PDA

View Full Version : Waar zijn de Cort Liefhebbers!!!!!



anoniem
21 januari 2002, 23:05
Ik lees allemaal berichten over mooie acoustische gitaren. Maar waar zijn de Cort-liefhebbers. Ik heb zelf een Cort Earth 100 F met ingebouwd Fishman Element. Nog meer Cort-liefhebbers op deze site. Kom op, laat iedereen weten hoe mooi deze gitaren klinken.

sleep_to_saturate
22 januari 2002, 13:16
M'n bandmaat heeft er een, en zeker een mooi geluid vooral voor die prijs.
Alleen klinkt die versterkt door de pickup voor geen meter. Das wel jammer.

anoniem
22 januari 2002, 21:04
hmmm.... I prefer TAYLOR guitars!!!! damm... CORT stinks!

anoniem
23 januari 2002, 21:26
OK, duidelijk maar waarom vindt je Cort-gitaren niets. Ben daar wel benieuwd naar!!

anoniem
24 januari 2002, 00:35
Cort...

Zitten zeker heel mooie exemplaren tussen!!!

Waar heb je die Earth 100 gekocht?
Ben op zoek naar zo'n gitaar/
vast bedankt.

anoniem
24 januari 2002, 12:49
Probeer eens de Cort Earth 200. Iets duurder dan de Earth 100 maar veel voller, warmer en harmonieuzer van klank.
Helemaal top is de TNL50 dit is geen dreadnought maar een Santa-Fe (jumbo met diepe insnoering). Mijn lievelings guitaar.
A-klasse klankblad, rozenhouten kast, hals uit een stuk mahonie en benen kam zijn enkele van klasse kenmerken van deze guitaar.
Klinkt en speelt subliem.

anoniem
24 januari 2002, 12:51
Op 2002-01-24 11:49, schreef anoniem:
Probeer eens de Cort Earth 200. Iets duurder dan de Earth 100 maar veel voller, warmer en harmonieuzer van klank.
Helemaal top is de TNL50 dit is geen dreadnought maar een Santa-Fe (jumbo met diepe insnoering). Mijn lievelings guitaar.
A-klasse klankblad, rozenhouten kast, hals uit een stuk mahonie en benen kam zijn enkele van klasse kenmerken van deze guitaar.
Klinkt en speelt subliem.

gangsta
25 januari 2002, 20:07
cort heeft geode gitaren :grin:

Leen Kap
26 januari 2002, 18:01
Hou een Cort maar eens naast een Taylor. Dan ga je onmiddellijk verder sparen.........zeker weten.
Maar goed: alle waar is naar z'n geld.
Cort, Crafter, Norman, Seagull, allemaal op zich niet slecht maar Taylor, Collings, Santa Cruz........ toch een heel ander metier.

Leen Kap
26 januari 2002, 18:01
Hou een Cort maar eens naast een Taylor. Dan ga je onmiddellijk verder sparen.........zeker weten.
Maar goed: alle waar is naar z'n geld.
Cort, Crafter, Norman, Seagull, allemaal op zich niet slecht maar Taylor, Collings, Santa Cruz........ toch een heel ander metier.

henrih
27 januari 2002, 14:02
Als ik een Ferrari naast een Fiat Panda zet, dan zijn er ook verschillen... Belangrijk in de hele discussie: hoeveel geld wil ik uitgeven en wat is dan gezien mijn speelstijl en mijn smaak de gitaar die het beste past?
Heb je ooit Sacksioni zien spelen op een Cort? Nee, die heeft ook zo zijn adresjes. Gisterenavond zag ik een klassiek gitarist op een handgebouwde gitaar uit 1830. Met mijn budget ben ik heel tevreden met mijn eigen gitaar. Onlangs speelde ik ook even op een Tayler en het zijn inderdaad prachtig klinkende gitaren!!!

anoniem
27 januari 2002, 19:35
Taylor, all the way! nothing more and nothing Less!!!

anoniem
28 januari 2002, 09:31
Zeg, vraagje he,

Hoeveel kost een 'basis' Taylor (en dan Westers, voor zover dat niet altijd het geval is)?

