PDA

View Full Version : de vrieskou en versterkers?



CrazyHorse
24 november 2015, 19:00
Hey,

Het is hier barkoud! Durfde mijn amp, niet meenemen naar de repetitie van zaterdag, wegens schrik voor kapotte buizen koud--> warm , lamp=pats! Nemen jullie voorzogsmaatregelen tijdens de winter. En hoe doen jullie dat tijdens een gig, wanneer je direct na het spelen je warme versterker van het podium moet shouwen?

the sure thing
24 november 2015, 19:02
ALTIJD direct na optreden de amp uitzetten en 15m laten afkoelen. Ik doe niet anders


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
24 november 2015, 19:08
Mijn buizenversterkers komen eigenlijk nooit in de band-aanhanger, maar reizen in de kofferbak, dus echt heel koud worden ze dan over het algemeen niet. Vervolgens bouwen we op, en als ik klaar ben zet ik het zaakje aan. Hoe veel tijd zit er dan tussen "koud" en aan zetten? Minimaal 15 minuten, maar meestal wat langer.
Met uitzetten doe ik hetzelfde als the sure thing, maar die 15 minuten wisselt, ligt er nogal aan hoe het uitkomt, maar heb er nog geen problemen mee gehad.

Plant
24 november 2015, 19:15
Hey,

Het is hier barkoud! Durfde mijn amp, niet meenemen naar de repetitie van zaterdag, wegens schrik voor kapotte buizen koud--> warm , lamp=pats!

Niks buizen pats!, condens! Je moet je versterker een uurtje onaangesloten in de warme ruimte zetten zodat het gecondenseerde vocht eruit is en dan pas aanzetten.

Joost de Ruig
24 november 2015, 19:24
Mijn buizenversterkers komen eigenlijk nooit in de band-aanhanger, maar reizen in de kofferbak.....

Kofferbak? Dat zou ik alleen aandurven met een kampeermatrasje ofzo eronder. Ik wil mijn dure amp niet aan die trillingen blootstellen. Dus? De achterbank!

D3nnis
24 november 2015, 19:47
Achterbank is leuk, maar dan moeten er medebandleden in de kofferbak, en dat willen ze niet.
Maar ik heb nog geen problemen ondervonden met de versterker in de kofferbak eigenlijk, en gebruik deze methode toch al zo'n 15 jaar 1 a 2x per week.

cluseau
25 november 2015, 22:40
Koude versterkers even laten aklimatiseren dan pas aanzetten. Je doet er verstandig aan minimaal tien minuten op standby te laten staan. Wat gebeurt er namelijk: door hem op standby te zetten schakel je alleen de gloeidraden in. Deze zullen het binnenwerk geleidelijk opwarmen en condens snel verdrijven. Daarna is het veilig om hoogspanning in te schakelen. Schakel je hoogspanning in bij een amp waar condens in zit zou dat vonkoverslag tot gevolg kunnen hebben. Dus..... warm je amp op dmv de gloeidraden. Deze werken trouwens op laagspanning.

humbucker
26 november 2015, 09:17
En wat als je geen standby hebt? (AC30)