PDA

View Full Version : gitaar met humbuckers op een twin???



iam
20 juli 2003, 19:44
sash beweert hoog bij laag dat dit dus niet de beste combinatie is... (ik wil het toch ook van andere horen sash ;) want zo slecht klonk het iig niet met die iba prestige)
lag dit aan zijn epi of is dit echt zo?

klinken humbuckers op een twin?

SiNiSTRaL
20 juli 2003, 19:52
een versterker is een versterker lijkt mij....er zitten toch toneknopjes op?
waarop zou een versterker in godsnaam minder klinken met hums?
tis een veredelde radio....dus maakt echt geen fuk uit, misschien is je sound wat voller...dat regel je met een trebble knop die er (hoop ik) op zit

bert k
20 juli 2003, 20:23
Hangt een beetje van de muziekstijl af natuurlijk. Ik heb vroeger met een Gibson ES 347 over een Twin gespeeld, en dat klonk best. Alleen scheuren en vervormen is er niet echt bij.

SiNiSTRaL
20 juli 2003, 20:26
Hangt een beetje van de muziekstijl af natuurlijk. Ik heb vroeger met een Gibson ES 347 over een Twin gespeeld, en dat klonk best. Alleen scheuren en vervormen is er niet echt bij.
pedaaltje ervoor?

Ic3gl0vE
20 juli 2003, 21:32
Sash houdt meer van single coils en P90's. Dus voor hem is een humbucker nooit ideaal. Ideaal is wat JIJ mooi vindt klinken. En ik denk persoonlijk dat een gitaar met humbuckers wel wat voor jou is, aangezien je clean geluid dan nog warmer is

Negative K3 fan
20 juli 2003, 21:41
humbuckers zijn vaak een beetje aan de donkere kant en minder mooi en helder dan single coils clean en aangezien twins vooral bedoeld zijn voor clean komen single coils op twins extra goed tot hun recht. Maar dat wil niet zeggen dat hums>twin een slechte combinatie is.

Ic3gl0vE
20 juli 2003, 21:43
Maar als je niet van heel helder houdt, zijn humbuckers de betere keuze. Voor mij komt ècht mooi clean uit bijvoorbeeld een Gretsch, niet een strat.

rsvarthur
20 juli 2003, 21:50
Heb Mex Strat (SC), Epi "ES355" (HB) en fender buizenversterker. Ik vind de HB's clean mooier klinker (warmer dan SC's), en de SC's mooier met een tubescreamer ertussen.

't zal allemaal wel een kwestie van smaak blijven.

PluueeR
21 juli 2003, 09:45
humbuckers zijn vaak een beetje aan de donkere kant en minder mooi en helder dan single coils clean en aangezien twins vooral bedoeld zijn voor clean komen single coils op twins extra goed tot hun recht. Maar dat wil niet zeggen dat hums>twin een slechte combinatie is.

Dit raakt natuurlijk nog kant nog wal: "minder mooi". Dat is nog altijd een kwestie van smaak. Zelf vind ik voor clean het hele warme geluid wat een neck pickup van een Les Paul of ES-335 geeft geweldig. Mooier dan het iele geluid van een strat. Kwestie van smaak.

Pee
21 juli 2003, 11:21
BB king en john lee hooker , en nog veel meer spelen toch ook met humbuckers op een twin.

het hangt natuurlijk af van je eigen smaak.

RadiuS
21 juli 2003, 12:06
trouwens, waarm denk je dat er bright switches op zitten? volgens mij is dat oorspronkelijk bedoelt om te compenseren voor het mindere hoog in humbuckers, dus ze zijn er dan wel voor gebouwd. k heb verder geen ervaring kwa hoe het klinkt, maar kan me niet voorstellen dat het sowieso een slechte combinatie zou zijn.

marc_o
21 juli 2003, 14:59
Als jij het mooi vindt is het goed, toch?

bert k
21 juli 2003, 15:04
Hangt een beetje van de muziekstijl af natuurlijk. Ik heb vroeger met een Gibson ES 347 over een Twin gespeeld, en dat klonk best. Alleen scheuren en vervormen is er niet echt bij.
pedaaltje ervoor?

Ja, precies. Ik had de hele collectie... Toen brulde het dus wel. Maar uit de voorgaande posten blijkt dat een humbucker wat minder helder is dan een SC. De grap is dat een Twin juist heel helder klinkt, dus dat heft elkaar een beetje op.

Negative K3 fan
21 juli 2003, 17:10
Of het versterkt elkaar juist (in positief opzicht).

iam
21 juli 2003, 17:13
maar met een sc kan het dan niet superclean worden zodat het niet meer mooi is?

ik denk datk toch voor humbucker ga gaan...

btw die deArmond sc hoe klinkt dat eigenlijk? (zitten in de Tele-Sonic van fender....)

bert k
21 juli 2003, 17:30
Ja, dat krijg je wel. SC + twin is superclean, treble treble, twang twang, moet je van houden. Als die SC ook nog in een Tele zit dan heb je een mooie country&western combinatie.

iam
21 juli 2003, 17:41
maar voor fingerpicking mellowrock is dat waarschijnlijk ook juist goed?

