PDA

View Full Version : Even voorstellen



nook
16 december 2015, 14:55
Hallo allemaal,
ik ben Nook Vosse nieuw op het forum hier, Nederlander maar ik woon al jaren in Zuid Amerika (in het Amazone gebied), ben blij dat ik van het voorjaar weer naar Europa kom want daar kan ik wat meer met muziek gaan doen.
Ik ben gek op gitaren en gitaar spelen en alles wat er mee te maken heeft.
De gitaar waar ik op speel is een Vosse Foxy gebouwd door mijn vader (die bouwt custom guitars).
Hou van veel soorten muziek, rock, blues, metal etc.
Lijkt me leuk om wat heen en weer te schrijven en altijd weer bij te leren.
Groets en tot kijk!

Duhsjaak
17 december 2015, 09:33
Hi Nook
Welkom.
Ben de naam nog nooit in deze zin tegengekomen, maar ik zal niet de enige zijn die dat tegen je zegt.

Wel heb ik in 1971/1972 kort de plaats ingenomen van een gitarist in een band met die naam. En ik weet dat het in het Enegls vooral in gebruik is als gezellig hoekje (bijvoorbeeld in de keuken natuurlijk) waar je je thuis en op je gemak voelt.

Je begrijpt, dit is een bijdrage uit de koker: 'Nieuwtjes waarop u niet zit te wachten'.

Laat het je niet afschrikken. Er is hier genoeg waarbij je je ook thuis voelt en dat wèl zinnig en bruikbaar is.

Een foto van je gitaar doet wonderen hier. Alleen vrouwen zouden nieuwsgierig zijn? No way.
Je zet je foto in bijvoorbeeld Photobucket of zo'n soort van dienst en plakt de public code in de regel die je krijgt als je de foto knop in de bovenbalk klikt.

Alors, tot ziens hier dus. Of op de Noorder Gitaar Dag in Zuidbroek in maart 2016. Waar 600 man/vrouw + Radio en TV op afkomt.
Vriendelijke groet, Gus

Joost de Ruig
17 december 2015, 13:19
Welkom en veel plezier hier!

nook
17 december 2015, 15:38
Hoi Gus,

Dankjewel!
Ik heb inderdaad geen alledaagse naam, ben er zelf wel aan gewend natuurlijk.
He wat leuk, een band met mijn naam, dat is een tijd geleden, bestaan ze nog?
Mijn vader speelde in de jaren 80 en 90 in een band die heette General lee, southern rock.

Dat is allemaal ver voor mijn tijd, ik heb hier in de Amazone alleen nog maar wat met een indianen-bandje gespeeld, maar toch wel leuk want er zijn er zat hier die van rock houden!

Ik zal even een foto van mijn gitaar plaatsen, goed idee!
Moet kijken of het lukt want ons internet is niet zo best hier in de jungle.

Die gitaardag gaat nog niet lukken want het zal pas in april of mei zijn dat we terug komen, maar bedankt voor de tip!

Groetjes en tot ziens
Nook

nook
17 december 2015, 15:40
Hoi Joost,

Dankjewel, for sure i do my best to keep the blues alive.

nook
17 december 2015, 16:34
Even wat fototjes van mijn gitaar:

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/12118636_1653151428266478_3320784955823762229_n.jp g?oh=89c7729a25bcf511090b8752a6cb578f&oe=56E1B2D4https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/12112454_1653153238266297_7396902938215871021_n.jp g?oh=8c1304ba2e3a8a9f53b040d78cdbd477&oe=56DAD002&__gda__=1457117755_1f15177f0e09cf31f5c2dc1f1184b4a e

Pepe
17 december 2015, 16:37
Mooi gemaakt, BC Rich achtige vibe. Maar misschien te lang in de zon gelegen.

