PDA

View Full Version : welke elixer snaren op western gitaar



elena75
6 december 2015, 09:10
hoi ik heb nu de Elixir Nanoweb Custom Light Acoustic 80/20 bronze (11-52) op mijn gitaar erg tevreden mee
maar moet binnenkort toch weer eens snaren vervangen en vraag me af dezelfde of toch andere van elixer bijv de 12-53 of de Elixir Nanoweb Light Phosphor bronze

ik strum ik tokkel en heb moeite met barré ;)

hoop dat jullie mij enig idee kunnen geven

Joost de Ruig
6 december 2015, 09:23
Waarom dikkere snaren als je nog met barre's aan het oefenen bent?

elena75
6 december 2015, 09:45
Waarom dikkere snaren als je nog met barre's aan het oefenen bent?

haha betrapt nee dat dacht ik eigenlijk al hoor maar wil eigenlijk ook meer weten of er heel veel verschil zit tussen de bronze en de phosphor bronze van geluid en ook welke prettiger spelen

elena75
6 december 2015, 09:57
eigenlijk ben ik ook heel tevreden met deze snaren geluid is prachtig maar omdat ik ze toch moet vervangen wilde ik wel weten welke van de 2 de voorkeur geeft ik heb hiervoor de phosphor bronze gehad maar weet nu niet meer welke ik mooier vond :dontgeti:

Charlie McD
6 december 2015, 10:40
De klankkleur van verschillende snaren heeft in mijn ervaring met heel veel verschillende factoren te maken. De gitaar waar ze op zitten, hoe lang ze erop zitten, de ruimte waarin je speelt en zelfs je eigen stemming ('hoe je oren staan') en soms het moment van de dag. Vaak geef ik de voorkeur aan bronze boven phosphor bronze omdat ik ze helderder vind klinken, met iets meer warmte en karakter.

AoDf
6 december 2015, 11:26
Ik gebruik de phosphor bronze 012 set. Hiervoor had ik de bronze 012 set. Die klonk volgens mij helderder en minder warm. De phosphor bronze vind ik beter klinken, warmer en ronder.

Qua dikte is het even zoeken. Ik heb ook een custom 012 setje phosphor bronze met de 3 bassnaren van een 013 setje geprobeerd. Ik hoopte een dikker geluid te krijgen echter de klank sloeg in mij optiek dood. Deze set heb ik na enkele dagen weer vervangen voor de standaard 012 set.

Ik weet niet welke mensuur je gitaar heeft? Op een 24 3/4 mensuur zou ik sowieso sneller naar 012 neigen. Op een 25.5 mensuur misschien 011. Ik gebruik 012 op een 25.5 mensuur. Iets meer strakheid en volume.

Plant
6 december 2015, 11:38
Het klopt dat phosphor bronze snaren iets minder helder klinken dan bronze snaren, daarentegen behouden phosphor bronze snaren langer hun klank terwijl bronze snaren sneller hun helderheid verliezen.

Maar nu hebben we het over gecoate snaren die mogelijk beide lang hun klank behouden, dan hoef je minder rekening te houden met wat de snaren na enige tijd gebruik doen.

Voor mij ligt het in de praktijk aan het karakter van de gitaar wat ik erop span. Ik heb hier een western die extreem helder klinkt met bronze snaren, dan gebruik ik op die gitaar liever phosphor bronze. Op een andere gitaar heb ik dan wel bronze snaren zitten.

edit: De dikte van de snaren zal uiteraard ook de klank en het volume beïnvloeden. Dikkere snaren zijn wel harder werken maar het went. Vergeet ook niet dat de afstelling van de gitaar hier een belangrijke rol speelt. Als mijn goed afgestelde western met .012 - .054 in handen komt van iemand die met .011 - .052 speelt op een minder goed afgestelde gitaar, hoor ik vaak dat mijn gitaar ondanks de dikkere snaren makkelijker speelt.

elena75
6 december 2015, 13:14
dat het elk uur van de dag weer anders klinkt dat vind ik ook soms denk ik zo dit klinkt echt niet meer en de volgende dag denk ik wat was er mis met mijn oren

ga denk ik gewoon weer de phosphor bronze proberen anders zal ik altijd gaan twijfelen maar nu jullie toch weer over de 12 beginnen twijfel ik daar dan weer aan

dit zijn mijn gitaar specificaties
het gaat om een cort earth 70e geen hogere klasse maar de bespeelbaarheid en het geluid is zeer verrassend voor deze prijsklasse en voor mij voorlopig genoeg

CONSTRUCTION: Dovetail Neck Joint
BODY: Dreadnought(100*125mm body depth), Solid Spruce Top with Mahogany Back and Sides
NECK: Mahogany
BINDING: Ivory
FRETBOARD: Rosewood, 43mm Nut Width
SCALE: 25.3" (643mm)
INLAY: White Dot
TUNERS: Die cast Nickel with Black Knobs
ROSETTE: Multiple
BRIDGE: Rosewood
ELECTRONICS: Fishman Isys Plus - Sonicore pickup
STRINGS: D'Addario USA EXP16 Light
BRACING: Advanced X Bracing

dit waren de snaren die er van de fabriek uit op zaten ondertussen al verschillende soorten geprobeerd ook martin's en D'Addario maar elixer bevalt het beste

FruscianteFan
6 december 2015, 14:02
Persoonlijk vind ik Phosphor Bronze tot nu toe op elke gitaar mooier klinken, ook als ze van zichzelf al wat warmer klinken.

