden, dat getuigt van een Geert Wilders-achtige ongenuanceerde stompzinnige mentaliteit.

Waar hij voor gebannen is....... so hush, hush ;)

Evil-lyn
8 januari 2016, 20:09
Schei toch uit, een paar posts terug loop je te roepen dat alle Chinezen uitgeroeid moeten worden, dat getuigt van een Geert Wilders-achtige ongenuanceerde stompzinnige mentaliteit.

Als je nu eerst leest hoe het er staat dan weet je zelf ook wel dat dat niet zo is.

Evil-lyn
8 januari 2016, 20:12
Waar hij voor gebannen is....... so hush, hush ;)

Mac Williams heeft een ban gehad omdat hij Brad uitdaagde maar die durfde niet. Die ging liever :hide::hide::hide::hide:

Erik de Perik
8 januari 2016, 20:35
Mac Williams heeft een ban gehad omdat hij Brad uitdaagde maar die durfde niet. Die ging liever :hide::hide::hide::hide:

Met volle jerrycans op pad hè.

Noid
9 januari 2016, 16:04
Pfft net het topic doorgelezen. Topics over gitaren uit china blijven boeiend op dit forum. Want meningen over bouwkwaliteit, Quality Control, behoefte aan economische vooruitgang van China en positie van arbeiders en misbruik van merknamen lopen telkens door elkaar heen.

Vermakelijk om te lezen. Mijn ervaring:
Er worden (ook) goede gitaren in China gemaakt, net zoals in veel andere landen. Heb recent nog een Fender MIC tele in handen gehad en niets mis met de kwaliteit en afwerking van die plank. Het merk en land van herkomst is ook geen garantie, zie deze recente discussie over die USA MM Koa van 5500,- (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170289-Music-Man-Luke-BFR-Koa-top-met-getordeerde-hals!!) met getordeerde hals. Waar USA made ook niet altijd perfect is, zijn fake Gibsuns ook niet per definitie slecht. Heb een keer via marktplaats zo'n Gibsun gekocht (was 2e hands en werd ook keurig als copie/faker aangeboden), ik kan immers het internet napraten, maar praktijkervaring is toch wat anders ;) . Visueel zijn de verschillen duidelijk genoeg, met enige voorbereiding voordat je koopt ziet een leek dat nog. Maar het is geen slechte gitaar. Hier een foto naast mijn echte Gibbie.
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/Mobile Uploads/image_zpsipxccsrp.jpeg
Ja, er zijn verschillen, maar de Gibsun is geen slechte gitaar, wordt net zoveel gebruikt als de Gibson, ook bij optredens. Kwaliteit ligt op het niveau van Epiphone.

Waar ik me dan wel zorgen over maak; de (visuele) verschillen zijn duidelijk, maar beperkt: scherpere punt van de cutaway, tone en volumeknoppen niet in lijn, schroeven brug, positie brug en staartstuk, plastic pearloid inlay's, en Gibsun. Als ze dat veranderen, dan wordt het een stuk lastiger om de nepperts en de echte uit elkaar te houden. Het verbaast me ook. Dat is consequent zo bij die chinesen. Terwijl het eenvoudig is aan te passen (die cutaway, potmeters en positie staartstuk is een kwestie van de mallen aanpassen), die brugconstructie is helemaal eenvoudig, door over te stappen op de Gibson manier. Dus ... zijn er toch afspraken/weet Gibson juist op deze manier haar positie te beschermen en verdienen ze er eventueel uiteindelijk juist aan?

Brad
9 januari 2016, 16:08
Wat heb je voor die kopie betaald ?

Noid
9 januari 2016, 17:18
Vanwaar die vraag?

Wat brandstofkosten en het geld dat ik met de verkoper was overeen gekomen. Minder dan wat hij had betaald aan aanschafkosten, wisselkosten, verzendkosten en inklaringskosten (vergis je niet in die bijkomende kosten als je zelf iets uit China haalt).

Erik de Perik
9 januari 2016, 17:19
Ik heb me ook altijd verbaasd over die bekende en gemakkelijk te verhelpen verschillen.

Brad
9 januari 2016, 17:38
Vanwaar die vraag?

