PDA

View Full Version : Klein pickups



The Lo Lands
18 december 2015, 16:40
Zo'n 5-6 jaar geleden kocht ik op Marktplaats een 'fully loaded' vintage 'aged' Rebel Relic slagplaat met wat later bleek '61 Klein pickups. Nog geen 120 euro wat echt een koopje was!! Ik was en ben nog steeds onder de indruk van de Klein pickups dat ik gisteren bij Haar Guitars een fully loaded slagplaat met Klein '57 pickups heb laten maken en deze vandaag in mijn Fender vintage Stratocaster hot rod '57 heb gezet. Deze strat uit 2006 kwam vanuit de fabriek met twee SCN pickups (middle en neck) en een DiMarzio Tone Zone S in de bridge. De Tone Zone is tof maar die SCN pickups heb ik het nooit mee kunnen worden, ze klinken donker en missen 'sparkle'.

Ik heb de set met Klein '57 nog maar net maar het is alsof ik een nieuwe gitaar heb gekocht. De sound is weer open en rond met een volle heldere klank. Dit is hoe Klein deze pups beschrijft:

Tone, the tone of our Authentic 1957 pickups is simply stunning. You will never hear a more pure sounding pickup. People often ask us why vintage pickups sound so good. Well, the main reason why is that materials used in the 50s & 60's are not the same as today's off the shelf parts. Replicating every alloy, every element, every aspect of a pickup is why our 1957 Epic Series Pickups sound identical to a real 1957 pickup. We get every part of the Epic 1957 pickups specially manufactured, only for us, from an actual 1957 pickup. We've A/B them and the tones are identical.

Compression, the current Alnico 5 alloy is very strong, very bright, & has quite a brittle edginess. One of the first things that is noticeable is that original magnets aren't as strong. This is not due to demagnetizing, but it's due to the chemical composition. 1957 guitars are know for their sweet clean tones but with their uncanny ability to drive the signal with out a heavy mid range. The pickups are just that, clean & driven. The pickups also have another characteristic from vintage strats that is not found in current materials, the Neck/Middle & Middle/Bridge positions drive.

Lots of famous stratocaster players play Original 1957's, now is your chance to do the same. 1957 pickups with out the steep price tag. We tested these pickups in multiple strats, Alder, Ash, Mahogany, Basswood, in both Maple & Rosewood necks. There was no combination that did not sound excellent.

All pickups are "Flash Potted" to avoid microphonic squeal but still retains the natural characteristics just like original pickups.

Uiteraard ook een hoop marketing gezwets maar ik ben naast mijn '61 pups over deze '57 pups weer erg te spreken!! Ze zijn nieuw niet goedkoop maar als je het geld kan missen dan kan je met de Klein pickups niet mis gaan! Tip: toevallig zag ik van de week een set '63 op Marktplaats staan voor 130 euro meen ik!

AoDf
18 december 2015, 21:46
Goed om te lezen! Ik heb zelf een setje Klein Jazzy Cats waar ik best tevreden over ben.

telerocker
19 december 2015, 01:35
Een vriend van me heeft een Klein tele-set en is uitermate content over zijn sound.

The Lo Lands
19 december 2015, 20:57
Vandaag nog even wat met de pickup height gespeeld en net als mijn Klein '61 stel ik de Klein '57 in de basis in op de Fender Vintage Style pickup height. Voor mij geeft deze instelling met wat kleine onderlinge tweaks al snel de sweet spot voor deze pups waardoor ze open en rond gaan klinken.

Vintage style Bass Side 6/64" (2.4 mm) - Treble Side 5/64" (2 mm)

Bridge pickup als standaard 'vintage style' ingesteld en aflopend naar +0,5 mm voor de middle, en nog eens +0,5 mm t.o.v de middle voor de neck pickup. Hierdoor komt de neck pickup nagenoeg gelijk te liggen met de 3 ply slagplaat. Klein gaat uit van veel hogere pickup instellingen maar er is geen 'standaard' en is afhankelijk van je speelstijl en smaak :-)

The Lo Lands
1 januari 2016, 22:59
Nog even een kleine update betreffende de Fender noiseless SCN pickups. Ik heb de 'fully loaded pickguard' met de Tonezone en SCN pickups op mijn eerste strat met rosewood neck gezet en hierdoor klinken deze pups al veel beter en open. De maple neck heeft minder sustain dan mijn strats met rosewood neck waardoor de toch al wat stijvere SCN pickups sneller dichtslaan. In mijn optiek dus geen goed match met deze gitaar. De Dimarzio tonezone S blijft cool :-)

Joost de Ruig
1 januari 2016, 23:10
Maar van HSS naar SSS dus?

pasqual
1 januari 2016, 23:29
Wat hierboven beschreven wordt ( het marketing verhaal:soinnocent: ) herken ik voor een groot gedeelte in de Pure Vintage set van Tonerider die ik in mijn main strat heb zitten. Alleen is deze set een stuk goedkoper. Ik zou ze wel eens naast elkaar willen horen!

The Lo Lands
2 januari 2016, 00:00
Maar van HSS naar SSS dus?

Zo ongeveer, de Dimarzio Tonezone S komt als rail H-element in een single coil jasje :-) Maar nu heb ik inderdaad 3 single coil Klein elementen zoals het hoort voor deze gitaar. Hoewel ik de Tonezone soms wel even mis. Maar deze set zit nu dus op mijn eerste strat.


Wat hierboven beschreven wordt ( het marketing verhaal:soinnocent: ) herken ik voor een groot gedeelte in de Pure Vintage set van Tonerider die ik in mijn main strat heb zitten. Alleen is deze set een stuk goedkoper. Ik zou ze wel eens naast elkaar willen horen!
Heb ik ook nog naar gekeken maar omdat mijn Klein '61 pickups zo geweldig klinken wilde ik op 'zeker spelen' en ben dus toch gegaan voor de Klein '57 pickups. Blijft overigens altijd een gok en afwachten of ze bevallen. Het zijn compleet anders klinkende pups, en zijn in mijn beleving de juiste keuze voor mijn Hot Rod vintage '57 strat uit 2006. Deze strat is gebouwd naar originele '57 specs met enkele moderne tweaks als een aangepast hals en lak voor comfortabeler spelen en de SCN en Dimarzio pickups. Dat laatste hadden ze van mij achteraf niet hoeven doen. 'Hot Rod' in de zin dat je metal kan spelen met deze strat, nah :-) Ik las overigens dat Rebel Relic guitars uit Amsterdam de Toneriders in hun gitaren plaatsen dus die zullen best goed zijn anders doen ze dat niet!

The Lo Lands
2 januari 2016, 11:10
Afbeelding van mijn drie strats!

Vlnr: Klein '57, Klein '61 en de SCN met Tonezone

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10157302_1513249205642534_534429604756138869_n.jpg ?oh=a6fd1bfe67bdee5d13317bac4097da80&oe=5705332A