Duhsjaak
18 december 2015, 08:27
Een beetje gek spreekt me wel aan, hoewel dit niet precies mijn ding is.
Zo op het eerste gezicht met de nodige liefde en vakmanschap gebouwd. Ik heb persoonlijk nogal een hekel aan de metaalwaren bovenaan de hals. Kan ik niet mee overweg zonder slagaderlijke bloedingen te veroorzaken. Bij mijzelf of bende leden.

De band zal niet meer bestaan. Ik ben die gasten helemaal uit het oog verloren.

Generaal Lee kan ik mij herinneren. Daarvoor geldt een beetje hetzelfde als voor je gitaar. Niet helemaal mijn ding maar wel een heel leuk groepsgeluid.

Kind van General Lee in de gelederen. Leuk leuk leuk.
Vriendelijke groet, Gus

nook
19 december 2015, 12:49
Dankjewel Gus,

Ja haha, het is een beetje extreem model dat vind ik wel leuk en de locking nut houd niet iedereen van, maar werkt wel perfect, je kunt zo gek doen als je maar wilt met de whammie, maar deze ontstemt niet..is gemaakt voor het zware werk deze gitaar.
Mijn vader bouwt allerlei soorten gitaren en ook bassen, met of zonder whammie of locking nut, van een klassiek model tot heel extreem, ook 7, 8 en 9 snarig en multiscale, van alles en nog wat, maar hij houd er alleen niet zo van om de bekende modellen precies te imiteren.

Ik zal nog wat meer over mijn gitaar vertellen, de body is van Marupa met een Purpleheart top (dit is paars hout, is dus niet ingekleurd), de nek is van vijf laminaten gemaakt ook Marupa en Purpleheart en het fretboard is gemaakt van Chontaduro, en s.s. frets.
Mijn vader heeft de pickups gebouwd ook voor het zware werk, de nek is een wat hottere paf (om beter te kunnen splitten) en de bridge is een hybride waarvan de twee coils heel verschillend zijn, en heeft een veel hogere output.

Ik heb tien verschillende schakelmogelijkheden door een vijf standen draaiknop en een push pull volumeknop.
humbuckers apart, samen of split single coil, en in series, parallel en series out of phase, dus kan er wel veel mee doen.

Wat leuk dat je General Lee kunt herinneren, ik ken alleen de cd van ze en wat oude filmpjes want het is van voor mijn tijd helaas.

Groeten, Nook.

nook
19 december 2015, 12:50
Dankjewel Gus,

Ja haha, het is een beetje extreem model dat vind ik wel leuk en de locking nut houd niet iedereen van, maar werkt wel perfect, je kunt zo gek doen als je maar wilt met de whammie, maar deze ontstemt niet..is gemaakt voor het zware werk deze gitaar.
Mijn vader bouwt allerlei soorten gitaren en ook bassen, met of zonder whammie of locking nut, van een klassiek model tot heel extreem, ook 7, 8 en 9 snarig en multiscale, van alles en nog wat, maar hij houd er alleen niet zo van om de bekende modellen precies te imiteren.

Ik zal nog wat meer over mijn gitaar vertellen, de body is van Marupa met een Purpleheart top (dit is paars hout, is dus niet ingekleurd), de nek is van vijf laminaten gemaakt ook Marupa en Purpleheart en het fretboard is gemaakt van Chontaduro, en s.s. frets.
Mijn vader heeft de pickups gebouwd ook voor het zware werk, de nek is een wat hottere paf (om beter te kunnen splitten) en de bridge is een hybride waarvan de twee coils heel verschillend zijn, en heeft een veel hogere output.

Ik heb tien verschillende schakelmogelijkheden door een vijf standen draaiknop en een push pull volumeknop.
humbuckers apart, samen of split single coil, en in series, parallel en series out of phase, dus kan er wel veel mee doen.

Wat leuk dat je General Lee kunt herinneren, ik ken alleen de cd van ze en wat oude filmpjes want het is van voor mijn tijd helaas.

Groeten, Nook.

nook
19 december 2015, 12:53
Hoi Pepe,

Dankjewel!
Hoe bedoel je, te lang in de zon gelegen?
Ja, foto is inderdaad niet zo geweldig en overbelicht hier, camera werkt niet meer zo best.

