PDA

View Full Version : Onorthodoxe reverb schakeling/vraag



oldguitartubefan
11 december 2015, 17:41
http://i636.photobucket.com/albums/uu81/lordbizarre/Doina%20Delta%20reverb-schem%20%20lb_zpslvshsgma.jpg

Om een oude gitaarversterker terug werkend te krijgen moet er heel wat werk aan de reverb-section gebeuren . Op zich geen probleem , reeds verschillende keren gedaan maar...'t is wel een heel speciaal geval deze keer ! Deze reverb is dus niet meer compleet en de schakeling is ...hm , op z'n zachtst gezegd nogal raar . De reverb uitgangstransfo/balansuitgangstransfo is hier geschakeld tussen de twee triodes van een 6H8C/6SN7 dubbel triode , zoals een beetje een uitgangsschakeling van een balans buizenversterker . Maar de transfo ligt ofwel voor een deel in kortsluiting ( 470/19 Ohm primair ; 0.9 Ohm secundair ) of is er zomaar 'bijgeflanst' zonder echt te werken : via een 0.1 van anode naar de primaire...?....Nu kan ik natuurlijk deze schakeling 's onder spanning zetten maar 'k weet liefst eerst waar ik aan begin . Dus , de twee triodes , hm...
Nu heb ik gezegd 'een speciaal geval ' , yes : de driver zou een soort van luidsprekersysteem geweest zijn waar geen konus aan te pas kwam , èn de opnemer ( hou je vast ) zou een gewone platenspeler piëzo pu cel geweest zijn waar de naald van verwijderd werd en vervangen door een stalen pin die experimenteel ergens in 't midden als 'aftaster' van de reverbveer geplaatst werd...Dus de ingang voor de EC(C)83 is dan ook geschakeld om piezo signalen te versterken . Daar is geen probleem mee , dat werkt ....maar de triode-uitgangsschakeling ....?...
Heeft iemand hier en zicht op hoe dit het beste kan werken ?
thx !
b.t.w. de C's ( 0.1 ) en sturing van de dubbele triode is origineel zo in de versterker . Enkel het reverb-transfootje...daar heb ik m'n twijfels over ...
Zou 't kunnen dat er een soort 500 Ohm koptelefoon-element i.d.p.v. dat transfootje stond ???

Frits van Mourik
12 december 2015, 00:09
Hallo OGTF; welkom op dt forum!

Het schema is wat rommelig getekend, maar verder best plausibel;
de 2de helft van de ECC83 als fasedraaier, die twee "eindbuisjes" van de 6SN7 aandrijft.
Tja, waarom niet "stroomloos gekoppeld" via de 2X 100nF?
In een grijs verleden werden dit soort schakelingen wel meer gebruikt om balanseindtrappen uit te sturen...
Als je de genoemde waarden meet bij een losgekoppelde trafo, zou ik die trafo zeker wantrouwen!
Om welke gitaarversterker gaat het je nu precies?

Het systeem van een luidspreker zonder conus (spreekspoel direct aan de veer gemonteerd)
en een kristal-element als opnemer komt me zeker niet onbekend voor;
daar zijn in "Radio Bulletin" in de jaren 1950 een paar publicaties over verschenen.

nico verduin
12 december 2015, 08:21
Die metingen aan de trafo, is dat een ohmse weerstandsmeting of heb je de impedantie vastgesteld?

oldguitartubefan
12 december 2015, 16:36
Yo !
wel , inderdaad 19 = Ohmse weerstand , dus zeker niet te vertrouwen ( dus , als b.t.w. iemand een klein balans uitgangstransfootje heeft dat hierbij zou passen ...en het teveel heeft ....mag gerust naar hier komen ...!!...)
Bon ,dus , waar waren we gebleven ...juist : de tweede primaire ( 19 Ohm) is hier niet aangesloten maar was wel zo , dus werkt er maar één deel van de 6H8C , dus ook halve fase !
Nu denk ik erover om een oude koptelefoon schelp te gebruiken als weergever , want deze zijn meestal toch boven de 500 Ohm . Het enige minpunt is natuurlijk de slechte weergave van de lage tonen door de kleine trillingsuitslag !
Enfin , leuk experiment in 't vooruitzicht !!!

