PDA

View Full Version : Flightcase voor gitaar



darkrazer
1 december 2015, 21:12
Ik wil binnenkort mijn gitaar (Ibanez s-serie) mee nemen in het vliegtuig. Meenemen in de cabine is helaas niet mogelijk volgens een stewardess die ik er naar vroeg de laatste keer dat ik dezelfde vlucht maakte (klein vliegtuigje). Hebben jullie tips voor een goede koffer? Zelf zat ik naar de koffers van SKB te kijken, maar vraag mij af of het de 100 euro extra waard is om in plaats van een SKB-66 eentje uit de i3 serie te nemen...

Brad
1 december 2015, 21:53
Niet dat ik mijn gitaar meeneem in het vliegtuig maar ik ben ook erg benieuwd hier naar . Is bijvoorbeeld een Fender koffer goed genoeg bescherming voor in het vliegtuig of heb je echt een flight case nodig

Joost de Ruig
1 december 2015, 22:06
Niet dat ik mijn gitaar meeneem in het vliegtuig maar ik ben ook erg benieuwd hier naar . Is bijvoorbeeld een Fender koffer goed genoeg bescherming voor in het vliegtuig of heb je echt een flight case nodig

Wat is een Fenderkoffer? Daar zijn in de loop der jaren best veel verschillende uitvoeringen van geweest in diverse materialen.....

Brad
2 december 2015, 00:19
Dan bedoel ik die stevige zwarte koffers van geperst karton aan de buitenkant en leer aan de uiteinden . Het waren geen flightcases maar waren wel behoorlijk zwaar

Je kon ze wel indeuken in het midden maar of de gitaar daar onder leed vraag ik mij dus af

Later kreeg je die kunststof koffers met van dat zachte spul er in

MikeD
2 december 2015, 13:15
voor 89 euro (inclusief verzenden) koop je bij thoman een echte flightcase.... http://www.thomann.de/nl/harley_benton_flight_case_wood_guitar.htm
heb er zelf ook een paar van .....sjabloneer of sticker je bandnaam d'r op en nog wat plakkers... . helemaal echt. does the trick maar je sleept je wel uitgerekte armen als je daarmee over de luchthaven moet (en er geen karretje beschikbaar is)

Joost de Ruig
2 december 2015, 13:42
Zo'n HB-koffer lijkt mij inderdaadredelijk gooi&smijt proof. Military style letters erop inderdaad en op wereldtournee ;)

telerocker
2 december 2015, 15:08
voor 89 euro (inclusief verzenden) koop je bij thoman een echte flightcase.... http://www.thomann.de/nl/harley_benton_flight_case_wood_guitar.htm
heb er zelf ook een paar van .....sjabloneer of sticker je bandnaam d'r op en nog wat plakkers... . helemaal echt. does the trick maar je sleept je wel uitgerekte armen als je daarmee over de luchthaven moet (en er geen karretje beschikbaar is)

Idd geen geld voor een roadproof case.

MikeD
3 december 2015, 10:52
enig minpuntje is dat er geen slotjes op zitten dus je moet wat fiedelen met een klein hangslot op de vlindersluitingen. natuurlijk ook geen garantie dat de gitaar niet tussen inchecken en aankomst uit de koffer wordt gejat maar beter dan nix

D3nnis
3 december 2015, 10:59
Dat slot op de koffer heb ik nooit zo begrepen. Ik zou de gitaar dan met koffer jatten en thuis eens kijken wat de buit is. Veel leuker.

darkrazer
3 december 2015, 11:24
Ik heb genoeg gezien van vliegvelden om zeer te twijfelen of een simpele HB case genoeg is.

Sloten op bagage zijn belangrijk omdat het stelen van de inhoud van een koffer veel gemakkelijker is dan de hele koffer. Een koffer wordt bij elk punt van vervoer gescanned, dus als ie ergens verdwijnt is dat makkelijk te achter halen waar dat was en wie daar verandwoordelijk voor was. Het grootste gevaar is trouwens dat iemand er iets in stopt.

Maar is hier niemand met ervaring met het meenemen van gitaren in een vliegtuig.?

Joost de Ruig
3 december 2015, 11:39
Maar is hier niemand met ervaring met het meenemen van gitaren in een vliegtuig.?

2x gedaan, 2x gezegd dat ik muzikant was en mijn dure instrument niet aan het laadruim en de transportband toevertrouwde. En gezegd dat het laadruim veel te koud was voor instrumenten. :)

Beide keren erg aardig geholpen en werd er een lege stoel of passend hoekje aangeboden mits ik een bagagespin meenam om hem vast te zetten.

D3nnis
3 december 2015, 11:55
Het grootste gevaar is trouwens dat iemand er iets in stopt.

Om dit te voorkomen kun je de koffer toch beter laten sealen dan het slot te gebruiken? Heb je in ieder geval nog iets om op terug te vallen.

dml
3 december 2015, 14:23
Tweemaal. Eerste keer kon de gitaar gewoon mee de cabine in, ik had de gitaar in een gigbag, zo'n dikke van Gibson, ging gewoon in de overhead bin. De tweede keer in flightcase, maar dan niet zo'n gammel goedkoop ding van Harley Benton die eerder werd genoemd. Geef dan iets meer uit en laat of een flightcase op maat maken van minimaal 10 mm. plaatmateriaal en profi hardware (bijv. Penn Elcom) of koop een SKB Route66 koffer.