PDA

View Full Version : Moeilijke, maar leuke keuze...



Vexx
20 juli 2003, 20:31
Ik ben van plan om deze zomer een elektrische gitaar van Ibanez te kopen. Mijn budget is ongeveer €650,-. Er zijn eigenlijk drie mogelijkheden voor mij (waar ik van weet, dus als je nog suggesties hebt, geneer je niet): de S470DX (ongeveer €650,-), de EDR470EX (€600,-) en de RG2550EX (of de 2570EX) (€800,-).

Ik wil eigenlijk muziek van Iron Maiden (maar ook Led Zeppelin en Whitesnake) gaan spelen, maar ik wil geen metal-gitaar omdat ik af en toe ook nog rustiger muziek wil kunnen spelen (Live bijvoorbeeld). Ik denk alleen dat ik niet zo weg ben van de RG, want die punten van de body staan me niet zo aan. Ik houd meer van ronde vormen zoals bij de S en de EDR.

De RG2550 valt nog binnen mijn budget omdat daar DiMarzio-elementen in zitten die ik anders toch ook waarschijnlijk wil hebben (vroeger of later). Verder is deze gitaar ook Prestige, dat zijn de andere niet...

Ik heb nog niets uitgeprobeerd, dus vandaar dat ik nog niets uitsluit.

Welke moet het volgens jullie worden??? Ik ben benieuwd...

Vexx[/tab]

Soulflyhigh
20 juli 2003, 21:12
Als ik in jou schoenen stond zou ik voor de Ibbie S 470 gaan. Je zegt dat niet echt een metal-gitaar wilt. Met deze gitaar kan je zo'n beetje alles het is een heel veelzijdige gitaar. Je zou er dan eventueel nog andere pickups in kunnen zetten. Suc6

Anders Destium
20 juli 2003, 23:30
De S470 heeft een mahonie body, de RG's een basswood en de EDR een kunststof (zwaar maar wel lekker geluid). Doordat Ibanez vanaf dit jaar nieuwe bruggen heeft zijn ze alle3 de moeite waard, ik zou zeggen: Ga eens naar Feedback in Rotterdam of Utrecht en probeer ze gewoon uit...

De RG zal lekkerder spelen en een erg goede floyd-rose tremolo hebben, de S heeft een innovatieve tremolo met kogellagers, volgens mij heeft de EDR de net wat minder duurzame versie van de tremolo op de RG.

De S-serie is erg allround en klinkt lekker warm, er is laatst al een post geweest met iemand die een S470 heeft gekocht. Als je de zoekfunctie gebruikt kom je er vanzelf. Er is ook iemand (JosdeVos) die een RG2550 probeert te verkopen op gitaarmarkt...

Nocki
21 juli 2003, 07:59
neem mijn gitaar
http://people.zeelandnet.nl/nocki/tekoop/RG750/index.htm
ik haal wel wat van de prijs af zodat je geld over houdt voor elementen...

Nocki

urezna
21 juli 2003, 08:49
ik zou zeker die EDR gaan proberen... De kunststof body schijnt beetje als mahonie te klinken, alleen kan kunststof veel goedkoper geproduceerd worden. gevolg is dat de rest van de gitaar wel eens wat betere kwaliteit kan zijn. En hebben die dingen niet EMG's an boord?
Bovendien heeft-ie niet direct het uiterlijk van de echte metal-gitaar, maar wel een ergonomisch gevormde body....

Ik ben niet bekend met de EDR, maar ik zou er zeker naar kijken!

Anders Destium
21 juli 2003, 10:59
//Spammode: als Nocki gaat spammen kan ik dat minstens net zo goed:

Ik heb thuis een S520EX (speciale uitgave, alleen in 2002 gemaakt). Het brugelement is een Seymour Duncan Full-shred. Ik vraag er iets van 700 euro voor (en dan ga ik er flink op achteruit, hij is nieuw meer dan 1100 met de originele elementen). //Spammode

>Ontopic: een nieuwe RG2550 heb je voor E800 (vorige week gezien bij Dijkman in Amsterdam, zag er goed uit!).

De RG's hebben wel een uitermate prettige halsafwerking (omdat ze prestige zijn). Ook de Edge Pro is beter dan de andere bruggen (gehard staal versus zachter materiaal)

Josdevos
21 juli 2003, 12:15
Die RG is verkocht hoor!

Vexx
23 juli 2003, 11:45
Ik denk dat ik gewoon een dezer dagen naar Feedback Utrecht ga om ze de EDR470EX te laten bestellen (dit duurt volgens hun ongeveer 2/3 weken). Dan kan ik hem vergelijken met de S470DX en de RG2550EX.

