PDA

View Full Version : Zijn er akoestische gitaren met een kortere scale length?



Luca P
9 december 2015, 12:56
Zoiets als de Gibson Byrdland, die is 23,5 inch.
Wie kent een merk/model stalen snarige gitaar met zoiets?
Liefst zo goedkoop mogelijk...rond de €1000/1500,-.
:cheerup:

RB-1
9 december 2015, 15:37
Ja, deze (http://www.tenorguitar.com/glance.html)... ;) 23"

mountainman
9 december 2015, 16:09
Taylor GS Mini

Brad
9 december 2015, 19:24
Met dit soort vragen moet je erg oppassen in dit forum . Ik heb een Washburn Rover travel gitaar die is 24 inch maar je moet wel altijd een riem gebruiken met dat ding . Door de kleine body kun je hem niet op je schoot leggen

Fingerpick
9 december 2015, 22:09
Recording King 000 modellen : 24,9 inch : goed gemaakt, niet duur : Chinees onder US toezicht.

Tupelo
10 december 2015, 10:54
Er bestaat ook een veelheid aan 3/4-tjes toch..?

Luca P
10 december 2015, 11:20
Ik zoek niet echt van die mini gitaartjes.
Zoals ik zei de Byrdland is een gitaar met een normale body.
16" geloof ik.
Een travel gitaar zoek ik ook niet.
Recording King, is dat wel wat?
Ik zoek echt iets in de duurdere prijs klasse.

mountainman
10 december 2015, 13:47
Ik zoek niet echt van die mini gitaartjes.
Zoals ik zei de Byrdland is een gitaar met een normale body.
16" geloof ik.
Een travel gitaar zoek ik ook niet.
Recording King, is dat wel wat?
Ik zoek echt iets in de duurdere prijs klasse.

Als tussen de 24 en 25 inch goed genoeg is dan is er inderdaad wel wat beters te vinden dan Recording King.

Maar onder de 24" met full body size is zoeken naar een naald in een hooiberg. Een andere optie is op maat laten bouwen maar dat ga je denk ik ook niet redden met dat budget. Dit is bijvoorbeeld een gitaar van rond de $5000...


https://www.youtube.com/watch?v=FPCwjp0hshU

Luca P
10 december 2015, 13:48
Dat is 'm!
Ik neem er 3!

Brad
10 december 2015, 16:56
Dat lijkt mij inderdaad een goede gitaar zeg . Al vind ik een mensuur korter dan 24 inch wel erg krap worden

Brad
11 december 2015, 05:19
Speel je ook elektrisch ? En doe je dat ook short scale

Luca P
13 december 2015, 17:41
Ik speel elektrisch hoofdzakelijk een Les Paul 24.3/4 (toch?)
En elektrisch én akoestisch zit er ook 25.5 tussen.
Ik ben benieuwd naar de iets kortere lengtes.
Voor de lol heb ik zo'n Luna travel gitaartje. Maar niet om mee op te treden.

Rizz
13 december 2015, 19:19
Nou zit ik te denken.. Heb je niet een gitaar hangen met een bolt-on neck? Laat een nieuwe hals maken met een kortere scale.. zou een interessant experiment zijn.. Ben alleen benieuwd of de lagere snaarspanning het bovenblad in beweging krijgt.. Iets wat dan wel weer op te lossen is door dikkere snaren te gebruiken..

Brad
14 december 2015, 23:54
Ik speel elektrisch hoofdzakelijk een Les Paul 24.3/4 (toch?)


Ja een Les Paul is 24 3/4 . Of dat shortscale is zijn de meningen verdeeld hoewel het natuurlijk in elk geval korter is dan 25.5 van
veel Fenders

De elektrische gitaren die door iedereen als shortscale beschouwd worden zijn bijvoorbeeld Jaguars ,
Mustangs , Duo sonics ,
Musicmasters en Jag stangs . Al deze gitaren zijn 24 inch en Duo Sonics en Musicmasters uit een
bepaalde periode zijn zelfs 22.5 inch


groeten

Tupelo
15 december 2015, 10:18
Ik speel elektrisch hoofdzakelijk een Les Paul 24.3/4 (toch?)
En elektrisch én akoestisch zit er ook 25.5 tussen.
Ik ben benieuwd naar de iets kortere lengtes.

