PDA

View Full Version : Opgeslagen versterker



Fendermanno1
24 november 2015, 11:35
Ik woon nu op mezelf, maar groot is het niet. Mijn versterker (Hughes & Kettner TubeMeister TM18 Combo) staat in de kelder wegens ruimtegebrek. Kelders kennende zijn ze vochtig, dus ik maak me wel een beetje zorgen om mijn versterker. Hij staat in de doos, dus er zit bescherming omheen. Kan ik er vanuit gaan dat als de doos geen vochtplekken vertoont, dat de ruimte ook geen invloed heeft op de versterker?

Tabula Rasa
24 november 2015, 11:40
Mijn badkamer is vochtig. De rekjes boven het bad roesten, maar komen nooit direct in aanraking met water. Het doosje om de fles hoestdrank in het kastje is wel kurkdroog ondanks dat ie er al 2 jaar staat. Zou dus niet blind vertrouwen op het karton.

kirito
24 november 2015, 11:41
Geen idee, maar ik zou er voor de zekerheid nog een doek overtrekken ook.

Tunes
24 november 2015, 12:09
Bakje met kattebak zooi in de ruimte zetten, neemt heel goed vocht op.
Trap niet in de veel te dure prefab gamma/karwei vochtvreters.

Plant
24 november 2015, 18:46
Ik weet niet hoe lang je van plan bent de versterker op te slaan, maar bedenk dat elektronica ook achteruit gaat van alleen al lang niet gebruiken (deformerende elco's, aansluitingen, schakelaars en potmeters die kontaktproblemen krijgen doordat ze niet worden bediend...)

Fendermanno1
25 november 2015, 12:12
Geen idee, maar ik zou er voor de zekerheid nog een doek overtrekken ook.

Zal de meegeleverde hoes (dun stofje maar) ook helpen?


Ik weet niet hoe lang je van plan bent de versterker op te slaan

Tot ik een grotere woning vind, dus sowieso een jaartje. Maar hij komt er af en toe ook uit hoor!

Joost de Ruig
25 november 2015, 12:20
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar een 1x12 versterkertje past toch nog wel gewoon in je woonkamer? Ik zou tenmiste het risico niet nemen in een koude/vochtige kelder...

http://www.thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/333381/8060353_800.jpg

Bijl
25 november 2015, 14:38
Meteen weghalen uit die berging en droog, stofvrij en op kamertemperatuur opslaan. Als het niet thuis kan, dan ergens anders.

miyaru
25 november 2015, 15:06
Zonde man, gewoon in de huiskamer zo een mooie versterker!!!

Robin.

arjanb01
25 november 2015, 16:10
Ik heb m'n amps altijd in de opslag staan van de school waar we repeteren, een berging aan de buitenkant van het gebouw. Nooit problemen mee gehad, geen vocht geen ontplofde elco's of buizen, niks aan het handje.
Dus ik snap die angst nooit zo.

D3nnis
25 november 2015, 18:43
In onze oefenruimte, waar meer champignons op het plafond groeien dan in de gemiddelde supermarkt te koop zijn, laat ik mijn versterker niet graag staan.
Onze andere gitarist doet dat wel, en die speelt inmiddels 8 jaar over dezelfde (toen tweedehands aangeschafte) Koch multitone. Buiten dat ik het een kutversterker vind voor high gain sounds, houd ie het toch al die tijd uit zonder problemen, ik ben dus steeds meer geneigd om te denken dat het allemaal wel los loopt.

JVGM-music
25 november 2015, 19:01
Een paar fijne vuilniszakken er om heen en zo,n zakje met dat absorbtie spul dat je bij elke gitaarkooffer/gitaar/versterker meegeleverd krijgt er bij stoppen?
Dan houdt je de boel toch wel vochtvrij?

Plant
26 november 2015, 00:57
Een paar fijne vuilniszakken er om heen en zo,n zakje met dat absorbtie spul dat je bij elke gitaarkooffer/gitaar/versterker meegeleverd krijgt er bij stoppen?
Dan houdt je de boel toch wel vochtvrij?

Die silica gel zakjes die een fabrikant voor transport bij goederen stopt hebben hun werk over zee al gedaan en zijn uitgewerkt als ze jou hebben bereikt. Daar kun je niks meer mee.

mrweird
26 november 2015, 09:25
Ik heb jarenlang een Mesa nomad buizenbak in een enkelsteens hokje in een weiland gehad waar enkel werd gestookt als we 1 keer per week aan het oefenen waren en hij doet 't nog steeds.. 't is niet goed voor die dingen gok ik zo maar een beetje amp kan wel iets hebben gok ik zo..

almarvk
26 november 2015, 15:21
Gewoon zo'n kleine combo in je huiskamer zetten. Een vochtige kelder kan nooit goed voor elektronica. En een simpel hoesje en een bakje kattengrit gaan je echt niet helpen op de lange termijn.

Little Jay
26 november 2015, 15:44
Die silica gel zakjes die een fabrikant voor transport bij goederen stopt hebben hun werk over zee al gedaan en zijn uitgewerkt als ze jou hebben bereikt. Daar kun je niks meer mee.

