PDA

View Full Version : Blood, zweet en tranen, maar mijn 3e zelfbouw gitaar is een feit!



R-ik
16 december 2015, 15:54
Heeft een (ambigram) AIR inlay, dus het is eigenlijk een air-guitar ;) Gok zo dat hier wel liefhebbers te vinden zijn:

http://cellarguitars.com/wp-content/uploads/2015/01/IMG_3270.png

http://cellarguitars.com/wp-content/uploads/2015/01/IMG_3284.jpg

http://cellarguitars.com/wp-content/uploads/2015/01/IMG_3277.jpg

http://cellarguitars.com/wp-content/uploads/2015/01/IMG_3469.jpg

http://cellarguitars.com/wp-content/uploads/2015/01/IMG_3477.jpg

http://cellarguitars.com/wp-content/uploads/2015/01/IMG_3287.jpg

motorhan
16 december 2015, 16:02
Geweldig mooi om te zien/hebben

Agent_Smith
16 december 2015, 16:56
Wow! Prachtig! Het gros van de zelfbouwsels vind ik maar zo-zo (of gewoon spuuglelijk ;-) ) maar deze is uber mooi!

sideburns
16 december 2015, 17:16
Erg mooi gedaan, vakmanschap druipt er vanaf. Neck through ...hou ik wel van. welk houtsoorten heb je voor de hals gebruikt als ik vragen mag? Mooi en ook apart om te zien die binding op de top zelf. Enezijds een onconventionele verschijning anderzijds toch ook iets bekends.;)
Wat is de zwarte "parabool" op de halsovergang? gewoon andere kleur of ...?
Ook erg mooi spalted maple.

richwoodplayer
16 december 2015, 17:26
Super gaaf! ziet er echt goed uit!
Erg mooi hout! Sound sample mogelijk?

R-ik
16 december 2015, 17:40
Super bedankt voor de complimenten! Is dan ook serieus veel tijd in gaan zitten zoals de titel van deze post al een beetje verklapt ;)

Mijn streven is inderdaad "most advanced yet acceptable", dus fijn om te horen dat dit ook opgemerkt wordt!!

De top is zebra wood, fingerboard ebony en de rest van verlijmd Mahogany / Maple. De hals is stiekem geen neck-through maar een set-neck :D. In de neck-pocket heb ik een blokje ebony verwerkt die je terug ziet als die zwarte "parabool".

Het stuk ebony geeft de constructie meer stijfheid wat zorgt voor een strakker en helderder geluid met meer definitie. Een beetje als een bolt-on alleen dan met de sustain van een set neck.

Erik de Perik
16 december 2015, 18:21
Ik vind dat je een schitterend werkstuk afgeleverd hebt, echt super!

RS-Rik
16 december 2015, 18:29
Megavet!!!!


Waarom geen bouwtopic?

btw Het bullshit alarm gaat heel hard af: Zoveel verandering in geluid toeschrijven aan een plaatje, of plaat ebben is totale bullshit en psychologisch wensdenken natuurlijk. Ik tuf altijd kwakjes van mijn mojo in elektrische gitaren met kamers. Je hóórt gewoon de geilheid van Jimi en Jimmy


Om af te sluiten met wat positiefs: Wat een ontzettend gaaf model en wat een ontzettend gave top.

telerocker
16 december 2015, 18:38
Superbruut ding! Gaaf hoor.

blademan
16 december 2015, 19:00
prachtige gitaar, wat een vakmanschap! Complimenten!

Harald
16 december 2015, 19:19
Hij is mooi!

Da Vinci
16 december 2015, 19:30
Mooi ding. Echt gaaf als je zoiets kan!

Tupelo
16 december 2015, 19:36
Ziet er kunstig uit, eigen smoel, mag 'm wel, goed gedaan !! :)

Tupelo
16 december 2015, 19:39
Hee ja, die eerste mocht ik ook al, m.u.v dat torretje; sjees, je hebt smaak man.
Tenminste..
Krijg de indruk dat 't ontwerp ook uit eigen koker is.
De meeste ontwerpen uit eigen koker hier vind ik behoorlijk, tja... anders dan die van jou. :)

R-ik
16 december 2015, 20:56
btw Het bullshit alarm gaat heel hard af: Zoveel verandering in geluid toeschrijven aan een plaatje, of plaat ebben is totale bullshit en psychologisch wensdenken natuurlijk. Ik tuf altijd kwakjes van mijn mojo in elektrische gitaren met kamers. Je hóórt gewoon de geilheid van Jimi en Jimmy

Hahaha! :D Ik snap je helemaal hoor!

Het is een gitaar met een strak, helderder en gedefinieerd geluid, elektrisch én akoestisch. Maar idd lastig te zeggen hoeveel daarvan nu bepaald wordt door het blok ebony in de halsconstructie. Ligt natuurlijk ook aan de rest van het hout en de constructie.

