PDA

View Full Version : 2x10 cabinet baffle vraag



Smeigel_12000
18 december 2015, 15:25
Ik ben bezig een 2x10 kabinet te bouwen en vroeg mij af of ik een baffle uit 2 delen kan maken. Dus in elk deel een speaker en daartussen een soort poort zoals een baskabinet ook vaak een poort heeft om lage tonen te accentueren. Zou dit werken, of is het verstandig om dit toch echt één geheel te laten zijn?

cluseau
18 december 2015, 16:08
Naar mijn idee gaat dat voor geen meter werken. Je hebt akoestisch kortsluiting wat voornamelijk invloed heeft op het laag. Een poort waar jij over spreekt is speciaal berekend voor een bepaald type speaker en heeft specifieke afmetingen.

muziekschuur
18 december 2015, 16:28
Peavey heeft de 215. Een 2x15 baskast. In de kast naar die sleuf in het midden zitten nog een paar platen waarmee de lengte naar de poort toe wordt verlengd. Bij een 2x10 maak je de frontplaat. En boort een rond gat. Bijvoorbeeld 10cm. Dan haal je een regenpijp van een meter in die maat. En zaag je hem af op de lengte waarmee hij het strakst klinkt. Dit is ook uit te rekenen.

bertv
18 december 2015, 21:24
Denk niet dat zo iets werkt,maar om wat voor reden in 2 delen? Een rond gat van 10 cm boren????

Plant
18 december 2015, 21:31
Een bas-reflexpoort dient niet om lage frequenties te accentueren, maar om de frequentierange naar lagere frequenties uit te breiden. Voor een bas is dat zinvol, voor gitaar niet.
Verder luistert het effekt nauw. Als je de Thiele Small parameters van je luidsprekers en de interne kastafmetingen hebt, kun je een optimale poort voor bas-extensie berekenen. Daar bestaan redelijk werkende (online) calculators voor.
Hou ook in het achterhoofd dat bij bas-reflex de belastbaarheid van de luidspreker beneden de resonantiefrequentie drastisch afneemt.