Daarnaast: gewoon lekker 012-053 nemen! Niet alleen is dat wel ongeveer de standaard, maar het is ook goed om het met dikkere snaren te oefenen. Straks heb je barré's een beetje in de vingers, speel je een keer op een andere gitaar en lukt het je niet. Dan kun je beter oefenen op een wat zwaardere gitaar.

Joost de Ruig
6 december 2015, 14:41
Daarnaast: gewoon lekker 012-053 nemen! Niet alleen is dat wel ongeveer de standaard, maar het is ook goed om het met dikkere snaren te oefenen. Straks heb je barré's een beetje in de vingers, speel je een keer op een andere gitaar en lukt het je niet. Dan kun je beter oefenen op een wat zwaardere gitaar.

Daar denk ik anders over. De trainer van een gewichtheffer zegt toch ook niet tegen zijn beginnende sporter: gemiddeld wordt er 200 kg geheven, dus ga maar lekker met dat gewicht trainen. Nee, die bouwt op in gewicht om vervolgens te kijken hoever iemand kan reiken. Het verschil tussen 011-052 is nu niet zo groot t.o.v. 012-053 dat je iemand een luie techniek aanleert. Bovendien, succesfactoren versnellen de leercurve.

FruscianteFan
6 december 2015, 15:07
Daar denk ik anders over. De trainer van een gewichtheffer zegt toch ook niet tegen zijn beginnende sporter: gemiddeld wordt er 200 kg geheven, dus ga maar lekker met dat gewicht trainen. Nee, die bouwt op in gewicht om vervolgens te kijken hoever iemand kan reiken. Het verschil tussen 011-052 is nu niet zo groot t.o.v. 012-053 dat je iemand een luie techniek aanleert. Bovendien, succesfactoren versnellen de leercurve.

Zit wat in, maar zoals je zelf ook zegt: zo geweldig groot is het verschil nu ook weer niet. Zoveel moeilijker is het niet om het je met 012 aan te leren, mits de actie natuurlijk niet al te hoog is. Maarja, op een kut afgestelde gitaar is het sowieso niet fijn leren spelen.

Plant
6 december 2015, 15:54
dat het elk uur van de dag weer anders klinkt dat vind ik ook soms denk ik zo dit klinkt echt niet meer en de volgende dag denk ik wat was er mis met mijn oren

Dat is niet gek. Je oren worden in de loop van een dag ook 'moe' van alle geluiden. Na de nachtrust zijn ze weer fris en hoor je beter/meer.
Verder kan een akoestiekverandering in de(zelfde) kamer voor verschil zorgen. Stel, je zit 's avonds te spelen in de kamer en het wordt donker. Je schuift de gordijnen dicht, gaat weer spelen en het klinkt meteen wat doffer.

elena75
7 december 2015, 07:27
ja dat zijn heel wat adviezen en ik kan er veel mee Joost ik ga toch even eigenwijs doen :hide: ik wil het nl toch proberen en als het dan niet goed gaat mag jij zeggen ik zei het toch :supercool: dus ga toch voor de
12-53 en dan de phosphor bronze

ik begrijp wat je bedoel zeker ivm de barré en had anders idd de 11-52 genomen maar wil het toch gevoeld hebben het zijn geen goedkope snaren om te zeggen dan doe ik er weer ff andere op maar ik ben zelf wel van de risico's en uitproberen

harrie-beton
7 december 2015, 08:51
Kan zijn dat gitaar opnieuw afgesteld moet worden omdat er een andere dikte op komt. Als je pech hebt past het niet goed met intoneren en de topkam gleuf.

Eenvoudige regel, dikkere snaren, betere toon maar speelt zwaarder. Jij beslist.

elena75
7 december 2015, 11:17
Kan zijn dat gitaar opnieuw afgesteld moet worden omdat er een andere dikte op komt. Als je pech hebt past het niet goed met intoneren en de topkam gleuf.

Eenvoudige regel, dikkere snaren, betere toon maar speelt zwaarder. Jij beslist.

standaard zat de dikte er al op maar goed dat is ondertussen al heel wat jaartjes terug en helaas niet iemand in de buurt om de gitaar af te stellen dat is wel jammer ik moet toch wel wat verder weg en dan doe je dat niet 1 2 3

dus ga het gewoon proberen ik kan zelf de intonatie controleren dus als het niet klopt toch maar even een eindje rijden wil de gitaar eigenlijk wel een keertje goed af laten stellen

harrie-beton
7 december 2015, 11:55
Nou, met deze informatie plus je bericht over moeite met barré grepen, zet er 011 op en laat hem intoneren en afstellen met lage actie.
Er zijn erg veel op dit forum die dit kunnen.

