PDA

View Full Version : Schel geluid



Braml
14 december 2015, 15:52
Ik ben benieuwd of jullie mij met het volgende kunnen helpen (want ik ben niet zo'n pro, en ook geen technicus):

Ik heb sinds december 2014 een Fender Hot Rod Deville 2x12 amp. Sinds die tijd heb ik ook in 2 verschillende bands gespeeld (de eerste ben ik uit gestapt, de tweede speel ik nog steeds in). Mijn gitaar is een Fender American Standard Strat (nieuw gekocht in 2013).

Ik vind zelf dat ik uit deze combinatie een erg mooi geluid krijg, maar de bandleden van beide bands vonden mijn geluid vaak te schel. Beide bands kennen elkaar niet, dus het is toch opvallend dat beiden dit zeggen. Ik heb al wat instellingen geprobeerd te veranderen. Het komt er alleen vaak op neer dat als ik thuis de instellingen wijzig naar wat ik mooi vindt, mijn bandleden het te schel vinden.

Ik weet nu niet meer of het aan mijn oren, de versterker, of aan de gitaar ligt.. of is het puur een kwestie van de instellingen van het volume, of misschien de treble, mid, of presence?

MJR
14 december 2015, 16:01
Gebruik je de overdrive van de amp zelf? In dat geval: ik heb een Hotrod Deluxe gehad (wie niet...) en die heeft geloof ik hetzelfde circuit. Het overdrivekanaal is inderdaad aan de schelle kant. Zet daarentegen een overdrive of distortion voor het cleankanaal, en je hebt een veel dikkere toon. Dit heeft te maken met het feit dat het cleane kanaal geen mastervolume heeft. Een andere oplossing is natuurlijk de toneknop op je gitaar en de EQ (met name treble en presence) op de versterker.

Een misschien wat vergezochte oplossing is een Boss of MXR Equalizer pedaaltje in de FX loop. Dit deed ik ook met m'n Marshall JCM2000 JCM50, op die manier krijg je complete controle over je toon en kun je frequenties boosten die de EQ op de amp zelf niet pakt. Klonk ontzettend vet: heb er spijt van dat ik zowel de EQ als de amp verkocht heb!

FruscianteFan
14 december 2015, 16:07
Als jij het niet schel vindt en de rest van je twee bands wel, kan het aan twee dingen liggen. Verschil in smaak (of lichamelijke perceptie, de één is gevoeliger dan de ander) of verschil in idee van hoe je wilt klinken enerzijds. Anderzijds moet je met de plaatsing van de versterker rekening houden.

Stel dat jij je versterker op de grond zet en op 1 meter afstand ervan staat, dan hoor jij het meeste hoog van je geluid gewoon niet. Als je 5 meter verderop staat hoor je het al beter. Tegelijkertijd: als jij dicht bij de bekkens van je drummer staat, overstemt dat al je hoog juist.

Ik weet ook niet hoe hard het er aan toegaat bij jullie repetities, maar luister eens hoe het klinkt als je je oor daadwerkelijk op de speaker richt (of andersom), op het volume dat je gebruikt. Daar kun je je ook nog weleens in vergissen.

En tot slot: als je zelf speelt wil je jezelf altijd harder horen dan de rest. Da's heel normaal, want jij moet kunnen reflecteren op je eigen spel.

Joost de Ruig
14 december 2015, 16:16
Strats over een Fender amp klinken naar mijn mening 4 van de 5 keer het beste in elementstand 4 en 5. Als je dan je EQ niet voorbij 1 uur hebt staan en nog steeds schel klinkt, dan is er iets mis.

arjanb01
14 december 2015, 16:22
Ik heb de hotrod deville 212 ook gehad, een mooie tweed versie trouwens, en op hoog volume wil hij inderdaad schel zijn. Heb ik opgelost door een overdrive pedaal voor de amp te zetten, in dat geval een Carl Martin boost n' drive. Heerlijk lead geluid.
De set verkocht omdat ik niks meer uit pedalen wilde halen dus geswitcht naar amps die een betere leadsound had dan de fender. Wel prima cleane amp, maar qua lead niet veel.

jutter
14 december 2015, 16:41
Beamblocker plaatsen?

Midwolda
14 december 2015, 16:42
De akoestiek thuis is ook heel anders dan in het repetitiehok, neem ik aan.

deefke666
14 december 2015, 16:52
het kan ook helpen om een versterker statief aan te schaffen.
Dan kan je jouw amp naar je hoofd richten en ga jij je hoge tonen waarschijnlijk beter gaan horen dan de rest van je band.
Klein beetje experimenteren met de plaats en de hoek van het statief.

Maar wanneer je een amp statief gebruikt ga je waarschijnlijk wel wat meer bas erin moeten draaien.

Braml
14 december 2015, 17:01
Bedankt voor jullie reacties!

MJR: Ik speel soms met de overdrive uit mn amp ja, met de gain op 3 of zo. Maar ik heb ook een Boss BD-2, zou dat minder schel moeten zijn dan?

FruscianteFan: Ik sta inderdaad vaak naast m'n amp die op de grond staat. Ik ga vanavond eens aan de andere kant van de ruimte staan ten opzichte van mn amp! En misschien mn amp eens op een kastje zetten, die staat er wel :)

Joost: Wat bedoel je met de EQ (als in: de bass, mid, of treble van mn amp, of de tone knob van mn gitaar)? En met elementstand 5 bedoel je de bridge pickup stand? Die is toch juist het schelst? ik gebruik zelf altijd de middelste stand.

rieu
14 december 2015, 18:25
have you tried using heavier gauge of strings? or thicker pick?

FruscianteFan
14 december 2015, 18:44
have you tried using heavier gauge of strings? or thicker pick?

nederlands?

(ik kan prima engels maar volgens mij is dit een Nederlandstalig forum)

rieu
14 december 2015, 18:51
nederlands?

(ik kan prima engels maar volgens mij is dit een Nederlandstalig forum)

het spijt me. wilde alleen maar helpen, maar ik ben niet zeker met mijn nederlands sprekende vermogen.

Gearjunkie
14 december 2015, 18:57
Bright cap die op hogere volumes voor meer hoog zorgt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Braml
14 december 2015, 19:07
Ja ik heb een .10 set snaren. en ik gebruik redelijk dikke picks.

Een bright cap? Hoe bedoel je?

FruscianteFan
14 december 2015, 19:11
het spijt me. wilde alleen maar helpen, maar ik ben niet zeker met mijn nederlands sprekende vermogen.

geen probleem. Ik ben ook geen mod, maar het is wel beter om Nederlands te proberen en dat lukt je zo te zien prima :)

rieu
14 december 2015, 19:19
Ja ik heb een .10 set snaren. en ik gebruik redelijk dikke picks.

Een bright cap? Hoe bedoel je?
als dat het geval is uw optie is om de condensator waarde te verhogen of te doen weerstand mod.


geen probleem. Ik ben ook geen mod, maar het is wel beter om Nederlands te proberen en dat lukt je zo te zien prima :)
ik zal mijn best doen :)

zjanke
14 december 2015, 19:22
Stel dat jij je versterker op de grond zet en op 1 meter afstand ervan staat, dan hoor jij het meeste hoog van je geluid gewoon niet. Als je 5 meter verderop staat hoor je het al beter. Tegelijkertijd: als jij dicht bij de bekkens van je drummer staat, overstemt dat al je hoog juist.

