PDA

View Full Version : harley benton/joyo truetone pedalen



CrazyHorse
24 november 2015, 21:17
Hey,

Zijn er mensen die de truetone-pedalen van harley benton gebruiken als amp en dan inpluggen in de PA? en zo ja hoe doe je dat als je nog wat andere pedalen het? Hoe schik je die dan?

Joost de Ruig
24 november 2015, 21:29
Ik heb de American Sound van HB en die heeft dus een speaker-sim. Het meest logische lijkt mij om deze aan het einde van de chain te plaatsen. Maar ik zou niet gauw een heel floorboard op deze wijze rechtstreeks in de PA of recorder prikken.

edje kadetje
25 november 2015, 00:14
Hey,

Zijn er mensen die de truetone-pedalen van harley benton gebruiken als amp en dan inpluggen in de PA? en zo ja hoe doe je dat als je nog wat andere pedalen het? Hoe schik je die dan?

Ik ben bezig een back-up bordje te maken met de american sound als ampsim. Tot nu toe alleen uitgeprobeerd naar een mengpaneeltje en dan koptelefoon. Dit geeft wel een beetje de resultaten die ik verwachtte.

Mijn keten wordt ongeveer zoiets:
joyo compressor
boss sd1
boss ds1
american sound
rp55 (alleen voor time based fx) met dank aan 'arnoldtims'
mengpaneel

(En dan heb ik nog een octaver, een synth wah en een flanger die ik misschien ook nog kan inzetten)

Ik vind de american sound lekker klinken voor een cleane fender sound, de drive haal ik uit de andere pedalen. Ik vind de american sound wel lekker voor een randje maar niet voor een echte scheur. Naast de twee boss-pedalen zoek ik nog naar een pedaal (ook lekker goedkoop) voor een mooie ronde beschaafde maar wel overstuurde leadtone. Beetje Boston, Pink Floyd, veel sustain. dat werk. Wie heeft suggesties?

Pepe
25 november 2015, 00:25
Het verschil tussen Boston (mids mids mids) en Gilmour (non mids) kan bijna niet groter.

Surfreak
25 november 2015, 08:17
Mijn keten is:

tuner
OCD
american sound
VP jr
Nova delay
DI -> PA
dap stage cube (iem versterker)

edje kadetje
25 november 2015, 10:54
Het verschil tussen Boston (mids mids mids) en Gilmour (non mids) kan bijna niet groter.

Grappig. Dat heb ik me nooit gerealiseerd.
Dank voor je hulp.
Dan is er een verschil dat voor mij kennelijk minder belangrijk is; anders gezegd mijn oren horen het gewoon niet.

Wat is de overeenkomst in het geluid tussen boston en gilmour, zo die er is? Is dat de compressie?
Ik vind al mijn geluiden mooier met compressie.

Misschien moet ik overigens wat preciezer zijn in mijn omschrijving van het gilmour-geluid dat ik nu nog zoek. Clean, randje, crunch, slag haal ik er allemaal al uit. Wat ik nog zoek is een dik lead geluid zoals hij in de jaren tachtig had bij bv delicate sound of thunder - de grote solo's als comfortably numb.

Pepe
25 november 2015, 11:07
The DSOT tour is een beetje een rare eend in Gilmour bijt, volgens mij speelde hij toen over een Boogie met tubescreamer en een Boss Heavy Metal dus dat is weer een & al mids.
De overeenkomst is delay en vooral veel compressie bij beide heren, Gilmour zet standaard overal een boss compressor voor en Scholz ontwierp ze zelf omdat ie wat er was niet goed genoeg vond.

Die dikke lead sound met dat ronkende laag van Gilmour is trouwens een Big Muff. Ik krijg dat geluid niet uit een Muff zeg ik er bij, daar heb je echt een 4x12 voor nodig.

telecastermaster
25 november 2015, 12:04
Ik ben bezig een back-up bordje te maken met de american sound als ampsim. Tot nu toe alleen uitgeprobeerd naar een mengpaneeltje en dan koptelefoon. Dit geeft wel een beetje de resultaten die ik verwachtte.



En dat was niet zo best, neem ik aan. Dwz als een wesp in een potje?

Vincent1985
25 november 2015, 12:17
Ik heb de American Sound van HB en die heeft dus een speaker-sim. Het meest logische lijkt mij om deze aan het einde van de chain te plaatsen. Maar ik zou niet gauw een heel floorboard op deze wijze rechtstreeks in de PA of recorder prikken.

Waarom zou je dat niet doen Joost, als ik vragen mag? Ik gebruik ook een American Sound van Joyo en die klinkt top als speaker sim aan het einde van mijn keten. Ben daar erg tevreden mee.
Die is:
TC Electronic Ploytune / Ernie Ball VP Jr / Cry Baby / TC Electronic Nova System / MXR SmartGate / Joyo American Sound / DI / PA

Ik weet dat de Nova ook een speaker sim heeft maar daar kan je niet aan knopjes draaien als je meer low of minder mid wil. Dat kan bij de American Sound weer wel.

