PDA

View Full Version : Hummende/brommende VHT Deliverance 120



xmichielx
4 december 2015, 17:21
Hi,

Ik heb een VHT Deliverance 120h op een Orange 2x12 met 4 KT88 buizen.
De amp maakt de laatste tijd een hum/brommend geluid wat niet super luid wordt maar wel irritant er doorheen bromt als je wat zachter speelt. Niet het soort geluid wat ik bijv gewend ben van een peavey 5150 (meer hissend geluid).
Ik heb het volgende al getest en uitgesloten:

- preamp buisjes
- kabels (kabels gewisseld, instrument, cabinet en power kabel).
- stekkerdoos en aarding - amp direct aangesloten zonder enige apparaten er tussen en ook niet op het stekkerblok of direct aan de stekker in de muur die geaard is)
- gitaar met pickup gewisseld (passief en actieve pickups geprobeerd, verschillende gitaren)
- amp doet het ook op clean kanaal
- standby aan geeft niet de brom
- ook zelfde geprobeerd met een Framus Cobra head, die heeft er geen last van (wel zachtjes ook een brom maar velen malen zachter).
- volume heeft geen impact, als ik het volume op de gitaar of de amp harder of zachter zet verandert er niks, het lijkt echt aan een bijgeluid te liggen vermoed ik
- eindbuizen hebben wel lichte blauwe gloed en lijken allemaal te gloeien, de 1 wat meer dan de ander maar niet schokkend verschillend

Ik heb het geluid ook opgenomen: https://www.youtube.com/watch?v=ClkG1qFZuWU

Mijn vermoeden is dat het OF de trafo is (maar die hoor ik niet als ik dicht bij de amp luister) OF 1 van de KT88 buizen die zijn langste tijd heeft gehad.
De amp ruikt ook een beetje naar brandend stof en de KT88 buizen worden natuurlijk gloedje heet.
Optie 2: het kunnen ook de filter caps zijn (daar lees ik ook de herkenbare hum in terug)

Uiteraard wil ik de amp naar een tech brengen om hem goed na te laten kijken maar ik was benieuwd of er iemand het probleem herkent en zegt: ja dat had ik ook, dat waren de eindbuizen of dit of dat.

Elke ervaring of hint is zeer welkom :)

cluseau
4 december 2015, 19:57
Altijd een beetje koffiedik kijken maar bij je klachten denk ik aan een gebrekkige voeding of een defect in de eindtrap. Als een van de eindbuizen iets mankeert onstaat er ook een hum maar die buis zal niet op zichzelf staan. Net als vier autobanden is er altijd een die het eerste gaat maar de rest is ook aan vervanging toe. Het kan ook zijn dat de bias voeding een probleem heeft waardoor de eindtrap veel stroom gaat trekken. In dat geval zou het advies zijn er niet mee door te spelen omdat dit aanzienlijke schade kan veroorzaken. Laat het ding gewoon ff nakijken en bereid je vast voor op de aanschafprijs van 4 KT's.

edit:
Je brom even beluisterd, dit is definintief 100Hz en komt door een overbelaste of gebrekkige voeding.

En als ik wat van je onrust kan wegnemen, dit is geen trafo probleem. (kan het wel worden ;))

xmichielx
4 december 2015, 21:38
Ja ik ga er al van uit dat ik 4 KT88's moet halen.
Denk je dat het iets kostbaars is (ookal is het koffiedik kijken) of ligt het meer in onderhoud van kleine dingen en dus nieuwe eindbuizen en goed afstellen?

cluseau
4 december 2015, 21:52
Daarom heet het koffiedik kijken ;). Ik heb geen flauw idee zonder iets gezien te hebben. Als je zelf kan meten kan ik je wel helpen maar zonder meter begin je niets.