Ik weet ook niet hoe hard het er aan toegaat bij jullie repetities, maar luister eens hoe het klinkt als je je oor daadwerkelijk op de speaker richt (of andersom), op het volume dat je gebruikt. Daar kun je je ook nog weleens in vergissen.
+1 De andere gitarist uit mijn band heeft een Hotrod deluxe (originele speaker) en als je niet goed voor die amp staat ben je erg geneigd om er teveel hoog in te draaien. Klinkt bij deze amp ook meteen vervelend (vind ik). Dus omhoog met dat ding, of aan de andere kant van de ruimte neerzetten, dan zul je waarschijnlijk zelf ook wat minder hoog willen.

telerocker
14 december 2015, 19:57
En als je er een drive voor zet, werkt een Brunetti Mercury Box oid prima. Dikke, donkere in te stellen sound op het cleane kanaal.

Rick trodat
14 december 2015, 20:49
Waarschijnlijk staat de speaker recht op de bandleden. Zet er iets voor of draai de kast een beetje

pasqual
14 december 2015, 21:29
Zo'n beetje alle opties zijn al voorbij gekomen. Als jouw versterker op de grond staat en jij staat er kort op, gaat veel van je hoog (treble) langs jouw af en diegene(n) die tegenover jouw amp staan krijgen de volle laag (treble-beam). Jutter postte al de term "beamblocker". Google hier maar eens op! En zet je amp verder van je af en hoger, dan hoor je jezelf stukken beter en begrijp je ook wat je mede bandleden bedoelen. Daarbij; ik heb een Hotrod Deluxe 3 gehad en heb 'm weggedaan omdat het (on)ding op hoger volume alle prettige eigenschappen verloor en veranderde in een krijsbak! Als het klopt dat het circuit van jouw Fender grotendeels hetzelfde is dan begrijp ik het wel ja.....

Braml
15 december 2015, 08:21
De repetitie van de band ging gisteren niet door dus ik ben samen met onze andere gitarist wat wezen jammen, en jullie tips werken opzich inderdaad wel. Denk alleen dat ik niet helemaal tevreden ben over mn amp ofzo.. Ik speel vooral erg veel Red Hot Chili Peppers, en daarnaast ook veel hardere rock zoals Foo Fighters, Pearl Jam, etc.

Toen ik over de Marshall AVT150 Valvestate2000 van hem speelde vond ik het geluid veel beter. Veel lekkerdere drive, veel vettere lead sound. Kan dat kloppen? En die versterker is niet eens een volledige buizen versterker, alleen buizen in de voorversterker. En maar 1x12" speaker. Kan het kloppen dat mijn eigen Fender HotRod Deville 2x12 misschien iets meer weggelegd is voor andere muziekstijlen of?

Ik vind het trouwens sowieso vervelend dat mijn Fender amp op volume 1.5 erg zacht staat, en als het volume hoger dan 2 staat staat hij al te hard. Zo lastig afstellen dat..

deefke666
15 december 2015, 08:52
Wanneer je het hebt over dat schelle geluid, heb je het dan vooral over het drive kanaal of ook over het cleane kanaal?
Ik heb een hotrod deluxe III, en ik herken wel dat deze vlug te schel gaat klinken als je niet oppast.


Het drive kanaal van de hele reeks staat sowieso niet erg hoog aangeschreven (zou imho al een pak beter geweest zijn met een eigen toonregeling op het drive kanaal), maar ik gebruik het drive kanaal nooit en haal al mijn drive geluiden uit pedalen via het cleane kanaal en dan heb ik veel minder problemen met een schel geluid.
De hele reeks heeft wat last van dat schelle randje eraan, maar ze staan er ook om bekend dat ze erg goed met pedaaltjes overweg kunnen, dus misschien kan je daar wat mee experimenteren.
Vooral met pedalen die een twee of driedelige toonregeling hebben kan je jouw drive geluid helemaal regelen zoals je wil, onafhankelijk van de EQ op het cleane kanaal.

Zoals ik al zei heeft het voor mij ook een erg groot verschil gemaakt om de amp op een statief te zetten waarvan je de hoek kan instellen. Je kan dan de amp exact richten zoals je zelf wil. Dat heeft voor mij echt goed geholpen.

Braml
15 december 2015, 14:38
Het feit dat ik aan andere amps denk is niet puur door die schelheid van nu hoor. Ik zou gewoon graag een lekker smerig geluid kunnen maken, en dat kan volgens mij niet echt met mn fender.

Ik heb zo op dit moment niet de mogelijkheid om een van onze filmpjes te uploaden, misschien later?

Wat je nu zegt over dat het juist de bedoeling is dat ik op mn eigen frequentie speel snap ik wel, maar mensen moeten niet hun oren dicht gaan drukken als ik begin te spelen toch?

FruscianteFan
15 december 2015, 15:21
Het feit dat ik aan andere amps denk is niet puur door die schelheid van nu hoor. Ik zou gewoon graag een lekker smerig geluid kunnen maken, en dat kan volgens mij niet echt met mn fender.

Ik heb zo op dit moment niet de mogelijkheid om een van onze filmpjes te uploaden, misschien later?

Wat je nu zegt over dat het juist de bedoeling is dat ik op mn eigen frequentie speel snap ik wel, maar mensen moeten niet hun oren dicht gaan drukken als ik begin te spelen toch?

hmwoah, met een beetje bekkens gebruik ik sowieso oordoppen ;)

Ja, als je sound echt te schel is, moet je daar wat aan doen. Die grote Fenders staan niet bekend om hun lineaire verloop in volumes, dus je verhaal verbaast niet heel erg.

Lekker smerig geluid? Neem een DS1 en een Big Muff en je bent er, tweedehands zou je voor 80 à 100 euro beide wel hebben.

Brum
15 december 2015, 18:03
geen probleem. Ik ben ook geen mod, maar het is wel beter om Nederlands te proberen en dat lukt je zo te zien prima :)

Het is de zoveelste aandachtskreet van Jannes. Vind ie leuk, of zo. Nederlands typen is 'm sowieso nooit echt goed gelukt. Bart Ban is z'n tweede aandachtskreet.

FruscianteFan
15 december 2015, 18:06
Het is de zoveelste aandachtskreet van Jannes. Vind ie leuk, of zo. Nederlands typen is 'm sowieso nooit echt goed gelukt. Bart Ban is z'n tweede aandachtskreet.

is een rapportageknop voor ;)

Brum
15 december 2015, 18:33
Dat dacht ik ook.

Pepe
15 december 2015, 18:45
Schelheid is meestal een combi van dingen. Een strat en een Fender amp hebben het in zich, sommige snoeren meer dan andere en dat geldt ook voor speakers. Je kan je er rot naar zoeken.. .andere brug, snaren, pickups enz enz en dat lost dan het probleem vaak niet echt op omdat het niet in 1 ding zit.
Een beamblocker helpt een beetje maar die verandert alleen de projectie van de speaker, niet de frequenties zelf. Je kan een amp op de grond zetten maar dan hoor je alleen zelf het geluid anders, op een podium staat het dan weer juist op oorhoogte van je publiek.

Dus ja, je moet eerst een goed overzicht hebben van wat wat doet voordat je lukraak een schakel gaat veranderen.

jutter
15 december 2015, 19:15
Schelheid is meestal een combi van dingen. Een strat en een Fender amp hebben het in zich, sommige snoeren meer dan andere en dat geldt ook voor speakers. Je kan je er rot naar zoeken.. .andere brug, snaren, pickups enz enz en dat lost dan het probleem vaak niet echt op omdat het niet in 1 ding zit.
Een beamblocker helpt een beetje maar die verandert alleen de projectie van de speaker, niet de frequenties zelf. Je kan een amp op de grond zetten maar dan hoor je alleen zelf het geluid anders, op een podium staat het dan weer juist op oorhoogte van je publiek.

