PDA

View Full Version : Boss GT-6 -> Marshall effects(return/send)



crazylay
29 november 2015, 09:11
Goedendag.

Ik krijg deze week een Boss GT6 binnen en vroeg me af wat nou precies het verschil is en verstandiger is om te doen. (iv.m geluids verlies versterker)

Moet ik zoals gebruikelijk de input van de marshall gebruiken om straks de GT6 op aan te sluiten(Gitaar -> GT6 -> Amp), of zal ik de GT6 aansluiten op de effects return/send achter op de combo?(Gitaar -> Amp / Amp -> GT6)

En wat is nou precies het verschil? Ik wil zo weinig mogelijk geluids verlies van mijn marhsall!

Mijn amp:
Marshall JCM 900, 2502 MKIII Hi Gain Master Volume.(2x12" combo)

B.v.d!
Marco

arjanb01
29 november 2015, 09:14
Dan zou ik de gt6 in de loop gooien, maar kleuring/geluidsverlies hou je altijd wel iets.
De scheur haal je dan uit de amp en ik zou dan de gt6 vooral gebruiken voor reverb, chorus en delay en reverb. En vooral met mate de fx inmixen, dan hou je het meeste van je tone over.

crazylay
29 november 2015, 09:36
Bedankt voor je reactie.

Maar mijn marshall amp heeft geen channel select. Dus als ik de gain open draai van de amp heb ik geen clean meer. Of werkt dat anders via een effectsloop?

Gearjunkie
29 november 2015, 09:56
Waarom koop je dan een GT6 als ik vragen mag?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

crazylay
29 november 2015, 10:00
omdat ik niet alleen met gain speel of alleen clean ;-)

ik moet makkelijker kunnen tappen on stage en met repetities. En met de GT6 heb ik meer mogelijkheden om te prutsen met effecten dan met stompboxjes.

crazylay
29 november 2015, 10:23
https://jimcornelius.files.wordpress.com/2010/04/four-cable-method.jpg

Deze 4 way methode een slimme zet?

of toch de directe input via effects loop?
https://jimcornelius.files.wordpress.com/2010/04/connection4.jpg

arjanb01
29 november 2015, 10:32
Je kunt de gt 6 gewoon ik de loop gooien, koop je een universele footswitch om je 2 kanalen te schakelen, kost een paar tientjes. Die jcm 900 is 2 kanaals dus je kan clean en drive selecteren.
Andere optie is een midi switcher te gebruiken waarmee je tussen de kanalen en de gt6 kan schakelen. Duurdere optie maar voordeel is dat je dan presets via je gt6 kan maken waardoor je met 1 druk op de knop je gewenste geluid hebt.

crazylay
29 november 2015, 10:36
bedankt. En in loop gooien zoals afbeelding 2?

de marshall heeft geen 2 kanalen die ik los kan bedienen(gain en clean).. het één of het ander zover ik weet

arjanb01
29 november 2015, 10:42
Inderdaad zoals afbeelding 2.
Ik ken de jcm 900 dual versie en die heeft volgens mij 2 kanalen, met separate gain knoppen dus clean en scheur moet te schakelen zijn. Check het ff bij je eigen amp, kan best zijn dat je een andere jcm 900 versie hebt.

crazylay
29 november 2015, 10:49
dit is mijn amps front
https://cdn1.gbase.com/usercontent/gear/2351413/p5_uepo1vx3c_so.jpg
http://mla-s1-p.mlstatic.com/combo-marshall-valvular-jcm900-50w-hi-gain-master-vol-mkiii-20541-MLA20193596078_112014-F.jpg

De footswitch is om te schakelen tussen A en B.. maar dit is alleen volume ivm soleren e.d
2 verstelbare master volumes dus.

Dus laat ik de marshall op clean staan met een randje, en zal ik overdrive e.d op de Boss GT6 moeten gebruiken.

arjanb01
29 november 2015, 11:01
Zo te zien toch echt 2 afhankelijke kanalen. Probeer eens te spelen met de 2 master volumes, die zorgen voor je scheur geluid. De pre amp volumes op de helft laten staan voor je cleans.