Moet je ze een minuutje magnetronnen heb ik ergens gelezen......

Little Jay
26 november 2015, 16:15
Elektronica is meestal van metalen die wel wat vocht kunnen hebben (aluminium, zink, lood, koper, etc.) en kan best wat vocht hebben. Ik zou me het meeste zorgen maken om de speaker, zeker als het een papieren conus is. Gooi wat silica gel zakjes achter in de versterker, hoes erover en droog de zakjes die eens in de zoveel tijd in magnetron of oven.

Elco's gaan idd harder achteruit als een versterker niet gebruikt wordt, dus wel af en toe gebruiken!

Dirk_Hendrik
26 november 2015, 18:59
Als je graag wil dattie wat droge blijft zet je achterin een vochtvreter (action ofzo) en vervolgens wikkel je em zo secuur mogeliik helemaal in met huishoudfolie.

nico verduin
26 november 2015, 20:17
Elektronica is meestal van metalen die wel wat vocht kunnen hebben (aluminium, zink, lood, koper, etc.) en kan best wat vocht hebben. Ik zou me het meeste zorgen maken om de speaker, zeker als het een papieren conus is. Gooi wat silica gel zakjes achter in de versterker, hoes erover en droog de zakjes die eens in de zoveel tijd in magnetron of oven.

Elco's gaan idd harder achteruit als een versterker niet gebruikt wordt, dus wel af en toe gebruiken!En als het echt vochtig wordt, roest tussen de spoel en de magneetkern... kraakt ie lekker.... Ooit een keer gehad maar dan met speakers in de deuren van de auto... De garage hade snoer ingangen in de deur niet echt dichtgekit..... regen doet de rest voor je :)

Ik vind het altijd wel lastig dit soort vragen. Bij de een gebeurt er niets, bij de ander hangt de condens in de bak.... Als je je echt zorgen maakt moet je hem gewoon meenemen als je weggaat, of na afloop afdekken met een oude deken oid. Houdt nog wel wat vocht tegen en houdt de versterker lekker warm :)

Remork1970
28 november 2015, 19:04
Nu we het er toch over hebben, zou het kwaad kunnen als ik mijn mooie 412, die ik echt goed wil houden, in mijn koude, maar niet vochtige tuinschuur laat staan?

arjanb01
28 november 2015, 19:28
Kan echt geen kwaad.
Gisteren weer gerepeteerd met m'n koch powertone 2 set, ruim half jaar niet gebruikt, kast afgedekt met een hoes top onbedekt opgeslagen in de opslag aan de zijkant van het schoolgebouw. Geen centje pijn, amp ging als een dolle, had hem op flink volume de hele repetitie aan. Geen probleem dus.

jutter
28 november 2015, 19:33
Kan echt geen kwaad.
Gisteren weer gerepeteerd met m'n koch powertone 2 set, ruim half jaar niet gebruikt, kast afgedekt met een hoes top onbedekt opgeslagen in de opslag aan de zijkant van het schoolgebouw. Geen centje pijn, amp ging als een dolle, had hem op flink volume de hele repetitie aan. Geen probleem dus.

Snds wanneer heb jij een Powertone Arjan???

arjanb01
28 november 2015, 19:42
Al bijna een jaartje. Heb tweedehands gekocht nadat ik hem voor het eerst bij de Clash of the coverbands gebruikt had en was meteen verkocht. EL 34 versie, 120 watt, heerlijke opgefokte marshall sound, maar hij kan ook fantastisch bluesen en cleanen. Gebruik ik naast m'n engl combo, die 6l6 pitten heeft en wat brighter klinkt.

D3nnis
28 november 2015, 20:03
Nu we het er toch over hebben, zou het kwaad kunnen als ik mijn mooie 412, die ik echt goed wil houden, in mijn koude, maar niet vochtige tuinschuur laat staan?

Komt helemaal goed. Mijn Bogner 4x12 staat al een jaar of 7 in een koude en licht vochtige (wel met elektrische vochtvreter) kelder :D

Wimvdb
7 januari 2016, 19:57
er is natuurlijk ook een verschil tussen een kelder:
http://buildipedia.com/media/k2/items/cache/f45d655575e97f094813cafeb5b8ded9_XL.jpg

en een kelder :
http://www.ouderenjournaal.nl/wp-content/uploads/2014/08/Ondergelopen-kelder1.jpg

Remork1970
8 januari 2016, 14:01
Is die bovenste kelder een make over van de onderste?
In dat geval: petje af!

muffstuff
8 januari 2016, 14:16
is dat een kelder dan, gezien het raam? Naar mijn weten zit een kelder vaak onder straat niveau?

Kim Wilson
8 januari 2016, 14:18
Dat raam kan ook onder straatniveau zitten. ;)

Kim Wilson
8 januari 2016, 14:20
http://www.kuipervantuinen.nl/images/uploaded/Kelderraam woonhuis sub.jpg

muffstuff
8 januari 2016, 14:21
scheiBe :sssh: