PDA

View Full Version : Welke kan ik het beste nemen?



Sylvie13
3 december 2015, 22:59
Hoi, ik ben een beginnende gitarist en ik wil graag voor kerstmis een nieuwe gitaar van tussen de 100 en 200 euro vragen, maar ik weet nuet goed waar ik op moet letten. Heeft iemand toevallig tips en misschien gitaren die ze aanraden uit die prijsklasse? Bedankt!

Joost de Ruig
3 december 2015, 23:07
Western? Akoestisch met stalen snaren
Klassiek? Akoestisch met nylon snaren
Elektrisch?

Daarna kunnen we je verder helpen :)

Plant
3 december 2015, 23:21
Vergeet elektrisch (element om te versterken) als je net begint en binnen dit budget zoekt. Anders blijft er helemaal weinig over voor de kwaliteit van het instrument en versterkt klinkt het ook nog eens nergens naar. Als je daar voorlopig nog niet aan toe bent, laat het dan in dit stadium achterwege.

Heb je niet toevallig iemand in je familie- of vriendenkring die al langer speelt en mee kunt nemen naar een winkel? Blind online bestellen is sowieso geen goed idee.

edit: Kijk naar 2dehands. Dan kun je binnen dit budget een gitaar uit een hogere kwaliteitsklasse treffen waarmee je langer vooruit kunt.

Sylvie13
4 december 2015, 07:46
Bedankt, en helaas niet. Ik ben zelfs de enige in mijn hele familie en vriendenkring die een instrument speelt, dus aan hen heb ik niet zo veel.

Joost de Ruig
4 december 2015, 08:14
Maar wat zoek je? Klassiek, Western of elektrisch?

Tupelo
4 december 2015, 11:36
Gretsch Jim Dandy.
http://www.parlourguitar.com/wp-content/uploads/2015/09/Gretsch-Jim-Dandy-Parlour-Guitar-Review.jpg
Gewoon om hoe die eruit ziet. :)

Rizz
4 december 2015, 11:52
Aangezien dit in Akoestische gitaren staat, ga ik er gemakshalve maar even van uit dat het iig geen elektrische moet zijn. :)

Voor speelgemak op het gebied van auw in de vingers kom je op een klassieke gitaar uit. Martinez, Alhambra. Wat bredere hals, dikkere snaren onder lagere spanning. Ook daar kan je "alles" mee spelen. Geeft alleen een wat zachtere mildere klank.

Wat staalsnarig betreft hangt alles af van de afstelling (bij klassiek ook, maar dat is wat vergevingsgezinder). Als je dus een gitaar in de winkel koopt, laat 'm dan gelijk afstellen. Mijns insziens een deel van de service. Iets wat je niet gaat krijgen vanuit een webshop. Niets zo demotiverend als een belabberd afgestelde gitaar. Je kan in dit segment 's kijken naar Greg Bennett, Yamaha oid.

Pijn in de vingers ga je sws krijgen, de mate waarin hangt af van je motivatie en afstelling van de gitaar.

Ik ben zelf ook begonnen op een crap gitaartje en als je motivatie goed is, komt daar vanzelf wel wat goeds uit. Ondertussen zijn de meeste mensen hier, incluis mezelf, te verwend om de kracht van de motivatie minder op waarde in te schatten en het feit dat je ook op een mindere gitaar met een basisafstelling ook prima kunt spelen. (gevaarlijke uitspraak :D ) Maar zelfs dat laatste wist ik niet toen ik begon, dacht dat het erbij hoorde, zo'n zwaar spelende gitaar. Vooordeel is wel dat alles wat je later koopt, vreselijk licht speelt.. :)

Kortom, het maakt in feite niet zoveel uit wat je koopt, als je maar wegblijft van Lidl gitaren. ;) Laat desnoods een verkoper voor je spelen en baseer je keuze daarop, luister, ga er ook 's achter staan en voel ook, ligt de gitaar prettig in de hand? Voor zover je dat kan bepalen iig. Het blijft met weinig kennis toch altijd een gok, alleen kan je jezelf indekken door een bepaalde service af te dwingen in de vorm van een afstelbeurt..

Succes met de zoektocht!

Edit: Oh ja, dat ding hierboven is echt een killer in looks en bespeelbaarheid! :D Supergitaartje voor het geld..