PDA

View Full Version : Gitaar in het vliegtuig



fvanbokhoven
20 juli 2003, 13:44
Ik moet over een tijdje naar het buitenland. Nou moet ik mijn gitaar meenemen. Moet ik nou de spanning van de snaren afhalen vanwege de luchtdruk verschillen in het luchtruim om te verkomen dat mijn hals breekt of is dit slechts een fabeltje?

roppie
20 juli 2003, 13:50
't gaat ook om de temperatuurverschillen he dus het lijkt me wel verstandig. Gitaar in het vliegtuig meenemen lijkt me sowieso niet zo'n goed idee

ben???
20 juli 2003, 14:03
als handbagage kan t best... ik zit nu ook in israel. gitaar meegenomen als handbagage. alles ok nog.

jorrit
20 juli 2003, 14:11
mijn gitaar heeft 23 uur in het vliegtuig als hand bagage gezeten en geen probleem hoor! maar in de passagiers ruimte is de temp. constanter dan in het ruim. dus niet in het ruim laten zetten...

iam
20 juli 2003, 14:16
maar is dat dan niet oversized lugage?

moet je niet bijbetalen?

SiNiSTRaL
20 juli 2003, 14:26
sowieso gaan de mensen op het vleigveld niet zo voorzichtig om met de baggage (das dan nog een understatement) dus kan je um beter bij je houden of je moet een hele stevige koffer hebben :)

ben???
20 juli 2003, 14:32
ze letten echt niet op je handbagage, wij hadfden met 3 mensen 6 volle rugzakken en een gitaar bij ons. geen probleem.

SiNiSTRaL
20 juli 2003, 14:41
ze letten echt niet op je handbagage, wij hadfden met 3 mensen 6 volle rugzakken en een gitaar bij ons. geen probleem.
dan vlogen jullie niet met een nederlandse maatschappij, normaal zijn ze daar echtwel redenlijk oplettend op hoor, tenzij de grootte van die 6 tassen wel meeviel

Akira
20 juli 2003, 15:00
ze letten echt niet op je handbagage, wij hadfden met 3 mensen 6 volle rugzakken en een gitaar bij ons. geen probleem.
dan vlogen jullie niet met een nederlandse maatschappij, normaal zijn ze daar echtwel redenlijk oplettend op hoor, tenzij de grootte van die 6 tassen wel meeviel

Wij vroegen bij Transavia hoeveel handbagage we mee mochten nemen.
Ieder 1 stuk van max 5 kilo.
Terwijl we dat vroegen (bij het inchecken) hadden we allebij 2 stuks handbagage (van duidelijk zichtbaar formaat).
In het vliegtuig nergens wat over gehoord.
Maar een gitaar?
geen idee.

Chezzy
20 juli 2003, 21:28
Ik vlieg heel veel en ik heb nooit problemen met hand bagage gehad. Sommige mensen hebben ook een gigantische jas die ze er nog lekker bij proppen, dus vinden ze een tas die iets groter is dan normaal ook wel goed.
Het is wel heel asociaal om het te doen (het is een solide en groot object dat veel ruimte in neemt, dus minder ruimt voor de tasses/jassen van de buren), maar ik denk dat als je het personeel vertelt dat het een dure gitaar is, ze niet echt moeilijk doen. Gewoon even beleefd zijn.

Hufke
20 juli 2003, 21:35
"Ja mevrouw, sorry, maar ik moet hem toch echt als handbagage meenemen. Het is namelijk een héle dure gitaar, een Squier, toevallig ooit eens van gehoord? Niet? Ow, dan komt dat waarschijnlijk omdat het een heel exclusief merk is uit Amerika dat maar in een paar zaken in Nederland wordt verkocht. Dus U snapt wel dat ik hem niet zomaar in het laadruim laat liggen, toch?"

:-D

mohawk
20 juli 2003, 22:21
Maar ik heb altijd nog begrepen dat je een gitaar niet als handbagage mag meenemen....???


En stel ik neem em mee..en dan sta ik bij de balie,en dan mag ie nie mee met de handbagage..wat dan??Moet je em achterlaten?

gerrekat
20 juli 2003, 22:34
Ik heb er wel eens over nagadacht maar denk niet dat het zo makkelijk gaat, een gitaar is denk ik snel te groot, ik ben bang dat je hem niet eens mee mag nemen zonder bijbetaling etc.

Ik heb wel eens gehoord dat het in een gigbag nog wel eens gaat als het rustig is, maar een case is oversized, en bovendien weegt een case met gitaar snel rond de 12-14 kilo!

bert k
20 juli 2003, 22:49
En stel ik neem em mee..en dan sta ik bij de balie,en dan mag ie nie mee met de handbagage..wat dan??Moet je em achterlaten?

FF belle met de maatschappij?