Wat brandstofkosten en het geld dat ik met de verkoper was overeen gekomen. Minder dan wat hij had betaald aan aanschafkosten, wisselkosten, verzendkosten en inklaringskosten (vergis je niet in die bijkomende kosten als je zelf iets uit China haalt)

Ik vroeg me gewoon af wat wat iemand 2e hands voor die gitaar vraagt

Da Vinci
9 januari 2016, 20:24
Pfft net het topic doorgelezen. Topics over gitaren uit china blijven boeiend op dit forum. Want meningen over bouwkwaliteit, Quality Control, behoefte aan economische vooruitgang van China en positie van arbeiders en misbruik van merknamen lopen telkens door elkaar heen.

Vermakelijk om te lezen. Mijn ervaring:
Er worden (ook) goede gitaren in China gemaakt, net zoals in veel andere landen. Heb recent nog een Fender MIC tele in handen gehad en niets mis met de kwaliteit en afwerking van die plank. Het merk en land van herkomst is ook geen garantie, zie deze recente discussie over die USA MM Koa van 5500,- (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170289-Music-Man-Luke-BFR-Koa-top-met-getordeerde-hals!!) met getordeerde hals. Waar USA made ook niet altijd perfect is, zijn fake Gibsuns ook niet per definitie slecht. Heb een keer via marktplaats zo'n Gibsun gekocht (was 2e hands en werd ook keurig als copie/faker aangeboden), ik kan immers het internet napraten, maar praktijkervaring is toch wat anders ;) . Visueel zijn de verschillen duidelijk genoeg, met enige voorbereiding voordat je koopt ziet een leek dat nog. Maar het is geen slechte gitaar. Hier een foto naast mijn echte Gibbie.
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/Mobile Uploads/image_zpsipxccsrp.jpeg
Ja, er zijn verschillen, maar de Gibsun is geen slechte gitaar, wordt net zoveel gebruikt als de Gibson, ook bij optredens. Kwaliteit ligt op het niveau van Epiphone.

Waar ik me dan wel zorgen over maak; de (visuele) verschillen zijn duidelijk, maar beperkt: scherpere punt van de cutaway, tone en volumeknoppen niet in lijn, schroeven brug, positie brug en staartstuk, plastic pearloid inlay's, en Gibsun. Als ze dat veranderen, dan wordt het een stuk lastiger om de nepperts en de echte uit elkaar te houden. Het verbaast me ook. Dat is consequent zo bij die chinesen. Terwijl het eenvoudig is aan te passen (die cutaway, potmeters en positie staartstuk is een kwestie van de mallen aanpassen), die brugconstructie is helemaal eenvoudig, door over te stappen op de Gibson manier. Dus ... zijn er toch afspraken/weet Gibson juist op deze manier haar positie te beschermen en verdienen ze er eventueel uiteindelijk juist aan?

No offence... maar die linker is toch een 60's tribute? Dat is ook wel een wat goedkoper modelletje dan een standaard en m.i. daardoor ook niet echt een goede referentie.

Ik meen dat ik voor mijn Chinese Gibson iets boven de 400 euro zat toen ik 'm in huis had. Volgens mij 2e hands rond de 300 verkocht ofzo.
Maargoed, je moet er misschien een beetje geluk mee hebben maar die van mij was echt beduidend slechter dan een Epiphone. Mooi stukje mohonie voor de body en nek, dat wel. De rest was maar zo zo....

Noid
10 januari 2016, 01:28
No offence... maar die linker is toch een 60's tribute? Dat is ook wel een wat goedkoper modelletje dan een standaard en m.i. daardoor ook niet echt een goede referentie.

Ik meen dat ik voor mijn Chinese Gibson iets boven de 400 euro zat toen ik 'm in huis had. Volgens mij 2e hands rond de 300 verkocht ofzo.
Maargoed, je moet er misschien een beetje geluk mee hebben maar die van mij was echt beduidend slechter dan een Epiphone. Mooi stukje mohonie voor de body en nek, dat wel. De rest was maar zo zo....

