PDA

View Full Version : Kahler tuning issues



Agent_Smith
3 december 2015, 21:28
Iemand ervaring met oude kahler trems? Ik heb een Kahler Flyer 2330 en hij ontstemt eigenlijk al bij benden. Als ik dan een beetje een pull up aan de trem doe komt hij min of meer weer op stemming. Maar dit is dus zelfs nog zonder eigenlijk gebruik van de trem. Dan ontstemt hij nog meer.
Weet iemand hier iets van? Zijn die dingen gewoon k*t? Er zijn er ook zat op internet die roepen dat ze er nooit issues mee hebben. Ik neem aan dat een gitaar niet echt verkocht kan worden als hij niet te stemmen is.

Het is trouwens een fabrieks Kahler uit 1985. Misschien versleten??
Ik heb hem eraf gehaald en alles gereinigd en gesmeerd en speling op de cam opgeheven. De roller zijn helemaal los.

Alle tips zijn welkom! Dat ding moet toch goed te krijgen zijn?

Agent_Smith
3 december 2015, 21:32
Oja, het is trouwens dese:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/fqsAAOSwHjNWAeOE/$_35.JPG

De veerspanning heb ik op maximaal zo'n beetje staan en daarmee verstel je ook meteen de stand van de arm.
Zou het nog in de topkam kunnen zitten? Bij deze types zitten de locks achter de standaard topkam (zou ik zelf nooit zo kiezne maar goed). Bij een floyd is de toplock natuurlijk meteen de topkam en is in mijn ogen gewoon beter.

Maar goed, ik hoor graag jullie suggesties!

pasqual
3 december 2015, 22:14
Het lijkt mij niet dat het gewoon k*tdingen zijn maar dat de trem zo te lezen niet meer terug komt in de uitgangspositie (nulpunt). Vandaar dat hij na een "pull-up" weer terug op stemming komt ( terug naar nulpunt ). Je zou eens de scharnierpunten kunnen smeren met een druppeltje olie. Bij de Action is Kroon olie verkrijgbaar, kleine gele flesjes. Maar gezien de leeftijd kan het best zo zijn dat de trem te ver versleten is.

Rinze
3 december 2015, 22:47
Ik heb deze Kahler in een Charvel gehad en een Kahler SPyder in een andere. Beide functioneerden prima en zonder verstemmen. Zijn deze niet zelf-smerend? De as draait toch op lagers of vergis ik me? Topkam lijkt me niet het probleem, dat zou ook pas bij tremgebruik of flink opdrukken voorkomen.

Ik kan me wel iets herinneren dat ik van iemand anders met een Kahler hoorde dat de veer lam was geworden. Is alweer een jaar of vijftien terug vandaar mijn vage verhaal.

Agent_Smith
3 december 2015, 22:58
Ja, ik heb ook een HM-strat met een Spyder en dat is idd een prima en probleemloos ding. Is ook meer floyd rose achtig.
Of deze Flyers zelfsmerend zijn weet ik niet. De as/cam draait idd in lagers volgens mij. Ik heb idd alles gesmeerd met dunne olie van kroon. Ik heb echter niet de as/cam er helemaal uit gehaald hoor. Misschien moet ik dat toch nog doen...

Er wordt ook overal geroepen dat je de ball ends van de snaren moet solderen zodat er geen rek meer in zit.... Come on.. :( Dan is er toch iets niet okee met het ontwerp zou ik denken...? Maar misschien moet ik dat toch een proberen.

Maar dat zijn allemaal internet wijsheden. Nogmaals: alle ervaringen en tips zijn welkom!

universe777
4 december 2015, 10:22
Ik heb een aantal gitaren met vergelijkbare Kahlers. Er zijn wel wat trucjes om de trem soepel te laten werken.
Allereerst kunnen de twee veren aan de onderkant gewoon op zijn. Ik heb deze bij een van mijn trems vervangen (Was er een uit '85). Ten tweede net als bij een Floyd goed oprekken.

Verder werkt het bij mij het beste als de ball-end van de snaren recht in de houders zitten. Op zo'n manier dat de linker en rechter zijkant van het balletje tegen de linker en rechterkant van de houder getrokken worden. Om dit wat makkelijker voor elkaar te krijgen buig ik de uiteinden van de snaren over mijn duim heen zodat ze een soort van haak uiteinde worden. Op deze manier zijn ze wat makkelijker op hun plek te houden met snaren opspannen. Naar mijn idee bewegen de ball-ends dan minder in de houders. En kunnen ze niet anders terugkomen. Ik let er ook altijd op dat de uiteinden van de wikklingen naar boven liggen en niet gaan wringen op de kam.

Kijk ook eens naar de kanalen in de wieltjes. De messing variant kan groeven krijgen door langdurig gebruik.

