PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Standard



Flor
5 december 2015, 16:45
Hallo,
Ik ben van plan om haar met andere pick-ups te gaan uitrusten.
De gitaar zelf speelt super maar die klank van de originele burstbuckers vind ik nogal 'extreem'.
Ik heb het meer voor de sound zoals die 'PAF' gibsons van de jaren 70 (veronderstel ik)...eerder warm dus.
Welke zijn daarvoor het best geschikt? En ik veronderstel dat de gitaar daarna terug zonder problemen origineel kan worden gemaakt?

tx
grtjes
Flor

arjanb01
5 december 2015, 17:16
Probeer een setje Tim Shaws te scoren. Die zullen wel voldoen.

Ash ketchum
5 december 2015, 17:58
Best Flor, mag ik je adviseren om ook met de hoogte van de elementen te experimenteren. Dit kan al voldoende impact op je geluid geven. Op het web staat wel het 1 en ander welke verandering voor effect geeft.

telerocker
6 december 2015, 04:06
Genoeg goede alternatieven van Amber, Kloppmann, Suhr en Bare Knuckle.

Flor
6 december 2015, 10:10
dank voor de info allemaal. Eerst en vooral ga ik eens met de hoogte van de pick ups experimenteren.
En vooral ook de actie want die staat volgens mij veeeel te laag. Daarna kan ik nog altijd een alternatief bij de andere merken gaan zoeken.
grtjes,
Flor

Brum
6 december 2015, 13:32
Warm, jaren '70, Dimarzio Super Distortions? Ja, het zijn high-output elementen, ceramisch ook nog, maar veel warmer dan je zou denken aan de hand van de specs. Gaan ook verrassend makkelijk en goed clean en de gain is lekker smooth, met veel sustain. Was in de jaren '70 zo ongeveer het vervangingselement op de markt (ook de enige). Ik heb er eentje in de brug positie van m'n telecaster zitten, eentje met mahonie body. Die klinkt van zichzelf erg helder en pinnig, ook door de knoepert van een esdoorn hals met ebben toets. Maar met de Dimarzio SD klinkt ie lekker smooth, met nog genoeg bite.

TopRob
6 december 2015, 13:48
Ik heb destijds de Burstbucker Pro's die in mijn LP Standard zaten, ook vervangen. Ik vond ze te 'gruizig'. Uit het gigantische aanbod van humbuckers, heb ik toen voor 'gewone' Gibson 57 classic en 57 classic Plus gekozen. Ik ben er nu zeer tevreden mee. Maar pickups kiezen is en blijft heel persoonlijk.

MikeD
6 december 2015, 14:09
jaren 70 dat associeer ik met de T tops. Daar zijn de meningen ook weer verdeeld over; de ene vindt ze geweldig de ander matig.
zie bijvoorbeeld http://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/gibson-t-tops-vs-pafs.564478/
komt er een beetje op neer dat ze in een ES335 doorgaans positief scoren, bij SG's vaak ook maar bij Les Pauls minder. Tenzij je dieper in de pocket wilt voor PAF's van Bare Knuckle, RadioShop of of Lindy Fralin (kassa....) is men net als TopRob doorgaans heel positief over Gibson's 57 Classics

yavin
6 december 2015, 16:15
+1 voor de T-Tops.... heb ze zelf ook, ben er heel erg tevreden over.

JeroenP
6 december 2015, 22:04
Nog een +1 voor T-tops, heb ze nu een maandje in mijn les paul, klinkt heerlijk!

Pepe
7 december 2015, 00:56
Ttops zijn niet zozeer warm maar meer helder, complex en open, vrij lage output. Dat klinkt vrij ideaal voor een 335 maar Page stopte ze ook in zijn Les Pauls en dubbel neck en ik geloof niet dat hij daarmee nou zo'n beroerd geluid had.
De Ibanez super 70 klinkt wat luider maar heeft min of meer dezelfde smooth open toon, evenals de Schaller golden 50's en dat soort pickups zal je ook wel kunnen vinden bij Lollar. De Gibson '57 klinken net zoals de Fralins nog wat steviger maar blijven nog aan dezelfde kant.
Als je echt warm wil dan bedoel je misschien veel bas en weinig hoog? De Duncan '59 is vrij bassig maar er zit wat snerpend hoog in.. echt warm (dus met teruggetrokken hoog) zou ik zo niet weten.

MikeD
7 december 2015, 10:09
Als je een Ibanez super 70 zou zoeken ; ik heb er 1 (één) in de opruiming.

Flor
9 december 2015, 16:42
Bij mij staat er op de (niet gemonteerde) slagplaat : new Burstbucker V pick-ups, welke kunnen dit dan zijn...niet de pro's dus?