PDA

View Full Version : Soundhole pickup met condenser mic van Schertler.



SNiXMusic
29 november 2015, 14:12
Fantastisch klinkende pickup van Schertler. Zeker in combinatie met de optionele condenser mic. Die prik je in de pickup en kun je naar smaak bij draaien.
Werkt erg goed. Klinkt zelfs beter dan de K&K Pure Mini die ik er eerst in had. Want die is zo goed, dat het ook de wat mindere eigenschappen van de gitaar prachtig versterkt....

Maar nu een vraag:
De condenser (electret) mic krijgt een 3V stroompje vanuit de pickup (Lithium knoopcel). Wat nou als ik er een zwanehalsje tussen wil zetten om wat te experimenteren met mic plaatsing? Gewoon een verlengertje werkt niet, heb ik gemerkt. Kan het zijn dat het stroompje en het signaal door dezelfde draad gaan? Aan de mic zit een mono mini jack.

Plant
30 november 2015, 23:02
Zou heel goed kunnen, veel electrets hebben maar 2 aansluitingen.

http://www.learningaboutelectronics.com/images/Bias-power-to-an-electret-microphone.png

De biasweerstand en ontkoppelcondensator zitten dan in je preamp, De signaaldraad van de microfoon is dan het DC-instelpunt waar ook meteen het microfoonsignaal op staat. Waarom je dat kabeltje (massa en DC/signaal niet zou mogen verlengen is mij een raadsel, dat moet gewoon kunnen.

Of heb je nu DC spanning (3V DC) buiten de preamp om (en dus zonder biasweerstand) direct op de electret gezet? Dan werkt het idd niet.

SNiXMusic
4 december 2015, 21:51
Hoi Plant.

Ik lees je reactie nu pas.
Ik heb een kabel in de pre amp, waar normaal het microfoontje in gaat, geprikt. Wel getest met multimeter en alles is goed aangesloten. Maar toch doet de mic niks. Ik kon alleen stereo mini jacks vinden. Maar heb wel de tip en de aarde goed aangesloten, want er gaat signaal doorheen. Getest met een geluidsbron en koptelefoon en met multimeter. Maar de mic doet niks.

Plant
5 december 2015, 13:48
Je zou voor de zekerheid in je stereo plugje de ring en sleeve nog kunnen doorverbinden zodat je voor massa dezelfde kontaktlengte hebt als bij het originele mono plugje.

http://www.swamp.net.au/Articles/images/audio-cables-connectors-signal-types/3-5mmTRS-stereo-male-connector-pinout.jpg

Je weet maar nooit of er in die preamp feitelijk ook een stereo bus zit en er met het ringkontakt nog iets geschakeld wordt zodra je een mono plugje insteekt. Of dat sowieso het massakontakt in de preamp meer richting de tip zit en niet aan de rand.

SNiXMusic
5 december 2015, 22:48
Ik ga t eens proberen. Bedankt man.

SNiXMusic
6 december 2015, 14:55
De ring naar de aarde doorverbinden was inderdaad de oplossing. Was ik nooit opgekomen :-) Top!

Plant
6 december 2015, 15:56
Mooi :) succes met experimenteren.