Haha, geen probleem hoor. Wat mij betreft mag jij iedere mening hebben over 60's tribute's, iedere andere Gibson, of welke gitaar dan ook maar. Idem m.b.t. prijzen van gitaren. Dat heb ik immers ook :)

Het is overigens een 50's tribute. Zoals alle Gibsons vet overpriced voor wat je eigenlijk krijgt (naar mijn mening). Het lakwerk is om je te schamen, maar hij speelt wel als een tierelier. Niet eerder zo'n fijne en comfortabele Gibson gehad/gespeeld.

No offence retour: Wat wil je nu eigenlijk zeggen? (Beginnen met "No offence", verwijzen naar het prijssegment maar vooral het gebruik van een verkleinwoord "modelletje" zou ik als denigrerend kunnen interpreteren. Is het zo bedoeld?). Wat is in jouw ogen een goede referentie?
Ik kan enkel putten uit mijn ervaring en denk daarom dat niet alle Gibsuns of wat er ook op de kop staat per definitie slecht zijn, that's all. Net zoals jij je ervaring deelt dat er ook slechte tussen zitten. Dat is toch mooi van zo'n forum, het helpt jou en mij om onze ervaringen te nuanceren en het helpt anderen die evt tegen zo'n ding aanlopen/koop overwegen om kritisch te zijn. Waarbij ik overigens nadrukkelijk vind dat ze niet de naam van een andere producent er op moeten zetten, maar hun eigen naam.

Die andere producent doet zelf al genoeg moeite om onnavolgbaar te zijn, in prijs en kwaliteit :)

Da Vinci
10 januari 2016, 09:27
Haha, geen probleem hoor. Wat mij betreft mag jij iedere mening hebben over 60's tribute's, iedere andere Gibson, of welke gitaar dan ook maar. Idem m.b.t. prijzen van gitaren. Dat heb ik immers ook :)


Ik heb geen mening over de tribute's want ik heb er nooit één bespeeld.



Het is overigens een 50's tribute. Zoals alle Gibsons vet overpriced voor wat je eigenlijk krijgt (naar mijn mening). Het lakwerk is om je te schamen, maar hij speelt wel als een tierelier. Niet eerder zo'n fijne en comfortabele Gibson gehad/gespeeld.


Als je daarmee bedoelt dat de prijs niet in verhouding staat tot de kosten van gebruikte materialen en arbeid (met fatsoenlijke marge) of dat een Gibson van 2400 euro niet 'twee keer zo veel waar voor je geld is' dan een alternatief product van de helft van de prijs geldt dat denk ik voor zo'n beetje ieder premium merk. Maargoed, het marktmechanisme werkt nu eenmaal anders.



No offence retour: Wat wil je nu eigenlijk zeggen? (Beginnen met "No offence", verwijzen naar het prijssegment maar vooral het gebruik van een verkleinwoord "modelletje" zou ik als denigrerend kunnen interpreteren. Is het zo bedoeld?). Wat is in jouw ogen een goede referentie?

Ik heb het zeker niet denigrerend bedoeld hoor. Het valt me in de korte tijd op dit forum op dat men vrij snel de neiging heeft tekst als dusdanig te interpreteren. Zal dan wel aan mij liggen dus ga m'n best doen rekening te houden met tere zieltjes en onverwerkte trauma's :-)
(Disclaimer; dit is een geintje hè jongens).

Maargoed, wat ik bedoel is dat de Chinees in kwestie heeft geprobeerd een Les Paul Standard na te bouwen. Dat is een gitaar van net onder de 3k. Als je dan gaat beoordelen in hoeverre het een goede kopie is moet je dat ook vergelijken met die gitaar.
De Tribute serie is als ik me niet vergis aanzienlijk goedkoper. Het is toch een beetje de "my first Gibson" zegmaar. Gibson probeert daar duidelijk een ander segment aan te boren en heeft daarvoor op bepaalde plekken concessies gedaan aan de kostprijs van de gitaar. Gibson is gewoon een commercieel bedrijf die rendement nastreeft en gaat echt geen Tribute lijn op de markt brengen waar ze geen geld aan kunnen verdienen en kwalitatief gezien de veel duurdere series wegvaagt. Natuurlijk kennen we allemaal een mensen die een Tribute hebben die de een R9 makkelijke wegblaast of een Mexicaanse Fender hebben die de gemiddelde Custom Shopper doet verbleken maar dat zijn een beetje aparte gevallen (en dan heb ik het niet over die gitaren).
Maw; als de Gibson Les Paul Standard een appel is, is de Tribute een peer. Als een Chinees dan een kopie maakt van een appel moet je die ook met een appel vergelijken. En daarmee zeg ik dus helemaal niet of ik wel of niet van peren hou.