Dus ja, je moet eerst een goed overzicht hebben van wat wat doet voordat je lukraak een schakel gaat veranderen.

Ja en nee. Een beamblocker mixt, in mijn beleving, de hoge,midden en lage tonen waardoor je een mooiere sound krijgt. En dat komt juist door de projectie.

arjanb01
15 december 2015, 19:20
Plexiglas al genoemd? Gewoon plexiglas voor de amp, heeft niemand last van schelheid of volume.

Braml
15 december 2015, 20:21
hmwoah, met een beetje bekkens gebruik ik sowieso oordoppen ;)

Ja, als je sound echt te schel is, moet je daar wat aan doen. Die grote Fenders staan niet bekend om hun lineaire verloop in volumes, dus je verhaal verbaast niet heel erg.

Lekker smerig geluid? Neem een DS1 en een Big Muff en je bent er, tweedehands zou je voor 80 à 100 euro beide wel hebben.

Ik heb een DS-2 en een Little Big Muff, De DS-2 alleen is niet smering genoeg, en de Little Big Muff zorgt voor zo'n gigantische mid dip dat ik niet meer hoorbaar ben op het podium :( Wel smerig geluid inderdaad

RB74
15 december 2015, 23:06
Schelheid is meestal een combi van dingen. Een strat en een Fender amp hebben het in zich, sommige snoeren meer dan andere en dat geldt ook voor speakers. Je kan je er rot naar zoeken.. .andere brug, snaren, pickups enz enz en dat lost dan het probleem vaak niet echt op omdat het niet in 1 ding zit.

Ik dacht idd ook aan factoren als snoeren en patchkabeltjes. Kan een hoop schelen als je hiervoor goed spul gebruikt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
15 december 2015, 23:35
Misschien ook eens de tonepot op de gitaar gebruiken, mits aanwezig. Net als Scot Henderson een tandje dichtdraaien. Scheelt ook al een stuk.

harrie-beton
16 december 2015, 10:53
Ik heb ook plexiglas voor mijn amp met oefenen. 2 platen in een hoek, dat breekt mooi het scherpe randje. Voor als je in de straal ging staan.

FruscianteFan
16 december 2015, 12:22
Ik heb een DS-2 en een Little Big Muff, De DS-2 alleen is niet smering genoeg, en de Little Big Muff zorgt voor zo'n gigantische mid dip dat ik niet meer hoorbaar ben op het podium :( Wel smerig geluid inderdaad

Ook als je ze tegelijk gebruikt?

Braml
16 december 2015, 14:47
Ook als je ze tegelijk gebruikt?

Ja dan komt er wel een goed geluid uit, alleen nog steeds met een grote mid dip. Thuis is dat geweldig, maar live val ik weg door de fuzz.


kom op bram
ff met een telefoontje wat geluid van dee band opnemen en ergens opladen
je kan het !!!

al is maar om van alle speculaas af te zijn

Moet ik wel eerst gaan repeteren met de band :P duurt nog weer even op het moment.

the sure thing
16 december 2015, 18:26
Ik heb een keer gerepeteerd met een dergelijke amp: zonder band klonk ie prima. Met band erbij: bijna niet meer hoorbaar. Dat ding harder gezet: schel en iel geluid!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jutter
16 december 2015, 19:00
Weg met die versterker dus (zoals iedereen) en een fatsoenlijke amp kopen. Het is kort door de bocht maar wel de waarheid.

arjanb01
16 december 2015, 19:21
Of iedereen in ear, kan je je amp houden en collectief een powerplay systeem kopen, hebben wij ook met empire en dan kan je je amp zo hard zetten als je wil!

Braml
17 december 2015, 08:24
Nog even een ander vraagje tussendoor, puur voor mijn interesse.
Mijn versterker heeft 2 speakers, maar die van onze andere gitarist heeft 1 speaker. Bij optredens zetten we altijd mics voor de amps die de mixer in gaan. Maakt het dan nog wel eens uit of je 1 of 2 of 4 speakers in je versterker hebt?

arjanb01
17 december 2015, 08:49
Op het podium heb je met 2 speakers meer spreiding. Qua uitmixen zou jij 2 mics aan de rond van beide speakers kunnen plaatsen dan kan je over 2 kanalen uitversterkt worden dus heb je een breder zaal geluid.

arjanb01
17 december 2015, 08:50
10 strafpuntjes voor arjanb01

ik hou van originele insteken enzo maar om he jude tot een nummer te verbouwen om op te klompendansen......
nee niks te maren
heeft niets met smaak vandoen

Die uitvoering van hey jude doen we inderdaad met Empire. Publiek staat op de banken en tis heel commercieel, klopt. U vraagt wij draaien, dat werk😉

Pepe
17 december 2015, 12:43
Nog even een ander vraagje tussendoor, puur voor mijn interesse.
Mijn versterker heeft 2 speakers, maar die van onze andere gitarist heeft 1 speaker. Bij optredens zetten we altijd mics voor de amps die de mixer in gaan. Maakt het dan nog wel eens uit of je 1 of 2 of 4 speakers in je versterker hebt?

Nee, het is mono. Het heeft pas zin als de ene speaker een ander signaal krijgt van je amp dan de andere.

Braml
17 december 2015, 13:27
Dus ik zou 2 mic's moeten plaatsen voor mijn amp voor optimale sound?

Pepe
17 december 2015, 13:30
Het is mono.
Die tip van Arjan snap ik niet. Je kan ook 2 mics plaatsten voor 1 speaker, daar heb je geen 2e speaker voor nodig. Je kan er 10 plaatsen als je wil.

arjanb01
17 december 2015, 13:55
Zo deed de geluidsman van mn vorige band dit toen ik 2 speakers had. Het was geen tip van me eerder een antwoord op de vraag van de ts. Je krijgt door meerdere mics voor de kast een breder geluid en je kan ze splitsen door elke mic op een apart kanaal op de tafel te zetten. Je kan dus dan ook pannen naar de linker zaal box en naar de rechter.
Dit kan je ook doen bij een 1x12 kast. Pas geleden tijdens ons laatste optreden ook gedaan toen we live opnames gingen maken.

FruscianteFan
17 december 2015, 14:52
Zo deed de geluidsman van mn vorige band dit toen ik 2 speakers had. Het was geen tip van me eerder een antwoord op de vraag van de ts. Je krijgt door meerdere mics voor de kast een breder geluid en je kan ze splitsen door elke mic op een apart kanaal op de tafel te zetten. Je kan dus dan ook pannen naar de linker zaal box en naar de rechter.
Dit kan je ook doen bij een 1x12 kast. Pas geleden tijdens ons laatste optreden ook gedaan toen we live opnames gingen maken.

Vraag is of 2 mics voor twee dezelfde speakers die hetzelfde signaal krijgen ook daadwerkelijk bijdragen aan een bredere sound. Kun je wel één links en één rechts pannen, maar als het hetzelfde geluid is, schiet je er niet veel mee op t.o.v. één mic centraal pannen.

Het wordt natuurlijk wel interessant als je verschillende mics/plaatsing en/of verschillende speakers gebruikt. Weet niet of dat voor de spreiding interessant is, maar je maakt het je geluidsman wel makkelijker.

Los daarvan vraag ik me af wat dit te maken heeft met de schelheid van de Deville...

Henri H
17 december 2015, 14:57
@Arjan: Wat voor geluidsman was dat (welk bedrijf)?

Lijkt me echt onzin hoor...