Terecht nieuwsgierig.
Het is fijn en leuk hoor.
Kan je niet helpen aan een acoustische short scale, maar mijn electrisch trio is 25.5, 24.75 & 22.5.
22.5 de Mustang, en het scheelt aanzienlijk.
Je gaat er anders door spelen, andere dingen mee spelen ook, er ligt veel meer in je bereik.
Ik kan me zomaar voorstellen dat het acoustisch eigenlijk prima zou werken, want één van de dingen die ik merk op mijn Mustang, is dat ik veel gemakkelijker gebruik maak van basnoten.
En tja, van die akkoordjes waar je heel erg veel spreiding voor nodig hebt, die liggen ineens in bereik.

Luca P
15 december 2015, 15:46
Op zich heb ik kleine handen, maar dat weer hield me desrtijds niet om bijvoorbeeld de Gibson Chet Country Gentleman (25,5") te kopen.
Vooral voor de looks....!
:p
Maar de laatste tijd krijg ik steeds meer moeite met die grote afstand.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar kortere snaarlengtes.

Brad
16 december 2015, 01:09
Nou zit ik te denken.. Heb je niet een gitaar hangen met een bolt-on neck? Laat een nieuwe hals maken met een kortere scale

Ik heb begrepen dat dat niet zo maar kan . Volgens de bouwers die ik ken moet de plaats van de brug ook veranderd worden

Tabula Rasa
16 december 2015, 06:24
Ik heb begrepen dat dat niet zo maar kan . Volgens de bouwers die ik ken moet de plaats van de brug ook veranderd worden
Onzin. Je kan gewoon een coversie nek maken. Korter, dus afstand naar de topkam wordt korter, dus 1 of 2 frets minder op de hals. Voor iedere bouwer is dit een fluitje van een cent bij een bolt on neck.

Ben.benieuwd naar die bouwer die dat gezegd heeft.

Tupelo
16 december 2015, 08:13
Persoonlijk zou ik ook denken dat je met een niet te intoneren gitaar blijft zitten.
Tenminste... wanneer je zomaar een sc-hals op een normale strat of tele schroeft.

Tabula Rasa
16 december 2015, 08:29
Ja, dat gaat waarschijnlijk niet omdat de brug tot neckpocket afstand hetzelfde blijft. Het moet echt een conversieneck zijn. Kijk eens op de site van warmoth, daar staan duidelijke voorbeelden.

Rizz
16 december 2015, 10:17
Daarbij ga je uit van het feit dat er ook daadwerkelijk een fret precies op de rand van de kast moet aansluiten, maar is dat ook een vereiste? Of is dat esthetisch? Als het geen vereiste is, maakt het niets uit, je zal alleen minder frets krijgen. Denk ik. Of een conversieneck.. Zegt me overigens niets.. vragen vragen.. :)

Tabula Rasa
16 december 2015, 11:01
Even.simpel gezegd: zaag de kop af. Zaag hem na de eerste fret af en plak de kop eraan. Alleen je dit zitten op de verkeerde plek. Hij blijft wel bespeelbaar. Je kan ook een capo pakken, dan wordt de schaallengte ook korter, maar je hebt ook ene fret minder tor je beschikking. De brug blijft dan gewoon op dezelfde plek staan. Dat is wat een conversieneck doet. Hij is korter en wat je inlevert is qua fretafstand keurig verdeeld zodat je bij de brug netjes uitkomt.

Tabula Rasa
16 december 2015, 11:03
"dit" in de derde zin moet "dots " zijn.