Ik wil graag van mijn spaanse af!

anoniem
29 januari 2002, 13:49
nou Taylors beginnen nieuwprijs bij F 3.750,- maar dan zijn ze voorzien van element en al. Deze beginklasse zijn dus ook echt de standaard uitvoeringen! Dus geen Mahonie hout, maar Ovankol (nep-hout) Als je dus een 300 serie wilt met Mahonie zorg dan dat je een vind uit 1998, sinds 2000 zijn ze over gegegaan op Ovankol! en dat is niet mooi.

Je hoeft niet perse een nieuwe te kopen, want iemand die zijn Taylor weg doet, heeft hem iedere seconde dat hij hem bezat... met liefde behandeld!
Ik raad je aan eens te gaan kijken op veilingen zoals Ebay maar ook markplaats.nl!!! je zult er geen spijt van krijgen!

dirkw83
29 januari 2002, 13:59
Nou, duizenden guldens dat kan ik er helaas niet voor neertellen! Erg jammer want ik ben wel toe aan een nieuwe gitaar.

anoniem
7 februari 2002, 13:06
Een goedkoopste echte Taylor, de 310 is volledig massief, kost ongeveer 1400 Euro, de rug en zijwand is gemaakt van Sapele-Mahonie, de top is spruce, de hals mahonie en de toets ebbenhout. Waarom kijk je niet gewoon op de site van Taylor
http://www.taylorguitars.com/
en wat de prijzen betreft kijk op
http://www.benellyimport.nl/ en trek ongeveer 20% korting "af" van de prijs die daar te vinden is, dit is dan ongeveer de winkelprijs, koffer is inbegrepen. Voor mij iets te duur maar zeker excellente gitaren

anoniem
8 februari 2002, 17:15
Ovankol, waarvan sprake hierboven, is eigenlijk "Ovangkol" en is geen "nephout" maar een tropisch hardhout die sterk op palisander (Rosewood) lijkt

deijkers
3 juli 2002, 22:45
Het verbaast me, al die reacties.
Iedereen heeft zijn voorkeur en zijn eigen rechtvaardiging.

Ik heb een cort ntl ce custom

toppie!!

Moonchild
4 juli 2002, 14:03
ziet er altijd zo grappig uit zon discussie tussen 2 anoniempjes :grin:

waarismijnplectrum
6 juli 2002, 16:21
Haha, ja dat lijkt best wel op een vorm van schizofrenie...

Thomasvv
6 juli 2002, 18:52
Op 2002-01-29 12:49, schreef anoniem:
nou Taylors beginnen nieuwprijs bij F 3.750,- maar dan zijn ze voorzien van element en al. Deze beginklasse zijn dus ook echt de standaard uitvoeringen! Dus geen Mahonie hout, maar Ovankol (nep-hout) Als je dus een 300 serie wilt met Mahonie zorg dan dat je een vind uit 1998, sinds 2000 zijn ze over gegegaan op Ovankol! en dat is niet mooi.

En de Big Baby (oid) dan? Zit wel geen element in, maar is wel een stukkie goedkoper, toch?

Bouke
11 juli 2002, 21:07
Ik heb net even een nieuwe Cort gehaald en hij was maar € 22,95!!!

Best wel een redelijke chromatische tuner zeker voor die prijs! :smile:

Bouke

Leen Kap
12 juli 2002, 23:06
Hallo Thomasvv, je moet jezelf toch beter laten informeren. Allereerst is het Ovangkol en niet Ovankol. Het is beslist geen nephout maar hoogwaardig tonewood, dat door Taylor alleen massief wordt verwerkt, dus niet als triplex!! Ovangkol is een hardhout uit Afrika. De klankkarakteristieken zijn ongeveer gelijk aan het schaarsere en dus duurdere Indiaas Pallisander. In de 300serie gebruikt Taylor Sapele en dat is een mahonysoort uit Afrika.
Bob Taylor heeft eens gezegd: als een Taylor 3serie koopt heb je 90% van een Taylor 7 of 8serie. De laatste tien procent is luxe zoals glansafwerking, inlay, gold hardware, duurdere koffer, abalone rosette etc.