Pepe
19 december 2015, 13:01
Never mind, flauw grapje over de gesmolten kaas vorm. Het eerste waar ik naar kijk is de functie & vorm en dan valt het op dat de kop vrij gecompliceerd is terwijl de meest ideale functie -snaren rechtdoor- daarvoor heeft moeten wijken. Heel boeiend wordt het pas als het een productie model zou zijn.

nook
19 december 2015, 14:25
ok, haha, gesmolten kaas..dit model zou in nederland dus wel moeten aanslaan!

Je hebt gelijk, inderdaad zouden de snaren mooi recht door moeten lopen op de headstock, mits je geen whammie met locking nut gebruikt, deze gitaar heeft dat wel, dus dat hele principe vervalt en heeft geen invloed meer.
Wat betreft productie-modellen, de meeste productie-modellen hebben de snaren niet mooi rechtdoor lopen op de headstock, wat dacht je van de les paul b.v.? die valt dan nog mee, maar veel modellen gaan echt extreem uit het lood, of dan lopen ze wel recht, zitten er weer string retainers op zoals de stratocaster..moet je ook van alles aan veranderen om de 'tremolo' goed werkend te krijgen.

Het is inderdaad geen productie-gitaar, maar een custom-build, daar mag je veel meer van verwachten, productie-gitaren rollen in massa van de band en zouden foutjes juist niet zo boeiend zijn..daar is de prijs ook naar. (sorry, wil niet eigenwijs overkomen, maar ik ben de zoon van een fanatieke gitaargek-bouwer..;)
Hier nog een fototje van eentje waar de snaren aardig rechtdoor lopen.

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpl1/v/t1.0-9/12079659_1653163821598572_7867549211663476117_n.jp g?oh=10e19f53d850272ad7e48cbbe02bda36&oe=570CA8E0

nook
19 december 2015, 15:06
Voor de nieuwsgierigen, dit is de rest van de gitaar die bij de vorige headstock hoort.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xlp1/v/t1.0-9/12105760_1653340498247571_467990477721332891_n.jpg ?oh=d52eb582738140a5494d981a2a0f7b62&oe=57218233&__gda__=1461157409_fd7841f48d1269ada18b39798aca7cf a
Ja, ik weet het, niet voor iedereen geschikt en geen standaard model..(kaaspunt?:seriousf:)

nook
19 december 2015, 20:54
Nog even over het rechtdoor lopen van de snaren in de headstock; ik had het er met mijn vader over en die zei (naast dat hij het geen goed idee vond dat ik me bij een forum aansloot) dat het helemaal geen probleem hoeft te zijn als de snaren niet loodrecht op de tuners staan.
Belangrijk is wel dat je een goede topkam gebruikt die ingevijld is in de hoek die de snaar maakt en ook goed op de juiste snaardikte is aangepast, ook als de snaren wel kaarsrecht lopen.
Daarnaast zou je wat grafiet kunnen gebruiken om de snaren beter er door te laten glijden als je erg heftig speelt.
Extreem whammie misbruik kun je toch beter een locking nut voor nemen.

lcvanderhelm
20 december 2015, 09:59
Schitterende gitaren Nook, de bouwkwaliteit druipt er van af.
Ideaal gebied overigens,om mooi exotisch hout te scoren.
De brug bij de tweede gitaar is dat van hout en uitgebijteld op de body?

D3nnis
20 december 2015, 10:10
Mooie gitaren, allebei!
Die eerste ziet eruit als een vrije vorm Iceman!
Is van de gitaar op de tweede foto de hals nou (opzettelijk) getordeerd?

nook
20 december 2015, 12:57
Hoi Icvanderhelm en D3nnis,

Dankjulliewel voor het compliment, ik zal het doorgeven!