Henri H
17 december 2015, 14:58
...
Los daarvan vraag ik me af wat dit te maken heeft met de schelheid van de Deville...Niet veel, maar de ts vroeg ernaar.

harrie-beton
17 december 2015, 14:58
Kleine kleuringen in het mic'en van de speaker is mogelijk. Recht in het midden is scherpe toon. Aan de randen (off axis) is meer bas maar de verschillen zijn niet supergroot.

Brian May heeft de microfoon iets verder weg waardoor je meer van de ruimte hoort (ambient)

arjanb01
17 december 2015, 15:02
@Arjan: Wat voor geluidsman was dat (welk bedrijf)?

Lijkt me echt onzin hoor...

Dennis van Onna, free lancer, deed vroeger het geluid van de first showband en voor artiesten als Bauer en Froger. Geen koekebakker dus.

Henri H
17 december 2015, 15:15
En nu is ie afgedaald tot klompendans muziek? ;)
Nee geintje, ik ken hem niet, maar hij zal vast een goede geluidsman zijn.

Ik ben wel benieuwd wat zijn argument is.
Het zou natuurlijk kunnen dat ie 2 verschillende mic's gebruikt, dat maakt wel uit, maar ook niet heel veel volgens mij.

Pepe
17 december 2015, 15:19
Ach, alles kan, als je tijd en kanalen genoeg hebt, wie houd je tegen. Maar het is rock'n roll, sm 58 ervoor en knallen, wie is er niet groot mee geworden. In een studio gaan we fancy doen met die shit.

Braml
17 december 2015, 15:32
Vraag is of 2 mics voor twee dezelfde speakers die hetzelfde signaal krijgen ook daadwerkelijk bijdragen aan een bredere sound. Kun je wel één links en één rechts pannen, maar als het hetzelfde geluid is, schiet je er niet veel mee op t.o.v. één mic centraal pannen.

Het wordt natuurlijk wel interessant als je verschillende mics/plaatsing en/of verschillende speakers gebruikt. Weet niet of dat voor de spreiding interessant is, maar je maakt het je geluidsman wel makkelijker.

Los daarvan vraag ik me af wat dit te maken heeft met de schelheid van de Deville...

Niet veel, maar ik vroeg gauw even tussendoor. Vond het niet waardig om weer een nieuw topic voor te maken. Maar bedankt voor de info.

arjanb01
17 december 2015, 15:57
En nu is ie afgedaald tot klompendans muziek? ;)
Nee geintje, ik ken hem niet, maar hij zal vast een goede geluidsman zijn.

Ik ben wel benieuwd wat zijn argument is.
Het zou natuurlijk kunnen dat ie 2 verschillende mic's gebruikt, dat maakt wel uit, maar ook niet heel veel volgens mij.

Klopt, we gebruikten een sm57 en een sennheiser, die platte gebruik ik trouwens nog steeds, top mic voor uitversterking.

guhlenn
17 december 2015, 16:39
het werkt zeker maar niet voor de spreiding. Twee mics hebben per definnitie een andere positie dus in theorie is er zeker verschil. Inn de praktijk nauwelijks, tenzij je verschillende speakers en/of mics hebt. Het wordt er soms beter van aubwib

FruscianteFan
17 december 2015, 17:29
het werkt zeker maar niet voor de spreiding. Twee mics hebben per definnitie een andere positie dus in theorie is er zeker verschil. Inn de praktijk nauwelijks, tenzij je verschillende speakers en/of mics hebt. Het wordt er soms beter van aubwib

Niet als je twee speakers hebt die symmetrisch in de speakerkast staan?

Nouja, verschil zal er altijd zijn, maar of het ook hoorbaar is...

guhlenn
17 december 2015, 17:33
Je krijgt fase verschillen door de positie van de mic, niet de speaker, al zal die ook minieme verschillen hebben. Sommigen vinden dat fijn, je kan ermee spelen zeg maar...

RB74
17 december 2015, 19:56
Maar eh, even terug naar het begin: het is toch eigenlijk te gek dat je een versterker de deur uit zou moeten doen omdat 'ie hard schel klinkt? Ben benieuwd welke tips TS gaat proberen, en wat werkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
17 december 2015, 20:04
Weg met die versterker dus (zoals iedereen) en een fatsoenlijke amp kopen. Het is kort door de bocht maar wel de waarheid.

Ik dacht het en jij schrijft het.... Deze amp werkt IMHO alleen goed als met mic'en het geluid via een (eigen) monitor weer terugkomt. En aangezien de TS waarschijnlijk niet op dergelijke podia staat... Weg met de amp! (Ja sorry)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jutter
17 december 2015, 20:11
Ik dacht het en jij schrijft het.... Deze amp werkt IMHO alleen goed als met mic'en het geluid via een (eigen) monitor weer terugkomt. En aangezien de TS waarschijnlijk niet op dergelijke podia staat... Weg met de amp! (Ja sorry)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja. En het probleem blijft toch; is het aard van het beestje. Je kan het geluid wel iets opkalefateren met andere preamp buisjes, andere speaker, beamblocker, plexiglas ervoor,etc. maar uiteindelijk krijgt hij toch een schop onder zijn kont. Dan maar gelijk toch!? Scheelt ook nog eens een hoop centen!

arjanb01
17 december 2015, 20:31
Daarom, andere amp is de makkelijkste oplossing.
Maar ik ben wel benieuwd wat de ts uiteindelijk gaat doen.

jutter
17 december 2015, 23:17
Daarom, andere amp is de makkelijkste oplossing.
Maar ik ben wel benieuwd wat de ts uiteindelijk gaat doen.

Uiteindelijk schopt ie hem ook de deur uit.

Braml
18 december 2015, 08:45
Ik weet niet of het schelle geluid ook aan de amp ligt, maar ik ben sowieso ook om andere redenen niet tevreden over mn amp, het is gewoon overkill voor de plekken waar ik optreed. Volumeknop kan nooit eens hoger dan 2. Ik was laatst met onze andere gitarist aan het jammen, en met oordoppen in heb ik voor de lol eens mn amp op 4 gedraaid. Allejezus wat een volume, maar het geluid werd ook iets... muddy.. ofzoiets? Voorlopig probeer ik het probleem nog even op te lossen door gewoon de eq's wat beter te regelen, de amp wat hoger te plaatsen, en wat meer richting mezelf op een iets grotere afstand.

Wel heb ik besloten de amp op marktplaats te gooien, en ook op gitaarmarkt. Maar ik heb besloten alle geduld te nemen bij de verkoop. Ik heb nu een bod van 400 euro (even ter herinnering: het is een fender hot rod deville 2x12). Het bod komt in de buurt maar ik ben er nog net niet helemaal tevreden mee, dus ik wacht gewoon geduldig af. Ik hoop op 450 of 500 euro. En als ik hem een keer verkocht heb, kijk ik wel naar een marshall (lekker rockgeluid) van 30 of 40 watt of zo, met 1 speaker (voldoet volgens mij prima voor mij).

Wel zit ik me al een beetje te verdiepen in Marshalls. Amps die me interesseren zijn:
Marshall DSL40c
Marshall JCM2000 DSL401
Marshall JCM2000 TSL601
Marshall MA50c
Marshall JCM800
Marshall JCM900

Allemaal mooie buizencombo's met 1 speaker die 2ehands voor om en nabij dezelfde prijs te verkrijgen zijn als waar ik mijn deville voor wil verkopen. Die DSL40c is zeker geschikt denk ik, vooral omdat je het vermogen terug kunt schakelen van 40W naar (volgens mij) 20W.