En de aanbiedingen die ik hier krijg zijn op zich interessant, maar ik denk dat ik toch niet op zoek ben naar een RG. En ik zou liever een S uit 2003 hebben, omdat die de ZR-tremolo heeft (dit lijkt mij een groot voordeel).
Toch bedankt!

De Teng
23 juli 2003, 12:03
Ik weet niet meer hoe dat ding heet, maar in de laatste feedback krant hadden ze het over een Ibanez met een vleugje Schecter etc..., maar dat was een geweldig ding en die komt in je budget te liggen. Afwerking was erg goed, wel microfonische elementen, dus daar kon wel wat verbetering in komen, maar het hout etc.. klonk erg goed. Ik zou zeker die proberen!

Vexx
23 juli 2003, 12:10
Ik heb even gekeken, dat is een Ibanez SZ520QM. Op zich een mooi model, maar er zit geen tremolo op, terwijl ik dit wel wil (liefst die ZR-tremolo van de S-serie uit 2003).
Maar ik ga toch even kijken als ik bij feedback ben...

De Teng
23 juli 2003, 12:56
Zou ik idd wel doen ja, hij speelt erg goed. Afwerking is ook top en met betere elementen ben je de man. Ik speel soms heavy en soms ook erg rustige dingen, daar was ie bijzonder goed voor geschikt. Ik snap eigenlijk niet dat dat ding veel duurder is.

Wees eerlijk, gebruik je zo'n tremelo nou zo vaak? Het ziet er ook niet altijd mooi uit, vind ik althans.

michielv
24 juli 2003, 12:10
Ik wil eigenlijk muziek van Iron Maiden (maar ook Led Zeppelin en Whitesnake) gaan spelen, maar ik wil geen metal-gitaar omdat ik af en toe ook nog rustiger muziek wil kunnen spelen (Live bijvoorbeeld). [/tab]

Ik heb totaal geen verstand van Ibanez gitaren maar in zijn algemeenheid kan ik wel zeggen dat de bands die jij opnoemt niet op specifieke "metal" gitaren spelen maar over het algemeen op "normale"instrumenten. (NEEEEEEEEEE, geen flames, jullie begrijpen best wat ik bedoel :D ). Daarnaast zou ik voor die 650 euro nog effe verder kijken dan Ibanez want er is nog veel meer mooi spul op de markt.

BTW: Led Zep is trouwens behoorlijk rustig hoor (Led Zep III bijvoorbeeld ;-) )

Vexx
24 juli 2003, 13:55
Ik ben vandaag naar Feedback Utrecht geweest, en kwam er daar achter dat de EDR470EX alleen te bestellen is als je hem ook echt neemt. Dan heb ik dus geen keuze meer, en moet ik de gitaar nemen die zij bestellen. Ook als hij dus niet bevalt en ik liever een S470DX of een RG2550EX koop.
De S470DX kost overigens bij Feedback €599,- Das wel wat minder dan anderen zeiden (rond de €650,-). Valt weer mee...

Ik heb ze de S470DX (in het zwart) en de RG2550EX (ook zwart) laten bestellen omdat ze die niet meer op voorraad hadden. Overigens zag ik ook een S520EX hangen. Die leek mij ook wel aardig, maar die kostte €1150,-. Dat is dus een beetje buiten budget.

Ik zag trouwens dat Anders Destium een S520EX in de aanbieding had, even een vraagje: heeft jouw bijl ook een ZR-tremolo? Ik ben vergeten te vragen bij feedback of hun S520EX'en dit hadden. Deze tremolo lijkt me erg interessant. Als jouw (Anders Destium) S520EX wιl de ZR-tremolo heeft, heb ik misschien wel interesse. Geef me even een privι berichtje aub...

les prik
24 juli 2003, 19:16
ik weet nog wel een ibanez rg320 fawn tekoop

Pegasus
24 juli 2003, 20:00
ik weet nog wel een ibanez rg320 fawn tekoop

Een leuk gitaartje, alleen jammer van de brug (Lo TRS II).
Ik kan het weten, want ik heb een RG320FAWN in mijn collectie.

Vexx
28 augustus 2003, 20:17
Ik ben vandaag bij Feedback Utrecht geweest (samen met mijn vader, die al 35 jaar gitaar speelt...), en ik heb de S470DX en de RG2550EX getest. De RG kwam er veel beter uit, de S had een beetje een dof geluid, en de RG klonk gewoon veel beter. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de Prestige hals van de RG (kweil, kweil).

Zoals je waarschijnlijk wel kan raden ga ik voor de RG. Ik moet nu alleen nog wachten totdat ik mijn salaris binnen krijg (eind september weer :cry: ).

Ibanez RuleZ
28 augustus 2003, 20:24
goede keuze. die plank is vind ik zelf ook meer gitaar dan die s470, end of story.

Harrald

Anders Destium
28 augustus 2003, 21:21
Een prestige Ibanez is inderdaad de BOM :)