PDA

View Full Version : Gitaar over baskabinet (Stoner band)



Smeigel_12000
28 november 2015, 19:44
Ik zit er aan te denken om eens over een 2x10 met een 1x15 te gaan spelen om te kijken of ik hiermee een vetter/donkerder geluid kan krijgen in mijn Stoner band. Heeft iemand ervaring met deze combinatie voor gitaar? Ik zat zelf te denken aan een Orange OBC210 mini met een OBC115 eronder. Ik speel over een sound city 50+ met ingebouwde bassman pre-amp.

Cheers

D3nnis
28 november 2015, 20:07
Het zal een kwestie van smaak zijn, en daarom zou je het ongeacht wat iedereen zegt eens moeten proberen, maar ik vind het niks.
Heb mijn gitaar weleens over de 4x10 van onze bassist gegooid, en over mijn eigen 2x10 bascabinet, en ook weleens over mijn vorige basset (1x18" plus 1x12"), maar op 1 of andere manier houd ik niet van de keuring (of gebrek aan kleuring?) van basspeakers.
Misschien als aanvulling bij je bestaande setup, maar puur alleen de basspeakers gebruiken...nee.....ben wel benieuwd hoe anderen dit vinden!

woldhek
29 november 2015, 00:03
Vroeger (30 jaar terug) als geluidstechnicus een keer een gitaar op een Marshall Bass 60 (geloof ik) geprobeerd.
Is me altijd bij gebleven, dat dit heerlijk klinkt, vooral als je de versterker overstuurd....

Smeigel_12000
29 november 2015, 10:48
Hmm, Maar eens op zoek gaan naar een winkel waar ze deze twee orange cabs hebben staan om eens met mijn eigen top in de winkel te proberen. Even een ander gerelateerd vraagje. Bascabs hebben vaak enorm veel Watt. Zowel de 210mini als de 115 van orange zijn geloof ik 400W. Kan mijn 50W versterkertje hiermee overweg? Ik zal vrijwel zeker geen speaker distortion krijgen maar dat spreekt mij ook wel weer aan. De amp en mijn pedaaltjes hebben hierin meer dan genoeg te bieden. Zijn er verder struikelpunten waar ik rekening mee moet houden naast

Plant
29 november 2015, 11:55
Bascabs hebben vaak enorm veel Watt. Zowel de 210mini als de 115 van orange zijn geloof ik 400W. Kan mijn 50W versterkertje hiermee overweg?

Het veel hoger belastbare vermogen van de speaker is geen issue, zorg wel dat de impedantie (in combinatie met meerdere cabs) matcht.

Joost de Ruig
29 november 2015, 12:17
Hoewel ik vroeger die 1x15 Peavey wel ok vond, vind ik de combinatie gitaar-15 inch speaker zelden een geslaagde.

scabiosa
29 november 2015, 14:14
Zelf ook redelijk fan van een dikke gitaarklank en al redelijk wat geëxperimenteerd met verschillende cabs.

De leukste combi vind ik een 2x15 én een 4x12 samen. De 4x12 geeft je de gewenste mids, de 15 cab de subs. Heel leuk vind ik.
Maar als er een bassist bij is, vind ik een 4x12 nog altijd het beste: meer dan genoeg low end, zeker met een sound city zou dat toch moeten lukken

zelfs in doom of stoner hou je bas en gitaar beter gescheiden in de regionen der tonen, mijns inziens

ook al gespeeld op 10 inch bascabinetten maar dat vond ik telkens niets: met gitaar hebben die een hifi klank die wij, stonede apen, net niét leuk vinden... daar krijg je hoofdpijn van, ik wel :-)

Stonedesert
10 januari 2016, 07:21
Ik heb jarenlang gitaar gespeeld over een Fender Bassman met een zelfbouw 4x10 en een 1x15 eronder met amerikaanse ZEUZ p.a speakers (wordt niet meer gemaakt). supervet, zeker voor stoner. Je klank wordt donkerder van kleur.

Bernardduur
18 januari 2016, 12:52
Ik deed het vaker; mooie SS bas top, Boss ODB3 en een P90 gitaar; heerlijk!

FruscianteFan
18 januari 2016, 13:34
Kan vet zijn, maar een 4x10 voor bas is geen 4x10 voor gitaar. Je zult dus wel het nodige hoog missen...

harrie-beton
18 januari 2016, 13:58
Als jij hoort hoe laag mijn 4x12 kast kan, moet je dat niet als eerst proberen?

D3nnis
18 januari 2016, 19:15
Als jij hoort hoe laag mijn 4x12 kast kan, moet je dat niet als eerst proberen?
Diepe kelder? :D

Kim Wilson
19 januari 2016, 09:44
Kan vet zijn, maar een 4x10 voor bas is geen 4x10 voor gitaar. Je zult dus wel het nodige hoog missen...
Een baskast is juist meestal full range, waar gitaarspeakers alleen maar mid gefocussed zijn. Je kunt bijvoorbeeld je keyboard beter op een basversterker aansluiten dan op een gitaarversterker, omdat een basamp het hele frequentiegebied weergeeft.

FruscianteFan
19 januari 2016, 11:13
Een baskast is juist meestal full range, waar gitaarspeakers alleen maar mid gefocussed zijn. Je kunt bijvoorbeeld je keyboard beter op een basversterker aansluiten dan op een gitaarversterker, omdat een basamp het hele frequentiegebied weergeeft.

Hmwoah, afgelopen paar repetities hebben we de toetsen juist over gitaaramps. Klinkt best wel nice - er staan in het hok een basversterker (fender? transistor 1x15), een Valvestate en een Frontman 2x12. Eigenlijk is bas het enige instrument dat ik natuurlijk vind klinken op de basversterkers die ik tot nu toe heb gehoord. Bij akoestische shows gebruiken we trouwens onze basstop en 4x10 voor de toetsen. Het klinkt wel erg nice, maar neemt wel de basfunctie in in de mix.

En dus nu repeteren we met de Fender en Valvestate, dmv de 2e input van de fender in serie aangesloten. Meer dan breed genoeg, maar ook gewoon dat hoog. Lukt met die basversterker niet, die we overigens inzetten als monitor (ivm zang staat de bassist tegenover de drummer, bij lompe stukken wil mijn geluid dan nog weleens in de weg zitten).

Nils47
4 februari 2016, 14:28
Adam Jones (Tool) gaat door een Superbass Amp (cabinet weet ik zo niet of dat een bass cabinet is).

https://aud210.files.wordpress.com/2014/10/adamjonesguitarrig.jpg