Dus als een Chinees een zwarte Les Paul met triple binding voor en achter maakt, mother of pearl inlay in de headstock en blockinlays op een ebben toets moet je 'm ook vergelijken met een Gibson Custom en niet met een Les Paul Standard.

Overigens wordt het een heel andere discussie als iemand zich afvraagt of hij met een budget van 450 euro het beste een Gibsun kan open of een 2e hands Gibson Tribute of "Welke Les Paul kan ik het beste kopen voor 450 euro?" maar dat was de vraag niet volgens mij.

Dutch66
10 januari 2016, 11:43
Dus ... zijn er toch afspraken/weet Gibson juist op deze manier haar positie te beschermen en verdienen ze er eventueel uiteindelijk juist aan?

Je doelt op een soort 'geheime' afspraak tussen Gibby en Gibbu?....., vertel!

Erik de Perik
10 januari 2016, 20:39
Als je daarmee bedoelt dat de prijs niet in verhouding staat tot de kosten van gebruikte materialen en arbeid (met fatsoenlijke marge) of dat een Gibson van 2400 euro niet 'twee keer zo veel waar voor je geld is' dan een alternatief product van de helft van de prijs geldt dat denk ik voor zo'n beetje ieder premium merk. Maargoed, het marktmechanisme werkt nu eenmaal anders.

Ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met Coca Cola, wellicht de grootste fabrikant (in liters) van cola. Toch moet je 2 à 3 keer zoveel betalen voor een fles Coca Cola als die van een ander merk. Haast iedereen vindt dat logisch, maar dat is het eigenlijk niet.
Bij gitaren is het niet veel anders. Het hout dat gebruikt wordt voor een LP is relatief duur, maar kost uiteindelijk geen ruk. Dan komt het op 'parts & labor' aan en die zijn beide schokkend laag in China.
Leo Fender had het allemaal al veel sneller door. Hij kwam met gitaren die gemakkelijk en gedeeltelijk door goedkope werkkrachten (Mexicanen) in elkaar gezet konden worden, met goedkope onderdelen .

Da Vinci
11 januari 2016, 08:48
Ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met Coca Cola, wellicht de grootste fabrikant (in liters) van cola. Toch moet je 2 à 3 keer zoveel betalen voor een fles Coca Cola als die van een ander merk. Haast iedereen vindt dat logisch, maar dat is het eigenlijk niet.
Bij gitaren is het niet veel anders. Het hout dat gebruikt wordt voor een LP is relatief duur, maar kost uiteindelijk geen ruk. Dan komt het op 'parts & labor' aan en die zijn beide schokkend laag in China.
Leo Fender had het allemaal al veel sneller door. Hij kwam met gitaren die gemakkelijk en gedeeltelijk door goedkope werkkrachten (Mexicanen) in elkaar gezet konden worden, met goedkope onderdelen .

Ach zo is 't toch eigenlijk met alles. Een Mercedes van 100k is echt niet 2 x zo duur om te maken als een Volkswagen van 50k. Een Siematic keuken is niet 10 x zo duur als een Keukenconcurrent en een Bjorn Borg onderbroek is niet 10 x zo duur om te maken als onderbroek van de Wibra en die worden beide in lageloonlanden gemaakt.

Blijkbaar denken nog steeds veel mensen dat een prijs tot stand komt door een optelsom van kosten plus marge maar dan wil ik niet weten hoe lang het heeft geduurd deze gitaar te maken ;-)
http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2015/Custom/Peter-Frampton-Phenix-1954-Les-Paul-Custom.aspx

Duhsjaak
11 januari 2016, 13:28
Ach zo is 't toch eigenlijk met alles. Een Mercedes van 100k is echt niet 2 x zo duur om te maken als een Volkswagen van 50k. Een Siematic keuken is niet 10 x zo duur als een Keukenconcurrent en een Bjorn Borg onderbroek is niet 10 x zo duur om te maken als onderbroek van de Wibra en die worden beide in lageloonlanden gemaakt.