Enige tips voor mij? Over zowel wat jullie een goede verkoopprijs van mn hot rod vinden, en wat misschien een geschikte amp is voor mij?

arjanb01
18 december 2015, 09:21
Leuke amps. Afhankelijk van de leeftijd en staat van je amp zou ik zeker minimaal 500 eu proberen te vangen.
Je wilt dus de richting van de Britse marshall sound? Probeer ook es de blackstar ht40 of 60 te checken, ook hele goeie amps zeker voor wat je er voor betaalt. Ook een engl screamer of Thunder zal misschien ook een mooie optie zijn. Prikken heel lekker in een band mix. Maar moet wel je smaak zijn, klinken erg strak en mooie ronde lead tone, vind ik zelf wel ideaal.
Kortom, lekker testen en kijk wat jou smaak is.

Braml
18 december 2015, 09:27
Ah, bedankt voor de tips :). Ik zoek inderdaad naar die sound!

De Deville is een mexicaan, en daarbij kan ik niet zien uit welk jaar hij komt (toen ze nog in Amerika geproduceerd werden werd er altijd een datum/jaartal code op geplakt).. Maar hij is sowieso na 2001 of 2002 gemaakt. Het is in ieder geval niet de Deville III. Er zit geen footswitch bij, wel een hoes.
De amp zelf is en topconditie. Mankeert niets aan. 500 euro leek mij ook een mooie prijs, dus ik wacht rustig af :)

Henri H
18 december 2015, 10:49
Volgens mij zijn die Fendertjes prima geschikt voor allerlei muziekstijlen, maar als je echt een vuige rocksound zoekt, zou ik ook voor een Marshall(-achtige amp) gaan.

Zelf gebruik ik daarvoor eigenlijk 2 verschillende types; Marshall JCM800/JMP 2204, de 50 Watt versies van de befaamde 2203's.
Het voordeel hiervan is dat ze op relatief laag volume al erg lekker klinken, en dat ze net niet zo gruwelijk hard hoeven om echt lekker te klinken.
Dat geldt ook voor mijn Mesa Boogie Stiletto. Die klinkt als een Marshall, maar heeft toch ook weer een beetje dat glazige, ietwat typisch Mesa-achtige geluid, en is heel veelzijdig in te stellen. Hij gaat van prachtig clean naar een brute leadsound, en alles wat daartussen in zit, inclusief dynamische break-up soundjes.

Een nadeel van de 2204 is dat ie maar één kanaal heeft, maar dat is ook gelijk weer een voordeel, want dat houdt het lekker simpel.
Als je de gain/pre-amp niet te hoog zet (standje 5 à 6), draai je de gitaar clean met de volumepot van je gitaar.
Wil je meer gain, trap je een booster, overdrive, distortion of fuzz erbij aan. In mijn geval heb ik er een booster en een tubescreamer voor staan. Je hebt dan ook gelijk wat meer volume (indien je de volume van de booster/ts hoog instelt uiteraard), wat prettig is, want hoe meer gain/pre-amp je gebruikt, des te slechter prik je door de mix.

In totaal heb ik drie 2204's. Één is een JMP 2204, in originele staat (gebracht).
Ik denk dat ik die ook maar 's laat modificeren, maar voorlopig ff niet.
De ander was een JMP 50W 2104, zelfde amp als de 2204, maar dan in een combo-uitvoering.
Nu is het een lekker compact small box head geworden.
Hij is gemodificeerd door Dr. Tube, en heeft behalve zijn originele scheurkanaal een schakelbaar clean kanaal, die getweaked is naar plexi-clean, fantastische sound. Tevens heeft ie een schakelbare boost op zijn scheurkanaal, die hem iets meer volume geeft, en wat meer gain. Daarmee kom je al snel in Van Halen-achtige sound.
Dan heb ik nog een JCM 800 2204, waar ik een schakelbare 2e mastervolume in heb laten zetten.
Dit is zeer praktisch voor op de bühne. De amp blijft 1-kanaals, wat overzicht geeft tijdens optredens, je raakt niet snel verdwaald in allerlei opties, eenvoud troef dus.

Nog een tip voor als je nog wat aan je schelheid wil doen, wat trouwens voor elke amp werkt:
Zet je presence op 0. Op een 2204 is 0 gelijk aan bypass. Draai er evt. hoog in met je treble knop, maar niet teveel.
Voordeel hiervan is dat je de amp in z'n geheel harder kunt zetten, zonder dat het hoog te schel wordt.
En nog een tip: Zet je combo schuin tegen de muur, zodat je jezelf goed kunt horen.
Als je hem op een tafeltje zet, gaat het laag op de één of ander manier verloren, is mijn ervaring.

Henri H
18 december 2015, 11:30
Nog een paar geschikte Marshall-achtige amps:

- Diezel Einstein; Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt me een geweldige amp.
- Diezel D-Moll; Zie Einstein
- Hook Captain; Hele mooie veelzijdige versterker, maar moet eigenlijk flink hard om goed tot z'n recht te komen. Ook vind ik hem wat "netjes", de vuigheid ontbreekt enigszins.
- Brunetti Mercury; Niet veel ervaring mee, maar wel 's getest, mooie sound.
- Marshall JCM 900 DR; Ik vind hem teveel gain hebben, en hij is niet zo dynamisch, misschien wel als gevolg daarvan.
- JCM 2000; Met name de DSL's staan bekend om hun goeie crunchkanaal, ik vond het scheurkanaal lastig te gebruiken in bandverband, want die prikt slecht door de mix. Groot voordeel: ze zijn/waren 2e hands spotgoedkoop.
- Marshall JVM; Ik heb de 410H gehad, maar er zaten voor mij maar een paar bruikbare sounds in, en ik raakte soms een beetje de weg kwijt. Wel een hele goeie amp om 's te onderzoeken welke sound je nu echt zoekt, want hij heeft veel opties.
- Marshall 6100
- Marshall JCM 800 2205/2210

Die laatste 2 heb ik ook gehad, hele fijne versterkers, maar ik vind de 2204 en 2203 echt beter, met name dynamischer.
De 6100 heeft echter wel een heel goed en dynamisch crunchkanaal (2e kanaal). Het 3e kanaal is een beetje vergelijkbaar met de JCM 900.
Het clean van beide versterkers is wat mat, met name met humbuckers. Met een Strat met single coils is het een zeer aangename sound.

Sleutelwoord: dynamiek ;)

ateng
18 december 2015, 11:31
Lijkt mij ook een all round versterker en met de juiste drive pedalen kan je er prima sounds uithalen.
Had vroeger een Laney VH100R buizen versterker en die klonk ook erg scherp in de oren maar daarvoor heb je een toonregeling... presence bijna uitstaan, treble zo instellen dat het aangenaam klinkt en rocken maar!
Zag een foto van Andy Timmons en zijn Laney waren ook zo afgesteld... presence een kwart open, treble nauwelijks open, mid ver open en bass iets over de helft.

Braml
18 december 2015, 11:36
wow, netjes voor elkaar!
Jij zult dan ook vast veel actiever zijn met je band.
Er staan wel betaalbare JCM 800's op marktplaats dus misschien is dat wat :) ik hou me eerst even bezig met de verkoop van mn hot rod

bedankt voor de tips mensen!

arjanb01
18 december 2015, 11:38
Heren, de ts zoekt in eerste instantie een combo.
Mag het ook een top en kast zijn, koch powertone 2, el34 versie, waanzinnig brute marshall sound. Totaal anders dan de standaard Kochs die qua scheur en crunch weinig soeps zijn.

jutter
18 december 2015, 11:44
Heren, de ts zoekt in eerste instantie een combo.
Mag het ook een top en kast zijn, koch powertone 2, el34 versie, waanzinnig brute marshall sound. Totaal anders dan de standaard Kochs die qua scheur en crunch weinig soeps zijn.