Aan de andere kant merk ik wel duidelijk verschil tussen mijn setneck en bolt-on gitaar en deze zit daar iig precies tussen in.

R-ik
16 december 2015, 21:03
Hee ja, die eerste mocht ik ook al, m.u.v dat torretje; sjees, je hebt smaak man.
Tenminste..
Krijg de indruk dat 't ontwerp ook uit eigen koker is.
De meeste ontwerpen uit eigen koker hier vind ik behoorlijk, tja... anders dan die van jou. :)

Bedankt! Is een eigen ontwerp inderdaad. Idee voor deze gitaar is ooit, lang, lang geleden geboren als het schetsje link boven:

http://cellarguitars.com/wp-content/uploads/2014/05/post1.jpg

(Ps: Ja, er zijn idd een boel hééle lelijke schetsen nodig voor je tot een mooi ontwerp komt ;))

macwilliams
16 december 2015, 21:26
Ik zat net al vol verwondering naar die parabool te kijken, gelukkig kom je ook met de uitleg. Wat een mooi stuk vakmanschap, dat mag zeker gezegd worden. Petje af!

pasqual
16 december 2015, 22:17
Wauw! Superlatieven schieten tekort! Wat een prachtig ontwerp! Hier moet toch een markt voor zijn? Misschien dat Chapman hem wel in productie wilt nemen;). Maar...hoe wissel je van element?

Joost de Ruig
16 december 2015, 22:28
Totaal niet mijn smaak, maar wel erg mooi gemaakt. cOmplimenten!

R-ik
17 december 2015, 00:29
Wauw! Superlatieven schieten tekort! Wat een prachtig ontwerp! Hier moet toch een markt voor zijn? Misschien dat Chapman hem wel in productie wilt nemen;). Maar...hoe wissel je van element?

Super bedankt! B) Erg fijn om te horen dat ze gewaardeerd wordt. De volume pot is push-pull trouwens, als je die uittrekt schakel je naar het nek element.

Tabula Rasa
17 december 2015, 04:39
Ook mijn smaak niet, maar wel schitterend gedaan!

mattihafler
17 december 2015, 06:45
Errug gaaf gedaan!

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

no 1 hops
17 december 2015, 08:13
l500 en l45 van Lawrence, misschien gekocht uit Drachten?
Als het mijn oud setje is dan is het geweldig terecht gekomen.
mooi eigenzinnig ontwerp, prachtig uitgevoerd en daarbij een eerbetoon aan de pickup ontwerper die zelf ook zijn eigen weg durfde te gaan.
respect!

Rafke Pafke
17 december 2015, 09:42
Ik ben zelf een liefhebber van de echte traditionele modellen. Maar man, dit is echt wel heel erg knap gemaakt. Met zo'n kunde zou het haast zonde zijn om er niet je beroep van te maken. Maar daar liggen je ambities misschien helemaal niet.

Dweezman
17 december 2015, 10:16
Wat een wild gestileerd ding. Origineel en knap!

Dutch66
17 december 2015, 10:32
Erg gaaf, en verre van een traditionele DIY

almarvk
17 december 2015, 10:37
Gatverpiellekes wat een ontzettend vet en geslaagd ontwerp. Fijne body om zo te zien, top!

MikeD
17 december 2015, 10:47
waanzinnig mooi... zoals sideburns ook al opmerkte: gelamineerde neck through blijft een mooie constructie en een killer top.. lekker eigen-wijs body ontwerp en ik houd wel van puntige gitaren dus ook mijn duimen gaan omhoog.. dit kan je zonder enige vorm van valse bescheidenheid wel in een boutique-shop neerhangen... gelukkig houd ik minder van zo'n donkere tabak-achtige burst, anders kreeg ik GAS..

deefke666
17 december 2015, 11:10
WAUW ...
Dit is echt geweldig gedaan vind ik.
Ik ben zelf ook meer voor de traditionele modellen maar da's smaak he.
En trouwens waar zouden we zijn als bv fender en gibson het allemaal traditioneel hadden gehouden ;)
Dit is gewoon ongelooflijk knap vakwerk.

Respect

sideburns
17 december 2015, 11:48
waanzinnig mooi... zoals sideburns ook al opmerkte: gelamineerde neck through blijft een mooie constructie en een killer top.. lekker eigen-wijs body ontwerp en ik houd wel van puntige gitaren dus ook mijn duimen gaan omhoog.. dit kan je zonder enige vorm van valse bescheidenheid wel in een boutique-shop neerhangen... gelukkig houd ik minder van zo'n donkere tabak-achtige burst, anders kreeg ik GAS..

Het blijkt stiekem toch een set neck te zijn:D

Tabula Rasa
17 december 2015, 12:04
Heb je nou alleen een rotaryswitch op dat ding zitten, zonder volume potmeter?