Blijkbaar denken nog steeds veel mensen dat een prijs tot stand komt door een optelsom van kosten plus marge maar dan wil ik niet weten hoe lang het heeft geduurd deze gitaar te maken ;-)
http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2015/Custom/Peter-Frampton-Phenix-1954-Les-Paul-Custom.aspx

De beroemde Frampton gitaar.
Als je eens een rustig moment hebt, is het leuk dat draadje eens op te zoeken.
Het origineel is na een vliegtuig crash gestolen. Nog maar een jaar of misschien anderhalf jaar geleden door een Gitaarnetter gevonden en aan Framp terug gebracht.
Super leesvoer.

Vriendelijke groet, Gus

Joost de Ruig
11 januari 2016, 14:35
De beroemde Frampton gitaar.
Als je eens een rustig moment hebt, is het leuk dat draadje eens op te zoeken.
Het origineel is na een vliegtuig crash gestolen. Nog maar een jaar of misschien anderhalf jaar geleden door een Gitaarnetter gevonden en aan Framp terug gebracht.
Super leesvoer.

Vriendelijke groet, Gus

Ik kende dat hele verhaal niet, maar heb het net met veel plezier gelezen. Toch een soort spannend jongensboek. Erg gaaf!

Noid
12 januari 2016, 01:10
Ik heb geen mening over de tribute's want ik heb er nooit één bespeeld. .... maar dat was de vraag niet volgens mij.

Mijn excuses. De afbeelding heeft niet tot doel om een 1:1 vergelijk tussen beide gitaren te maken. Dat staat ook niet in de tekst, maar schijnbaar roept het die reactie op. Doel van de afbeelding is om de visuele verschillen die wel genoemd worden met een plaatje te ondersteunen (bijvoorbeeld afstand tussen snaarhouder en brug, scherpe cutaway).

De feedback die je posts krijgen: tsja, wat wil je er mee? Enig idee waarom dit zo is? Hoe ga je veranderen als je niet weet waar het in zit?

Inhoudelijk: ik heb je verhaal gelezen en denk dat ik gewoon op een heel andere golflengte zit. Wat mij betreft kun je iedere gitaar los zien of naast een andere zetten (bijv een Strat naast een LP) en op grond van een aantal argumenten, zoals o.a. bespeelbaarheid, afwerking, zuiverheid, gebruikte electronica, versterkte en onversterkte eigenschappen etc beredeneren waarom dat een goede of slechte gitaar is. Dat is ook de bijdrage aan dit topic: mijn persoonlijke ervaring is dat een gitaar die rechtstreeks uit China geïmporteerd is, zonder tussenkomst van een regulier merk en met counterfeit logo, in de basis geen slechte gitaar hoeft te zijn.

Dan nog even over die tribute en marktwerking. Ook hier bemerk ik een andere golflengte. Ben het direct met je eens: alle waar is naar zijn geld en daarbij laten mensen zich graag bedotten. Maar ook daar ging het mij niet om. Ik vind gewoon dat Gibson zich de ballen uit de broek moet schamen voor de paintjob op mijn tribute ook al kost die gitaar maar 1250,- en geen 3000,- (als je het prijsniveau van Gibson van 2016 hanteert). En ja, dan weeg ik wel de prijs mee. 1250,- is geen doos eieren. Verder is de gitaar o.k.

