PDA

View Full Version : Snaren springen als een malloot



Bram_Guitar
14 december 2015, 21:52
Ik heb een aantal weken geleden een Yamaha Pacifica 611V gekocht (nieuw, in de winkel bij Bax), en vanaf vorige week blijven mijn hoge E snaren me om mijn oren vliegen.
Ik heb deze in een aantal dagen tijd om en rond de 12 keer moeten vervangen.

Ik heb echt alles al nagecheckt, heb zelf een tijd in een gitaarzaak gewerkt, dus ik weet wat ik doe :)
Geen scherpe randjes, braampjes op zowel de tuning post als de brugzadels, manier van vervangen (betreft Grover locking tuners) en heb vandaag zelfs nog even de mechanieken van de hoge-e en lage-e omgezet.

Dit is natuurlijk niet normaal, zeker niet voor een gitaar van een aantal weken oud.
Terugsturen van nader onderzoek ben ik eerlijk gezegd geen voorstander van, dan ben ik de gitaar zeker een paar weken kwijt, en het feit dat ik €50,- onderzoekskosten moet dokken excl. verzendkosten terug (mocht er niks op aan te merken zijn) vind ik ook alles behalve geruststellend, aangezien er nu al echt niks te vinden is.
Voor de rest is het een waanzinnig goede gitaar, afgezien van dit probleem, dus ik zou hem het liefst gewoon houden natuurlijk.

Iemand nog enig idee waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt!

FruscianteFan
14 december 2015, 21:56
Gewoon mee teruggaan, want dit hoort niet. Gebruik maken van je garantie, want 12 snaren in een paar dagen slaat nergens op.

Waar breekt de snaar? Doe je de locking tuner niet te strak? Hak je de snaar kapot met je plectrum?

Bram_Guitar
14 december 2015, 22:05
9/10 keer bij de tuningpost (niet bij de ball-end dus).
Ik heb blijkbaar ook nog eens een andere uitvoering van de gewone Grover locking tuners: ik heb niet zo'n wieltje aan de achterkant van de tuner waarmee je het locking mechanisme mee in werking zet.
Deze heb ik op mijn gitaar zitten:
- https://kitarablogi.files.wordpress.com/2012/06/yamaha-pacifica-611h-e28093-tuners.jpg
- http://nl.yamaha.com/nl/products/musical-instruments/guitars-basses/special/pacifica/images/photo_611hfm_2_2.jpg

Ik merk dat dit eigenlijk iedere keer gebeurt als ik een bend op die snaar doe (hele toon of hoger)...

telerocker
14 december 2015, 23:53
Ik had dat ook bij een Pacifica 311MS. Ik heb toen de zadels vervangen. En meteen maar ook de nut. Daarna geen problemen meer.

no 1 hops
15 december 2015, 08:19
ervan uitgaand dat bij een bend de snaar bij de tuner niet beweegt maar bij de topkam wel zou je daar misschien moeten kijken.

humbucker
15 december 2015, 10:03
Stringtree?

fred dons
15 december 2015, 10:08
je kunt een slechte Batch snaren hebben, ik heb dat helaas ook bij een doos snaren gehad :( Maar eniewee je zegt dat je locking Tuners hebt en die kunnen inderdaad je snaar "doorknippen" als je te strak aandraaid. probeer anders eens je hoge e als een normale tuner te stemmen, dus niet lokken Maar wat extra windingen op de tuner