PDA

View Full Version : Wat aan te passen aan mijn Kramer??



richwoodplayer
12 december 2015, 22:05
Hallo Allemaal,

ik heb een Kramer 84 Baretta (nieuwe uitvoering) met een Seymour Duncan JB in de Brug die ik kan splitten.
Nu wil ik de gitaar iets veelzijdiger maken, aangezien de gitaar maar 1 humbucker heeft.

Ik speel voornamelijk HardRock (Slash etc) en wil de gitaar wat meer kunnen temmen doormiddel van de volume pot dicht te draaien waardoor ik dan minder gain zou krijgen. Nu is dit niet het geval en blijft het redelijk hetzelfde, tot de pot bijna dicht gedraaid is, dan wordt het geluid ineens heel dun, en daarna is het gewoon uit.

Wat zou ik moeten aanpassen? andere potmeter? welke zou ik dan moeten aanschaffen? (Moet wel push/pull pot zijn ivm de coilsplit functie)

Alvast bedankt!

Erik de Perik
12 december 2015, 23:34
Kan ook zijn dat dit door je versterker komt. Waar speel je op?

Joost de Ruig
12 december 2015, 23:43
Kan ook zijn dat dit door je versterker komt. Waar speel je op?

Waarschijnlijk op de Marshall zoals vermeld in zijn voetnoot ;)

Erik de Perik
12 december 2015, 23:55
Waarschijnlijk op de Marshall zoals vermeld in zijn voetnoot ;)


Ik heb geen flauw idee wat dat er voor eentje is.

richwoodplayer
13 december 2015, 01:25
Over een Marshall JVM. Maar daar kan het niet aan liggen. Met mijn andere gitaren gaat het wel gewoon.

ateng
13 december 2015, 07:53
Een treble bleed mod solderen aan je potmeter. Als je geluid dun wordt dan zit er waarschijnlijk alleen een condensator aan je potmeter en zo niet dan zou ik een nieuwe aanschaffen en als nog met een treble bleed mod.

Da Vinci
13 december 2015, 09:48
Kan ook wel aan de potmeter zelf liggen. Die troep op m'n Gibson doet van 10 - 4 praktisch niks en daarna is je geluid ineens weg (maargoed, een Standard van 3k is bij Gibson tegenwoordig toch een soort budgetmodelltje dus daar mag je ook niet te veel van verwachten).

Dus als je toch gaat solderen zou ik zeggen zet er een goede potmeter in waarmee je ook de humbucker kan splitten.

Hendriks
13 december 2015, 10:55
Een goede potmeter en een treblebleed en dan zou het moeten werken.

richwoodplayer
13 december 2015, 13:22
Top! Ga ik daar eens naar kijken!

Dan moet dit het zijn dus?
http://www.strat-talk.com/media/treble-bleed.11934/full

Hebben jullie suggesties voor een goede potmeter?

Is een van deze van goede kwaliteit?
http://www.thomann.de/nl/goeldo_pushpull_poti_500kohm.htm
http://www.thomann.de/nl/prs_acc_4108_push_pull_poti_500.htm

Orpheo
13 december 2015, 16:19
Ik gok dat de taper, het verloop van de pot, gewoon brak is.

Als je echt veelzijdig wilt, zou ik de JB eruit vissen en er een PRails in steken, in een Triple Shot ring (kan je gaan van stratty single naar ronkende p90 naar scheurende dikke humbucker of een honky PAF-achtige tone), plus een GOEIE volumepot (ik denk dan aan bijvoorbeeld de Liberator of de Yngwie Malmsteen no-resistance pot van SD, of een goeie van CTS, of een fijne soepele van Bourns). Boor er een gaatje bij voor een goed tonecircuit (ik denk dan aan Fender's TBX) en voila. je kan van Steel Panther tot Mountain/Leslie West scheuren en ronken, en alles wat ertussen in zit.

richwoodplayer
13 december 2015, 17:53
Bedankt voor je reactie.
Een gaatje erbij boren voor een Tone pot erbij gaat mij net wat te ver. Zo heel veel gebruik ik de Tone niet, dus die zal ik niet snel missen.
Ben wel tevreden over hoe de gitaar klinkt (stratty single is niet echt mijn smaak), alleen wil ik bij sommige nummers de volume wat terug kunnen draaien om net wat cleaner te klinken voor rustige stukjes. Dat gaat nu gewoon helemaal niet. het is of aan, of uit.

Die yngwie Malmsteen Pot klinkt goed, maar is deze ook te verkrijgen in Push-pull?

Orpheo
13 december 2015, 18:10
Bedankt voor je reactie.
Een gaatje erbij boren voor een Tone pot erbij gaat mij net wat te ver. Zo heel veel gebruik ik de Tone niet, dus die zal ik niet snel missen.
Ben wel tevreden over hoe de gitaar klinkt (stratty single is niet echt mijn smaak), alleen wil ik bij sommige nummers de volume wat terug kunnen draaien om net wat cleaner te klinken voor rustige stukjes. Dat gaat nu gewoon helemaal niet. het is of aan, of uit.

Die yngwie Malmsteen Pot klinkt goed, maar is deze ook te verkrijgen in Push-pull?

nee, maar als je een triple shot ring gebruikt, heb je dat ook niet nodig.

richwoodplayer
13 december 2015, 21:07
Hmm, alleen zo'n triple show frame gaat niet op de Kramer. De Humbucker zit rechtstreeks in de cavity geschroefd zoals bij de EVH strat.

Voor mij is dus de Treble bleed en een goeie Volume pot de beste optie denk ik.

Wat raad jij mij dan aan als een goeie Push/Pull Volume Pot?

Orpheo
14 december 2015, 01:04
Ik snap niet waarom je geen humbucker ring kan gebruiken 'omdat' de pickup nu direct geschroefd zit? Je schroeft gewoon er een ring op. Je moet voor de triple shot sowieso nieuwe gaatjes fixen (en dat is echt serieus rocket science, vier gaatjes boren van 2mm).

Ik adviseer dus ook de triple shot omdat ik geen enkele pushpull ken die goed is.

Treble bleed: geen mening. Ik vind het verschrikkelijke ondingen en sloop ze er direct weer uit.

Brum
14 december 2015, 01:28
Ik heb ook een Triple Shot humbucker ring op een slagplaat geschroefd zitten van een tele, zonder problemen. Alleen zou ik voor de brug positie dan weer geen P-Rails adviseren. Tenminste, ik ben er geen fan van. In de nek dan weer wel, maar daar heb je in dit geval niet zoveel aan.

Die treble bleeds, ik heb er ook eentje in m'n SG gemonteerd. Het zou een fijner verloop moeten geven en bovendien zelfs het geluid wat voller moeten maken. Het zal wel, als er al verschil is, dan is het marginaal. Ik haal dat ding er ook weer uit, geen aanwinst.

richwoodplayer
14 december 2015, 06:21
Tuurlijk kan het wel, maar ik hou de gitaar qua looks het liefst gewoon zoals hij is. Een pick-up ring erop schroeven zou ik dus zonde vinden van de gitaar. Als ik de volume terug kan draaien met het gewenste effect zou dat mooi zijn. maar het is niet mijn Main gitaar. dus als het toch niet kan, of wel maar dan met een te grote verandering van de gitaar voor mijn gevoel, dan mag hij van mij blijven zoals hij is.

ik waardeer het heel erg dat je mee wilt denken aan mogelijkheden, maar je hoeft niet boos te worden omdat ik liever niet een pick-up ring op mijn gitaar wil schroeven. :hippie: Had deze er wel op gezeten had ik het zeker overwogen!

Ik denk dat ik toch een andere Push-pull pot ga proberen met de treble bleed. mocht het niks zijn kan ik het altijd nog terug naar origineel brengen.

Andere suggesties zijn ook nogsteeds welkom!

ateng
16 december 2015, 01:42
Als singlecoil niet je sound is gewoon je humbucker niet splitten, nieuw potmeter er in, Kinman treble bleed installeren en you're ready to rock!

ateng
16 december 2015, 01:45
Die treble bleeds, ik heb er ook eentje in m'n SG gemonteerd. Het zou een fijner verloop moeten geven en bovendien zelfs het geluid wat voller moeten maken. Het zal wel, als er al verschil is, dan is het marginaal. Ik haal dat ding er ook weer uit, geen aanwinst.

Weet niet welk mod je hebt maar met de juiste weerstand en condensator is het zeker een aanwinst.

richwoodplayer
18 december 2015, 01:00
Als singlecoil niet je sound is gewoon je humbucker niet splitten, nieuw potmeter er in, Kinman treble bleed installeren en you're ready to rock!

Dat is zeker een idee als er verder geen goede Push/Pull pots te koop zijn.