Noid
12 januari 2016, 01:31
Je doelt op een soort 'geheime' afspraak tussen Gibby en Gibbu?....., vertel!
Wist ik het maar, dan hoefde ik de vraag niet op te werpen :)

Kan me wel indenken dat er meer afhankelijkheden en relaties zijn dan wij in eerste instantie zien. Dit geldt niet specifiek voor G, maar voor alle bedrijven die hun productie ergens organiseren. Je hebt immers altijd een context nodig waar goede productiefaciliteiten aanwezig zijn (arbeidskrachten, machinepark, logistiek, infrastructuur, wet en regelgeving enz). Productie naar lage lonen landen verplaatsen heeft vaak iets met winstmarge en rendement te maken. Het kan in zo'n situatie handig zijn om niet te streng te zijn als het gaat om imitatie. Immers: je hebt niet zoveel invloed op de lokale wet en regelgeving en je hebt de lokale overheid nodig om je daar snel te kunnen vestigen en (ongestoord) je gang te kunnen gaan. Ook wil je weten welke partijen in staat zijn om snel de producten te leveren die jij nodig hebt. Idem m.b.t. arbeidskracht: je wilt kunnen beoordelen wat die mensen kunnen. En het kan ook handig zijn om je merknaam niet te laten verdoezelen door de sociaal maatschappelijke issues (uitbuiting van arbeiders, kinderarbeid, milieuschandalen, corruptie) van de lage lonen landen. Dus wat is dan wijsheid: je eigen fabriek daar bouwen en alles helemaal naar je westerse model inrichten, incl mensen gaan werven, trainen enz. infrastructuur aanleggen? Dat duurt lang en is kostbaar. Of benut je de imitatiemarkt juist om snel te kunnen bepalen waar met welke kwaliteit geproduceerd kan worden? Dus zonder grote investeringen aansluiten op wat lokaal aanwezig is. Waardoor je maximale flexibiliteit hebt om van leverancier te switchen als het elders goedkoper of beter kan. De imitatiemarkt maakt het daarnaast aantrekkelijk voor lokale partijen om zaken als infrastructuur en kwaliteit van arbeiders op peil te krijgen, zodat je je daar ook veel minder druk om hoeft te maken. Dus imitatie toestaan, tot een bepaalde grens (die punten die alle Gibsuns fout doen), waar het je organisatie geen pijn doet, maar er juist baat bij hebt. Omdat je zo een gunstig klimaat creëert als je daar zelf je productie voor een periode naar toe wil verplaatsen. (En als er dan een partij toch over "die grens" gaat, dan stuur je er dan natuurlijk wel meteen je horde advocaten op af).

Sinds ik ooit het boek Gomorra (http://www.bol.com/nl/p/gomorra/9200000011326127?Referrer=ADVNLGOO002008G-G-24907413679-S-69259941884-9200000011326127) las kijk ik heel anders naar "echt" en imitatie.

Da Vinci
12 januari 2016, 09:00
Tja Noid, als ik kijk naar de elektronica in mijn LP Standard schieten de tranen ook in m'n broek dus op dat vlak kan ik het alleen maar met je eens zijn.

Wat betreft de productie in lage loonlanden; volgens mij zijn wij gitaristen nogal conservatief in de opvatting dat "made in U.S.A." een soort kwaliteitsgarantie is. En omgekeerd; alles wat niet uit de U.S.A. komt is eigenlijk bij voorbaat niet goed. Kleine uitzondering daargelaten voor Japan.
Je krijgt dan allerlei eigenlijk best vreemde pogingen van merken die bijvoorbeeld de boel in Mexico laten zagen en in Amerika assembleren of andersom. Maargoed, dikke kans dat daar in Amerika ook gewoon Mexicaanse arbeidsmigranten aan het werk zijn.
Verder vinden we het wel prima als onze nieuwste iPhone of 4k televisie in China wordt gemaakt en onze All Stars van 7 tientjes uit Taiwan of Bangladesh komen. Tegenwoordig komt volgens mij zo'n beetje alles onder een CNC frees vandaan, plekken gaat voortaan met een machine en dat Chinezen goed kunnen solderen hebben ze met de iPhone wel bewezen. En afstellen van een gitaar lijkt me verder ook geen rocket science dus ik snap niet waarom ze in China niet een goede gitaar zouden kunnen bouwen.

