PDA

View Full Version : VOX AC30 CCX plate resisters



johanb
6 december 2015, 15:33
Volgens de AC 30 mods guide van Lyle Caldwell zou de plate resisters van de V1 geen 100K moeten wezen maar 220K. Deze heb ik vervangen,maar nu heb ik volume verschil tussen de Top boost en het normaal kanaal. Ik heb ook de buizen vervangen maar dit maakt geen verschil. Iemand bekend met dit probleem?

Dirk_Hendrik
6 december 2015, 16:52
Zegt meneer Caldwell er ook bij of het klankmatig een dito verschil maakt of dat het meer puriteins "zo was het in de originele AC30's" modificatiewerk is.

Er zijn honderd-duizenden gitaristen die hun TS9 tubescreamer aanpasten naar TS808 specs, ondanks dat het klankmatige verschil echt minimaal is. :sssh:

nico verduin
6 december 2015, 16:54
Als je de plate weerstanden hebt vervangen voor 220K, dan is de versterking anders. Dus dat kan kloppen. Daarnaast zit je op een andere plek van de curves van de triode buis waardoor je lineariteit mogelijk inlevert. Ff beide loadlijnen tekenen (dat heb ik al eens eerder uitgelegd in een post) en je je kan zien wat het effect is van de weerstandsverandering. Dan hoor je het niet alleen maar dan kun je dat nog beredeneren ook.

johanb
6 december 2015, 17:40
Ga ik proberen,bedankt

johanb
6 december 2015, 19:18
Volgens de Rekenen aan triode buis : Als ik alleen de anodeweerstand van 100K naar 220K breng ,komt de loodlijn te liggen tussen horizontale as 300v en verticale as 1.36 mA. Als ik blijf uitgaan van de -1V kruist deze de loodlijn bij 0.8mA en 124V. de -0.5V en -1.5V curves kruisen de loodlijn op 0.9mA/80V en 0.6ma/160V De -1V kruist de loodlijn bij 124V verschil van 54V naar de -0.5 en verschil van 36V naar de -1.5. Zou dit verschil resulteren in de versterking van de ene kant en de andere kant van de buis?

nico verduin
7 december 2015, 07:24
Je krijgt een ongelijke versterking (non lineariteit). Daarnaast is het nu ook nog de vraag waar de buis zich instelt met een zelfde kathode weerstand.

johanb
7 december 2015, 19:43
Weer aan het rekenen/tekenen geslagen.De kathode weerstand is volgens het schema van de vox 1K5 ohm.Dan zal de roosterspanning -2V zijn Als ik dit op de curves loslaat met de loodlijn tussen 1.36 mA en 300V, dan zal het Bias punt op 200V en 0.45mA zitten.Omdat de spanning 2V is kom ik tussen -3V (250V,0.2mA) en -1V (125V,0.8mA) het bias punt zit op 200V het verschil is 50V en 75V .Maar ik kan de link niet leggen wat dit voor invloed heeft op alleen het volume.De versterker blijft gewoon heel normaal clean. Hij zou meer moeten vervormen (volgens rekenen aan triode buis)

tmms
7 december 2015, 20:05
100K geeft meer headroom dacht ik. Is die 1,5K voor twee kathodes of één?

johanb
7 december 2015, 21:39
voor V1 alleen

nico verduin
8 december 2015, 06:22
Dat komt omdat je pas op de helft zit van je rekenwerk. Je hebt nog niet de uitgangsimpedantie berekend van de trap. Die 100K loopt via de voeding naar GND en staat dus parallel aan de buis met de kathode weerstand. Bij 100K is de uitgangsimpedantie rond de 62-66K. Met 220K wordt deze hoger. Er gaat dan meer signaal over de uitgangsimpedantie lopen en blijft er minder over voor de volgende trap.
Voor wat de vervorming betreft, je reketn met een ingangssignaal van 2Vpp. Zoveel komt er niet van een gitaar af. Een humbucker geeft max iets van 500mVpp af (dacht ik) terwijl bij een single coil iets van 100mVpp afgeeft. De de swing is beduidend kleiner en moet je een scope gebruiken om dat zichtbaar te maken.
Daarnaast vraag ik mij af wat jij verwacht over de vervorming. We hebben het hier niet over clipping.