Hé nou moet je oppassen! Als jij de Studiotone weinig soeps vind dan heb je een wansmaak! :D

telerocker
18 december 2015, 11:46
Heren, de ts zoekt in eerste instantie een combo.
Mag het ook een top en kast zijn, koch powertone 2, el34 versie, waanzinnig brute marshall sound. Totaal anders dan de standaard Kochs die qua scheur en crunch weinig soeps zijn.

Ik een Multitone gehad en daar was ik na een tijdje klaar mee. Raak nu toch wel benieuwd naar de Powertone, een amp waar ik me nooit in heb verdiept.

Braml
18 december 2015, 12:01
Ik wil absoluut geen top met kast. Een combo is perfect! Makkelijker slepen en goedkoper!

Henri H
18 december 2015, 12:03
Powertone, Multitone, Studiotone, allemaal goed klinkende amps, maar nul "mojo".

arjanb01
18 december 2015, 12:05
Ik een Multitone gehad en daar was ik na een tijdje klaar mee. Raak nu toch wel benieuwd naar de Powertone, een amp waar ik me nooit in heb verdiept.

Zwaar ondergewaardeerd, de pt 2 in el34 kan ik je zwaar aanraden. Tweedehands echt cheap. Op marktplaats rond de 700 als complete set. Profiteer van de impopulariteit zou ik zeggen. De mijne vorig jaar voor 900 compleet gekocht. Superfijne amp.

arjanb01
18 december 2015, 12:07
Hé nou moet je oppassen! Als jij de Studiotone weinig soeps vind dan heb je een wansmaak! :D

Multitone, studiotone, twintone en nu een powertone 2. Wereld van verschil en als je de nieuwprijzen naast elkaar zet snap je het. Die powertone 3 schijnt timo Somers te endorsen en dat snap ik wel.

telerocker
18 december 2015, 12:08
Zwaar ondergewaardeerd, de pt 2 in el34 kan ik je zwaar aanraden. Tweedehands echt cheap. Op marktplaats rond de 700 als complete set. Profiteer van de impopulariteit zou ik zeggen. De mijne vorig jaar voor 900 compleet gekocht. Superfijne amp.

Zeg je nu, ik heb er net een RV50 bij gekocht. ;-))) Maar misschien pik er nog eens eentje op.

Henri H
18 december 2015, 12:09
Ik wil absoluut geen top met kast. Een combo is perfect! Makkelijker slepen en goedkoper!Top met kast is perfect.
Vaak staat er in de oefenruimte of op festivals e.d. wel een speakerkast, waar je je topje zo op kunt aansluiten.
En anders neem je gewoon een 1 of 2x 12 kastje erbij mee, no worries...

telerocker
18 december 2015, 12:09
Hij is al aanbevolen, maar TS zou eens een Blackstar moeten testen. Dat komt wel in de buurt van wat hij zoekt.

RB74
18 december 2015, 12:10
Mijn ervaring is juist dat een losse top en compact cabinet makkelijker te vervoeren zijn. Afzonderlijk lichter van gewicht, meestal...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
18 december 2015, 12:14
Zeg je nu, ik heb er net een RV50 bij gekocht. ;-))) Maar misschien pik er nog eens eentje op.

Ach, dan koop je hem volgend jaar als je je vakantiegeld hebt😉

Henri H
18 december 2015, 12:15
Mijn ervaring is juist dat een losse top en compact cabinet makkelijker te vervoeren zijn. Afzonderlijk lichter van gewicht, meestal...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk+1 :ok:

Helemaal mee eens.

telerocker
18 december 2015, 12:23
+1 :ok:

Helemaal mee eens.

Me too, al neem ik wel eens een BJ mee naar repetities. Pedaal ervoor en gaan. Voor live is een losse top/kast beter te tillen dan eeen 2x12 combo. Plus dat je verschillende heads op dezelfde kast kunt gebruiken.

jutter
18 december 2015, 12:58
Multitone, studiotone, twintone en nu een powertone 2. Wereld van verschil en als je de nieuwprijzen naast elkaar zet snap je het. Die powertone 3 schijnt timo Somers te endorsen en dat snap ik wel.

Snob! :seriousf:

arjanb01
18 december 2015, 13:15
Exsqueeze me very much😂
Het wordt tijd voor de kerstborrel straks op m'n werk, bierrrrrr...🍻

Braml
18 december 2015, 14:57
Exsqueeze me very much��
Het wordt tijd voor de kerstborrel straks op m'n werk, bierrrrrr...��

Het wordt hier anders ook wel beregezellig :P

arjanb01
18 december 2015, 15:55
Nog een half uurtje en dan biertijd....🍻

the sure thing
18 december 2015, 20:26
Hij is al aanbevolen, maar TS zou eens een Blackstar moeten testen. Dat komt wel in de buurt van wat hij zoekt.

Liever Koch dan blackstar. Blackstar is als een lekker wijf maar in bed stinkt ze naar rotte vis


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
18 december 2015, 20:53
Liever Koch dan blackstar. Blackstar is als een lekker wijf maar in bed stinkt ze naar rotte vis


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je kent de Artisan Series? Die zou ik nou niet typeren als een lekker wijf dat naar rotte vis stinkt eigenlijk. Da's een hele puike versterker. De HT Metal, je moet er van houden, maar voor wat ie moet doen, doet ie het ook erg goed hoor.

Brad
18 december 2015, 21:42
Liever Koch dan blackstar. Blackstar is als een lekker wijf maar in bed stinkt ze naar rotte vis


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Asjemenou

:hide:

jutter
18 december 2015, 22:16
...... als een lekker wijf maar in bed stinkt ze naar rotte vis
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

met wat voor wijven ga jij in godsnaam naar bed? :D

telerocker
19 december 2015, 01:26
met wat voor wijven ga jij in godsnaam naar bed? :D

Frau Koch natürlich, maar ik zou de TS in dat geval ook een ontmoeting met Herr Tubemeister aanbevelen. Lijkt me een goede benchmark.

Braml
20 december 2015, 11:57
Ik had gisteren een geinteresseerde voor mijn Hot Rod aan de lijn. Hij was in de 60 en had al veel ervaring. Hij wees me erop dat de speakers 80% van het geluid vormden. Dus als ik gewoon 2 dikke Celestion (V30?) speakers in mn Hot Rod Deville zou laten bouwen zou ik dat britse geluid al grotendeels voor elkaar hebben.

Ik heb hier dus totaal geen verstand van, en het zijn ook niet mijn woorden. Was benieuwd wat jullie hiervan vonden.

Overigens vreemd dat de beste man me juist aanraadde mijn amp te houden en andere speakers erin te laten zetten, terwijl hij zelf heel graag een Hot Rod Deville wou :P

Brum
20 december 2015, 12:15
Natuurlijk doen speakers veel voor je geluid, maar 80%... Neh... Je haalt er niet het karakter van een versterker mee weg. V30's in een al pinnige versterker zou ik ook persoonlijk niet doen.