Of je daarmee imitaties in de hand werkt weet ik niet.... Volgens mij worden bijvoorbeeld dure horloges niet vaak in China gemaakt maar wel vol op geïmiteerd. Het is gewoon te makkelijk. Persoonlijk denk ik overigens niet dat de A-merken niet veel handel missen door die kopieën. Iemand die in de markt is voor een echte Gibson of een Rolex is een totaal andere klant als iemand die voor 10 - 15% van de prijs een imitatie product wil kopen. Die hebben er vaak (op dat moment) het geld niet voor (over).

Dutch66
12 januari 2016, 09:38
Dus wat is dan wijsheid: je eigen fabriek daar bouwen en alles helemaal naar je westerse model inrichten, incl mensen gaan werven, trainen enz. infrastructuur aanleggen? Dat duurt lang en is kostbaar.

eh...., ja dat precies wat Gibson (lees Epiphone) in 2002 ook gedaan heeft.... klikkerdeklik hier (http://www.epiphone.com/News-Features/News/2007/Gibson-Qingdao-Factory-All-Epiphone-All-The-Time.aspx)

Nou goed, laten we Squier dan nemen, de totale jaarlijkse productie van hun Chinese planken is zo
vreselijk veel groter dan die van de 'decal-plakkers' (counterfeit), dat alle loonfabrikanten in China staan
te springen om mee te doen...

Ik denk dat de (gemiddelde) kwaliteit van een Gibsun zo abominabel is, en (inderdaad) vaak onbeholpen
gekopieerd, dat Gibson het eigenlijk wel gelooft... Bovendien door het (zeer) beperkte marktaandeel van
deze kneusjes, en de ondoorzichte verkoopkanalen loont het simpelweg de moeite niet om hier (juridisch)
iets tegen te ondernemen. Even afgezien van hoeveel kans dat in China zou hebben...

mrweird
12 januari 2016, 11:50
Ik denk dat de (gemiddelde) kwaliteit van een Gibsun zo abominabel is, en (inderdaad) vaak onbeholpen
gekopieerd, dat Gibson het eigenlijk wel gelooft... Bovendien door het (zeer) beperkte marktaandeel van
deze kneusjes, en de ondoorzichte verkoopkanalen loont het simpelweg de moeite niet om hier (juridisch)
iets tegen te ondernemen. Even afgezien van hoeveel kans dat in China zou hebben...

Nee, ik moet je teleurstellen. De kwaliteit van de gibsuns komt overeen min of meer met de vraagprijs. Voor 200 euro krijg je een gitaar met hardware e.d. die overeenkomt met de waarde van 200 euro (uitzonderingen door de mindere kwaliteits controle daargelaten..)

Ik ben bezig met een bouwpakket uit china besteld bij aliexpress, wat in feite dezelfde gitaar is als al die les paul neppers die (bij de dezelfde verkoper...) ook op aliexpress staan. En 't is een prima stukje hout hoor. Die Chinezen hebben gewoon moeite met de juiste spelling. Dit staat inmiddels op mijn bouwpakket. :D

http://s7.postimg.org/gmxwuxlgr/Image2.jpg

macwilliams
12 januari 2016, 12:08
Nee, ik moet je teleurstellen. De kwaliteit van de gibsuns komt overeen min of meer met de vraagprijs. Voor 200 euro krijg je een gitaar met hardware e.d. die overeenkomt met de waarde van 200 euro (uitzonderingen door de mindere kwaliteits controle daargelaten..)

Ik ben bezig met een bouwpakket uit china besteld bij aliexpress, wat in feite dezelfde gitaar is als al die les paul neppers die (bij de dezelfde verkoper...) ook op aliexpress staan. En 't is een prima stukje hout hoor. Die Chinezen hebben gewoon moeite met de juiste spelling. Dit staan inmiddels op mijn bouwpakket. :D

http://s7.postimg.org/gmxwuxlgr/Image2.jpg

Hoe is het met de Pigro afgelopen eigenlijk?

Pepe
12 januari 2016, 13:00
Ik heb me ook altijd verbaasd over die bekende en gemakkelijk te verhelpen verschillen.

