PDA

View Full Version : Leho guitars



Joost de Ruig
12 december 2015, 15:37
Vandaag kwam ik in een shop een -voor mij- nieuw merk tegen: Leho. Het is het budgetmerk van Larrivee en maakt gitaren voor tussen de €500 en €750,-. Een lastig segment volgens mij, maar het massieve modelletje dat ik even bespeelde zag er netjes uit en klonk ook heel behoorlijk. Ik hou alleen zelf niet zo van dat hele bleke sparren dat er voor de tops wordt gebruikt, maar verder nix mis mee. Er hing een D-model en een Concert en deze laatste klonk zeker beter dan onderstaande soundclip.

Soundclip:
https://youtu.be/mZoIX70NR7U

http://cdn3.bigcommerce.com/s-q8wnhfo/products/431/images/1834/om14re2__06132.1444769264.500.750.jpg?c=2

arjanb01
12 december 2015, 16:21
Mooi! Lijkt op mijn Ibanez artwood ac3000, Engelmann spruce top en compleet massieve kast en bovenblad! Voor minder dan 500 incl koffer gekocht in 2011.

mountainman
12 december 2015, 17:15
En ook nog eens massief palissander voor die prijs. Dit vond ik over het merk op de site van Dijkman Muziek:

De grote man achter Leho Guitars is Jean Larriveé van Larriveé gitaren.

Hij heeft betaalbare gitaarmodellen ontworpen die geheel massief zijn gebouwd en vervaardigd in een fabriek in China.
Met deze fabriek heeft Jean Larriveé een goed contact. Hij heeft geholpen met hun luchtvochtigheid controlesysteem, met de juiste machines en het ontwerp van de Leho gitaren!

Leho kennen wij ook al van de prachtige Leho ukuleles. Op dit moment wordt er aan hun website gewerkt om de Leho gitaren er ook op te zetten.


Ik hou alleen zelf niet zo van dat hele bleke sparren dat er voor de tops wordt gebruikt, maar verder nix mis mee.
Gewoon sitka spruce toch? Dat bleke is met een jaartje meestal wel verdwenen.

jplm
13 december 2015, 00:12
Vandaag kwam ik in een shop een -voor mij- nieuw merk tegen: Leho. Het is het budgetmerk van Larrivee en maakt gitaren voor tussen de €500 en €750,-.

Wat ik me een tijdje geleden realiseerde: dat ik me erover verwonder dat ik me er niet over verwonder dat wij gitaren van 500 - 700 euro tegenwoordig budgetgitaren noemen, dat is 1100 - 1600 gulden! Daar had je in de guldentijd eens mee aan moeten komen.
En ja, inflatie en zo, ik weet het, maar toch. Je ziet vaker dat Chinese merken, wat t.o.v. Martin en Taylor toch als B-spul wordt gezien, voor prijzen van 1000 euro over de toonbank gaat, is toch dik op de 2000 gulden.

Groet, Jan.

Brad
13 december 2015, 00:17
De prijzen van goede gitaren zijn enorm gestegen . In het begin van de jaren tachtig kon je een Amerikaanse Fender stratocaster kopen tussen de 1200 en 1600 gulden

Pepe
13 december 2015, 03:48
Sja.. zoek al een tijdje een goede akoestisch gitaar, ik weet wat ik ongeveer wil hebben en neem mijn tijd. Vandaag weer een hoop gitaren uitgeprobeerd en ja, zal je zien, mijn favoriet bleek gelijk de duurste te zijn, onooglijk kleine Martin uit '71. De verkoper kwam nog aanzetten met mooie glimmende nieuwe dingen maar het leed was al geschied.
Wat me opviel, veel gitaren onder de 1000 speelden best belabberd, alsof het inderdaad budget is. En daarboven is het ook een hit & mis verhaal, pas rond de 2000 lijkt men echt aandacht te besteden aan een goede afwerking. Het is in die zin opvallend dat een goede afstelling uit de fabriek toch niet zwaar op een prijs drukt? Kleine moeite, groot plezier zou je zeggen. En ja, 1000 euro is ook niet echt kattenpis.

denis.hermans
20 december 2015, 18:01
Mijn Larrivee L03 heb ik enkele jaren geleden kunnen kopen voor minder dan 1000 Eur en die gitaar klinkt, voelt en ziet er echt niet "budget" (uit) hoor. Straalt eerder een sobere klasse uit. Het kan natuurlijk zijn dat je voor bepaamde merken een heel stuk "naam" betaalt. Maar als ik 1000 Eur betaal moet een instrument gewoon goed zijn zonder fouten.

Kan dat belabberd spelen niet te maken hebben met de afstelling. Veel fabrikanten van een akoestische laten de actie van de gitaar wat hoger .Maar dat kan gemakkelijk verbeterd worden (omgekeerd van laag naar hoog is al iets anders, dan heb je al een nieuw brugzadel nodig...)

LaurentB
20 december 2015, 18:25
500-700 euro vind ik geen budgetgitaar hoor, dat is middenklasse volgens mij. Bovendien krijg je juist tegenwoordig voor relatief weinig geld gitaren die voor (inflatie meegerekend) zo'n bedrag nauwelijks meer dan speelgoed waren in de jaren tachtig.

barno
20 december 2015, 18:26
Het is in die zin opvallend dat een goede afstelling uit de fabriek toch niet zwaar op een prijs drukt? Kleine moeite, groot plezier zou je zeggen. En ja, 1000 euro is ook niet echt kattenpis.

een goede afstelling is nogal tijdrovend, en voor een nagelnieuwe gitaar ook een kwestie van back and forth de eerste weken. mss dat ze bij budgets al vlugger denken van, hopla, je bent af, you look good en nu vlug renderen jij.

Brad
20 december 2015, 18:29
Vergeet de Ibanez Roadster niet uit de jaren tachtig . Zeg maar de stratocaster van Ibanez in die dagen

Kostte destijds slechts zeshonderd gulden

http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/4/0/1/4/401435/pics/_c433249_image_0.JPG

Brad
20 december 2015, 18:31
En het was een prima gitaar geschikt voor professioneel gebruik

Joost de Ruig
20 december 2015, 18:45
Vergeet de Ibanez Roadster niet uit de jaren tachtig . Zeg maar de stratocaster van Ibanez in die dagen

Kostte destijds slechts zeshonderd gulden

Euhh, dit topic gaat over een nieuw merk akoestische gitaren en krijgt wat kanttekeningen over akoestische budgetgitaren. Wat heeft die Ibanez hiermee te maken?

Brad
21 december 2015, 00:55
Ja sorry Joost , ik reageerde even op wat laurent schreef , dat de goedkopere gitaren in de jaren
tachtig speelgoed waren

Die had je er zeker tussen zitten maar er waren ook uitzonderingen zoals de Ibanez Roadster en andere
gitaren van Ibanez zoals ook
akoestische gitaren van hen om weer even on topic te komen

Ibanetbezig
28 december 2015, 21:52
Ik heb zelf sinds een jaar een Leho gitaar, model LHGD-14M.
Volgens mij heb ik 1 vd eerste modellen die ze uitgebracht hebben (zo te zien aan serie nr)
Ik ben er super blij mee, volledig massieve gitaar voor een lage prijs (heb 375 euro betaald incl gigbag).
Heb hem vergeleken met een Larrivee, ik vond deze beter spelen (kan aan afstelling gelegen hebben).

Sinds dit jaar hebben ze de collectie flink uitgebreid.