Joost de Ruig
25 november 2015, 12:25
Waarom zou je dat niet doen Joost, als ik vragen mag? Ik gebruik ook een American Sound van Joyo en die klinkt top als speaker sim aan het einde van mijn keten. Ben daar erg tevreden mee.

Gevoelsmatig lijkt een speaker-sim mij aan het einde van een chain te horen, aan de andere kant hoort een drivepedaal (na een Wah) aan het begin van een chain te staan. Tegenstrijdig dus..... :-/ Maar wellicht zit ik er helemaal naast en heb ik weer wat geleerd :)

Vincent1985
25 november 2015, 12:31
Ja ok het is inderdaad een drive pedaal, maar ik heb de drive bijna helemaal op nul. Omdat ik een zo clean mogelijke sound wil en al mijn drive tones (voorlopig nog) uit de Nova System haal.

telecastermaster
25 november 2015, 13:20
Ik heb mijn reverb en time-based modulatie effecten allemaal na mijn speaker simulator staan.

edje kadetje
25 november 2015, 16:56
Ik heb mijn reverb en time-based modulatie effecten allemaal na mijn speaker simulator staan.

Ik dus ook.

edje kadetje
25 november 2015, 17:01
En dat was niet zo best, neem ik aan. Dwz als een wesp in een potje?

Nee hoor.
Ik heb de drive van de american sound bijna uit, color op gelijk niveau.
Level dan flink omhoog om iets te kunnen horen. Eq neutraal, beetje midscooop.

Dat klinkt goed, met de compressor erbij helemaal lekker.

Met de drives sd1 en ds1 klinkt ook zoals je van die drive-pedalen mag verwachten. Best lekker.

Best tevreden.
Realiseer je daarbij wel dat ik gewend ben aan, en tevreden ben over mijn geluid uit een GP100 van Roland of een Boss gt-8, ook rechtstreeks met ampsim naar koptelefoon of mengpaneel.

En ja, live stuur ik het liever naar mijn mesa boogie 50/50 en dan 2x12". Tuurlijk, dat voegt leven toe aan de sound.

CrazyHorse
25 november 2015, 17:22
Ok Zijn er ook mensen die dit pedaaltje als overdrive gebruiken, door een amp en zet je het pedaal dan in de keten zoals bij een gewone overdrive?

miyaru
25 november 2015, 17:55
Ik vond dit ook een moeilijk iets, waar je het pedaal zou moeten plaatsen. Ik heb daarom gekozen voor een Fender Micro DI/Cabsim - die helemaal aan het einde van mijn keten komt. Kan ik zo opnemen, met koptelefoon spelen of als backup met optreden.

http://www.bax-shop.nl/preamp-di-box/fender-micro-di-box-en-preamp

Robin.

Joost de Ruig
25 november 2015, 20:15
Ok Zijn er ook mensen die dit pedaaltje als overdrive gebruiken, door een amp en zet je het pedaal dan in de keten zoals bij een gewone overdrive?

Check, zo werk ik ermee. Hij staat als laatste van drie drives op mijn floorboard. Gebruik hem zowel clean als als drive, maar meest clean.

CrazyHorse
25 november 2015, 21:13
Hey Joost,

Ok, dus het is wel te gebruiken als overdrive pedaaltje, mijn bedoeling is eigenlijk om een heel klein beetje oversturing te kleuren op m'n cleane sound. Dus jij speelt ook gewoon door je amp ermee? Trouwens, als je het dan toch eens wil gebruiken als 'amp' voor in de PA, moet je het ding dan sowieso volledig op het einde zetten? Of niet?

Joost de Ruig
25 november 2015, 21:17
Ok, dus het is wel te gebruiken als overdrive pedaaltje, mijn bedoeling is eigenlijk om een heel klein beetje oversturing te kleuren op m'n cleane sound. Dus jij speelt ook gewoon door je amp ermee? Trouwens, als je het dan toch eens wil gebruiken als 'amp' voor in de PA, moet je het ding dan sowieso volledig op het einde zetten? Of niet?

Zeer geschikt om je sound een beetje mee te kleuren, en lekker voordelig bovendien.

In dit topic worden genoeg argumenten genoemd die de noodzaak om hem aan het einde van de chain te zetten tegenspreken. Met andere woorden: gewoon zetten in je gewone reeks. Meestal is dat na de Wah, samen met je drives, maar voor je modulaties e/o delays.

telecastermaster
26 november 2015, 10:49
Het punt met het aan het einde zetten is dat je reverb en delays ook door dit drive pedaal gaan. En meestal wil je dat je reverb en delay niet vervormen. Dat is de reden waarom reverb en delay het beste in de effectloop staan; na de vervorming. En als je dan een speaker simulator gebruikt dan dus beter erna. Tenzij je natuurlijk opzettelijk je reverb wilt vervormen.