Als één van je klachten is dat het lead geluid van een valvestate al beter is dan die van je Hot Rod Deville, dan is dit simpelweg niet jouw versterker. Dan kun je wel allerlei kunstgrepen gaan gebruiken, het karakter haal je niet uit die versterker.

the sure thing
20 december 2015, 12:52
Dit type Fender icm met een V30 lijkt mij inderdaad niet wenselijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Henri H
20 december 2015, 14:58
Speakers bepalen wel voor een groot deel je geluid, maar het karakter van je amp blijft hetzelfde.
Als je G12-65's erin zou stoppen, zou het irritante hoog wellicht verdwenen kunnen zijn, en wellicht dat je dan meer tevreden bent, maar ik vind het ook bedenkelijk dat je een Valvestate beter vindt klinken dan jouw full tube Fender.
Zeker in bandverband (met name in een rockband) denk ik dat een Valvestate tekort gaat komen.

Als ik jou was, zou ik wachten met de verkoop, en kijken hoe het bevalt als je de speaker wat hoger of schuiner plaatst, en met de EQ gaan spelen.
Wellicht dat een goed overdrive of distortion pedaal ook uitkomst kan bieden.
Ik heb goede ervaringen met een Brunetti Mercury Box.

the sure thing
20 december 2015, 15:17
Speakers bepalen wel voor een groot deel je geluid, maar het karakter van je amp blijft hetzelfde.
Als je G12-65's erin zou stoppen, zou het irritante hoog wellicht verdwenen kunnen zijn, en wellicht dat je dan meer tevreden bent, maar ik vind het ook bedenkelijk dat je een Valvestate beter vindt klinken dan jouw full tube Fender.
Zeker in bandverband (met name in een rockband) denk ik dat een Valvestate tekort gaat komen.

Als ik jou was, zou ik wachten met de verkoop, en kijken hoe het bevalt als je de speaker wat hoger of schuiner plaatst, en met de EQ gaan spelen.
Wellicht dat een goed overdrive of distortion pedaal ook uitkomst kan bieden.
Ik heb goede ervaringen met een Brunetti Mercury Box.

... Dit zou normaal ook mijn advies zijn, maar exact het type amp van de TS staat in mijn oefenruimte. Soms heb ik geen zin om mn eigen amp mee te sjouwen, speel ik op deze Fender. Mijn mening over deze amp is dat binnen bandgeweld deze amp niet overeind blijft zonder vreselijk schel te worden. Het IS geen schelle amp, maar om een vreemde manier vallen tijdens een repetitie vreselijk veel frequenties van deze amp weg waardoor hij niet "evenwichtig" door de mix prikt. Dit valt helaas niet met de eq te compenseren. Ik speel daarom ook nooit meer over deze amp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Henri H
20 december 2015, 15:36
Ok, nou ik ken ook iemand die er één heeft, en er wel tevreden mee is.
Hij speelt misschien iets andere muziek. 't Is ook allemaal heel persoonlijk natuurlijk, maar als de bandleden van beide bands aangeven dat je geluid schel is, dan kun je er wel vanuit gaan dat het ook idd zo is.

Wees niet bang om met de EQ te experimenteren, en de presence op 0 te zetten, en ook de treble niet te hoog. Begin 's met stand 3, en als dat niet werkt, zet je hem wat hoger. Let erop dat als je de amp in z'n geheel harder zet, je misschien wat hoog eruit kunt draaien?

zjanke
20 december 2015, 15:50
Dat is een ander dingetje van deze versterker, probeer hem maar eens "ietsje" harder te zetten. De volumeknop lijkt erg veel op aan/uit...

D3nnis
20 december 2015, 16:08
Heb je al eens geprobeerd om je volume te verlagen, en master te verhogen (als dat kan)?

Of de amp andersom zetten, speakers van je af?

Heb je weleens opmerkingen van geluidsmensen gehad die je geluid ook (te) schel vinden?

Heb je de mogelijkheid om in een andere ruimte eens te repeteren?
Ruimte doet veel. Ik heb meestal een voller en lomper geluid dan onze andere gitarist (mijn mesa roadster met Bogner 4x12 versus een Koch multitone met marshall 4x12), en alhoewel ik geen fan ben van de Koch, speelden we afgelopen jaar ergens waar mijn set gewoon ronduit kut klonk, en de multitone marshall combi geweldig.

Braml
20 december 2015, 19:23
Dat is een ander dingetje van deze versterker, probeer hem maar eens "ietsje" harder te zetten. De volumeknop lijkt erg veel op aan/uit...

Dit is ook een van mn klachten over deze amp. Onder 1.5 staat de amp bijna uit, op 2 staat hij loeihard, maar als ik hem nog verder draai gaat het volume wel geleidelijker omhoog maar wordt het geluid muddy.

Ik heb in 2 verschillende ruimtes gerepeteerd met beide verschillende bands, en ze hebben dezelfde opmerking over de schelheid. Ik ga inderdaad ook even met de eq's en prescense klooien eerst.

Ik speel standaard op mn clean kanaal omdat het gain kanaal me niet echt bevalt. Mn distortion is een Boss DS-2, op zichzelf heb ik daar niet genoeg aan voor lead :/ ik weet niet of dat normaal is maar als ik mijn Boss BD-2 ervoor zet met de level hoog, dan krijg ik toch een iets betere lied sound, dat scheelt wel. Volgens mij gebruik ik de blues driver dan gewoon als gain booster?

Ik wacht nog even met de verkoop en ga jullie tips even proberen de komende weken/maanden. Als ik het niet opgelost krijg dan lijkt het me duidelijk!

pasqual
20 december 2015, 21:21
Ik wil niet te negatief doen maar gezien alle nadelen van deze amp zou ik 'm ondertussen lekker te koop zetten. Als je al zo veel toeren moet uithalen om er een beter geluid uit te krijgen dan is het niks en wordt het niks! Natuurlijk moet je het een kans geven maar mijn ervaring is dat als het niet echt duidelijk verbeterd, dat het ook niet gaat gebeuren! Sommige amps ( en effectpedalen, gitaren....) zijn gewoon niet voor jouw gemaakt:hide:. Been there, done that, etc.....

telerocker
20 december 2015, 21:51
Nogmaals, voor F-style amps moet je een vetter/donkerder drive.od-pedaal zetten. Ik zou daarom eens de Amptweaker-serie inspecteren. Ook de Brunetti Mercury Box doet het goed op het cleane kanaal. Andere members hebben vast ook andere goede suggesties.

Henri H
20 december 2015, 23:07
Een BD-2 is een mooie tubescreamer-achtige, niks mis mee, die is prima geschikt als booster inderdaad, maar de DS-2 vind ik daarentegen geen fijne distortion.
Ik ga er dan vanuit dat ie vergelijkbaar is met een DS-1, en daar heb ik ronduit slechte ervaringen mee, vond het een kille, dooie en vlakke sound, en als je niet oppast te schel.

Ik heb niet veel ervaring met distortion pedalen, maar hier nog wat pedalen die bekend staan als goede distortions:

- Suhr Riot
- Emma ReezaFRATzitz
- Bogner Ecstacy

Er zijn er nog veel meer, maar die schieten me niet te binnen, of je moet aan de Royal Overdrive willen.
Voor €700,- ben je de man, wel even op de wachtlijst, want dhr. van Weelden is een druk mannetje.
Er loopt wel een topic over dat pedaal, waar recentelijk nog veel in gepost is:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151170

pasqual
21 december 2015, 00:00
Een BD-2 is een mooie tubescreamer-achtige, niks mis mee, die is prima geschikt als booster inderdaad, maar de DS-2 vind ik daarentegen geen fijne distortion.
Ik ga er dan vanuit dat ie vergelijkbaar is met een DS-1, en daar heb ik ronduit slechte ervaringen mee, vond het een kille, dooie en vlakke sound, en als je niet oppast te schel.