Ic3gl0vE
14 juli 2002, 22:17
Op 2002-01-26 17:01, schreef Leen Kap:
Hou een Cort maar eens naast een Taylor. Dan ga je onmiddellijk verder sparen.........zeker weten.


nee hoor... ik koop misschien nog wel een keer een Cort voor 270 euro ofzo maar 2500 euro voor een taylor heb ik echt niet over, hoe mooi 'ie ook klinkt (en dat is magistraal mooi :smile: maar het is wel zo'n beetje m'n jaarsalaris denk ik)

Benno's
14 augustus 2003, 21:17
Ik ben heel tevreden met mijn semi-acoustic Cort 740 FX, geweldig geluid, speelt heerlijk en voor een redelijke prijs (600 euro).

gertdm
17 augustus 2003, 18:46
Het gaat hier om de Cort, maar even ingaand op de discussie hierboven over de duurte van een Taylor: de oplossing voor een dure Taylor, als je de centen niet hebt is er een laten bouwen...sterker nog dan wordt het een gitaar naar eigen specificaties.
Ik denk dat er soms teveel aan een merk wordt opgehangen. Taylor is goed, maar niet alle Taylors zijn goed.

Ik laat een gitaar bouwen met de specificaties van een Taylor 714CE, inclusief duet systeem maar met de body vorm van een Santa cruz S1(slimmere cutaway). Als hij af is plaatst gitaarnet een artikel over de bouw ervan.
De houtsoorten zijn ook zo uitgezocht dat ik verzekerd ben van veel volume in relatie tot de kleinere body.
De bouw kost me 2500 tot 3000 euro. Dat is toch iets minder dan een gitaar met duur 'merk'. En er is er dan maar 1 van.

De discussie over de verschillen tussen Taylor en Cort zijn natuurlijk zinloos. Een gitaar is je instrument. Objectief zijn duurdere gitaren qua klank uitgebalanseerder. Cort levert in prijs kwaliteit verhouding klasse gitaren. Maar het blijven fabrieksinstrumenten met minder goede houtsoorten.
Toch blijf ik erbij dat Taylor veel te duur is voor de kwaliteit. Furch wordt ook steeds beter en kost beduidend minder.
Een Taylor is gewoon een heel goede gitaar, maar ook daar moet je geluk hebben. Die discussie is vorig jaar hier ook al gevoerd.

Gert

ieme
10 september 2003, 09:49
Te koop, elec. acoustische Jumbo, merk Cort, type NTL-20. Solid top, fishman preamp, grover mechanieken, nieuwe gigbag, alleen thuis bespeeld. nog geen half jaar oud. 375 euro. nieuwprijs 525 euro!

is dit een goeie?

ReinoutV
10 september 2003, 12:59
Te koop, elec. acoustische Jumbo, merk Cort, type NTL-20. Solid top, fishman preamp, grover mechanieken, nieuwe gigbag, alleen thuis bespeeld. nog geen half jaar oud. 375 euro. nieuwprijs 525 euro!

is dit een goeie?

Jep, ik heb hem zelf ook: Cort NTL20F. Ik heb er Elixirs 011 op liggen: diep laag, sprankelend hoog. Maar toch: eerst spelen, dan pas weet je wat je in handen hebt.

ieme
10 september 2003, 13:03
Te koop, elec. acoustische Jumbo, merk Cort, type NTL-20. Solid top, fishman preamp, grover mechanieken, nieuwe gigbag, alleen thuis bespeeld. nog geen half jaar oud. 375 euro. nieuwprijs 525 euro!

is dit een goeie?

Jep, ik heb hem zelf ook: Cort NTL20F. Ik heb er Elixirs 011 op liggen: diep laag, sprankelend hoog. Maar toch: eerst spelen, dan pas weet je wat je in handen hebt.

wat is een goede 2ehands prijs?

Dirk_Hendrik
10 september 2003, 15:30
Benno,

Waarom schop je na meer dan een jaar ineens dit topic naar boven? En dan al helemaal zo'n nutteloos als Cort vs Taylor.

Buzz
10 september 2003, 18:10
Zo te zien was het Benno's die het naar boven "schopte". Maar lezen is ook een vak.

ReinoutV
11 september 2003, 14:59
wat is een goede 2ehands prijs?

Nieuw kort deze (bij Guitar Center Wierden (http://www.guitar.nl)) 500 euro, 25 euro minder dus dan de prijs die jij opgaf. Cort is natuurlijk niet zo waardevast als bijv. Martin of Gibson, maar toch denk ik dat je voor 375 euro, mits in perfecte staat, geen slechte koop doet.

Dirk_Hendrik
11 september 2003, 16:45
Zo te zien was het Benno's die het naar boven "schopte". Maar lezen is ook een vak.

Ja Ja is al gecorrigeerd..

thijsov
11 september 2003, 17:04
ik ga binnenkort een cort kopen, maar dan wel uit de mirage series (elktrische dus)
namelijk de m520 , klink erg goed

bert k
11 september 2003, 17:28
Tof, alleen is dit dus het akoestische forum.

Buzz
11 september 2003, 17:45
Amen! :dance:

thijsov
11 september 2003, 20:04
Tof, alleen is dit dus het akoestische forum.

ja dat wel, maar het ging over cort en ik kon het dus niet laten, akoustisch heb ik geen cort, maar een spaans ding uit spanje :wink:

Sellars
12 september 2003, 10:54
Dit topic verdient geen schoonheidsprijs :wink: :lol: :lol: :D

ieme
17 september 2003, 18:26
cort..... hmmm

ieme
18 september 2003, 12:03
IK HEB EM GEKOCHT!!! Cort, type NTL-20. Solid top, fishman preamp, grover mechanieken, nieuwe gigbag!

En dat voor de mooie prijs van €300,00

bert k
18 september 2003, 12:42
Gefeliciteerd! Mooie gitaar volgens mij. FF opgezocht met Gookle, klasse...

ieme
18 september 2003, 13:09
Dr moet nog wel wat aan gebeuren denk ik, de actie kan wel 3 mm lager maar goed, even vijlen

ReinoutV
18 september 2003, 17:48
Gefeliciteerd, mooi ding! Nu zijn we met z'n tweeën. Wat voor snaren leg je erop?

Eric Clapton is God
29 september 2003, 00:50
hey ik heb een cort earth 100 geweldig ding, wat een geluid, hij speelt net zo goed als een martin d18 ( vaak op gespeeld) Ik hou van die Cort!

Hempo
30 september 2003, 13:44
Cort.. hmm ik heb zelf zo'n akoestisch geval gekocht in een veel-geld-uitgevende bui, voor 550 euro ofzo. Maar ik vin het wel redelijk maar ik krijg er geen harde van ofzo.

Die elektrische gitaren van Cort die ik bespeeld heb, zuigen moet ik zeggen. :-?

Hempo
30 september 2003, 13:45
S7 serie met fish(ers)man elektronica rommel.

alhambra
30 september 2003, 14:33
Gefeliciteerd, mooi ding! Nu zijn we met z'n tweeën. Wat voor snaren leg je erop?

Met z'n drieen dus , ik heb ook een NTL-20 maar dan zonder preamp. Is trouwens een mooie prijs 300 euro, de mijne was 400 maar dan wel met koffer.

Eric Clapton is God
30 september 2003, 20:17
krijg je geen harde van en zuigt? OK

Cinnamon Sunset
17 januari 2004, 17:55
Ik ben nog niet zo lang bezig. Maar heb ook een gitaar van Cort gekocht, de Cort Earth 100. En ik vind hem erg goed klinken. Zekers. :D

rainman
20 januari 2004, 21:05
Tip...als je een Cort wilt hebben

KOOP HEM IN BELGIE..scheelt stukken

Ga er een kopen in Maaseik (belgisch limburg) en dat scheelt me makkelijk 50 tot 100 euri.

guitarmonk
21 januari 2004, 21:37
ik heb ook een cort earth 100 mooie vakantiegitaar.
Ik droom nog van een Takamine

ieme
30 januari 2004, 00:14
Ik heb mn cort te koop staan, ik vind het een erg goede gitaar(zeker uitversterkt) maar ga een stapje hoger.. (taylor)
reacties naar bhmguitar@hotmail.com