Op 1 van de kopieën zetten ze Gibsun en zetten ze de knoppen scheef. Dat is de decoy. De rest wandelt dan ongezien naar binnen.:D

Maar serieus, het is natuurlijk niet 1 kopie van 1 fabriek. En ja, iedereen die er eentje koopt houd het systeem aan de gang. Of dat verderfelijk of een godsgeschenk is mag je zelf uitmaken, dat zal me ook aan mijn reet roesten.

mrweird
12 januari 2016, 13:11
Hoe is het met de Pigro afgelopen eigenlijk?

Uitstekend. Dat is nog steeds mijn main gitaar, vanavond krijgt de Pigro d'r weer van langs tijdens een oefenavondje.
Begin vorig jaar zijn de frets weer een keer gevlakt want d'r begonnen aardige deuken te komen in een paar frets, switch moet af en toe een beetje contact spray hebben maar verder doet ie het prima. Hij heeft zelfs de promo foto gehaald van mijn huidige coverbandje.. :)

En dat voor een Chinese gitaar.. ;-) Al 5 jaar dag in dag uit.

http://www.justus-feestband.nl/site/wp-content/uploads/2015/07/12.jpg

macwilliams
12 januari 2016, 13:21
Uitstekend. Dat is nog steeds mijn main gitaar, vanavond krijgt de Pigro d'r weer van langs tijdens een oefenavondje.
Begin vorig jaar zijn de frets weer een keer gevlakt want d'r begonnen aardige deuken te komen in een paar frets, switch moet af en toe een beetje contact spray hebben maar verder doet ie het prima. Hij heeft zelfs de promo foto gehaald van mijn huidige coverbandje.. :)

En dat voor een Chinese gitaar.. ;-) Al 5 jaar dag in dag uit.

http://www.justus-feestband.nl/site/wp-content/uploads/2015/07/12.jpg

Mooi dat hij je bevalt. Ik kan me ook niet herinneren dat je er een review over hebt geschreven.

Dutch66
12 januari 2016, 13:35
Nee, ik moet je teleurstellen. De kwaliteit van de gibsuns komt overeen min of meer met de vraagprijs. Voor 200 euro krijg je een gitaar met hardware e.d. die overeenkomt met de waarde van 200 euro (uitzonderingen door de mindere kwaliteits controle daargelaten..)


Precies, je krijgt dus een gitaar die 'pretendeert' een Gibson te zijn, maar kwalitatief niet veel verder is
dan instap Epi. Afhankelijk van je referentiekader kun je daar natuurlijk verder best tevreden over zijn...

Verder denk ik dat er best knappe planken in China gemaakt worden, maar dan moet je het natuurlijk
niet in de 'Gibsun' hoek zoeken..

MikeD
14 januari 2016, 13:01
Wat heb je voor die kopie betaald ?

want ons forumlid er voor heeft betaald weet ik niet maar je kunt er weer net zo-een op MP vinden
http://link.marktplaats.nl/m981446293
inclusief die te hoge 'punt' op de open book headstock

staat al sinds 31 oktober 2015 te koop, is ruim 2660 keer bekeken en dus ofwel niemand wil 'm voor die prijs ofwel hij heeft er een container vol van verkocht inmiddels.

Brad
14 januari 2016, 16:20
want ons forumlid er voor heeft betaald weet ik niet maar je kunt er weer net zo-een op MP vinden
http://link.marktplaats.nl/m981446293
inclusief die te hoge 'punt' op de open book headstock

staat al sinds 31 oktober 2015 te koop, is ruim 2660 keer bekeken en dus ofwel niemand wil 'm voor die prijs ofwel hij heeft er een container vol van verkocht inmiddels

dat vind ik best nog wel veel geld voor een kopie

Da Vinci
14 januari 2016, 16:44
Je bent waarschijnlijk niet de enige want hij krijgt 'm niet kwijt. Ik vind het overigens geen verkeerd exemplaar (op het zicht) en hij heeft er wel betere pups in gezet.

Da Vinci
14 januari 2016, 16:45
Overigens staat er in de ad duidelijk dat het een copy is dus wat die wereldverbeteraar met z'n bod van 5k wil bereiken....

Pter
14 januari 2016, 23:15
Volgens mij stond er gisteren nog een andere kop boven...., maar kan zijn dat ik me vergis.
Anyway, het is duidelijk dat het een (dure) kopie is.