Ja, er is hier in de Amazone heel mooi hout te vinden, en leuk is ook dat je de bomen er bij leert kennen, probleem is de hoge luchtvochtigheid, mijn vader heeft een speciale ruimte gemaakt met een luchtonvochtiger en gebruikt hout dat al goed uitgewerkt is, is wel te vinden in de houthandel.
Hij heeft ook wel eens een brok hout uit de jungle meegesleept dat ligt daar dan al heel erg lang en is keihard en loeizwaar, heet palo sangre, in het engels bloodwood, mooi voor een knalrode top of fretboards.


De tweede gitaar is helemaal gemaakt van hout dat heet macacauba, ook de brug, die heeft hij apart gemaakt, zit dus niet aan de body vast.
Het is een apart ontwerp, maar speelt voor een 9-string heel erg fijn, ook in zittende positie want je neemt hem gewoon op schoot en dan heb je meteen de ideale klassieke speelpositie (zonder voetenbankje ;), je kunt ook zien dat de plugin hoog zit zodat je daar geen last van hebt.

Dat de hals getordeerd lijkt komt door de vrij extreme multiscale van 23" - 28 ", van lage F# tot hoge A, en lijkt nog extra zo doordat de headstock in een hoek op de hals staat en ook nog eens afbuigt met de hoek multiscale mee, beetje moeilijk uit te leggen, maar de hals is in ieder geval mooi recht en perfect af gesteld.
Afstellen kun je alle kanten mee op want deze gitaar heeft twee trussrods die ook nog eens allebei twee kanten op verstellen.
Pickups zijn ook speciaal gemaakt in de multiscale mee trouwens en op 20 verschillende manieren te combineren bij deze.

Ik zou ook wel op zo'n 9-string willen gaan spelen, maar voorlopig heb ik mijn handen nog vol aan een 7-snaar die ik af en toe mag gebruiken.

D3nnis
20 december 2015, 13:25
Dat de hals getordeerd lijkt komt door de vrij extreme multiscale van 23" - 28 ", van lage F# tot hoge A, en lijkt nog extra zo doordat de headstock in een hoek op de hals staat en ook nog eens afbuigt met de hoek multiscale mee, beetje moeilijk uit te leggen, maar de hals is in ieder geval mooi recht en perfect af gesteld.


Heb nog eens zitten kijken, maar komt een beetje door de kleuren van de toets dat ik dacht dat ie getordeerd was.
Ik bedoelde overigens een "expres" torderen. Heb op dit forum weleens eerder zoiets voorbij zien komen, waarbij de topkam onder een hoek staat tov de body.
Maar goed, recht is goed natuurlijk :)

nook
20 december 2015, 14:01
Heb nog eens zitten kijken, maar komt een beetje door de kleuren van de toets dat ik dacht dat ie getordeerd was.
Ik bedoelde overigens een "expres" torderen. Heb op dit forum weleens eerder zoiets voorbij zien komen, waarbij de topkam onder een hoek staat tov de body.
Maar goed, recht is goed natuurlijk :)

Dat heb je goed gezien, de kleuren tekening van het hout vertekenen ook nog eens ontzettend, is wel leuk als je de gitaar verschillende kanten op draait dan ziet ie er ineens heel anders uit!

wietse
21 december 2015, 18:27
Wat leuk dat je General Lee kunt herinneren

Groeten, Nook.

komt omdat gus één van onze forum ouderen is, volgens mij het oudste actieve forum lid, en nog met een goed geheugen ook! :D
(of is han s ouder?)
maar welkom, hier je moet hier wel een beetje haar op je tanden hebben want de taal wil nog wel een ruw zijn maar verder is dit het meest sociale forum dat ik ken, hulpacties voor noodlijdende gitaarnetters zijn niet onbekend hier.

nook
22 december 2015, 13:21
Hoi Wietse,

Dankjewel!
Ook voor de waarschuwing, van een lolletje hou ik ook wel als het maar niet beledigend word.
Iedereen heeft zijn eigen mening en dat moet het juist interessanter maken want dan hebben we iets om over na te denken en misschien wat van te leren.