PDA

View Full Version : Strakke overdrive



Bram_Guitar
6 december 2015, 15:14
Ik weet niet of ik het hier goed plaats, maar goed...

Ik weet het, weer zo'n cliché topic, maar wat geeft het.

Ik ben opzoek naar een manier om dit soort sounds te krijgen:
https://www.youtube.com/watch?v=8223dGxb09U vooral vanaf 11:10

Een enorm strak, helder, saturated crunch geluid maar toch niet té gainy.
Ik speel zelf over een Koch 4x12 (90 watt Jensen's) met óf een Marshall Vintage Modern 2266 50w head of een Laney TF700 hybrid head (die waanzinnig goed is!), met een Yamaha Pacifica 611V (hetzelfde model gitaar als verder op in de video).
Als overdrives o.a. een Carl Martin PlexiTone 3 channel en een Bad Monkey.
Zelfs met enorm veel tweaken is het mij nog niet gelukt om in "the ballpark" te komen met deze setup. Het beschreven geluid heeft een Marshall-y karakter, maar zonder die Marshall feel (te strak voor een Marshall).
Ik kwam dichter in de buurt met dezelfde amps/gitaar en een Line 6 Pocket POD als overdrive (Brit High Gain pre set), maar die is voor live gebruik niet heel praktisch.

Nogmaals, een vrij domme vraag, en nogal moeilijk om te beantwoorden, maar mocht er iemand tips hebben: let me know!
Btw, mijn bedoeling is niet om hem domweg te kopieren, maar dat type geluid te tweaken naar eigen wens...

ateng
6 december 2015, 15:36
Met de spullen die je gebruikt krijg jij het nog niet voor elkaar?
Ik vind de PlexiTone lekker klinken als je over een clean kanaal speelt dus geen clean met een randje. De Peavey 5150 waar de gitarist over speelt is een strak versterker maar als je versterker iets scoopt dus de mid niet teveel indraaien op je versterker en de high gain kanaal gebruikt van je PlexiTone dan kom je in de buurt.

telerocker
6 december 2015, 15:41
Misschien is het MXR EVH 5150 pedaal iets voor jou.

Brum
6 december 2015, 17:25
Met de scheur uit de 2266 en een Bad Monkey ervoor moet dit kunnen hoor. De truc is om de Bad Monkey op weinig tot geen gain te zetten en de level ver tot helemaal open en dan gain vanuit je 2266 toe te voegen naar gelieve.

Ik ben het eens met Ateng wat betreft de Plexitone. Op lager volume gaat dat pedaal als de brandweer, ook met randje in je clean, maar op hoger volume houdt dat pedaal niet zo van dat randje en wordt het wat minder smooth, niet lekker meer. Het toeval wil dat ik voor thuis ook de Plexitone en een Bad Monkey gebruik, icm een Blackstar HT1 over een JCM800 1936 cab met twee V30's. Daarmee werkt de combinatie wel fijn, maar op hoger volume over een JCM800 2203 en een Maxon OD808 ipv de Bad Monkey werd het maar dun. Een Hardwire SC-2 werkte beter en dat is misschien ook nog wel een goeie tip voor jou.

Ik heb overigens ook een 2266 head gehad. Die is destijds gemod met Mercury Magnetics trafo's en een extra MM choke. Dat was ook nogal een wereld van verschil. Voller, meer sustain, strakker en meer diepte in je geluid. Heb er nog steeds spijt van dat ik dat ding van de hand heb gedaan.:(

Brad
6 december 2015, 18:13
Het is geen pedaal maar ik zeg dan toch de Orange micro terror versterkertop met de gain naar smaak opengedraaid . De blackstar HT - 20 kan er ook wat van maar is volgens mij niet meer nieuw te krijgen

Nee de Orange micro terror met bijbehorende box is een goedkope manier om een goede strakke overdrive te maken . Als je die 8 inch box te klein vind ga dan voor een goedkope 1 x 12 inch box erbij

Brum
6 december 2015, 18:37
Dude... Hij heeft een Marshall 2266 en een Koch 4x12 en dan kom jij aan met een Micro Terror en een 1x12??:dontgeti: Nog even en je gaat een Metal Zone aanraden (waar blijft de beloofde sample?).

Bram_Guitar
6 december 2015, 18:38
Klinkt inderdaad vreemd haha! Probleem met die PlexiTone is dat hij iets te weinig mids heeft. Ik heb vaker geprobeerd te stacken (beide pedalen gain laag) en met de BM een soort van EQ'en, maar dan word het erg modderig/ongedefinieerd vooral in de buurt van de 12e fret...Wat mij opvalt, is dat Soren Andersen (gitarist vd video, sessiegitarist) dit geluid uit letterlijke elke setup kan halen. Speelt voornamelijk over rental amps, icm de drive sectie van de TC Nova System. Maar het lijkt mij sterk dat je daar deze tone uithaalt eigenlijk...
Thanks voor de tip!

Bram_Guitar
6 december 2015, 18:39
Reactie op Ateng btw

Brad
6 december 2015, 18:45
Dude... Hij heeft een Marshall 2266 en een Koch 4x12 en dan kom jij aan met een Micro Terror en een 1x12??:dontgeti: Nog even en je gaat een Metal Zone aanraden (waar blijft de beloofde sample?).

Ik zou zeggen sluit die micro terror maar eens aan op die Koch kast en je hebt in één klap de sound die hij na streeft . In mijn beleving in elk geval

Brum
6 december 2015, 18:49
Eh... Ja, oke... Als jij het zegt... Ken je die Koch 4x12, of op z'n minst de 2266?

the sure thing
6 december 2015, 20:40
Met een Marshall 2266 en een humbucker gitaar moét het lukken. Ik heb een stock 2266 gehad en was prima strak te krijgen. Zolang je de 2266 als een éénkanaals versterker behandelt vind ik het een van de best Marshalls die er zijn. Heeerlijke amp!

Ik ben zelf totaal geen fan van de Jensen speakers die Koch gebruikt. Wellicht is mss hierin iets te veranderen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

harrie-beton
6 december 2015, 21:53
Ik zeg Bram, maak een video van je huidige sound en setup

the sure thing
7 december 2015, 16:23
Ik zeg Bram, maak een video van je huidige sound en setup

Heerlijke topic-killer zo'n antwoord 😃👍


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FruscianteFan
7 december 2015, 16:50
Heerlijke topic-killer zo'n antwoord ����


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja, straks horen we nog wat er mis is met de sound. Stel je voor dat we verbeterpunten vinden!

the sure thing
7 december 2015, 20:04
Ja, straks horen we nog wat er mis is met de sound. Stel je voor dat we verbeterpunten vinden!

Ik bedoelde het positief! Ik vind t een uitstekende suggestie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
7 december 2015, 20:22
Probeer eens een OCD. Strak en rauw, en goed in low-gain settings.

FruscianteFan
8 december 2015, 02:36
Ik bedoelde het positief! Ik vind t een uitstekende suggestie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

je smileys deden het niet zo lekker op mijn scherm...