Negative K3 fan
21 juli 2003, 17:41
maar met een sc kan het dan niet superclean worden zodat het niet meer mooi is?

Luister eens naar bijvoorbeeld dick dale en dergelijken, een heel erg helder geluid. Zelf vind ik dat juist mooi een belachtige clean met een typische single coil twang. Zelfs p90s vind ik al te donker/middig voor mooie sprankelende cleans. Maar zoals eerder gezegd, het is maar waar je van houdt!

Dat is namelijk het verschil wat je clean vooral hoort, de classic fender single coils zijn erg zwak in dee middentonen terwijl humbuckers die wat meer hebben.

Nocki
21 juli 2003, 18:03
sash is purist. fender amp en fender gitaar. daar hoort niks anders op. dus geen humbuckers. maar als jij nou toevallig dat mooi vind en je houdt van je geluid kan het best. maar het mooist is de twin te laten klinken zoals het hoort en daar hoort dus geen humbucker op....

Nok

iam
21 juli 2003, 18:30
hoe zijn die deArmond pickups die in een Tele-sonic zitten (ook op gretsch dachtk)

met wat kan je die vglen?
P90?

of is dat totaal iets anders?

je ziet ze niet vaak dus testen zal moeilijk worden....

michielv
22 juli 2003, 07:55
sash beweert hoog bij laag dat dit dus niet de beste combinatie is... (ik wil het toch ook van andere horen sash ;) want zo slecht klonk het iig niet met die iba prestige)
lag dit aan zijn epi of is dit echt zo?

klinken humbuckers op een twin?

Sure, John Foggerty (Creedence) speelde oa. op een LP Custom over een twin, klinkt fantastisch naar mijn bescheiden mening.

Persoonlijk vind ik de versie van de twin met 1* 15" mooier klinken dan de 2*12" (die heet geen twin maar anders, vibroverb oid? Bennut effe kwijt). Net iets warmer.

Mijn eigen versterker is een Fender transistor gebakje wat behoorlijk in de buurt komt van een twin (qua geluid, alleen voor een fractie van de prijs ;-) en daar klinken hummers prima over.

SiNiSTRaL
22 juli 2003, 13:35
sash is purist. fender amp en fender gitaar. daar hoort niks anders op. dus geen humbuckers. maar als jij nou toevallig dat mooi vind en je houdt van je geluid kan het best. maar het mooist is de twin te laten klinken zoals het hoort en daar hoort dus geen humbucker op....

Nok

de goede man zelf is nog niet aan het woord geweest geloof ik...raar hoor
maar een amp is toch gewoon een amp? hoe kan een amp in godsnaam minder geschikt zijn voor andere elementen

bert k
22 juli 2003, 13:43
[raar hoor
maar een amp is toch gewoon een amp? hoe kan een amp in godsnaam minder geschikt zijn voor andere elementen

Omdat een amp netzogoed een eigen klankkleur heeft als een element. Iedere amp klinkt anders, dus het is best slim om over de combinatie na te denken.

sash
22 juli 2003, 13:44
Nou het zit dus zo. Het ligt een beetje aan de gitaar waar de humbucker in zit. In een stratachtige, helderder klinkende gitaar is het niet zo'n probleem (je zegt het zelf al met Iba Prestige), maar ga je naar een mahogany gitaar (LP) die uitzichzelf al heel donker klinkt gaat dat niet werken.

Een verschrikkelijk cleane heldere amp met een heel donker klinkende gitaar...
Dat werkt elkaar alleen maar tegen. Humbuckers op mijn Pro in bv. een LP klinken weer wat beter, omdat m'n amp wat viezer is afgesteld.

Wat betreft amp en gitaarkeus moet je daar heel erg rekening mee houden, dat je met een heldere amp ook een heldere gitaar nodig hebt (tenzij je jazz wilt gaan spelen, dan klinkt een dikke hollowbody met humbuckers op een Twin super, maar vervorming zal niets zijn dan).
Daarom werkt een Gibson ook zo super op Marshall. Ze klinken allebei behoorlijk donker.

sash
22 juli 2003, 13:46
sash is purist. fender amp en fender gitaar. daar hoort niks anders op. dus geen humbuckers. maar als jij nou toevallig dat mooi vind en je houdt van je geluid kan het best. maar het mooist is de twin te laten klinken zoals het hoort en daar hoort dus geen humbucker op....

Nok

de goede man zelf is nog niet aan het woord geweest geloof ik...raar hoor
maar een amp is toch gewoon een amp? hoe kan een amp in godsnaam minder geschikt zijn voor andere elementen

Dus een amp is gewoon een amp en versterkt alleen maar je gitaargeluid? Ok voortaan hoor ik jou niet meer zeiken over dat je een buizenbak wilt en wordt je volgende amp een PA :)
Zoals Bert al zegt: elke amp heeft een andere klankkleur en is voor een andere muziekstijl geschikt.