R-ik
17 december 2015, 16:31
Ik ben zelf een liefhebber van de echte traditionele modellen. Maar man, dit is echt wel heel erg knap gemaakt. Met zo'n kunde zou het haast zonde zijn om er niet je beroep van te maken. Maar daar liggen je ambities misschien helemaal niet.

Tot nu toe is alles naast een fulltime baan van 40u+ bij mij in het schuurtje van 2 bij 2, maar een custom shop zou natuurlijk geweldig zijn! :) Dan wel een die ook écht een custom shop is. Geen formuliertje invullen om vervolgens een pre-fab hals aan een standaard strat-body te schroeven die al klaar lag.

Zoals ik het voor me zie eerst maar eens onder het genot van een leuke whisky en fijn gitaarmuziekje filosoferen over wat in een gitaar jou inspireert en wat de rol van het geluid, bespeelbaarheid en schoonheid daarbij speelt (ook in die volgorde). Met een brakke kop en hoofd vol ideeën eerst ideeën op papier zetten, samen afstemmen, nog wat verder uitwerken. Met de schetsen onder de arm op jacht naar hout en hardware die in een symfonie van kleur, vorm en constructie optellen in de ultieme gitaar die 100% op het lijf geschreven is. Een gitaar voor het leven.

Weet alleen niet of ik dan een overgeromantiseerd beeld heb waar op basis van nooit een zinnig bedrijf te runnen is.. ;)

@No 1 hops => Elementen komen rechtstreeks van Bill (& Becky), die zeker een tribute waard is!
@Tabula rasa => De volume pot is push-pull trouwens

Evil-lyn
17 december 2015, 16:54
Waarom heb je voor een ambigram gekozen? Thumb's up voor het originele ontwerp:ok:

MikeD
17 december 2015, 17:04
Het blijkt stiekem toch een set neck te zijn:D

als straf voor het visueel foppen gaat er dan een tiende punt van z'n score af….. :hide::hide::hide:

sideburns
17 december 2015, 17:18
Ah nee joh, das gecompenseerd door het stuk ebben bij de hiel.

sideburns
17 december 2015, 17:23
R-ik, heb je deze nu puur voor jezelf gebouwd of zet je m te koop ? even puur uit interesse.

Brum
17 december 2015, 17:47
Wat un lellek ding, hij is nie eens linkshandig...;)

R-ik
17 december 2015, 17:56
Waarom heb je voor een ambigram gekozen? Thumb's up voor het originele ontwerp:ok:

Naast dat ik het grappig vind dat het nu een "AIR-GUITAR" is, bekt "CELLAR-AIR" wel lekker en kan speler én toekijker het tegelijkertijd lezen.

R-ik
17 december 2015, 18:05
R-ik, heb je deze nu puur voor jezelf gebouwd of zet je m te koop ? even puur uit interesse.

Deze is helemaal obv mijn eigen wensen / ideeën. Mocht dit nu ook preciés iemand anders zijn droom gitaar zijn moet ik heel diep gaan nadenken over een prijs (is wel de eerste natuurlijk!).

Andere optie is om - met deze als basis - er een broertje en/of zusje bij te maken :)

Evil-lyn
17 december 2015, 18:09
Naast

Naast dat ik het grappig vind dat het nu een "AIR-GUITAR" is, bekt "CELLAR-AIR" wel lekker en kan speler én toekijker het tegelijkertijd lezen.

Nou naast grappig ziet het er ook goed uit.

R-ik
17 december 2015, 18:18
Nou naast grappig ziet het er ook goed uit.

Owja! Dat ook ja ;)

showband
18 december 2015, 07:47
Zo mooi afgewerkt zie je ze niet vaak.
Dit is echt een ding waar je handen van gaan jeuken om hem vast te houden.
even lekker op schoot met een amp op tien :)

10us
18 december 2015, 08:35
Chapeau chapeau!

apekop
18 december 2015, 09:31
Geen formuliertje invullen om vervolgens een pre-fab hals aan een standaard strat-body te schroeven die al klaar lag.

Er zijn er inderdaad helaas genoeg die zich gitaarbouwer noemen en zo te werk gaan.

Maar super gedaan. Ik hou helemaal niet van die puntige metal-achtige modellen. Wel van aparte modellen, maar die punten staan me tegen. Maar dat zegt niks over jouw bouwkunsten uiteraard. Wel fijn te zien dat het niet weer eens een Fender of Gibson-achtige is, daar zijn er al meer dan genoeg van.

Benieuwd naar je volgende creaties!

Da Vinci
18 december 2015, 09:47
Tja, waar leg je de grens voor wanneer iemand zich bouwer mag noemen? Mag het een ingekochte body zijn of moet de bouwer zelf een CNC frees hebben en daar een plank onder leggen? Als ik een gitaar laat bouwen maakt het mij niet zo veel uit wie wat gedaan heeft, als het resultaat maar goed is.