D3nnis
29 november 2015, 12:41
Dat zijn zoals TS al aangeeft geen aparte preamp kanalen, maar alleen mastervolumes?

crazylay
29 november 2015, 12:54
klopt, master volumes A en B. Dus denk dat ik dan met de GT6 de overdrives moet gaan regelen. Hopen dat deze wat gaan klinken :-)

D3nnis
29 november 2015, 13:04
Ik zou wat experimenteren met de volledige 4 kabel methode. Ik ken de GT 6 niet, maar misschien kun je wat patches maken met een lagere output op het eerste stuk, zodat je je versterker op drive hebt, en door de lagere output dan toch een soort van clean hebt....maar het blijft op proberen

arjanb01
29 november 2015, 13:04
In dat geval zou ik hem rechtstreeks via de input aansluiten, de drives in de loop gaat niet klinken.

crazylay
29 november 2015, 13:08
Wat voor verschil zit er precies tussen de input en effects loop dan? en wat doet een 4 way method meer dan een rechtstreekse aansluiting?

D3nnis
29 november 2015, 13:54
In dat geval zou ik hem rechtstreeks via de input aansluiten, de drives in de loop gaat niet klinken.

Ja je hebt gelijk, om alleen low output patches te maken zou dat ook direct kunnen inderdaad. Maar dan zit je wel weer met je versterker drive na je effecten.



en wat doet een 4 way method meer dan een rechtstreekse aansluiting?

Met de 4 kabel methode plaats je een bepaald gedeelte van je effectketen na de voorversterker, wat met name als je distortion uit je voorversterker haalt, mooier kan klinken (en smaak).

crazylay
29 november 2015, 13:59
Ok bedankt!

Ik baalde er eerder ook al van dat ik geen kanalen kan switchen op de marshall.. clean en gain. Want de marshal heeft een best vette overdrive sound.

arjanb01
29 november 2015, 14:09
In dat geval kijken of je een jvm kunt scoren en deze verkopen, db kan je helemaal los gaan met 3 of 4 kanalen en patches maken.
De drives uit de gt vind ik niet geweldig, erg digitaal, klinisch. Ik heb zelf namelijk de gt3 gehad en haalde de distortions altijd uit de amp, dus in de loop gooien, midi switcher om kanalen te schakelen en klaar was je.
Daarna kocht ik een gmajor en deed het toen op dezelfde manier tot op de dag van vandaag. Simpel en functioneel.

Dutch66
29 november 2015, 15:20
en daarbij, zodra je de fx-loop van de GT-6 gebruikt worden de interne (matige) drives uitgeschakeld...

crazylay
30 november 2015, 09:02
Ik zal morgen als ik het binnenkrijg deze methode proberen: (op de midi kabel na)
https://jimcornelius.files.wordpress.com/2010/04/connection4.jpg


Even afwachten hoe het gaat klinken.. misschien dat ik nog iets kan aanpassen aan de A en B kanalen zodat ik meer clean hou bij het uitschakelen van drive.

Wat ik voornamelijk lees op het internet is dat het geluid van je amp wel mooier blijft en ook dat van de effecten als je de effecten achter je preamp plaatst.

of vergis ik me nu?

harrie-beton
30 november 2015, 11:21
De boss gt6 is volgens mij gebouwd als eerste in de keten, dus gitaar -> gt6 -> versterker.
Zo gebruiken de meeste hem.

De 4 kabel methode is stukken ingewikkelder en levert maar weinig op.

crazylay
30 november 2015, 21:12
Het lullige is dat ik zelf de drive van de marshall wel vet vindt klinken en het liefst deze wil behouden. Maar omdat de marshall niet in 2 channels te switchen is moet ik de marshall op drive laten staan of op clean en dan de GT6 gaan gebruiken voor OD.