Charlie McD
7 december 2015, 17:13
Ik zou het rustig doen, Elena! Zelf heb ik zeker tien jaar extra light gespeeld, omdat ik er van overtuigd was dat mijn artrose vingers niets zwaarders aankonden. En ik kan niet anders zeggen dan dat .010-.047 boterzacht speelde. Totdat iemand mij uitdaagde om er toch eens light op te zetten. En er geschiede een wondertje. Niet alleen kwam het mijn klank en sustain ten goede, ik bleek het ook heel best aan te kunnen. Inmiddels heb ik ook slightly light .011-.050 van John Pearse vele malen geprobeerd. Lekkere snaren, beslist (James Taylors voorkeur), maar ik mis toch wat. Als de intonatie van je gitaar nu goed is, zal die beslist niet slechter worden met light snaren. En mocht je de actie iets te hoog vinden dan kan je die makkelijk corrigeren met de truss rod (er van uitgaande dat die in de hals zit). Wees niet bevreesd en probeer die snaren gewoon.

elena75
8 december 2015, 08:55
Ik zou het rustig doen, Elena! Zelf heb ik zeker tien jaar extra light gespeeld, omdat ik er van overtuigd was dat mijn artrose vingers niets zwaarders aankonden. En ik kan niet anders zeggen dan dat .010-.047 boterzacht speelde. Totdat iemand mij uitdaagde om er toch eens light op te zetten. En er geschiede een wondertje. Niet alleen kwam het mijn klank en sustain ten goede, ik bleek het ook heel best aan te kunnen. Inmiddels heb ik ook slightly light .011-.050 van John Pearse vele malen geprobeerd. Lekkere snaren, beslist (James Taylors voorkeur), maar ik mis toch wat. Als de intonatie van je gitaar nu goed is, zal die beslist niet slechter worden met light snaren. En mocht je de actie iets te hoog vinden dan kan je die makkelijk corrigeren met de truss rod (er van uitgaande dat die in de hals zit). Wees niet bevreesd en probeer die snaren gewoon.

wat betreft die trusrod ik weet het niet met de korte kant vd inbus kom ik er niet bij met de lange kant is lastig en het lijkt wel of er geen inbus inpast maar rond is zeg maar
volgens mij is de actie wel voldoende en volgens mij zat er standaard vanuit de fabriek 12-53 op maar weet ik niet meer zeker

ik ga de 12-53 proberen had deze voor die ik er nu op heb ook besteld maar kreeg toen de verkeerde volgens mij 12-56 ofzo maar dat vond ik niet zo geslaagd had ook echt het idee dat dat niet op mijn gitaar voegde

harrie-beton
8 december 2015, 09:27
Ik zou Charlie niet aan mijn gitaar laten sleutelen. De trussrod en de actie hebben weinig met elkaar te maken.

RB-1
8 december 2015, 22:05
Naar mijn gevoel heeft iedere gitaar (en in mijn geval ook nog de drie andere snaarinstrumenten) z'n ideale snaarcombinatie.
Op mijn Martin D-28 zitten D'Addarios EXP-16 dat is dus een gecoat setje .012 -.053.
Bij Elixer voel ik de coating zittten, bij D'Addario niet, gaat toch 3x zo lang mee als de ongecoate EJ-16
Speel deze met een dik plectrum (1,5 mm), dat geeft zowel power in de bas (wat je met o.a. Bluegrass nodig hebt) als voldoende beweeglijkheid bij solo's.
De Gibson J-45 is een heel andere gitaar, gebruik ik ook wel voor flatpicking, maar is toch m'n go-to gitaar voor fingerpicking.
Dat dan altijd wel met m'n banjo fingerpicks.
De Gibson is daarbij helemaal happy met EJ-13, een ongecoate .011-.052 set.
Ik heb er per ongeluk eens een set EXP-16 opgezet.... Bagger!
En met dunnere snaren gaat de Martin weer klinken als een tomatensnijder....

Het klopt dat de truss rod niet bedoeld is om de actie af te stellen.
Die wordt -vast- bepaald door de hoek waaronder de hals in de body is verlijmd.
Het lager maken van het zadel in de kam is een noodsprong, die meestal ten koste gaat van je volume en klankkwaliteit. Als de snaren met een flink steile hoek (>45°) naar beneden duiken onder de bridge pins, dan oefenen ze ook een flinke druk uit op het zadel en daarmee op het bovenblad. Vermindert die hoek, dan verlies je een hoop.

Als een snaar trilt, ziet dat er een beetje uit als een springtouw: veel in het midden en niet aan de uiteinden.
Om te voorkomen dat die snaar dan in het midden tegen de frets klettert, wordt de hals m.b.v. de trussrod een beetje hol afgesteld.
Zou er niets in de hals zitten dan trokken de snaren hem uiteindelijk zo krom dat je wel een cm ruimte in het midden zou hebben, kortom, onbespeelbaar.
Met de truss rod geef je zoveel tegenkracht dat je de minimaal noodzakelijke holling overhoudt.

Als er iets is, dat je niet moet doen, is het de truss rod proberen te verstellen als de snaren onder spanning staan.
Dan is de belasting op het schroefdraad veel te hoog.

Heb je dit nog nooit gedaan, laat je dan eerst helpen door een ervaren sleutelaar.
Dan leer je dat het
A. als je het goed doet, niets voorstelt.
B. als je het niet goed doet, je flinke schade kan veroorzaken

Riny
9 december 2015, 10:37
Wat ik zelf doe, wanneer ik een ander merk/type snaren op een van mijn gitaren heb gedaan, ga ik altijd 1 meter van een muur o.i.d. zitten zodat de klank meer rechtstreeks terug komt naar mij zelf (directe reflectie).
Persoonlijk vind ik dit een juiste manier om het verschil eventueel waar te nemen en pas dit ook toe wanneer ik een andere gitaar wil beoordelen.
Met de gitaar richting een open ruimte zorgt ervoor dat het geluid, cq. de klank vlugger weg is in de open ruimte.
Gewoon eens proberen om op deze manier een betere indruk te krijgen van de klank.
Men zal horen dat dit wel degelijk verschil geeft.