johanb
8 december 2015, 20:57
Het topic rekenen aan een triodebuis gaat niet verder zover ik zoek.Ik verwacht geen vervorming.De versterker zou levendiger klinken met 220K op de anode weerstanden.Maar er word nergens gesproken over een fors volume verschil tussen de kanalen.Vandaar dat ik hier informeer.

nico verduin
8 december 2015, 22:12
Zou zomaar eens kunnen :)
Je moet hier 2 extra berekeningen uitvoeren. eerst de weerstand tussen de Anode en de Kathode:
a) neem de spanning op het bias punt op de anode
b) neem de spanning over de kathode
c) het verschil tussen beide deel je door de stroom door de kathode. U / I = R.
d) de 100K weerstand loopt via de voedingselcos naar GND en vormt zo ahw een parallel weerstand aan de (Rak + rk). Je hebt nu de uitgangs impedantie van de trap.
e) de uitgangsimpedantie vormt stroom kring via de koppelkondensator via de Grid (naar GND) weerstand (meestal 470K tot 1M).
f) je hebt dus een verlies over de uitgangsimpedantie.
g) als je nu de 100K vergroot naar 220K wordt de impedantie hoger. Gevolg valt meer spanning over de uitgangsimpedantie + een lagere versterking levert dus volume verlies op.

Als je een scope hebt kun je het zien. Eventueel maak je de 100K/220K schakelbaar. En voor alles geldt, meten = weten.

Dat men niet over volumeverlies praat wil niet zeggen dat het er niet is. Dan moeten ze met metingen komen. alternatief is dat je iets verkl..t hebt tijdens de ombouw. Immers alles kan.

Vervorming is niet een factor van verwachting. Dat is een factor van meten. Op de scope kun je het verschil zien tussen de positieve en negatieve puls. En als je niet in het lineaire gebied van de buis zit (dus waar de afstanden tussen de curves langs de loadlijnen enigzins gelijk is) zou die vervormings best wel eens hoger kunnen zijn. Zeker als de buisjes wat nieuwer zijn. Bij oudere buisjes zakken die curves in elkaar en heb je kans dat ze wat meer lineair gebied krijgen.

Tenslotte nog over de uitgangsimpedantie. Voor het goede zou je deze ook nog eens kunnen berekenen op het hoogste en laagste punt van de golf. Die gaat immers varieren.

johanb
11 december 2015, 20:04
Wat ik niet begrijp is dat het normal kanaal de 1,2,3 van V1 gebruikt en het TB kanaal de 6,7,8 van de V1,beiden heb ik de anode weerstand van 100K naar 220K gebracht en beiden hebben de 1k5 katode weerstand.Bij 100K geen volume verschil en bij 220K een fors volume verschil. Dat er volume verschil is tussen 100K en 220K begrijp ik maar dat het in 1 buis gebeurt dat bevat ik niet.

cluseau
11 december 2015, 23:11
Weerstandjes gemeten voor montage? Het wil namelijk wel eens gebeuren dat ze verkeerd zijn gestempeld.

Behalve bovenstaande vergezochte maar niet uit te sluiten mogelijkheid kan er natuurlijk ook een groot verschil in load zijn. Met jouw aktie verhoog je de uitgangsimpedantie van de trapjes en daarin is de load van flinke invloed. (Heb ff geen schema voorhanden)

johanb
12 december 2015, 06:42
Daar had ik nog niet aan gedacht,ik zal er de weerstandjes eens loshalen en doormeten en evt vervangen

johanb
14 december 2015, 19:01
Aan de hand van Nico kan ik hetgeen Nico uitlegt begrijpen,maar niet goed genoeg om het terug te vertellen .Dat is denk ik voor mij nog te hoog gegrepen. Op de site Amp Stuff van RoyRobinette probeer ik zoveel mogelijk op te nemen en te begrijpen.Al is het alleen maar om het jargon een goede plaats te geven.

nico verduin
14 december 2015, 19:08
Ik heb ooit eens een boek review hier neergezet van blencowe. Zeker de moeite waard om eens te lezen. Daar worden de verschillende soorten preamps uitgewerkt met de bijbehorende berekeningen.

johanb
14 december 2015, 21:44
Net blencowe op gezocht op het net ,je kunt de eerste 35 pagina's lezen.Het is wel in het engels maar ik zal me er op storten misschien kan ik het toepassen op het ac30 verhaal.