PDA

View Full Version : Verloren in de trein: Alliance western gitaar, zwart, linkshandig



hjbosman
29 november 2015, 18:31
Donderdag 16 november heeft mijn zoon zijn gitaar in de IC van Nijmegen naar Den Helder laten staan toen hij uitstapte in Utrecht. De NS hebben niets gevonden, dus we vrezen dat iemand hem heeft meegenomen.
Mijn zoon is erg aan de gitaar gehecht, dus als iemand hem ziet, of te koop ziet staan, hoor ik het graag!
Beschrijving:

- westerngitaar, linkshandig, zwart (enigszins transparant), messing mechanieken
- merk Alliance
- hij zat in een zwart met grijze gigbag, opschrift 'schreeven.nl'
- piëzo-draad onder de brug, later aangebracht.
- In de gigbag zat bij het verliezen verder nog een blauwzwarte leren draagband, een rood-zwart schriftje met songs, en een groene map met de naam 'Reinder Bosman' erop.

Alvast erg bedankt!
Hendrik Jan Bosman.

mountainman
29 november 2015, 19:23
Op marktplaats staat zo'n gitaar: http://link.marktplaats.nl/m988064996
Verkoper weet niet waar hij het over heeft want er staat bij "klassieke of spaanse gitaar"

Alleen de mechanieken lijken verguld te zijn maar dat kan aan de lichtval liggen. Ook de piezo zie ik zo snel niet.

Joost de Ruig
29 november 2015, 19:40
Scherp opgemerkt en veel gelijkenis. Benieuwd of het hem is.

Ruud313
29 november 2015, 20:51
Nu vraag ik me af, als het hem inderdaad is, wat die je dan? Hoe bewijs je dat het die van jou is? TS noemt geen serienummer, dus dit is aangenomen dat hij die niet weet.

Gearjunkie
29 november 2015, 21:45
Even langsgaan en vragen of de eigenaar even linkshandig een deuntje speelt...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plant
29 november 2015, 23:18
Nu vraag ik me af, als het hem inderdaad is, wat die je dan? Hoe bewijs je dat het die van jou is? TS noemt geen serienummer, dus dit is aangenomen dat hij die niet weet.

Er staan genoeg kenmerken in de openingspost. En er is kennelijk later een element aangebracht. Kan zonder preamp zijn en dus onzichtbaar als de output ook nog eens in de endpin-jack zit.

Alliance is een merknaam die in de jaren 90 maar kort heeft bestaan. 2dehands zie je al hoogstzelden en dan ook nog zwart en linkshandig?


Verkoper weet niet waar hij het over heeft want er staat bij "klassieke of spaanse gitaar"

Da's dan weer te kort door de bocht. Dit is gewoon een optie die je op MP kunt aanvinken. Iemand die een akoestische gitaar aanbiedt doet dat al gauw.

Ruud313
30 november 2015, 14:28
Er staan genoeg kenmerken in de openingspost. En er is kennelijk later een element aangebracht. Kan zonder preamp zijn en dus onzichtbaar als de output ook nog eens in de endpin-jack zit.

Oke, je kunt met die gegevens tegen de verkoper hard maken dat dat jouw gitaar is, maar dan loop je het risico dat 'ie gewoon zijn advertentie verwijdert. Dus tenzij je het ding met je maatjes van de motorclub gaat ophalen, zul je gauw uitkomen bij de politie en dan is het jouw woord tegen dat van de verkoper. Het lijkt me lastig om de claim hard te maken.

hjbosman
1 december 2015, 09:41
Dank voor de tip en het meedenken! Het is wel opmerkelijk: model, merk en kleur kloppen absoluut, jammer genoeg hebben we het serienummer nooit opgeschreven....
Alleen is de draagtas een andere en zou je volgens mij een draadje moeten zien dat naast de brug de kast in gaat, van het piezo element. En dat 20 jaar in de kast klopt iets te goed met de geschiedenis van het model om verzonnen te zijn.
Maar ik ga het onderzoeken.

Terugclaimen zal inderdaad lastig worden. Misschien toch maar terugkopen dan. Er moet sowieso een nieuwe gitaar komen, dus..

hjbosman
1 december 2015, 09:51
Helaas... Ik zie nu dat de advertentie op 20 november geplaatst is, en mijn zoon is zijn gitaar pas op 26 november verloren. Maar bijzonder is het wel, exact zo'n zelfde zeldzame gitaar op dit moment... Nogmaals dank voor het meedenken!

hjbosman
1 december 2015, 10:31
Zie nu ook dat ik in mijn openingspost een typo in de datum heb gemaakt: moet 26 nov zijn, geen 16. Stom...

Dirk_Hendrik
1 december 2015, 12:06
Eehrm,

Alliance is één van de vele orientaalse budgetmerken die in de gitaargeschiedenis voorbij zijn gekomen en ik vraag me daarmee af of het echt zo'n toppertje is geweest of gewoon een aardige tot wel leuke gitaar. Daarmee kun je je dus afvragen of je "deze moet terugkopen" of je anderszins blindstaren op het weer vinden van een linkshandige Alliance. Je kan deze nare ervaring ook gebruiken als motivatie om eens te gaan kijken wat er verder voor leuks te krijgen is.

Plant
1 december 2015, 18:53
In de tijd dat het merk bestond was er een aantal western modellen. Ik kan me herinneren in een winkel op een dreadnought met passief piëzosysteem gespeeld te hebben (dus geen preamp maar wel een volume en tone knopje). De body had een cutaway en een ovaal klankgat. Die gitaar was toen ± ƒ600,- (273 Euro).

Waarschijnlijk is het zoiets zonder element geweest, dus nieuwprijs nog wat lager.

Ik denk dat je toch snel wel wat beters kunt kopen, daarbij is nu zoeken naar een 2dehands linkshandige Alliance zoeken naar een speld in een hooiberg.

hjbosman
2 december 2015, 10:43
Ik bedoelde ook eigenlijk niet dat we op zoek wilden naar een andere Alliance, maar meer dat als déze gitaar zou opduiken, er niet veel anders op zou zitten dan hem terugkopen van de 'eerlijke' vinder. Maar bedankt voor de tips en de informatie over dit merk, dat helpt wel bij het nadenken over het vervolg.

muziekschuur
2 december 2015, 18:02
Ik kom prachtige tweedehands Ovations tegen. Een tip. Na mijn eerste gitaar kocht ik een Applause Ovation (B-merk). Nu zijn de tweedehands prijzen een stuk beter. En als je gaat proefspelen, neem je zoontje mee. De gun factor is er ook... En kan zomaar wat met de prijs doen...