nico verduin
12 december 2015, 17:13
Ohmse weerstand zegt niets over de impedantie. Is alleen maar de weerstand van het koperdraad. Heb je geen foto van die trafo?
Hammond heeft overigens prima OT's. 't is ff de vraag welke impedantie ze moeten hebben om een redelijk signaal door die reverb te gooien.
Ik zou mijn verwachtingen over lage tonen niet te hoog stellen. Een Fender Reverb driver (impedantie 16-20K:8 ohm) heeft ook zo weinig blik dat er vrijwel niets van de reverb overblijft.
Wat is de voedingspanning voor die triodes eigenlijk?

oldguitartubefan
12 december 2015, 20:29
tja , voedingsspanning heb ik nog niet gemeten want 't is nog in de "denkfase" , maar er staat een potloodkribbeltje aan de HT van de OT van 411V en aan de g2's van de 6L6 varianten ( Russische , zoiets als 6P3S ) staat 350V ( via 820 Ohm 5W ) . Daarna spanningsverdeling door twee maal 10kOhm 2W .Zal dus op de reverb zoiets als 250-280V zijn denk ik .
Bon , door erover te mailen werken de grijze cellen iets beter blijkbaar ...'k heb wèl opgemerkt dat het uitgangstransfootje er niet origineel in zat ( en nogal "ruw" met stopverf vastgezet...héhé , inventiviteit kent geen grenzen....) maar dat de bedrading blijkbaar ooit rechtstreeks in het reverbbakje moet toegekomen zijn ...dus de twee , via 0.1µF ,van de 30k Ohms en anodes rechtstreeks erin ...en dààr is geen plaats in om een transfootje te plaatsen ( ook geen bevestigingsgaatjes aanwezig ! ) , dus de optie van een klein speakertje of een soort magnetische omvormer is dus evident . Maar de weerstand ??? Ik ben niet zo ver gevorderd maar daar kan toch geen 8...16 Ohm spkr tussen gezeten hebben ? Vroeger waren er wel 500 à 700 Ohm spkrs maar die vind je niet meer vrees ik .
Zal dus effe testen worden en misschien een paar spkrtjes opblazen als test ( ooit , in 't labo Electronika in 't school een spkr laten "knallen" ( konus tot tegen 't plafond !!!) door 'm , ja 8 Ohm , in 220V~ te steken , maar nooit geprobeerd met 2x 0.1µF in serie...opent nieuwe perspectieven...hm...) . Zal eerst moeten reviseren en dan de uitgang meten na de twee 0.1's
't Gaat de goeie kant op , al zeg ik het zelf ...!!!...

Frits van Mourik
13 december 2015, 00:16
Kan je zo al vertellen, dat dat niet gaat werken; de signalen uit de 6SN7 zijn immers in tegenfase?
De resultante daarvan is 0 !! (Idealiter, dan, hihi...).
Nogmaals: om welke versterker gaat het? Heb je wat foto's?

oldguitartubefan
13 december 2015, 10:37
in tegenfase , natuurlijk , bon die piste kan ik ook uitsluiten ...
Het gaat hier om een Roemeense versterker , Delta , maar 't probleem is dat dit een versterker is die niet in de fabriek werd ineen gestoken , maar uitgegeven werd aan technische scholen ...zodanig is er niet één hetzelfde , en is er ook geen info over te vinden !
'k Kan me voorstellen dat de toenmalige leraars en leerlingen er dus zelf mogelijk hun eigen ideeën ingestoken hebben , vandaar....
Je kan 'm zien op http://lordbizarre.com/East-Europe.htm#par437751 . Daar hij nog niet werkend/kompleet is heb ik er nog geen pic's van genomen .
Ok , zal wel verder zoeken en experimenteren tot ik een deugdelijk alternatief gevonden heb !

nico verduin
13 december 2015, 10:54
Een foto van de buitenkant hebben we niet zoveel aan heh... wij willen natuurlijk foto's zien van de binnenkant

Frits van Mourik
14 december 2015, 00:53
Juistem...
Kom op, zeg!