Wat echter het meeste verschil maakt bij mijn gitaren is de hoek van de zadels. Mijn Kahlers hadden een riser eronder omdat de zadels niet hoger konden en de snaren anders over de fretten zouden aanlopen. Nadeel hiervan is dat de neerwaartse druk minimaal is en er ook ontstemming kan ontstaan... een simpele fix is die riser weg en langere imbus schroefjes er in. Gewoon een zakje Fender imbusjes met Amerikaanse maat kopen van 10mm. Bij fender-achtigen zou je de hals evt. kunnen shimmen i.c.m de langere schroeven.
Waar je ook even naar kan kijken is de Pads die de snaren vastklemmen in het lock. Zitten daar groeven in, moet je dat even glad schuren.

Verder is een goed gesneden topkam cruciaal (met iedere gitaar sowieso) je wilt geen frictie tussen je kam en dat lock er achter.

Ik smeer 't hele spul met wd-40 b.t.w.

* boven afgebeelde trem is wel een budget versie van toendertijd. De 7300 types zijn beter/hoogwaardiger.


Ja, ik heb ook een HM-strat met een Spyder en dat is idd een prima en probleemloos ding. Is ook meer floyd rose achtig.
Of deze Flyers zelfsmerend zijn weet ik niet. De as/cam draait idd in lagers volgens mij. Ik heb idd alles gesmeerd met dunne olie van kroon. Ik heb echter niet de as/cam er helemaal uit gehaald hoor. Misschien moet ik dat toch nog doen...

Er wordt ook overal geroepen dat je de ball ends van de snaren moet solderen zodat er geen rek meer in zit.... Come on.. :( Dan is er toch iets niet okee met het ontwerp zou ik denken...? Maar misschien moet ik dat toch een proberen.

Maar dat zijn allemaal internet wijsheden. Nogmaals: alle ervaringen en tips zijn welkom!

Agent_Smith
4 december 2015, 16:29
Ik heb een aantal gitaren met vergelijkbare Kahlers. Er zijn wel wat trucjes om de trem soepel te laten werken.
Allereerst kunnen de twee veren aan de onderkant gewoon op zijn. Ik heb deze bij een van mijn trems vervangen (Was er een uit '85). Ten tweede net als bij een Floyd goed oprekken.

Verder werkt het bij mij het beste als de ball-end van de snaren recht in de houders zitten. Op zo'n manier dat de linker en rechter zijkant van het balletje tegen de linker en rechterkant van de houder getrokken worden. Om dit wat makkelijker voor elkaar te krijgen buig ik de uiteinden van de snaren over mijn duim heen zodat ze een soort van haak uiteinde worden. Op deze manier zijn ze wat makkelijker op hun plek te houden met snaren opspannen. Naar mijn idee bewegen de ball-ends dan minder in de houders. En kunnen ze niet anders terugkomen. Ik let er ook altijd op dat de uiteinden van de wikklingen naar boven liggen en niet gaan wringen op de kam.

Kijk ook eens naar de kanalen in de wieltjes. De messing variant kan groeven krijgen door langdurig gebruik.

Wat echter het meeste verschil maakt bij mijn gitaren is de hoek van de zadels. Mijn Kahlers hadden een riser eronder omdat de zadels niet hoger konden en de snaren anders over de fretten zouden aanlopen. Nadeel hiervan is dat de neerwaartse druk minimaal is en er ook ontstemming kan ontstaan... een simpele fix is die riser weg en langere imbus schroefjes er in. Gewoon een zakje Fender imbusjes met Amerikaanse maat kopen van 10mm. Bij fender-achtigen zou je de hals evt. kunnen shimmen i.c.m de langere schroeven.
Waar je ook even naar kan kijken is de Pads die de snaren vastklemmen in het lock. Zitten daar groeven in, moet je dat even glad schuren.

Verder is een goed gesneden topkam cruciaal (met iedere gitaar sowieso) je wilt geen frictie tussen je kam en dat lock er achter.

Ik smeer 't hele spul met wd-40 b.t.w.

* boven afgebeelde trem is wel een budget versie van toendertijd. De 7300 types zijn beter/hoogwaardiger.

Dank voor je input! Ik idd standaard alles wat je noemt. haakje buigen en de beide 'wangen' van het ball end tegen de platte delen van de houder. De uiteinden van de wikkelingen idd naar boven zodat ze niet over de cam rollen.
Allemaal tips idd die ik al gelezen en toegepast had.

Ik heb idd messing wieltjes en een spacer. Die is origineel. Hier een plaatje van mijn situatie:
http://i897.photobucket.com/albums/ac175/mogesabel/20151204_160204_zpskpkkspwm.jpg (http://s897.photobucket.com/user/mogesabel/media/20151204_160204_zpskpkkspwm.jpg.html)

Wil je zeggen dat het in de hoek van de snaren kan liggen?

Ik merk trouwens dat het alleen de G-snaar is die iets ontstemt. Als ik deze met de finetuner bijstel en dus niks met de trem doe ontstemt hij daarna niet meer. Net een hele tijd op gespeeld en geen probleem na 1x bijstemmen. Maar dan kan ik de tremolo dus niet gebruiken (want dit is allemaal niet verwijderde arm).

Wellicht moet ik de topkam nog heel goed smeren en misschien 2 nieuwe (extra sterke) veren bestellen zat ik te denken... Het moet toch mogelijk zijn om het ding te gebruiken?