En ik begrijp van de meesten hier dat als ik de GT6 ook als OD pedal wil gaan gebruiken moet ik hem tussen m'n gitaar en amp zetten, en als ik de drive van de marshall gebruik via de effectsloop. Zo kan ik de GT6 gebruiken voor eventuele delays e.d..

right?

harrie-beton
30 november 2015, 22:25
De drives in de gt6 zijn ook best ok hoor, heb je het ding al eigenlijk?

D3nnis
30 november 2015, 22:28
De 4 kabel methode is stukken ingewikkelder en levert maar weinig op.

Weinig opleveren...Mwah, het is wat je wilt.
Maar ingewikkelder? 2 kabels extra inpluggen?



En ik begrijp van de meesten hier dat als ik de GT6 ook als OD pedal wil gaan gebruiken moet ik hem tussen m'n gitaar en amp zetten, en als ik de drive van de marshall gebruik via de effectsloop.

Probeer eerst eens om gitaar-->gt6-->amp te doen. Als je dat bevalt, ben je klaar.
Als je bijvoorbeeld de delays te gruizig vind, dan probeer je hem in de loop, kijken of dat beter bevalt.
Is dat zo, en wil je toch drives van de boss gebruiken, dan zul je iets als gitaar-->gt6 in, gt6 send -->amp in, amp send -->gt6 return, gt6 out-->amp return moeten gaan doen.

crazylay
30 november 2015, 23:06
ok en dat via de external jacks van de GT6? dacht dat die voor effecten waren.. maar dat maakt niet uit blijkbaar.

Ik heb me nooit echt bezig gehouden met dit soort dingen.. speel nu 22jaar en wordt nu wel eens tijd blijkbaar ;-)

crazylay
1 december 2015, 07:24
En wat is het verschil nu tussen deze rechtstreekse aansluiting en via de return/send?

edje kadetje
1 december 2015, 07:55
Juist als de TS de drives van de marshall wil gebruiken en niet kan switchen tussen 2 kanalen - maw de marshall staat altijd op oversturen, kun je met de 4cm goede dingen doen.

het pad wordt:
gtr
gt6 in
wah, compressor, preamp (etc alles wat je voor de preamp wil hebben)
vanuit send van de gt-6 preamp marshall in
vanuit send van de marshall terug naar de return van de gt-6
eq, flanger, chorus, delay, reverb (kortom alle post pre amp fx)
vanuit out van de gt-6 naar return van de marshall
power amp en speakers van de marshall

Waarom is dit een goede methode in deze situatie?
Omdat je dan de scheur uit de marshall kan halen en de cleane sounds uit de gt-6!
Voor cleane sounds schakel je namelijk de send-return van de gt6 uit en passeer je dus de pre-amp van de marshall.
Je gebruikt de Roland en Fender emulaties van de gt-6 en gebruikt die voor je cleane geluid.

Het zal je flink wat tweaken kosten, maar als je dat niet erg vindt, kun je goede en bruikbare resultaten boeken.








Of je gebruikt de marshall gewoon alleen als power amp en haalt alles uit de gt-6. Jijzelf hoort misschien het verschil, maar mensen die naar je luisteren zeker niet. Je moet dan wel een eerlijke vergelijking maken:
vergelijk
gt-6 direct naar power amp, dan micen en naar PA met
de bovenbeschreven methode, dan micen en naar PA

Als je dit goed doet, zul je echt niet veel verschil horen, laat staan het publiek.

crazylay
1 december 2015, 08:42
Ok dus ik begrijp dat als ik het aansluit via de 4WM dat de preamp van de marshall uitschakelt als ik de gt6 activeer?

mrweird
1 december 2015, 08:51
Ok dus ik begrijp dat als ik het aansluit via de 4WM dat de preamp van de marshall uitschakelt als ik de gt6 activeer?

De 4 kabel methode is een manier om de preamp in een selecteerbare patch te krijgen te krijgen op een GT6. Dan kun je op de GT6 heen er weer schakelen tussen patch 1 met preamp en patch 2 met een emulatie van een cleane versterker met een beetje chorus of zo.

