PDA

View Full Version : Keuze nieuwe gitaar - Epiphone vs Tokai



r3b00t
1 december 2015, 12:49
Ok dus ik heb uren en uren zitten surfen, youtubben en weet ik het wat allemalen. Ben achter 2 dingen gekomen: mijn huidige gitaar is kut. Wist ik ook eigenlijk wel toen ik hem kocht, hij was maar 40 euro. Maar het heeft me wel enthousiast gemaakt voor het gitaarspelen, dus geen spijt van gehad. Je merkt wel aan alles dat hij zo goedkoop is. Resonerend hout. Trillende snaren. En het geluid is ... tja... twijfelachtig. Het tweede waar ik achter ben gekomen is dat een nieuwe gitaar uitzoeken ook kut is, want jeetje wat een keuze. Zelfs in de categorie van 300 euro is het aanbod gigantisch.

Mijn shortlist:

- Epiphone LP-100 Les Paul
- Tokai ALS48
- Vintage V120GHB
- Cort CR100

Eigenlijk is mijn short-shortlist een keuze tussen de Epiphone en de Tokai. Beide hebben een prachtige uitstraling en lees ik goede verhalen over. Epiphone is natuurlijk onderdeel van Gibson - dus ik vraag me af of dat dan de betere optie is. Heeft iemand hier ervaring met de twee en die mij wat inzicht wil geven in waar de twee merken zich van onderscheiden ten opzichte van elkaar.

almarvk
1 december 2015, 13:03
Ik zou van beide merken gewoon meerdere modellen uitproberen. Ik denk niet dat ze voor elkaar onderdoen, en ook de tweedehands waarde lijkt me niet echt een (mogelijk) probleem.

Dat Epiphone van Gibson is helpt overigens geen ene zak. Is echt niet zo dat je dan opeens een betere gitaar hebt. Alsof Gibson zo denderend is qua QC...

Joost de Ruig
1 december 2015, 13:03
Om het je nog lastiger te maken geef ik je nog een optie mee: Doodad Jimmy LP. Onder de €400,- en wat mij betreft beter dan bv de Epiphones in dit segment. Dat Epi een onderdeel is van Gibson, zou ik mij geenszins door laten leiden.

http://40.media.tumblr.com/eb1f58407c2f8f1570a9109ecbe83e69/tumblr_mky2ohNlCo1s66gq3o1_1280.jpg

telerocker
1 december 2015, 14:21
Zoals Almarvk zegt, ga eens testen.

De vier die je noemt, kennen nogal wat verschillen:

De Epiphone LP-100: mahonie body/neck, geschroefde hals.
Tokai ALS48: lindehout, esdoorn hals, gelijmd in de body
Vintage V120GHB: mahonie body, mahonie hals, gelijmd in de body, pickup is een stacked P90, dus anders dan een reguliere Les Paul-configuratie.
Cort CR100: mahonie body, esdoorn hals, geschroefd.

Ik zou ook een tweedehands PRS SE in overweging nemen. Die zitten doorgaans goed in elkaar.

mrweird
1 december 2015, 14:51
De Tokai ALS48 heb ik al wel 's in handen gehad. Leuk maar geen typisch LP geluid doordat het lindehout is, en bij dat exemplaar bleven de snaren nog al 's hangen in de topkam. Maar dat is exemplarisch en vrij eenvoudig te verhelpen.

MarkS
2 december 2015, 08:38
Ben achter 2 dingen gekomen: mijn huidige gitaar is kut. ...Resonerend hout. Trillende snaren.
Zonder beide zul je niet zo gek veel horen...

maxdb
2 december 2015, 14:22
Resonerend hout. Trillende snaren.


Shit, dan heb ik dus 6 kutgitaren hier ;)

Hendrik1970
2 december 2015, 15:57
Nee hoor is niet kut in geval van akoestisch tenminste.
Elektrisch is een ander verhaal, daar doet resonerend hout de werking van de gitaar teniet.

mattihafler
2 december 2015, 17:07
Hagstrom

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Pepe
2 december 2015, 17:44
Hagstrom

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Tegen zo'n goeie argumentatie kan je niet op. Fijn specifiek ook. Kunnen we wat mee.

Joost de Ruig
2 december 2015, 17:55
Tegen zo'n goeie argumentatie kan je niet op. Fijn specifiek ook. Kunnen we wat mee.

En dat voor een eerste posting :) :) :)

mattihafler
3 december 2015, 18:26
Hagstrom gitaar...

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

postbus31
3 december 2015, 21:14
Hagstrom Super Swede bedoel je? Die heeft btw wel een "Fender"-mensuur, moet je wel liggen. Verder wel prima gitaar!

mattihafler
4 december 2015, 18:32
Super swede (fender mensuur) of swede (Gibson mensuur) inderdaad. Prima gitaren voor de prijs

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Joost de Ruig
4 december 2015, 18:39
Die Hagstroms zijn inderdaad prima, maar hebben wel een afwijkende LP-body en ik meen dat TS dat wel als voorkeur heeft aangegeven.
Vandaar mijn suggestie voor de relatief onbekende Doodad Jimmy, wat echt een prima LP-budget-gitaar is!

Barloef
4 december 2015, 19:16
Idd, Hagstrom is ook erg goed. Ik heb zelf een super swede tremar. Deze heeft een bigsby achtige trem. Klinkt en speelt super. Maar zoals gezegd, veel testen!

macwilliams
5 december 2015, 06:55
Een telecaster.
Want als een swede op een les paul lijkt dan doet een telecaster dat ook.

Mocht je voor een epi willen gaan let dan op dat je geen China nep in je klauwen gedrukt krijgt.