Tabula Rasa
18 december 2015, 09:59
Het is natuurlijk allemaal bouwen, ook met cnc of met prefab parts, maar mijn trots en eergevoel zegt dat ik met planken en een bovenfrees moet werken. Af en toe een preslotted toets gebruiken is voor mij persoonlijk de grens.

apekop
18 december 2015, 10:05
tsja bouwen...of je maakt je eigen body's/onderdelen of je maakt een eigen ontwerp van een gitaar. Gewoon een prefab strat body op een hals schroeven vind ik geen bouwen/creëren maar assembleren.

Da Vinci
18 december 2015, 11:31
tsja bouwen...of je maakt je eigen body's/onderdelen of je maakt een eigen ontwerp van een gitaar. Gewoon een prefab strat body op een hals schroeven vind ik geen bouwen/creëren maar assembleren.

Dat ben ik wel met je eens ja. Maargoed, dat betekent wel dat de meeste bekende merken ook niet meer doen dan een beetje assembleren. Denk dat de body van je John Cruz masterbuild stratje ook gewoon onder de CNC frees vandaan komt en die plank heeft John er waarschijnlijk niet eens zelf onder gelegd dus wat dat betreft bestaat zijn werk ook voor het grootste deel uit assembleren. Alleen is een door John geassembleerd stratje 3 -4 x zo duur als eentje van Kauffmann.

Natuurlijk zijn er mensen die een beetje aanklooien met een zaag, een bijtel en een bovenfrees leuk vinden (of te klein zijn voor een duur machinepark) maar de vraag is of alle uren (kosten) die je daardoor toevoegt ook een betere gitaar opleveren.

R-ik
18 december 2015, 16:08
Het gaat niet zozeer over een waardeoordeel of wanneer iemand zich een bouwer “mag” noemen, het gaat mij vooral over hoe ik het zélf zou willen ;).

Met halffabrikaten kan je zeker tot super mooie / fijne gitaren komen waar de juiste mensen dol gelukkig mee gaan zijn. Zeker voor het geld. Klanten order ontkoppel punt hebben we het over als ik me niet vergis => https://nl.wikipedia.org/wiki/Klantenorderontkoppelpunt.

Ik haal mij voldoening iig uit volledig A tot Z samen uitzoeken! (KOOP 5 dus!).

pim raaijmakers
19 december 2015, 08:50
wat een ontzettend mooie top. het model is niet zo mijn ding, maar het vakmanschap druipt er vanaf. Prachtig!

munkie
19 december 2015, 15:14
Het doet me wel wat denken aan het Poolse vakwerk van de laatste jaren, Mayones etc. "You got me fooled", ik dacht ook dat het een neckthrough was. Zeer fraaie plank en ik ben helemaal niet van de metalgitaren.

Ik zou je 40 uurs baan maar niet oppgeven. De meeste gitaarbouwers overleven alleen dankzij reparaties. 80 uur per week werken voor het naakte bestaan.

En de meeste gitaristen willen een F. of een G. of een 100% exacte kopie daarvan. Niet echt een ceatieve uitdaging.

D3nnis
19 december 2015, 16:23
Geweldig mooie gitaar! Mooi gebouwd. Wat voor lak zit er op?

Vester
19 december 2015, 17:31
Machtig mooi resultaat man. Zou idd ook niet mijn type gitaar zijn als ik zou gaan shoppen, maar als ik dit zag hangen in een gitaarshop dan denk ik dat ik er toch zeker over na zou denken... prachtige top en schitterende details... ook die neck...

R-ik
21 december 2015, 10:53
Geweldig mooie gitaar! Mooi gebouwd. Wat voor lak zit er op?

Nitro cellulose natuurlijk! ;)

R-ik
21 december 2015, 10:57
Machtig mooi resultaat man. Zou idd ook niet mijn type gitaar zijn als ik zou gaan shoppen, maar als ik dit zag hangen in een gitaarshop dan denk ik dat ik er toch zeker over na zou denken... prachtige top en schitterende details... ook die neck...

In de volgende reeks komt iig een semi-hollowbody. Daar heb ik ook wat leuke ideeën voor in gedachte, maar verwacht dat die weer wat beter in de smaak gaat vallen bij de liefhebbers van wat meer klassieke modellen! To be continued ;)

R-ik
6 januari 2016, 16:24
Zo mooi afgewerkt zie je ze niet vaak.
Dit is echt een ding waar je handen van gaan jeuken om hem vast te houden.
even lekker op schoot met een amp op tien :)

Ik woon in Utrecht, laat maar weten mocht je een keer in de buurt zijn voor een koffie (of laat het een whisky zijn ;))