Dutch66
1 december 2015, 09:24
Is dat zo, en wil je toch drives van de boss gebruiken, dan zul je iets als gitaar-->gt6 in, gt6 send -->amp in, amp send -->gt6 return, gt6 out-->amp return moeten gaan doen.

Noperdepop, zodra je de loop van de GT6 gebruikt kun je de 'drives' niet meer gebruiken.........

D3nnis
1 december 2015, 09:29
Da's jammer, beperkt de mogelijkheden nogal.

crazylay
1 december 2015, 09:37
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de GT6 tegen de marshall's OD op kan... maar we zullen het mee maken. Krijg hem vandaag binnen.

harrie-beton
1 december 2015, 09:49
Gecombineerd zijn leuke effecten te halen bijvoorbeeld een compressor/limiter voor de oversturing van de versterker.
De overdrives van de Boss effecten zijn niet slecht hoor. En het gebruiksgemak (wisselen tussen clean en overstuurd in 1 nummer is ook wat waard).

crazylay
1 december 2015, 09:52
Nja daar gaat het mij ook om. Het wisselen in 1 nummer van clean naar OD. Maar dan wel het liefst de OD van m'n amp.

mrweird
1 december 2015, 10:39
Nja daar gaat het mij ook om. Het wisselen in 1 nummer van clean naar OD. Maar dan wel het liefst de OD van m'n amp.

Het is mij gelukt ooit, ook met een GT6. Maar het leverde bij die top (geen marshall maar een fame/london city/smarvo chinese DSL copy) een stevige brom op, welke ik heb proberen op te lossen met een hum destroyer
http://www.senia.ro/pics/products/800_800/A90BEH007.jpg

Maar dat was ook gelijk zo'n tone suck device dat ik het daarna maar opgegeven heb..

D3nnis
1 december 2015, 12:21
Als je een aardlus probleem wilt oplossen met een iso trafo zoals hierboven, kan ik de Lehle P-split aanbevelen. Zolang die na een buffer zit (voor mij) onhoorbaar.

harrie-beton
1 december 2015, 12:28
Laten we dit topic niet onsporen met problemen die de topic starter niet heeft

edje kadetje
1 december 2015, 16:00
Noperdepop, zodra je de loop van de GT6 gebruikt kun je de 'drives' niet meer gebruiken.........

Zelf heb ik een gt-8, dus helemaal zeker weet ik het niet, maar ik denk dat dit niet waar is.
Aan dutch66 vraag ik dan ook om uit te leggen hoe het komt dat de drives (en of pre-amps) van de gt-6 niet meer te gebruiken zijn als je de loop inschakelt.

Ik denk dat de gt-6 een programmeerbare loop heeft en je dus heel goed de pre-amp van de marshall in je keten kunt trekken (door hem in de send-return van de gt-6 te hangen). Vervolgens kun je per patch bepalen of je de marshall wel of niet inschakelt in je keten. (Loop aan en de marshall pre amp doet mij, loop uit en de preamp wordt overgeslagen; dan gebruik je één van de pre-amps van de gt-6. Deze zet je natuurlijk uit in de patches waarin je de preamp van de marshall wel gebruikt.

je kunt zelfs ook nog én drives van de gt-6 én de preamp van de marshall samen gebruiken. Ik houd daar wel van. Versterker op een randje en dan oppeppen met een drive ervoor.

mrweird
1 december 2015, 20:42
Zelf heb ik een gt-8, dus helemaal zeker weet ik het niet, maar ik denk dat dit niet waar is.
Aan dutch66 vraag ik dan ook om uit te leggen hoe het komt dat de drives (en of pre-amps) van de gt-6 niet meer te gebruiken zijn als je de loop inschakelt.

