PDA

View Full Version : Dikkere set snaren knellen in topkam



zoldergitarist
14 december 2015, 12:26
Ik wilde altijd al eens een keer met dikkere snaren spelen dan .009's dus heb eens een setje .011 aangeschaft. Wat mij nu opvalt is dat sommige snaren bij het stemmen een beetje knellen "tinkelen" (pling!) in de topkam. Dus ik stem een snaar en juist dat ie goed staat hoor je "pling" en hij schiet er over heen. Ik ben zelf zo van "even een schuurpapiertje er tussen door" maar is dat verstandig? Graag tips !

humbucker
14 december 2015, 13:14
Een schuurpapiertje er tussen kan werken, maar pas op dat je je topkam niet dieper schuurt, dan heb je een groter probleem. Ook de boel wat smeren met grafiet (potloodpunt) helpt ook!

zoldergitarist
14 december 2015, 14:48
Een schuurpapiertje er tussen kan werken, maar pas op dat je je topkam niet dieper schuurt, dan heb je een groter probleem. Ook de boel wat smeren met grafiet (potloodpunt) helpt ook!

Hey bedankt !

Duhsjaak
14 december 2015, 15:25
Technisch is grafiet een prima oplossing.
In de praktijk alleen niet, vind ik.
Je krijgt altijd zwarte handen en die viezigheid smeer je uit over je hele gitaar. Heel R&R natuurlijk. Maar ik doe daar altijd een beetje kaarsvet tussen. Van een goede witte of crême kaars. En een heel klein beetje is genoeg.

Dan maar iets minder R&R.
Vriendelijke groet, Gus

zoldergitarist
14 december 2015, 17:03
Technisch is grafiet een prima oplossing.
In de praktijk alleen niet, vind ik.
Je krijgt altijd zwarte handen en die viezigheid smeer je uit over je hele gitaar. Heel R&R natuurlijk. Maar ik doe daar altijd een beetje kaarsvet tussen. Van een goede witte of crême kaars. En een heel klein beetje is genoeg.

Dan maar iets minder R&R.
Vriendelijke groet, Gus

Hey Gus, kaars aansteken en dan een beetje druppen of gewoon rauw insmeren?

Rinze
14 december 2015, 19:04
Als de sleuf echt te smal is helpt invetten of grafiet niet. Voorzichtig in de breedte opruimen met een vijltje of stukje schuurpapier. Een beetje smeermiddel kan verder nooit kwaad.

Geloof dat ik nog wel een pdf heb met een handleiding voor het bewerken van een topkam. Mocht je daar belang bij hebben mail dan even je mailadres. Dan mail ik hem door.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

Duhsjaak
15 december 2015, 07:15
Hey Gus, kaars aansteken en dan een beetje druppen of gewoon rauw insmeren?

Druppen is te ongecontroleerd. En een veel te grote dosis.
Gewoon de kaars zachtjes langs de nut halen. En het teveel er met een keukenpapiertje weer afvegen.
Kan je niet vertellen of dit 'de' methode is, het is alleen de manier waarop ik het doe als het nodig is.

Verder wat Rinze zegt natuurlijk: If it don't fit don't force it.
Ik persoonlijk vijl alleen feilloos (geintje natuurlijk) als ik heb besloten min of meer permanent een andere dikte snaar op een gitaar te zetten.

En de tussenstand: De dame staat op 2. Voor de meelezers: Een wederzijdse kennis.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

NRJay
15 december 2015, 17:01
Toch een beetje opletten met dat schuurpapier.
De bedoeling is dat de snaar op het voorste randje van je nut ligt.
Als je er met schuurpapier doorgaat is de kans groot dat die rand afgerond gaat worden en dan krijg je weer andere stemmings/intonatie problemen.

Een vijltje is de enige goede oplossing. Online zijn deze wel te vinden.
Altijd voorzichtig en gecontroleerd tewerk gaan en dan komt het helemaal goed.

hulst
15 december 2015, 19:28
Trucje; neem een potlood en schuur daar een scherpe punt aan. Zet hiermee een streep in de onderkant van de gleuven (string slots). Zorg bij het schuren van de gleuven dat je het potloodstreepje blijft zien, dan weet je zeker dat je alleen in de breedte schuurt en niet in de diepte. Als je het potloodstreepje 1 x raakt is het weg, dat zie je meteen maar op dat moment heb je nog geen probleem, gewoon nieuw streepje zetten en nog voorzichtiger schuren, succes!
(Werkt alleen bij witte topkammen:))

Enra
16 december 2015, 09:47
Wat goed werkt is de snaaruiteinden eerst even heen en weer te trekken door de sleuf. De omwikkelde snaren werken dan als een soort botte vijl, of als een soort egalisator. Daarna de snaren erop; waarschijnlijk is het probleem niet meer aanwezig. Bij niet omwikkelde snaren werkt dit trouwens niet! Grafiet kan dan - zoals hierboven beschreven met voors en tegens - iets doen.

Groet,
Enra

sideburns
16 december 2015, 17:37
eens met nr jay, goedkoop is een setje topkamvijltjes niet. Je zou het ook kunnen laten doen

zoldergitarist
17 december 2015, 12:36
Allen bedankt voor de tips/uitleg e.d., denk dat ik hem toch maar even wegbreng naar de gitaar boer.

sideburns
17 december 2015, 13:27
Waar ik nog benieuwd naar ben;

Is er een specifieke reden waarom je Dikkere snaren wilt gaan proberen?

purplejohn
17 december 2015, 13:31
Ik gebruik meestal grafiet en schuur dan met de rest van de snaar zelf met een schuurpapiertje erom. (600)

zoldergitarist
17 december 2015, 17:05
Waar ik nog benieuwd naar ben;

Is er een specifieke reden waarom je Dikkere snaren wilt gaan proberen?

Ja, ik heb namelijk een andere gitaar gekocht waar ik permanent dikkere snaren op wil hebben voor andere en lagere stemmingen.

sideburns
17 december 2015, 17:16
Ah op die fiets, ja dan zijn dikkere snaren idd een goed idee

RB-1
17 december 2015, 20:37
Ik heb al lang dit bij mijn gereedschap, 'tipcleaners': schoonmaakvijltjes voor lasbranders.
Doen het fantastisch en kosten maar een paar Euro:

http://www.gasweld.ie/wp-content/uploads/2014/03/1216.jpg

oigun
18 december 2015, 00:15
Wat een hoop reacties! Gewoon even langs een goeie tech, die vijlt je topkam perfect voor je in en checkt ook of de sleuven diep genoeg zijn zodat je optimaal kan spelen. Ervaring is in dit geval echt een pré.

purplejohn
18 december 2015, 13:08
Klopt wel. Ik heb laatst ook een nieuwe topkam op mijn line-6 laten zetten. Bij Gun guitars. Blij mee ;-)

barno
18 december 2015, 14:30
yep, topkam lijkt onnozel klusje, quod non. Je hebt het juiste gereedschap nodig èn de nodige ervaring. Met schuurpapier gaan prutsen is not the way to go. Nu, de nodige ervaring doe je enkel op door het zelf te doen (en daarna de zaak eventueel naar een tech te brengen :)