PDA

View Full Version : HELP : Gitaar niet zuiver



Phoebeer
29 november 2015, 03:43
Heehee, ik hoop dat iemand me via deze weg even verder kan helpen want zit met 't probleem dat m'n gitaar niet zuiver klinkt, hij galmt een soort van, en klinkt totaal anders als dat die zou moeten klinken.. Nu staat die wel goed gestemd. Misschien dat ik tijdens 't stemmen de snaar te strak heb gedraaid want het klonk een aantal keren niet zo netjes (hoorde t een beetje kraken daarboven). Nu mijn vraag waar dit aan kan liggen en of ik misschien met m'n domme kop iets kapot heb gemaakt.. :eek:

Alvast bedankt!

Joost de Ruig
29 november 2015, 06:46
Heb je een staalsnarige Western gitaar of een nylonsnarige klassieke gitaar?

Phoebeer
29 november 2015, 08:25
Heb je een staalsnarige Western gitaar of een nylonsnarige klassieke gitaar?

Staalsnarige western gitaar..

D3nnis
29 november 2015, 08:47
Ik begrijp het niet helemaal? Goed gestemd maar snaar te strak? Of heeft ie te strak gestaan en staat ie nu goed?
Wat bedoel je met galm? Trussrod (of iets anders) resoneert mee? Of aanlopen tegen een fret?
Doet dat verschijnsel zich voor bij alle snaren in alle posities?

Rizz
29 november 2015, 09:47
Dit kan echt van alles zijn.. bedoel je met kraken dat de snaar een soort van door de topkam schiet? Soort tak tak tak? Heb je er andere snaren opgezet? Met name dikkere snaren? Of een ander merk? In dat geval zou het kunnen dat je topkamsleuven te klein zijn, dan blijft hij wat hangen en kan een snaar rond gaan zingen. Begin 's met wat grafiet (potloodschaafsel) tussen de omwonden snaren en de topkam te doen. Een soort van smeren zeg maar..

Of er loopt iets aan tegen een fret idd, meestal een gevolg van dunnere snaren monteren. Is het dan weg als je de snaar ergens indrukt? Kortom, probeer te identificeren waar er wat gebeurt.

Tupelo
29 november 2015, 09:55
Binnenste van een gewonden snaar misschien stuk gedraaid ?
Kan weleens gebeuren, dan knapt de snaar niet, blijft aan een laatste binnenste rafeltje hangen, en krijg je een raar geluid.
Intonatie kan je dan ook wel vergeten.
Persoonlijk vind ik die op een nylonsnarige gitaar sowieso vaak ruk; veelal een kwestie van je spel op aanpassen.
Dat het galmt ?
Dat hoort zo he. :)

Harald
29 november 2015, 10:06
Op afstand met deze beschrijving echt niets zinnigs over te zeggen. Maar bij dit soort problemen (zeker als ze wat vager zijn) is een nieuw setje snaren opzetten (nadat je goed gekeken en geluisterd hebt of de reden niet duidelijk aanwijsbaar is) de eerste stap.

Als de snaren eraf liggen kun je evt. nog binnenin kijken en voelen of alle zangbalkjes vast zitten, als er iets rammelt.

Maar als beginner, begin eens met een nieuwe set snaren, die je netjes oplegt.

Phoebeer
29 november 2015, 10:41
Sorry voor de vage beschrijving! Ik heb 'm echt pas net een week, en ben dus ook pas begonnen. Weet er nog eigenlijk heel weinig vanaf, maar kan wel duidelijk horen dat die niet zo mooi meer klinkt. Het is ook een beetje moeilijk uitleggen.. Ik denk dat ik hem met 't stemmen te strak heb gedraaid (voor de lage E snaar). Heb 'm denk ik door die topkam heen gehaald, dat dat was wat krakte. Er zit bij die E snaar ook een soort uitstekend stukje (rechts) lijkt het wel. Zat er voorheen geloof ik nog niet..

Phoebeer
29 november 2015, 10:57
Allright! Ik heb dat stukje was 'dwars' zat voorzichtig weggehaald met een mesje en hij klinkt beter! Nu zit er in de topkam van de E-snaar wel iets meer tussenruimte, ik weet niet of dit erg is? Ik heb 'm trouwens opnieuw gestemd en de lage E-snaar (wat eerst goed stond volgens m'n stemapparaatje) zat nu ineens op F... (yep ik ben nog niet de handigste..)

Gearjunkie
29 november 2015, 10:58
Zoek een gitarist op die je wat vooruit helpt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ernest01
29 november 2015, 11:36
Lijkt inderdaad het beste.

Kijk anders even hier :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157411-KAART-voor-kleine-reparaties-en-afstellen