Ik denk dat de gt-6 een programmeerbare loop heeft en je dus heel goed de pre-amp van de marshall in je keten kunt trekken (door hem in de send-return van de gt-6 te hangen). Vervolgens kun je per patch bepalen of je de marshall wel of niet inschakelt in je keten. (Loop aan en de marshall pre amp doet mij, loop uit en de preamp wordt overgeslagen; dan gebruik je één van de pre-amps van de gt-6. Deze zet je natuurlijk uit in de patches waarin je de preamp van de marshall wel gebruikt.

je kunt zelfs ook nog én drives van de gt-6 én de preamp van de marshall samen gebruiken. Ik houd daar wel van. Versterker op een randje en dan oppeppen met een drive ervoor.

U verwoord het helemaal goed! D'r zit een tubescreamer imitatie in btw.

crazylay
1 december 2015, 22:03
Ik heb vanavond wat geprobeerd en de 4WM werkte niet!?? Kreeg geen geluid. 0.o

De rechtreekse return/send werkte wel maar kon hier mee zover ik probeerde niet de preamp van de marshall uitschakelen.

Iemand enig idee hoe de 4WM werkt via de gt6? Iets met instellingen o.i.d? Of kan de preamp ook uitgeschakelt worden bij de rechtstreekse return/send methode?

maxdb
2 december 2015, 00:26
1. je versterker op oversturen zetten, dat zit dan in de loop van de GT6 die je in de OD/DS sectie van de GT6 instelt als' external effect'.

2. de loop van de GT6 zit in de OD/DS sectie, als je die uit zet heb je dus een clean geluid.
(of je zet een pre amp op de GT6 aan in de 'manual' mode (als losse effecten )
Als je hem aan zet hoor je de OD van je eigen amp dus weer

3. of je schakelt naar een andere bank met de effecten die je aan of uit wil (eventueel inclusief een andere OD/DS uit de GT6) in de 'program' mode (tussen banken schakelen)

4. met een optionele switch kun je van je echte Amp OD naar GT6 amp OD schakelen binnen 1 bank in beide modes.

5. Succes

harrie-beton
2 december 2015, 09:10
@crazy lay,

Ik zou eerst kruipen dan lopen.. Ga eerst eens oefenen met de sounds volgens de gewone setup. gitaar > gt6 > marshall.

Als je geen geluid krijgt uit de 4 cm heb je [a] niet goed aangesloten en of [b] een instelling in de gt6 verkeerd staan, zie de post van vorige bladzijde. Van de GT6 is een mooie handleiding, lees die goed.
http://roland.com/support/article/?q=manuals&p=GT-6

Dutch66
4 december 2015, 17:55
Zelf heb ik een gt-8, dus helemaal zeker weet ik het niet, maar ik denk dat dit niet waar is.
Aan dutch66 vraag ik dan ook om uit te leggen hoe het komt dat de drives (en of pre-amps) van de gt-6 niet meer te gebruiken zijn als je de loop inschakelt.

Ik denk dat de gt-6 een programmeerbare loop heeft en je dus heel goed de pre-amp van de marshall in je keten kunt trekken (door hem in de send-return van de gt-6 te hangen). Vervolgens kun je per patch bepalen of je de marshall wel of niet inschakelt in je keten. (Loop aan en de marshall pre amp doet mij, loop uit en de preamp wordt overgeslagen; dan gebruik je één van de pre-amps van de gt-6. Deze zet je natuurlijk uit in de patches waarin je de preamp van de marshall wel gebruikt.

je kunt zelfs ook nog én drives van de gt-6 én de preamp van de marshall samen gebruiken. Ik houd daar wel van. Versterker op een randje en dan oppeppen met een drive ervoor.

Simpel, de 'loop' in de GT6 bypassed het drive FX Blok, helder?

EDIT: check anders even de manual.

edje kadetje
6 december 2015, 01:35
Simpel, de 'loop' in de GT6 bypassed het drive FX Blok, helder?

EDIT: check anders even de manual.