Brad
16 december 2015, 19:51
Onzin. Je kan gewoon een coversie nek maken. Korter, dus afstand naar de topkam wordt korter, dus 1 of 2 frets minder op de hals. Voor iedere bouwer is dit een fluitje van een cent bij een bolt on neck.

Ben.benieuwd naar die bouwer die dat gezegd heeft.

Ik denk dat die bouwer ervan uitging dat de klant hetzelfde aantal frets wil houden . Het ging namelijk over een elektrische gitaar en dan wil je toch 22 frets hebben om die hoge noot in de solo van Money te spelen

De bouwer is of was overigens iemand met landelijke bekendheid onder gitaristen

Ik ga zoals gewoonlijk zijn naam niet noemen

Tabula Rasa
16 december 2015, 20:27
Nog steeds een raar verhaal want in dat geval laat je de toets gewoon zweven na het einde van de heel.

Brad
16 december 2015, 20:46
Rare ideeen heeft die gozer

Tabula Rasa
17 december 2015, 04:47
Rare ideeen heeft die gozer
Valt wel mee hoor. Met 22 frets ga ik ervanuit dat je het nog steeds over een elektrische gitaar hebt. Dat in combinatie met bolt on doet me denken aan een fender hals met 22 fretjes. Die laatste fret zit op een overhang. Wanneer je de mensuur korter maakt, schuiven de frets richting de brug en dus ook die 22ste fret. Je kan die zwevende overhang langer maken zodat je nog steeds die 22ste fret kwijt kan.

We dwalen een beetje af op de OP, maar dit is hoe je het aanpakt. Niets raars aan.

Tabula Rasa
17 december 2015, 06:01
Vanuit het oogpunt van "die bouwer": een brug naar voren schuiven geeft bij een akoestische gitaar schade aan de achterkant en aan de binnenkant mogelijk problemen met de bebalking. Bij een telecaster problemen met het elementgat, de stringthroughgaten, de slagplaat. Bij een stratachtige problemen met de tremelo schroeven die weinig "vlees" hebben. Brugelement komt dan dichterbij en wordt scheller. Les Paul achtig hebben het probleem dat de Tom brug bijna tegen het element komt..... Etc, etc, etc.

Leuke theorie om mee te stoeien. Rizz gaf al het punt aan van een fretje mooi aan de rand van de klankkast. Je kan ook de boel omgekeerd berekenen door de huidige brug te laten zitten en dan kijken wat de mensuur wordt met een bepaalde fret tegen de rand van de kast. Wanneer je op die manier rekent kom je optisch altijd mooi uit.

Brad
17 december 2015, 13:32
Valt wel mee hoor. Met 22 frets ga ik ervanuit dat je het nog steeds over een elektrische gitaar hebt. Dat in combinatie met bolt on doet me denken aan een fender hals met 22 fretjes. Die laatste fret zit op een overhang. Wanneer je de mensuur korter maakt, schuiven de frets richting de brug en dus ook die 22ste fret. Je kan die zwevende overhang langer maken zodat je nog steeds die 22ste fret kwijt kan.

We dwalen een beetje af op de OP, maar dit is hoe je het aanpakt. Niets raars aan.

Ik bedoelde die bouwer . Neem ik jou een keer serieus en niet een bouwer die ik ken , is het weer niet goed

Het zou overigens interessant zijn als meer bouwers hier hun licht op laten schijnen . Die conversion neck van Warmoth bijvoorbeeld , ik vraag me af hoe ze dat doen

Aan de afbeeldingen te zien loopt de toets langer door

Tabula Rasa
17 december 2015, 13:41
Sorry. Ja, toets loopt dan verder door. Dit om het gebruikelijke aantal frets te realiseren. Je hebt feitelijk gewoon de ruimte totaan het halselement.

Luca P
18 december 2015, 12:17
Ik speel al heel mijn leven met set necks. Bijna traditie...
:cheerup:
En acoustics met een bolt neck?
Nah, te veel Eko.