Chezzy
20 juli 2003, 23:11
En stel ik neem em mee..en dan sta ik bij de balie,en dan mag ie nie mee met de handbagage..wat dan??Moet je em achterlaten?

FF belle met de maatschappij?
Vaak mag het officieel niet, maar doen ze in de praktijk niet moeilijk...

SiNiSTRaL
20 juli 2003, 23:18
Maar ik heb altijd nog begrepen dat je een gitaar niet als handbagage mag meenemen....???


En stel ik neem em mee..en dan sta ik bij de balie,en dan mag ie nie mee met de handbagage..wat dan??Moet je em achterlaten?
noop dan gaat ie in het baggageruim en das suicide voor je gitaar (mensen die er werken zijn niet zo voorzichtig met koffers, zie: gooien ermee, en er zijn ook nogeens enorme temperatuurverschillen in het ruim van zo'n kist) dus tis niet zo goed voor je gitaar

Ic3gl0vE
20 juli 2003, 23:21
hoe doen professionele bands die niet hun eigen vliegtuig hebben dat dan? Als je een goede flightcase hebt (dus niet een SKB koffer oid) dan kan het toch best?

SiNiSTRaL
20 juli 2003, 23:23
hoe doen professionele bands die niet hun eigen vliegtuig hebben dat dan? Als je een goede flightcase hebt (dus niet een SKB koffer oid) dan kan het toch best?
uh erachteraan laten sturen door ups? :roll:

Ic3gl0vE
20 juli 2003, 23:28
ja dat is fijn! Iemand van het synthforum had een dure zeldzame vintagesynth opgestuurd naar de VS via UPS. bij UPS vonden ze het echter nodig de power supply eruit te slopen en er LOS weer in te leggen. Door al het geschuif in het vliegtuig heeft die voeding alle elektronica in de synthesizer gemold. Die kon dus zo met de vuilniswagen mee. En ookal was de zending verzekerd, UPS wilde niet betalen en uiteindelijk heeft die kerel maar 10% van z'n geld gekregen.

Leuk... UPS :evil:

SiNiSTRaL
20 juli 2003, 23:37
hehe, moet je maar niet zo'n verrot motown orgel kopen :P
maar t kan idd niet zoiets, zeker niet als het verzekerd is, wat hadden ze dan voorn reden om het niet te vergoeden?

sash
20 juli 2003, 23:51
Om alle narigheid te voorkomen zou ik ff bellen met de maatschappij. Ik zou em gewoon als handbagage meenemen in een stevige gig bag. Koffer gaat was lastiger (past niet in de overhead compartments en is kut tussen je benen).

Anders Destium
20 juli 2003, 23:53
Ik zou hoe dan ook mijn gitaar bij me houden, tenzij je met een pauperfirma als EasyJet vliegt waar ze je schofterig schijnen te behandelen zal dit eigenlijk nooit problemen opleveren...

Ik ken de drills op luchthavens, een gitaar in je normale bagage staat gelijk aan moord. Als je je gitaar wil meenemen, houd hem dan binnen handbereik. Als je moet bijbetalen zal het nooit meer dan 20 euro mogen zijn (tenzij hij écht 15 kilo weegt).

Als je met oversized handbaggage aankomt moet je het soms afgeven, maar dan komt het in een compartiment in dezelfde ruimte als waar de passagiers zitten. Als je naar Ibiza gaat zal dit niet lukken in deze tijd, maar bij een niet 100% volgeboekte vlucht zal je eigenlijk nooit problemen ondervinden (cheap-ass maatschappijen zullen waarschijnlijk wél moeilijk doen..)

Barret Wallace
21 juli 2003, 09:36
hmm zou wel mooi zijn als een gitaar als handbagage mee mag :cool:

Thomasvv
21 juli 2003, 10:38
Maar als je nou een stevige flightcase hebt? FLIGHTcase...? Dan zou een gitaar toch wel in het ruim kunnen? Mits de gitaar perfect in de case past en niet kan schuiven enzo?

Musicmannen zijn trouwens speciaal gemaakt om in het vliegtuig te passen, ze schijnen precies in de standaard compartimenten te passen :D

Ic3gl0vE
21 juli 2003, 10:47
hehe, moet je maar niet zo'n verrot motown orgel kopen :P

Ja ok... dat is ook wel weer zo...


maar t kan idd niet zoiets, zeker niet als het verzekerd is, wat hadden ze dan voorn reden om het niet te vergoeden?

Ik heb het even opgezocht op het synthforum en vond dit:

Alhoewel de ARP voor het volle bedrag verzekerd was bij UPS, hebben ze dit een aantal keer tegengesproken. Helaas was er voor hen geen ontkennen meer aan toen ik ze erop wees dat het vakje "verzekerd" op hun shipping voucher aangekruist was. Dikke leugenaars. Al bij al heb ik slechts 10% van het verzekerde bedrag ontvangen na 2 jaar geruzie met UPS.

