PDA

View Full Version : Pimp your Vintage



Joost de Ruig
1 december 2015, 19:59
Op dit filmpje wordt een Vintage LP van €250,- gedemonstreerd die door Smitty Guitars is gepimpt. Ik schat in een upgrade van circa €400,- (maar ik kan er naast zitten natuurlijk).


https://www.facebook.com/eric.s.smid/videos/1238320659517041/

telerocker
2 december 2015, 01:39
Lekkere sound, mede dankzij een goede amp. Een setje goede pickups, betere hardware en een goede set-up doen vaak wonderen. Ik vind de Vintage Les Pauls wel zwaar. Heb wel eens zo'n Lemon Drop bespeeld, Dat ding woog als lood.

Sinner1980
2 december 2015, 09:01
Tja, om nou € 400,- aan hardware in zo'n goedkope plank te proppen... Blijft een gek idee vind ik.
Ik twijfel ook om mijn MIM cabronita te upgraden qua pickups en elektronica maar heb daar op één of andere manier moeite mee, zeker gezien de prijs van die TV Jones pickups.

Joost de Ruig
2 december 2015, 09:19
Upgraden blijft altijd een persoonlijke keuze. In dit geval heeft een sessie-gitarist een geromeerde gitaarbouwer zijn el-cheapo onder handen laten nemen, dus incl. Afstelling en fretwerk.

Voor mij staat altijd centraal de hals. Als die echt goed voelt (zoals bv mijn Cabronita) dan ben ik eerder geneigd om te upgraden. Je kan immers een hoop veranderen, maar niet de shape en feeling van een hals.

Tweede punt is voor mij de afschrijving. Je moet bereid zijn om je investering eigenlijk direct volledig af te schrijven. Gitaren worden in de regel niet echt meer waard van een upgrade. Ze worden meer waard voor de gitarist, die er een beter geluid uit haalt e/o er met meer plezier op speelt.

telerocker
2 december 2015, 10:59
Ik heb ooit een Saint Blues met daarin een setje BKP Mules opgepikt voor 375 euro. Over afschrijving gesproken.

budje
2 december 2015, 11:27
Als het een gitaar oplevert waar je nog 20 jaar mee door wil dan is het geen probleem toch?

yavin
2 december 2015, 12:06
Originele onderdelen in een doosje bewaren en bij verkoop van de gitaar terugzetten en de upgrade elementen los verpatsen kan uiteraard ook nog. Levert volgens mij meer op.

JeroenP
2 december 2015, 20:11
Of je vraagt er gewoon ziekelijk veel geld voor:

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/les-paul-relic-custom-266681521.html

Volgens mij is dit een Vintage V100, flink verbouwd, ook het prijskaartje...

Tupelo
2 december 2015, 22:42
Tja, om nou € 400,- aan hardware in zo'n goedkope plank te proppen... Blijft een gek idee vind ik.
Ik twijfel ook om mijn MIM cabronita te upgraden qua pickups en elektronica maar heb daar op één of andere manier moeite mee, zeker gezien de prijs van die TV Jones pickups.
Ik heb meer dan dat in mijn 400 pleuri Blade gestoken, en zondermeer de moeite waard, vind ik.
Verkoopwaarde is een lachertje, maar als de gitaar in basis goed is, voor je gevoel heel erg goed is, en dat heb ik met mijn Blade (hals, resonantie body) dan ben je met een 500 pleuri investment nog altijd goedkoper uit dan dat je iets laat bouwen of e.o.a. peperdure custom shop neemt.

telerocker
2 december 2015, 22:49
Als je veel speelt, wil je je main gitaar optimaal hebben. Ik heb in mijn MXG-strat een Bare Knuckles HSS-set in gezet, de pots vervangen, Sperzels en een LSR-rollerbridge gemonteerd. Bij verkoop haal je dat er nooit uit, maar dat maakt voor mij niks uit, want ik speel er al vijf, zes jaar allerlei gigs mee. Speelgenot is ook wat waard. ;)

RS-Rik
2 december 2015, 22:51
Of je vraagt er gewoon ziekelijk veel geld voor:

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/les-paul-relic-custom-266681521.html

Volgens mij is dit een Vintage V100, flink verbouwd, ook het prijskaartje...

je krijgt er wel een "the guitar villa" sticker bij.

ateng
2 december 2015, 22:54
Lekkere sound, mede dankzij een goede amp. Een setje goede pickups, betere hardware en een goede set-up doen vaak wonderen. Ik vind de Vintage Les Pauls wel zwaar. Heb wel eens zo'n Lemon Drop bespeeld, Dat ding woog als lood.

Leo speelt niet over een amp maar over een Kemper ;)

MikeD
3 december 2015, 10:38
op Facebook - gitaren marktplaats probeert iemand een vintage V100 van een jaar oud te slijten https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10205615246364409&set=gm.502468789912003&type=3&theater
en zelfs 200 piek lijkt en niet snel te realiseren verkoopprijs ..... dus sla je slag en als je gaat pimpen inderdaad de originele spullen bewaren en weer monteren als je m ooit wilt verkopen
Die dingen schijnen inderdaad 6 kilo te wegen (????) maar de specs op zich lijken niet verkeerd...(in ieder geval een mahonie body en geen lindehout zoals de cheapskate MIC Tokai's) Naar verluid zit er voornamelijk Wilkinson hardware-spul op. Heb ze ooit wel zien hangen bij Alphenaar in Haarlem maar nog nooit geprobeerd.. ga ik toch eens doen wanneer ze eindelijk een goldtop met humbuckers in de winkel hebben....

yavin
3 december 2015, 13:25
...6 kilo...

Pardon!? Werkelijk??
Dacht dat een "gemiddelde" Les Paul ergens rond de 4,5 kg hoort te zitten... uitschieters naar boven snap ik ook nog wel maar 6 kilo is volgens mij vragen om een abonnement van de Fysio...

Joost de Ruig
3 december 2015, 13:29
Boven de 5 kg lijkt mij onwaarschijnlijk.

arnoldtims
3 december 2015, 14:32
Tja, om nou € 400,- aan hardware in zo'n goedkope plank te proppen... Blijft een gek idee vind ik.
Ik twijfel ook om mijn MIM cabronita te upgraden qua pickups en elektronica maar heb daar op één of andere manier moeite mee, zeker gezien de prijs van die TV Jones pickups.
Dat is dus puur een gevoeld kwestie. Als je de frets een goede beurt geeft en er goede elementen in stopt dan heb je gewoon een goede gitaar en zit je samen met de prijs van de gitaar en de upgrade nog ver onder wat een Gibson kost.
Ik wil hier absolute geen discussie ontketenen over of Gibson en of die het geld waard is maar een Vintage lp met een een upgrade is geen goedkope gitaar maar gewoon een goed instrument.

MikeD
3 december 2015, 16:08
...6 kilo...

Pardon!? Werkelijk??
Dacht dat een "gemiddelde" Les Paul ergens rond de 4,5 kg hoort te zitten... uitschieters naar boven snap ik ook nog wel maar 6 kilo is volgens mij vragen om een abonnement van de Fysio...

die 6 kilo heb ik ontleend aan een Ebay advertentie... de specs die Alphenaar op hun site heeft staan, vermelden niet het gewicht (wel overduidelijke slechte google-translate vertalingen van de teksten van de fabrikanten.... heb weer een droge broek nodig na het lezen daarvan...).

zet je schrap.......de teksten over de Vintage V100 AFD paradise:

Met een massief mahonie single cutaway body met een echte carved maple cap en flame maple fineer top, de V100AFD Paradijs wordt geleverd met een laag ivoorkleurige binding en een kersenrood rug.

Met zijn mahonie hals en palissander toets, dit is een gitaar die ziet er net zo geweldig als het klinkt.

Het Paradijs wordt geleverd met een paar van WVHZ Wilkinson Zebra humbucking pickups die een seismische punch van dikke schommelende tonen te bieden.

Naast de Wilkinson tuners en brug (een vintage standaard), het Paradijs bevat een set van chroom straplocks


Een Paradijs met......een laag ivoorkleurige binding (dikke laag? dunne laag?... )
Een Paradijs met........seismische punch van dikke schommelende tonen......(ook daar te veel aardgaswinning???)

Duhsjaak
4 december 2015, 07:37
Ik heb een Vintage LP. Heb ik al een jaar of 5. Of 6. Dus ik denk dat de wittebroodsweken wel een beetje over zullen zijn.

Weegt uit het hoofd 4.4 kg dus, rekening houdende met dat ik het Alzheimer café ook al niet meer weet te vinden, rond de 4,5.

Wat ik persoonlijk al wel de max vind qua gewicht.

De laag binding (inderdaad, WTF) loopt over de zijkant van de frets heen dus niks scherpe frets.
Hoewel er vermoedelijk winst bij de pups te halen zal zijn, laat ik de stock pups lekker zitten. Ik sta nog regelmatig PAF van de geleverde kwaliteit voor het geld.

1 Volume
1 tone, die altijd open staat
1 roll on roll off knop om traploos van single coil naar humbucker te gaan en alle standjes ertussen in

Wat er ook aan die gitaar wordt veranderd, dat laatste knopje blijft natuurlijk.

De man lijkt na zijn pimp actie super tevreden. Speelt als een echte LP. Heeft hem €600,00 gekost. Lijkt mij geen verkeerde investering.

Over afschrijvingen en investering gesproken:
Zal ik eens echt accountantsgelul produceren?
Hij heeft een bedrijfsmatige investering gedaan van €600,00. Dat is (hoop ik voor hem met 52% in en uit de blauwe enveloppe) voor rekening van BV Nederland min of meer de helft. De andere helft betaalt hijzelf.
En dan hoor ik hier en daar nog verdrietige verhalen over een eventuele verkoop prijs?
Wat zijn jullie kutaccountants zeg. Neem me maar niet kwalijk hoor. Ik wens hem er veel plezier mee. En zijn kleine neefje ook. Want aan hem zou ik de gitaar geven, als ik er bij verkoop onvoldoende voor terug zou krijgen. Dan geeft weggeven veel meer plezier dan accountant spelen.

Alors, mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

Edit: Alphenaar vertaalt slecht, maar is wel een heel goeie zaak. @Alphenaar: Lekker houwen zo hoor!
Mijn Höfner Club Series reissue komt er vandaan. Mijn Yamaha bas straks ook. Alleen dat weten ze nog niet. Ook lekker houwen zo, anders krijgen ze maar kapsies.

Wimvdb
5 december 2015, 06:20
Ik heb nu 2 vintage SG gitaren... Ik vind ze echt de max. Heb de originele gibson's ook al gehad eigenlijk... Ik ga nu niet beweren dat die vintage beter zijn, maar voor het geld dat je er aan geeft zijn die dingen gewoon écht wel de moeite...

Deze is nieuw sinds gisteren:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10208034504569355&set=pcb.10208034507129419&type=3&theater

De sound is bij deze echt iets apart... bespeelbaarheid dik oke. Tremelo is wat useless voor mij maar bon.
merknaam hardware (wilkinson) voor weinig geld...

Vintage heeft trouwens veel gitaren momenteel die de moeite waard zijn... Hun nieuwe super strats vind ik ook om te smelten... én deze Sg verschilt ook op zich al van mijne andere vintage SG

jules
11 december 2015, 21:19
helemaal mee eens, als ik al die chinese replica s op mp zie verschijnen. Dan heb je volgen mij aan een vintage gewoon een veel betere gitaar. Ik heb net een 2010 r8 aangeschaft (ow ja die moet ik natuurlijk wel ff posten he) ik heb een paar gibson les pauls gehad die het net niet waren. De enige gitaar waar ik spijt van heb dat ik hem heb verkocht was een vintage peter green model. Dat ding speelt gewoon geweldig.