Inderdaad de manual even bekeken. Je hebt kennelijk gelijk.
Wel raar, de GP100 - de verre voorouder van de hele gt-serie - had al een programmeerbare effectsloop, waarbij je ook de plaats van de loop in de keten kon bepalen. (Nadeel van de GP100 was dan weer dat je geen drives en pre-amps kon combineren.)

Dit wil trouwens niet zeggen dat je niet per patch kunt bepalen om de loop wel of niet in te schakelen. Je kunt evengoed in de ene patch wel en in de andere niet de pramp bvan de marshall erbij trekken. Cleane geluiden maak je in mijn voorstel nog steeds met de digitale preamps van de gt-6 en de drives haal je uit de marshall.

crazylay
7 december 2015, 20:17
Ik heb het voor elkaar. Aangesloten via de 4WM en inderdaad via de instellingen van de GT6 doorgestuurd naar external. Nu gebruik ik dus de drive van de marshall en de cleans van de gt6.

Werkt nu super!

Thnx iedereen

crazylay
15 februari 2016, 21:23
Weer nieuw speelgoed erbij. Dallas Arbiter Fuzz Face AC153.

Ik gebruik nu nog de drive van de marshall en de GT6 in de effectsloop. Straks wil ik de Fuzz Face er bij gaan gebruiken voor rhythm en/of solo booster.. even kijken wat mij beter past. Marshall of Fuzz face.

Wat is volgens jullie de beste manier om de fuzz face en gt6 nu aan te sluiten? Ik heb ook nog de Vox Wah apart er bij aangesloten.

maxdb
16 februari 2016, 00:09
Noperdepop, zodra je de loop van de GT6 gebruikt kun je de 'drives' niet meer gebruiken.........

Niet tegelijk, wel of/of..

maxdb
16 februari 2016, 00:12
Weer nieuw speelgoed erbij. Dallas Arbiter Fuzz Face AC153.

Ik gebruik nu nog de drive van de marshall en de GT6 in de effectsloop. Straks wil ik de Fuzz Face er bij gaan gebruiken voor rhythm en/of solo booster.. even kijken wat mij beter past. Marshall of Fuzz face.

Wat is volgens jullie de beste manier om de fuzz face en gt6 nu aan te sluiten? Ik heb ook nog de Vox Wah apart er bij aangesloten.
Drives gewoon voor je versterker, geheel los van de GT-6.
Edit: alhoewel een Fuzz misschien een uitzondering is, het is net hoe die kleurt voor je preamp.
Je kan hen ook in de loop voor de GT-6 zetten..

Dutch66
16 februari 2016, 10:01
Niet tegelijk, wel of/of..

Tuurlijk, je zou een patch kunnen aanmaken waarbij je met een GT overdrive & pre-amp combi
een (aanvullend ?) gainy 'iets' zou kunnen maken. De beperking van de GT 6 zit 'm natuurlijk
in het feit dat je het fx overdrive blok verruild voor een fx send & return.

Als je een separate loop zou hebben, dan kun je de pre-amp van de Marshall flink opfokken
met een van de drives uit de GT, dat maakt (imo) de 4-kabel methode juist zo cool.

Mbt de fuzzface en de wah, het ligt er aan 'waar' in de chain je beide wil gaan gebruiken.
Tussen de FX send van de GT en de input van je amp zou mijn keuze zijn, omdat beide
dan 'meeschakelen' als je van clean naar drive switched. Maar goed er zijn genoeg mensen
die de fuzzface juist op een clean channel gebruiken, gewoon even proberen dus..

crazylay
16 februari 2016, 18:33
Ok bedankt voor de reacties! Ik denk dan dat het het beste en mooiste werken is om de wah en fuzzbox in de external(loop) van de gt6 te zetten. Dan maak ik aangepaste presets waarin de wah en fuzz worden ingeschakelt.

Nog even afwachten of ik de fuzz of drive van de marshall ga gebruiken voor rhythm werk.. En wat ik doe voor solo werk. Meestal met solos wil ik het geheel boosten. Even proberen dus.