Brad
9 december 2015, 18:56
Krijg je dan niet te maken met reflecties die je niet meer in de hand hebt

elena75
10 december 2015, 12:27
Naar mijn gevoel heeft iedere gitaar (en in mijn geval ook nog de drie andere snaarinstrumenten) z'n ideale snaarcombinatie.
Op mijn Martin D-28 zitten D'Addarios EXP-16 dat is dus een gecoat setje .012 -.053.
Bij Elixer voel ik de coating zittten, bij D'Addario niet, gaat toch 3x zo lang mee als de ongecoate EJ-16
Speel deze met een dik plectrum (1,5 mm), dat geeft zowel power in de bas (wat je met o.a. Bluegrass nodig hebt) als voldoende beweeglijkheid bij solo's.
De Gibson J-45 is een heel andere gitaar, gebruik ik ook wel voor flatpicking, maar is toch m'n go-to gitaar voor fingerpicking.
Dat dan altijd wel met m'n banjo fingerpicks.
De Gibson is daarbij helemaal happy met EJ-13, een ongecoate .011-.052 set.
Ik heb er per ongeluk eens een set EXP-16 opgezet.... Bagger!
En met dunnere snaren gaat de Martin weer klinken als een tomatensnijder....

Het klopt dat de truss rod niet bedoeld is om de actie af te stellen.
Die wordt -vast- bepaald door de hoek waaronder de hals in de body is verlijmd.
Het lager maken van het zadel in de kam is een noodsprong, die meestal ten koste gaat van je volume en klankkwaliteit. Als de snaren met een flink steile hoek (>45°) naar beneden duiken onder de bridge pins, dan oefenen ze ook een flinke druk uit op het zadel en daarmee op het bovenblad. Vermindert die hoek, dan verlies je een hoop.

Als een snaar trilt, ziet dat er een beetje uit als een springtouw: veel in het midden en niet aan de uiteinden.
Om te voorkomen dat die snaar dan in het midden tegen de frets klettert, wordt de hals m.b.v. de trussrod een beetje hol afgesteld.
Zou er niets in de hals zitten dan trokken de snaren hem uiteindelijk zo krom dat je wel een cm ruimte in het midden zou hebben, kortom, onbespeelbaar.
Met de truss rod geef je zoveel tegenkracht dat je de minimaal noodzakelijke holling overhoudt.

Als er iets is, dat je niet moet doen, is het de truss rod proberen te verstellen als de snaren onder spanning staan.
Dan is de belasting op het schroefdraad veel te hoog.

Heb je dit nog nooit gedaan, laat je dan eerst helpen door een ervaren sleutelaar.
Dan leer je dat het
A. als je het goed doet, niets voorstelt.
B. als je het niet goed doet, je flinke schade kan veroorzaken


ik ga niet zomaar zelf wat knutselen hoor
ik vermoed dat de actie wel goed is
ik heb nu de elixer phosphor bronze 12-53 besteld zal mijn bevindingen hier melden

en dat laatste advies tegen over de muur ga ik ook eens proberen
ik heb ook wel eens gehoord dat een strap om je snaren boven de kam een idee is weet niet of daar iemand ervaring mee heeft

FruscianteFan
10 december 2015, 13:17
ik ga niet zomaar zelf wat knutselen hoor
ik vermoed dat de actie wel goed is
ik heb nu de elixer phosphor bronze 12-53 besteld zal mijn bevindingen hier melden

en dat laatste advies tegen over de muur ga ik ook eens proberen
ik heb ook wel eens gehoord dat een strap om je snaren boven de kam een idee is weet niet of daar iemand ervaring mee heeft

alleen als je last hebt van bijgeluiden...

elena75
10 december 2015, 15:52
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/10/dff2915193f0e5120ff63edab0752f82.jpg

Kijk dat is nou leuk een persoonlijk bedankje en een plectrum kaartje super volgende week zet ik ze er op nu last van migraine dan is het niet zo handig er aan te beginnen

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

FruscianteFan
10 december 2015, 16:35
beterschap!

ken je dit topic al?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten

RB-1
11 december 2015, 12:52
Krijg je dan niet te maken met reflecties die je niet meer in de hand hebtIs mij nog nooit gebeurd, in ieder geval.


http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/10/dff2915193f0e5120ff63edab0752f82.jpgKijk dat is nou leuk, een persoonlijk bedankje en een plectrum kaartje. Super.
Volgende week zet ik ze er op. Nu last van migraine, dan is het niet zo handig er aan te beginnen.
Is de storm in je hoofd al een beetje gaan liggen?:makeup:
Zo ja, hoe dik is dat plectrum?
Want als het minder is dan ~ 1 mm dan kun je er zelfs een set met een .065 E snaar opzetten, het geluid blijft nog steeds 'dun'.
Met een dun plectrum kun je akoestisch niet dynamisch spelen: verschil maken tussen de noten die je ritme bepalen en de 'vulling' (chordal backgound noise).
Ben zelf ooit begonnen met ~ 0,75 mm, daarna langzaam opgeklommen tot dit: de M-150 (http://www.wegenpicks.com/#mserie). Speel ik ook gitaar mee.
Zoiets kun je over een periode van een jaar of 2 geleidelijk aan opbouwen.