Ik heb niet veel ervaring met distortion pedalen, maar hier nog wat pedalen die bekend staan als goede distortions:

- Suhr Riot
- Emma ReezaFRATzitz
- Bogner Ecstacy

Er zijn er nog veel meer, maar die schieten me niet te binnen, of je moet aan de Royal Overdrive willen.
Voor €700,- ben je de man, wel even op de wachtlijst, want dhr. van Weelden is een druk mannetje.
Er loopt wel een topic over dat pedaal, waar recentelijk nog veel in gepost is:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151170

Dus dan ga je 700,00 euro uitgeven om een pedaal aan te schaffen om een versterker beter te laten klinken? En als je de versterker harder zet kom je erachter dat ook dit pedaal beroerd klinkt over deze versterker? Jammer van het geld! Koop dan meteen voor 700,00 euro een leuke versterker die op volume ook lekker klinkt! H&K Tubemeister 36 of zo.....

Henri H
21 december 2015, 00:05
Ja, die Royal Overdrive is misschien wat uit z'n verband gerukt.

Outrage
21 december 2015, 01:14
Ik sluit me aan bij Pasqual, als je versterker niet ok is, zal een pedaal daar weinig aan veranderen. Maar een Bogner Ecstasy pedaal is wel een dikke aanrader.

Braml
21 december 2015, 22:00
Een BD-2 is een mooie tubescreamer-achtige, niks mis mee, die is prima geschikt als booster inderdaad, maar de DS-2 vind ik daarentegen geen fijne distortion.
Ik ga er dan vanuit dat ie vergelijkbaar is met een DS-1, en daar heb ik ronduit slechte ervaringen mee, vond het een kille, dooie en vlakke sound, en als je niet oppast te schel.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151170

Een DS-2 klinkt wel degelijk anders als een DS-1 hoor. DS-2 heeft 2 turbo modussen op de meest rechter draaiknop. Op stand 1 heb je een iets donkerder geluid, en op stand twee iets feller met meer mids. Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt tevreden ben met dit distortion pedaal in stand 1 (helemaal voor iets wat ik voor 25 euro op heb kunnen halen 10 kilometer verderop, en ook nog splinternieuw met doosje en boekje en in perfecte staat :D).
Volgens mij klinkt stand 2 juist meer zoals de DS-1, en die stand gebruik ik zelf ook nooit.

Boosten met de BD-2 werkt inderdaad mooi, alleen ben ik dan weer mijn overdrive sound kwijt, want als ik alleen mn overdrive aan zet staat deze megahard en dat is niet de bedoeling (doordat de level control zo hoog staat voor het boosten).
De wet van GAS zegt dat je dan weer opzoek moet naar een los booster pedaal..

De pedalen die jullie me aanraden zijn me trouwens veel te duur. Ik speel in een (nog) klein bandje in kleine toko's. Niemand hoort daar het verschil tussen een boss ds-2 en bijv een mercury box. Ik denk eerder gewoon aan een TC electronic Spark Mini booster voor mn boss ds-2, en bd-2. Dan heb ik een lichte overdrive, een wat zwaardere distorion, en ik kan ze beide boosten. Heb toch nog 35 euro aan thomann waardebonnen :P

Braml
21 december 2015, 22:11
Oh en trouwens, bedankt voor jullie meningen, ook degenen die vinden dat ik beter een andere amp kan kopen, omdat geen enkel pedaal een slechte amp goed kan maken. Dat snap ik heel goed. Maar heb ook het gevoel dat ik mn pedalen niet optimaal gebruikt heb, dat kan best nog wel eens het probleem zijn dus ik denk dat ik eerst eens ff flink ga experimenteren met jullie tips :D voordat GAS weer een aanslag pleegt op mn bankrekening..

pasqual
21 december 2015, 22:27
Succes! Ik meen dit van harte want ik heb ook een lange weg afgelegd voordat ik mijn sound had en eerlijk gezegd blijf ik er in trappen:soinnocent:. Laatst een Egnater Renegade Head gekocht die in potentie een veel betere amp zou moeten zijn als mijn H&K Statesman maar in de praktijk blijkt dat dus niet zo te zijn ( in mijn geval....zegt niets over ervaringen van anderen;) ).
Conclusie: Ik zit hier met een Egnater amp die zo goed als nieuw is maar niet voor een goeie prijs de deur uit wil;) omdat ik dacht mij te kunnen verbeteren....
Ik ben in ieder geval erg blij dat ik de H&K nog niet verkocht had!
Dus......

Henri H
21 december 2015, 22:47
Dat kan ik ook beamen, heb diverse amps gehad de afgelopen jaren, heeft veel geld gekost, maar dan "hej ok wat", en heb er nog 4 over dus.
Edward Van Halen is ook zo'n figuur, een "tone chaser", eeuwig en altijd op zoek naar die sound, die in je hoofd zit, maar in de praktijk zo broos kan zijn.
Diverse goede en bekende gitaristen zijn er nog dagelijks mee bezig, anderen lijken hun sound gevonden te hebben, of dat lijkt zo.

Nog even terugkomend op die DS-2; :stop: :D

Koop een goed pedaal!

Braml
22 december 2015, 10:31
Voor mij IS de DS-2 een goed pedaal, accepteer het nou maar Henri :P

Henri H
22 december 2015, 13:35
Never! :stop:

Ik zou bijna willen zeggen, vervang die DS-2 voor een Mercury Box, en je bent van al je klachten af.

Rooker
22 december 2015, 15:35
Een Fender Hot Rod Deville is een prima amp waar gitaristen van pro nivo ook prima op uit de voeten kunnen. Je kunt het Fender geluid niet mooi vinden maar dat maakt het nog geen slechte amp.
Beste tip vond ik nog om de versterker goed op je eigen oren te richten. Hierdoor ga je zeker al heel veel hoog weg draaien. Let ook op dat je niet te veel bas in draaid, zeker bij een Fender. Lijkt mooi als je alleen thuis speelt maar dat is een grote veroorzaker van modderachtig. Pedalen niets mis mee hoor. Gewoon veel mee spelen en goed leren kennen. De ds-2 is alleen wel echt een distortion en zit niet heel veel dynamiek in. Voor crunch kan prima maar voor meer metal misschien niet de best buy. Dan zou ik zeker de blues driver er voor zetten. En ook bij de pedalen zuinig met de gain. In band verband altijd veel minder nodig als thuis op de bank. Ik zou het wel kunnen op die set iig. Succes met tweeken.

Kim Wilson
22 december 2015, 15:41
Ik ben gek op het Fender geluid (ik heb nu mijn vijfde Fender amp), maar de Hotrods zijn op hoger volume gewoon schelle bakken. Als je daar dan ook nog een verkeerde distortion voor legt, is het helemaal kut. Veel sublaag en midhoog, en weinig stuwend laagmid, wat je eigenlijk wilt in een dikke leadsound.

Braml
22 december 2015, 18:56
Henri, jij jouw mening en ik mijn mening :D

Rooker ik heb inderdaad wat modderachtigheid eruit gedraaid door de lows wat lager te zetten bedankt!
Ik speel ook geen metal dus dan geeft dat toch niet? Ik heb nu inderdaad mn bd-2 voor mn ds-2 als booster maar dat is wel een tijdelijke opstelling, even kijken wat ik ermee ga doen.

Ik vind het trouwens cool dat jullie allemaal zo veel reageren op deze thread, bedankt voor de hulp!

Henri H
22 december 2015, 19:48
Barber Super Sport of Direct Drive zijn ook hele goede distortions, volgens mij heel wat beter dan welke BOSS distortion ook.
Schiet me te binnen, omdat Rooker die 's een keertje bij zich had op een meeting paar jaar geleden.