PDA

View Full Version : snaren lager stemmen



Retinite
20 juli 2003, 18:01
ik heb nu een sqier met snaren van dikte 010, soms wil ik lager spelen dan EADGBe zoals bij SOD, of COB en dan stem ik bijv. naar CGCFAD, maar die cgc klinkt niet mooi meer, omdat de snren er neit voor "gemaakt" zijn... dus welke dikte in snaren gebruiken jullie als julile zo laag stemmen? het liefst alsnog zo dun mogelijk... ik wil niet zomara alleaal diktes uitproberen namelijk

thx in advance

Theije
20 juli 2003, 18:04
C stemming klinkt bij mij ook niet zo mooi, heel vaag want bij de gitarist uit m'n band wel en die speelt ook gewoon 0.10.

SiNiSTRaL
20 juli 2003, 18:06
toen ik nog squier speelde speelde ik altijd .52-.10 (custom gauge van ernie ball) stemt prima omlaag, en anders moet je gewoon je brug/neck anders afstellen, maar als je er nix van weet kan je dit beter laten doen
maar over het algemeen: hoe dikker de snaren hoe lager ie speelbaar blijft...en als je COB speelt stem je niet in C maar in D btw
probeer maar of je ergens een setje .63 snaren ofzo kan vinden, maar stel dan wel je tremolo bij/nieuwe veren erin anders komt ie een beetje rechtop te staan (dikkere snaren trekken ook harder aan je tremolo)

roppie
20 juli 2003, 18:07
'k speel wel eens met lage e naar a gestemd, dat klinkt nog eens rot, dan bungelt ie er een beetje bij, komt ook bijna geen geluid meer uit. Maar 'k speel ook op een setje 009

Retinite
20 juli 2003, 18:21
sinistral, bij children of bodom, is elk lied anders gestemd, en soms is t wel drop down D en dan nog 1 hele lager zodat je cgcfad krijgt, maar ook DGCFAD, en bij System of a down gebruiken ze wel CGCFAD OF CFA#D#GC, dat ghoor je niet echt en ik heb nooit opgelet hoe ze t spelen

maar iig bedankt

Swan
20 juli 2003, 18:24
je kan dan het beste voor Ernie ball heavy bottom skinny top gaan imho

Carpe Diem
20 juli 2003, 18:57
ik stem als als ik queens of the stoneage speel naar c f a# d# g c met ernie ball regular slinky .010 en dat klinkt klinkt super

lupoloco
20 juli 2003, 18:57
sinistral, bij children of bodom, is elk lied anders gestemd, en soms is t wel drop down D en dan nog 1 hele lager zodat je cgcfad krijgt, maar ook DGCFAD, en bij System of a down gebruiken ze wel CGCFAD OF CFA#D#GC, dat ghoor je niet echt en ik heb nooit opgelet hoe ze t spelen

maar iig bedankt

SOD= Stormtroopers of death, nie system of a down

el loco
20 juli 2003, 18:59
Als je de instellingen op je gitaar niet teveel wil aanpassen, kan je er in het algemeen van uitgaan dat voor elke hele noot dat je naar beneden stemt, je een stap dikker gaat. Bijvoorbeeld je speelt in standaardstemming op een setje 010, stem je een hele stap naar beneden (in D dus) dan moet je een setje 011 eropzetten. Voor mij werkt dat iig goed. Ik vind het wisselen tussen stemmingen overigens niet echt handig, zeker als je een Floyd Rose systeem hebt. Experimenteer wat en vind een stemming die het best bij jou(w band) past.

Retinite
20 juli 2003, 22:08
lupoloco, SOAD dan.... zeur

maar zal ik dan maar voor de dikte .012 gaan van Ernie ball? ik vraag dan ook wel bij de winkel nog wat uitleg, en ik heb en squier sud echt veel geshit met mn tremolo zal ik niet hebben :roll:

SiNiSTRaL
20 juli 2003, 23:13
wel, toen ik squier speelde en switchte van 46 naar 52 kwam mijn tremolo ineens 20 graden omhoog....doordat de snaren er harder aan trekken, dus dan moet je gelijk ff aan de gitaarboer vragen of ie ze er voor je opzet (dan heb je kans dat je je veertje gratis krijgt)

sash
20 juli 2003, 23:49
toen ik nog squier speelde speelde ik altijd .52-.10 (custom gauge van ernie ball) stemt prima omlaag, en anders moet je gewoon je brug/neck anders afstellen, maar als je er nix van weet kan je dit beter laten doen
maar over het algemeen: hoe dikker de snaren hoe lager ie speelbaar blijft...en als je COB speelt stem je niet in C maar in D btw
probeer maar of je ergens een setje .63 snaren ofzo kan vinden, maar stel dan wel je tremolo bij/nieuwe veren erin anders komt ie een beetje rechtop te staan (dikkere snaren trekken ook harder aan je tremolo)


Custom gauge? Das toch gewoon heavy top - skinny bottom

SiNiSTRaL
20 juli 2003, 23:50
op het pakje staat 'custom gauge', maar das tegenwoordig de term voor alles binnen de muziekwereld wat maar miniem van het origineel afwijkt

sash
20 juli 2003, 23:53
op elk pakje van ernie ball staat custom gauge.

Anders Destium
20 juli 2003, 23:55
Oude albums van COB stonden allemaal in D, alleen het nieuwe album is lager. Ik heb nog nooit dikkere snaren dan 0.11 gehad (behalve op mijn 7-snaar :wink: ) en dat voldeed best. Als je geluid kut is zal het waarschijnlijk niet alleen aan je snaren alleen liggen....

SiNiSTRaL
20 juli 2003, 23:55
op elk pakje van ernie ball staat custom gauge.
dus is het custom gauge lijkt mij....je zet op ene koelkast ook niet 'strijkplank', maarja, wat is dut voorn gezeur over of snaren nu wel of niet custom gauge zijn, back ontopic plz.

sash
21 juli 2003, 00:03
Wel als het een strijkplank is natuurlijk :D