Trouwens, ik vind Elixirs helemaal niet verkeerd klinken, of zo, hoor. Integendeel.
Alleen hangt na verloop van -niet al te lange- tijd bij mij de coating er in vellen bij.
Dat probleem heb ik dus niet met de EXP's van D'Add. Geen idee waarom, trouwens.

FruscianteFan
11 december 2015, 13:45
Is mij nog nooit gebeurd, in ieder geval.


Is de storm in je hoofd al een beetje gaan liggen?:makeup:
Zo ja, hoe dik is dat plectrum?
Want als het minder is dan ~ 1 mm dan kun je er zelfs een set met een .065 E snaar opzetten, het geluid blijft nog steeds 'dun'.
Met een dun plectrum kun je akoestisch niet dynamisch spelen: verschil maken tussen de noten die je ritme bepalen en de 'vulling' (chordal backgound noise).
Ben zelf ooit begonnen met ~ 0,75 mm, daarna langzaam opgeklommen tot dit: de M-150 (http://www.wegenpicks.com/#mserie). Speel ik ook gitaar mee.
Zoiets kun je over een periode van een jaar of 2 geleidelijk aan opbouwen.

Trouwens, ik vind Elixirs helemaal niet verkeerd klinken, of zo, hoor. Integendeel.
Alleen hangt na verloop van -niet al te lange- tijd bij mij de coating er in vellen bij.
Dat probleem heb ik dus niet met de EXP's van D'Add. Geen idee waarom, trouwens.

gewoon spelen met het plectrum dat je fijn vindt.

Plant
11 december 2015, 19:05
... hoe dik is dat plectrum?
Want als het minder is dan ~ 1 mm dan kun je er zelfs een set met een .065 E snaar opzetten, het geluid blijft nog steeds 'dun'.
Met een dun plectrum kun je akoestisch niet dynamisch spelen: verschil maken tussen de noten die je ritme bepalen en de 'vulling' (chordal backgound noise).
Ben zelf ooit begonnen met ~ 0,75 mm, daarna langzaam opgeklommen tot dit: de M-150 (http://www.wegenpicks.com/#mserie). Speel ik ook gitaar mee.
Zoiets kun je over een periode van een jaar of 2 geleidelijk aan opbouwen.

Aan het kaartje te zien zitten er nog 3 plectra in. Je kunt er dan ook 2 of meer op elkaar plakken :hide: ;)


Trouwens, ik vind Elixirs helemaal niet verkeerd klinken, of zo, hoor. Integendeel.
Alleen hangt na verloop van -niet al te lange- tijd bij mij de coating er in vellen bij.
Dat probleem heb ik dus niet met de EXP's van D'Add. Geen idee waarom, trouwens.

Ja, dat had ik dus ook bij Elixirs. Nou is er verschil in coating, je hebt nanoweb en polyweb coating. Geen idee wat er toen op mijn Elixir-snaren zat maar mogelijk is dit verschil de oorzaak met andere gecoate snaren die ik later heb geprobeerd.

elena75
12 december 2015, 13:10
De plectra vond ik een leuke attentie denk idd dat ze niet super spelen en 2 op elkaar is ook een goed idee  ik speel zelf met deze bijvoorbeeld http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/12/f0bac9eff9a30de57345132131b5696b.jpg

Storm is wat gaan liggen heb een vorm van wazig zien dus geen knallende hoofdpijn maar zie dan soort sterretjes 3 kwartier ongeveer en als het aanhoud heb ik een wazig en warrig hoofd haha klinkt stom zo maar is heel lastig het is wel een vorm van migraine heeft een moeilijk woord wat ik niet zo weet maar goed dan moet je dus niet aan snaren beginnen

Het draadje snaren vervangen had ik al eens gezien snap niet helemaal alles en met dikkere gecoate snaren is het volgens mij wat lastig lijkt mij tenminste

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

elena75
12 december 2015, 13:14
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/12/c437c0997a51e8f920fccd06631fa0ee.jpg

Weet niet of het zo een beetje te zien is maar zo zien ze er nu uit meestal heb ik wel na een paar dagen aanslag op de snaren deze zitten er volgens mij al zeker driekwart jaar op

zo zien ze ook eruit bij het strumgedeelte voordat daar vragen over komen ;)
Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Joost de Ruig
12 december 2015, 13:35
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/10/dff2915193f0e5120ff63edab0752f82.jpg

Kijk dat is nou leuk een persoonlijk bedankje en een plectrum kaartje super volgende week zet ik ze er op nu last van migraine dan is het niet zo handig er aan te beginnen

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Kijk, dat vind ik nu nog eens netjes van ze zo'n briefje met plectra. Sterker nog, ik heb vandaag de moeite genomen eens bij ze langs gereden. Ik wou namelijk een Sigma OOO bij ze proberen, maar die was net verkocht. Volgende week komt er weer een binnen, dus dan een 2de ritje.

Kom je binnen bij DaCapo, zie je meer accordeons bij elkaar dan ik ooit gezien heb :). Boven hebben ze een kleine selectie gitaren, maar voor een locale shop zeker niet slecht. Vriendelijke bediening, niet opdringerig en voldoende terzake kundig. Kortom, prima indruk van ze.

elena75
12 december 2015, 13:59
Kijk, dat vind ik nu nog eens netjes van ze zo'n briefje met plectra. Sterker nog, ik heb vandaag de moeite genomen eens bij ze langs gereden. Ik wou namelijk een Sigma OOO bij ze proberen, maar die was net verkocht. Volgende week komt er weer een binnen, dus dan een 2de ritje.