SiNiSTRaL
22 juli 2003, 13:47
[raar hoor
maar een amp is toch gewoon een amp? hoe kan een amp in godsnaam minder geschikt zijn voor andere elementen

Omdat een amp netzogoed een eigen klankkleur heeft als een element. Iedere amp klinkt anders, dus het is best slim om over de combinatie na te denken.

maar das dus gewoon smaak, niet of de amp er geschikt voor is...

sash
22 juli 2003, 13:51
[raar hoor
maar een amp is toch gewoon een amp? hoe kan een amp in godsnaam minder geschikt zijn voor andere elementen

Omdat een amp netzogoed een eigen klankkleur heeft als een element. Iedere amp klinkt anders, dus het is best slim om over de combinatie na te denken.

maar das dus gewoon smaak, niet of de amp er geschikt voor is...

Ik zeg al niets meer...

SiNiSTRaL
22 juli 2003, 13:53
doe dat dan ook niet, en jij kan btw niet voor hem zeggen of het wel of niet klinkt, ik zou eerder zeggen: probeer het uit...

iam
22 juli 2003, 14:23
de iba prestige was trouwens wel een mahony body met bubinga top
dus het zal wel gewoon smaak zijn zeker?

maar...

iemand ervaring met DeArmond 2K (oid)???
of moet ik daar echt een ander topic voor starten? :razz:

sash
22 juli 2003, 23:53
doe dat dan ook niet, en jij kan btw niet voor hem zeggen of het wel of niet klinkt, ik zou eerder zeggen: probeer het uit...

Ok jongens vanaf nu zijn alle vragen op dit forum overbodig, Sinistral heeft een oplossig voor al jullie problemen! Namelijk: 'los het zelf op'...

SiNiSTRaL
22 juli 2003, 23:56
was dat voorn mavo opmerking?
wat ik probeer te zeggen (misschien dat je het zo begrijpt, dat de vorige zin wat te moeilijk was) is: Er is zoiets als smaak enzo, wat sommigen goed vinden vinden anderen niet, iemand kan voor jou niet zeggen of een bepaalde amp/gitaar/element combinatie goed klinkt, das gewoon smaakgebonden, en ga dan niet van die ivbo opmerkingen maken van: sinis nieuwe opmerking: zoe het fijn zelf uit, idioot

sash
23 juli 2003, 00:03
Jij valt dus duidelijk onder de categorie 'slechte smaak'

SiNiSTRaL
23 juli 2003, 11:49
dat slaat dus nergens op, en ik heb btw nooit een humbuckert over een twin gehoord dus kan ik er niet over oordelen of ik het goed of niet goed vind klinken...

Ic3gl0vE
23 juli 2003, 11:55
Ok jongens vanaf nu zijn alle vragen op dit forum overbodig, Sinistral heeft een oplossig voor al jullie problemen! Namelijk: 'los het zelf op'...


:o :o :o :o :o
Dude! geef sinis eens ongelijk! Het is toch logisch dat Iam het uiteindelijk zelf uit zal moeten proberen?

sash
23 juli 2003, 20:54
dat slaat dus nergens op, en ik heb btw nooit een humbuckert over een twin gehoord dus kan ik er niet over oordelen of ik het goed of niet goed vind klinken...

Waarom reageer je dan ook op dit topic als je er toch niets over weet? Waarschijnlijk wou je weer wat lullige opmerkingen plaatsen ofzo, maar dat zijn we inmiddels al gewend.

Anyways, back on topic!

bert k
23 juli 2003, 21:27
Godverdomme oprotten naar offtopic, kleine kinderen!!!!!

SiNiSTRaL
23 juli 2003, 21:34
dat slaat dus nergens op, en ik heb btw nooit een humbuckert over een twin gehoord dus kan ik er niet over oordelen of ik het goed of niet goed vind klinken...

Waarom reageer je dan ook op dit topic als je er toch niets over weet? Waarschijnlijk wou je weer wat lullige opmerkingen plaatsen ofzo, maar dat zijn we inmiddels al gewend.

Anyways, back on topic!
ben je nou echt zo fucking dom als je reageert?
ik post alleen: een amp is een amp en daar is smaak aan verbonden, dus luister er zelf naar, en dan kom jij met je 'ow jongens hoor mij slim zijn: wijze raad van sinistral: doe het lekker zelf, hahaha'
idioot

iam
23 juli 2003, 21:35
ontopic plz

datk mn mailbox ni vervuil ;)

Harry
24 juli 2003, 09:55
ontopic plz

datk mn mailbox ni vervuil ;)

on-topic: ik ben ervan overtuigd dat die gitaar met die DeArmond elementen fantastisch klinkt op een twin. Die klinken veel opener dan P90's of uiteraard humbuckers. En het geluid heeft een ander karakter dan Fender-sc's.