Barret Wallace
21 juli 2003, 10:49
Maar als je nou een stevige flightcase hebt? FLIGHTcase...? Dan zou een gitaar toch wel in het ruim kunnen? Mits de gitaar perfect in de case past en niet kan schuiven enzo?

Musicmannen zijn trouwens speciaal gemaakt om in het vliegtuig te passen, ze schijnen precies in de standaard compartimenten te passen :D

ja kan wel in het ruim maar aantrekkelijk voor dieven

als je dan je bagage ophaalt en iemand die verstand heeft ziet zon koffer op de band...

Anders Destium
21 juli 2003, 10:52
Wat mijn moeder een keer heeft gehad was dat haar handbagage volgens de maatschappij te groot was, toen is het (wat ik al eerder zei) in een apart compartiment gelegd. Je kunt zulke oversized luggage dan weer ophalen als je het formulier overlegt. Op deze manier kan niemand anders ermee vandoor gaan...

Barret Wallace
21 juli 2003, 11:03
ah sorry ik heb daar overheen gelezen das wel handig dan misschien dan toch maar men gitaar mee op vakantie :)

Anders Destium
21 juli 2003, 11:10
Ja, ik zou hem zo lang mogelijk vasthouden als ik jou was. Grote kans dat een grondstewardess aan je vraagt wat de bedoeling is. Dan leg je op een rustige en beleefde manier uit dat je het liefst je gitaar in 1 stuk weer terugziet :wink: Als je hem toch moet inleveren kun je op de terugreis als je Nederland weer inkomt dit formulier als bewijs aanvoeren dat je je gitaar niet dáár hebt gekocht ( is ook nog wel eens een probleem...)

Ic3gl0vE
21 juli 2003, 11:14
En anders maar gewoon een yamaha silent guitar meenemen. Die kun je opvouwen!

Barret Wallace
21 juli 2003, 11:21
dat is toch dat ding met een headphone ingang?

hmm wel leuk maar beetje duur om em ff voor op vakantie te kopen

SiNiSTRaL
21 juli 2003, 12:15
volgens mij is dat zo'n ding met amper een body ofzo...net een electrische viool

SiNiSTRaL
21 juli 2003, 12:17
http://www.yamaha.co.jp/english/product/guitar/silent_guitar/index.html
zo een

Barret Wallace
21 juli 2003, 12:20
ja ik weet wat het is.

SiNiSTRaL
21 juli 2003, 12:21
(y) maar het was meer algemeen bedoeld voor de andere mensen hier die zich mogelijkerwijs afvroegen: wat zal dat nou zijn zo'n silent guitar?

AntY
21 juli 2003, 12:29
demonteer je gitaar en neem de body en hals mee als handbagage :)

Barret Wallace
21 juli 2003, 12:30
ja daar had ik ook al aan gedacht

bovendien als je je gitaar als spared parts vervoert checken ze ook niet of je hem nou in nl of een ander land hebt gekocht :o

althans dat zei die kerel van stand by tegen me

wietse
21 juli 2003, 15:48
demonteer je gitaar en neem de body en hals mee als handbagage :)
dat is wat lastig als je een set neck hebt.

Barret Wallace
21 juli 2003, 15:54
zou ikzoiezo nooit meenemen op vakantie

Theije
21 juli 2003, 22:25
Een vriend van me was met z'n band op europese tour en ze kwamen net uit ijsland terug, en hij mocht z'n gitaar niet mee als handbagage ja dat mocht wel maar dan moest ie voor 75% ofzo een extra stoel betalen vet vaag, maar anyway z'n gitaar (Gibson SG) in het laadruim, waren die dwazen hem kwijt geraakt op het vliegveld.
Nou is ie nog steeds bezig een vergoeding te krijgen van die onbekwame idioten.

jorrit
22 juli 2003, 12:19
volgens mij zitten hier een hoop mensen te praten over dingen die ze zelf niet zeker weten. ik heb in totaal in 3 verschillende vliegtuigen gezeten en in al die vliegtuigen mn gitaar als handbagage meegenomen. in alle gangbare vliegtuigen zitten 2 verschillende soorten opbergvakken. de ene zijn ongeveeer 2 meter lang en de andere ongeveer 1 meter. dus je gitaar koffer past makkelijk in zo'n groot vak. heb ik ook gedaan dus is geen probleem. het lijkt me dus heel sterk dat je problemen krijgt.

ook heeft anders destinum gelijk. er zitten in vliegtuigen altijd extra kamers waar ze bijvoorbeeld een buggy of kinderwagen in kunnen stallen. dus daar kan ie ook zo bij.