Kom je binnen bij DaCapo, zie je meer accordeons bij elkaar dan ik ooit gezien heb :). Boven hebben ze een kleine selectie gitaren, maar voor een locale shop zeker niet slecht. Vriendelijke bediening, niet opdringerig en voldoende terzake kundig. Kortom, prima indruk van ze.

kijk zo hoort het wel jammer dat hij net verkocht was wij hebben hier ook gelukkig een lokale muziekshop heel veel gitaren etc alleen jammer geen reparatie of afstelling

ik heb het draadje snaren vervangen nog eens rustig zonder migraine gelezen maar snap het nu helemaal ik begreep het stukje strak opdraaien niet ik dacht dan heb je toch geen winding totdat ik het stukje aantrekken goed las en begreep zo zie je maar weer beter lezen helpt ;)

Joost de Ruig
12 december 2015, 14:15
Ik heb de jongens van DaCapo trouwens mijn complimenten overgebracht. Ze gaven aan dat bij iedere beste bestelling niet alleen een handgeschreven briefje wordt gevoegd, maar ook altijd aan attentie. Per instrument hebben ze een andere attentie geselecteerd. Alle kleine beetjes helpen bij klantenbinding en ik vind dit prima beleid van ze.

CrazyHorse
12 december 2015, 15:17
Ik speel met 013 elixir snaren. Dikke snaren, luid volume en hele volle klank.

elena75
13 december 2015, 09:15
Joost top dat je dat gedaan heb ik heb nu ook dat ik de eerst volgende x ook weer bij ze ga bestellen


maar nu het volgende haha heb ik weer en zo verschrikkelijk dom ga ik met de dikke E beginnen dacht doe het op de manier eerder uitgelegd in het forum piezo manier nou wilde toch niet lukken hup snaar eraf en op mijn eigen manier gaat mobiel mijn moeder nou half uur aan de telefoon verder met snaar en ik voelde het al ik wist het even niet meer en ja hoor knap ik zei het nog tegen mijn man en toch doordraaien oliedom natuurlijk toch nog een beetje last vd storm in mijn hoofd denk ik dus nu de snaar van een andere set erop martin 11-52 maar ja zonde om nu de rest elixers te doen en ga de set martins er maar op zetten haal wel een losse E bij de lokale boer of zal ik toch de rest vd Elixers erop zetten ????
ja die martin snaar had ik er zo op toch maar niet meer zomaar een andere manier proberen of toch wel

elena75
13 december 2015, 09:16
en Crazyhorse als ik wat meer gevorderd ben wie weet ook een x 13 proberen maar moet dan toch echt mijn gitaar wel af laten stellen

AoDf
13 december 2015, 10:15
Joost top dat je dat gedaan heb ik heb nu ook dat ik de eerst volgende x ook weer bij ze ga bestellen


maar nu het volgende haha heb ik weer en zo verschrikkelijk dom ga ik met de dikke E beginnen dacht doe het op de manier eerder uitgelegd in het forum piezo manier nou wilde toch niet lukken hup snaar eraf en op mijn eigen manier gaat mobiel mijn moeder nou half uur aan de telefoon verder met snaar en ik voelde het al ik wist het even niet meer en ja hoor knap ik zei het nog tegen mijn man en toch doordraaien oliedom natuurlijk toch nog een beetje last vd storm in mijn hoofd denk ik dus nu de snaar van een andere set erop martin 11-52 maar ja zonde om nu de rest elixers te doen en ga de set martins er maar op zetten haal wel een losse E bij de lokale boer of zal ik toch de rest vd Elixers erop zetten ????
ja die martin snaar had ik er zo op toch maar niet meer zomaar een andere manier proberen of toch wel

Ik zou een complete set erop zetten, dus een losse elixer snaar erbij kopen. Tenminste, als ik je goed begrepen heb dat er een snaar gebroken is. Persoonlijk vind ik je stukje erg moeilijk leesbaar door het ontbreken van leestekens. Heb het een paar keer opnieuw moeten lezen.

FruscianteFan
13 december 2015, 10:32
ik zou ook diep ademen en interpunctie gebruiken ;)

Lage E-snaar los kopen kost ongeveer de helft van een setje, da's wel zonde.

Rizz
13 december 2015, 10:40
En het is knap om een lage E te breken.. ;)je hebt pm..

elena75
13 december 2015, 13:55
Ik zou een complete set erop zetten, dus een losse elixer snaar erbij kopen. Tenminste, als ik je goed begrepen heb dat er een snaar gebroken is. Persoonlijk vind ik je stukje erg moeilijk leesbaar door het ontbreken van leestekens. Heb het een paar keer opnieuw moeten lezen.

ja sorry kan soms achter elkaar doorratelen ook op de laptop :crazyhappy:

was ook erg boos op mezelf haha

nee een nieuwe losse elixer is te duur dacht een zelfde maar dan van daddario die zijn wat goedkoper
maar heb nu een martin erop van een andere set dus ga daar de rest maar van op zetten totdat die weer af zijn dan de elixer set
dus sorry weten jullie nog niet wat ik van de elixers ga vinden :soinnocent: want daar ging het natuurijk om

elena75
13 december 2015, 13:57
En het is knap om een lage E te breken.. ;)je hebt pm..

jep vond ik ook ik twijfelde of ik het wel zou melden hier haha schaam schaam :hide::hide::D

Plant
13 december 2015, 14:54
 ik speel zelf met deze bijvoorbeeld http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/12/f0bac9eff9a30de57345132131b5696b.jpg

Da's in mijn beleving al een vrij dik plectrum. Ik speel zelf al jaren op medium 0.73mm, zoals die gele (Tortex) variant van jouw afbeelding.

Heb voorheen nog wel dunner gespeeld (medium light o.i.d.) en natuurlijk weet ik dat de dikte de klank beïnvloedt. 0.73mm vind ik een aangename dikte, gevoelsmatig stug genoeg (maar ik 'knijp' er dan ook echt in) en klank is OK.

Nu ben ik me naar aanleiding van RB-1's post gaan verdiepen in plectrumdikte en lees dan dingen waarbij ik nooit heb stilgestaan.

De site van Popschool Maastricht (http://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_plectrum.php) is sowieso een erg leuke en informatieve website, daar kun je heel veel vinden. Maar ook De Gitaarprofessor (http://www.gitaarprofessor.nl/5-tips-voor-een-goede-plectrumtechniek) leert veel over het plectrum.


Wat betreft de dikte van het plectrum, kun je het beste een plectrum kiezen met een dikte van 1 tot 2 millimeter. Bij dunnere plectrums, bepaalt het plectrum wat er gebeurt. Bij dikkere plectrums bepaalt de gitarist wat er gebeurt! Goed spelen met een dikker plectrum vergt meer van je techniek, maar is essentieel als je strak wilt leren spelen.

Goed, mijn 0.73 plectrum bepaalt dus wat er gebeurt en niet ik... nou dat weet ik dan ook weer :o

Dat dynamiekverhaal van RB-1 was ik me ook niet van bewust. Ik ga ook maar eens wat dikkers proberen (niet meteen 2mm, maar oplopend een paar verschillende dikten) en kijken wat het doet.

elena75
13 december 2015, 16:18
Da's in mijn beleving al een vrij dik plectrum. Ik speel zelf al jaren op medium 0.73mm, zoals die gele (Tortex) variant van jouw afbeelding.

Heb voorheen nog wel dunner gespeeld (medium light o.i.d.) en natuurlijk weet ik dat de dikte de klank beïnvloedt. 0.73mm vind ik een aangename dikte, gevoelsmatig stug genoeg (maar ik 'knijp' er dan ook echt in) en klank is OK.

Nu ben ik me naar aanleiding van RB-1's post gaan verdiepen in plectrumdikte en lees dan dingen waarbij ik nooit heb stilgestaan.

De site van Popschool Maastricht (http://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_plectrum.php) is sowieso een erg leuke en informatieve website, daar kun je heel veel vinden. Maar ook De Gitaarprofessor (http://www.gitaarprofessor.nl/5-tips-voor-een-goede-plectrumtechniek) leert veel over het plectrum.



Goed, mijn 0.73 plectrum bepaalt dus wat er gebeurt en niet ik... nou dat weet ik dan ook weer :o

Dat dynamiekverhaal van RB-1 was ik me ook niet van bewust. Ik ga ook maar eens wat dikkers proberen (niet meteen 2mm, maar oplopend een paar verschillende dikten) en kijken wat het doet.

ja ik heb zelf ook met de 73 en d 88 gele groene alle kleuren van de regenboog gespeeld hoor ik wissel het veel af wat ik wel vind van de dunnere ook de tortex is dat ze veel bewegen tussen mijn vingers niet stabiel ofzo
het hangt denk ik ook weer van de snaren af die op de gitaar zitten
en ik draai ze ook dus speel niet alleen met de punt maar ook met de rondere kant

ik ben die site popschool maastricht ook wel eens tegen gekomen en al heel wat nuttige info van gebruikt

RB-1
13 december 2015, 20:24
Er moeten nog wat van die paarse Tortex in mijn laatjes rondzwerven, het kan ook zijn dat ik ze al heb weggegeven.
Was destijds (~1990) voor mij een eye (ear?) opener, hoe de klank van mijn mandoline er op vooruitging.
In plaats van te vertrouwen op de 'vering' in het plectrum zelf, moest ik nu die vering zelf onder controle krijgen en houden.
Als ik een luide, 'harde' klank wil, houd ik het steviger vast dan als ik een luchtiger, dunner geluid wil.
Tijdens je accenten 'gewoon' ;) wat harder knijpen. Heel subtiel, dat wel:
Om de haverklap lag het plectrum op de grond omdat 'losjes' net iets te los bleek..... :seriousf:
Maar het komt vanzelf goed. (mis hier de smiley van de he-le-maal uit z'n dak gaande mandolinespeler)
Toen ge-upgrade naar de Golden Gate:
http://www.thepickshoppe.com/images/sizes/golden-gate-mp12-size-chart.jpg
Tegenwoordig speel ik met nederlands fabrikaat, de Wegen M-150. Door het hardere materiaal krijg je naast de enorm volle toon (vanwege de dikte en de afgeronde punten) ook een randje extra hoog.
De bovenste twee:
http://www.thepickshoppe.com/images/medium/picks/wegen_m_MED.jpg
Uiteindelijk ben ik voor de gitaar op hetzelfde plectrum uitgekomen.
De Golden Gates slijten hun dagen nu op mijn BV China Les Paul. My guilty pleasure...:seriousf:

elena75
14 december 2015, 07:59
die onderste heb ik ook wel eens voorbij zien komen maar durfde het zelf nog niet aan :seriousf:

elena75
14 december 2015, 17:10
pfff met zweet onder de oksels de rest van de snaren erop gezet vind het toch altijd spannend
ging gelukkig goed al wil de brugpin van de hoge E er niet super uit hij zit eigenlijk te diep in de brug maar goed het was gelukt

jullie denken natuurlijk zo moeilijk is dat toch niet maar ik ben er gewoon geen ster in ben ook niet zo heel muzikaal als de meeste forumleden ik vind het leuk om te spelen maar op gehoor toch soms lastig

mijn eerste bevindingen helder geluid mooi ook en of het aan de dikte ligt weet ik niet maar vind ze wel wat meer kletteren bij het strummen
nou ja ze moeten nog ingespeeld dus verdere bevindingen volgen later het is dus de elixer phosphor bronze 12-53 maar dan met een dikke E van martin setje :soinnocent:

elena75
14 december 2015, 19:05
Oh ja de Martin is een 52 ipv 53

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

elena75
14 december 2015, 19:07
Heb trouwens ook geen moeite met de iets dikkere snaren tot nu toe

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Plant
14 december 2015, 19:09
... al wil de brugpin van de hoge E er niet super uit hij zit eigenlijk te diep in de brug maar goed het was gelukt

Ik verbaas me er weleens over hoe vast mensen brugpinnen erin drukken. Soms is er niet eens ruimte meer om er nog een stukje gereedschap tussen te krijgen. Ik heb zelfs weleens zo'n standaard kunststof brugpin van een hagelnieuwe gitaar gebroken omdat ik die er niet uit kon krijgen. Alle snaren losdraaien en er van binnenuit uit persen was het enige dat mogelijk was.

Nergens voor nodig, want de trekkracht van de snaar staat op de zijkant van de pin, niet op de lengterichting. het hoeft maar handvast. Ik hou bij indrukken van de pin altijd gewoon de uitsparing in m'n snarenwinder (die uitsparing is ook bedoeld om de pin eruit te halen) er tussen, dan weet ik zeker dat ik daar geen probleem mee krijg.

https://www.snarenshop.nl/uploads/snaren-winder.jpg

De uitsparing onderaan het plaatje is er bij mijn weten voor bedoeld. Als dat er nog tussen past zit de pin al diep genoeg.

En zo zitten de ball-ends van je snaren inwendig tegen de pinnnen:

http://i209.photobucket.com/albums/bb229/Helko58/TB/bridge-plate-pin.jpg

Daar hoeven die pinnen niet stijf vast voor te zitten, die werken door de trekkracht van de snaren zo echt niet naar buiten. Ik buig het einde van de snaar bij de ball-ends vaak voor het insteken vaak wel al iets om richting klankgat zodat ik zeker weet dat ze bij insteken van de pinnen zonder moeite meteen goed zitten.

Rizz
14 december 2015, 19:16
Oh ja de Martin is een 52 ipv 53

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
Dat zou wellicht net dat beetje trekkracht kunnen zijn wat ze niet meer doen kletteren. Je kan even op de diverse sites kunnen kijken wat de totale trekkracht van de setjes zijn. Het is wel op te lossen door je halspen iets te lossen. Als ik het zo hoor zou een kwart slagje losser voldoende zijn (tegen de klok in). Bij een goed afgestelde gitaar mogen de snaren iets kletteren bij net iets te hard aanslaan. Vind ik dan. E.e.a.hangt ook af van je voorkeuren, maar het is een beetje een standaardregel.

elena75
14 december 2015, 20:06
Plant ik weet eigenlijk niet is in de loop van tijd zo vastgelopen.
ik kon idd de holling vd snarenwinder er niet meer onder krijgen uiteindelijk van binnenuit gedaan, tja de rest vd pinnen zitten er niet zo vast in



Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

elena75
14 december 2015, 20:09
En rizz de halspen daar kan ik op de 1 of andere manier niet bij komen moet ik even een x iemand naar laten kijken

Het kletteren is niet heel overdreven dus nog niet storend of zo
Als jij zegt dat dat niet erg is dan geloof ik dat ;)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

elena75
14 december 2015, 20:21
Oh ja hoe werkt dat intoneren precies kan ik dat ook zelf doen ? Kijken of de intonatie goed is bedoel ik

En ook wil ik zeggen dat ik onwijs blij ben met jullie adviezen en steun thanx daarvoor

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Rizz
14 december 2015, 22:29
Je kan de intonatie checken met je stemapparaat. Sla per snaar de flageolet op de twaalfde fret aan en fret de snaar op de twaalfde. Op je stemapparaat moeten die twee exact gelijk zijn.

Zelf aanpassen vereist kennis en het juiste gereedschap, zou er niet aan beginnen. Wat je in feite doet is de snaarlengte aanpassen met tiende, zo niet honderdste mm's

elena75
15 december 2015, 13:27
Je kan de intonatie checken met je stemapparaat. Sla per snaar de flageolet op de twaalfde fret aan en fret de snaar op de twaalfde. Op je stemapparaat moeten die twee exact gelijk zijn.

Zelf aanpassen vereist kennis en het juiste gereedschap, zou er niet aan beginnen. Wat je in feite doet is de snaarlengte aanpassen met tiende, zo niet honderdste mm's

nou gedaan wat je zei op de hoge E een minimale afwijking en op de A een wat grotere afwijking tuner geeft een verschil van ongeveer +20 aan
ik ga er zelf ook niks aan doen hoor zou niet durfen