PDA

View Full Version : Okee Gibson heeft vaak rare "on-Gibson" modellen uitgebracht maar dit spant de kroon



Wouter J
24 november 2015, 03:20
Gibson schaamt zich er niet voor om pogingen te maken om Fender spelers aan te halen, dat was in de jaren zestig al zo...
http://i580.photobucket.com/albums/ss241/LilScarbz/Sparkling%20Burgundy/KGrHqYOKnEE2GQ3wfNBNoTGH7QYQ_3.jpg
Een Melody Maker SG met drie single coils, Fender geluid in een Gibson jasje.

En natuurlijk voerden de S1, de Marauder, de Corvus, de U-2 en de M-3 de lijst van Gibsons die Fenders hadden moeten zijn nog meer aan.
http://img.photobucket.com/albums/v228/fuzztone65/My%20Music%20Store/Challenger%20III/DSCF8013.jpg
Een Strat-Paul van Gibson in de vorm van de Challenger.

Maar toch wel de mafste van ze alemaal was een Chet Atkins signature model. Laten we eerlijk zijn, Atkins heeft zo het model gitaar waar men hem mee identificeerd: Semi acoustisch, F gaten, dubbele humbuckers, Bigsby. De Gibson Country gentleman en Tennessean modellen waren evolutionair door getrokken van de Gretsch modellen met die zelfde namen waar Atkins zijn naam aan verbond.

Maar in 1985 met het verschijnen van zijn album "Stay tuned" beslot Atkins om een ander geluid te gebruiken, met behulp van een flink gemodificeerde Peavey T-60 waar hij even gauw een Gibson logo op plakte om de juristen van Gibson op afstand te houden.
http://i206.photobucket.com/albums/bb41/guitarchuck/ChethisPeaver.jpg

Hier is de gitaar zoals deze vandaag nog uitziet, twee EMG SA elementen.
http://www.tuneyoursound.com/sites/default/files/dsc03110.jpg
Volgens mij beginnen jullie al te begrijpen waar dit naar toe gaat. Toen Atkins ging touren voor "Stay Tuned" mocht hij die gitaar niet live gebruiken omdat het geen Gibson is en dus...

http://i206.photobucket.com/albums/bb41/guitarchuck/Chet%20Atkins%20Peaver%20guitar/1988PhasarCatalogphoto.jpg
Okay, een Gibson die een Peavey T-60 kopieërt...

JVGM-music
24 november 2015, 07:52
Ach....

http://www.sonicftp.com/122943/images/gibson-corvus.jpeg

De Corvus!

Wouter J
24 november 2015, 10:18
Ach....

De Corvus!

Ik noemde de Corvus al. Volgens mij had je niet alles gelezen.

Agent_Smith
24 november 2015, 11:00
Ach....

http://www.sonicftp.com/122943/images/gibson-corvus.jpeg

De Corvus!

Ja, de Corvus zou ik best willen hebben!
Naast een serie LPs hou ik ook wel van wat aparts en de Corvus zou prima matchen met mijn U2 en MIII (wat echt heerlijke gitaren zijn)

Terminus
24 november 2015, 12:32
Mooi stukje! Blijkbaar waren er toch meer gekke Gibsons dan ik wist.

telerocker
24 november 2015, 12:35
Om maar te zwijgen over de Moderne en de reversed V. Je zou haast denken dat ze hun dag begonnen met een sixpack Budweiser.

Feter
24 november 2015, 12:50
Die Corvus is net een geweer met een kromme loop..

Ik vind dit allemaal gitaren die perfect passen in het rijtje "Anders om anders te zijn".
Oftewel 3 lijntjes coke en hop naar de tekentafel!

macwilliams
24 november 2015, 12:50
Ik vind die Peavy wel wat hebben, de corvus niet.

Nellyrocks
24 november 2015, 13:05
Ik vind die SG mooi. Doemadiema

Oranjeaap
26 november 2015, 16:18
Die SG is super cool. De rest niet

RS-Rik
26 november 2015, 22:30
Die SG is super cool. De rest niet



+1


de rest van de ontwerpen lijken achterloos en zonder zorg voor vorm te zijn gemaakt

barno
27 november 2015, 00:20
ja Gibson heeft in de tijden van grote Fendersuccessen zwaar gepanikeerd. Ze snapten ook niet dat Fender wel degelijk straffe ontwerpen had, bij Gibson kwam het over alsof Fender zomaar wat deed, en dus gingen ze dat ook maar doen, met tamelijk hilarische gevolgen :) Maar dankbaarheid is due omdat die paniekreactie ons toch ook de geweldige flying V heeft opgeleverd (to be clear: ik heb het dan niet over de grap die de reversed V was)

Pepe
27 november 2015, 01:15
... en de firebird natuurlijk, een ontwerp van dezelfde meneer die taxi's ontwierp voor Checker Cab. Visueel prachtig maar ergonomisch een ramp. En een bitch voor een lopende band.

Ontwerpen is een hit & mis, het kan niet altijd kaviaar zijn. Mijn stem voor epic mis gaat naar de Gibson map.

barno
27 november 2015, 01:31
de Gibson map, holy crap, wist niet eens dat ze dat ooit hebben gedaan. als joke, I presume.

Mijn prijs gaat naar de headstock van de Moderne, string tree extravaganza...

Pepe
27 november 2015, 01:34
Die grap was leuk genoeg om er ook een Epiphone versie van te laten verschijnen.

Firebird X. Meer zeg ik niet.

Agent_Smith
27 november 2015, 08:47
ja Gibson heeft in de tijden van grote Fendersuccessen zwaar gepanikeerd. Ze snapten ook niet dat Fender wel degelijk straffe ontwerpen had, bij Gibson kwam het over alsof Fender zomaar wat deed, en dus gingen ze dat ook maar doen, met tamelijk hilarische gevolgen :) Maar dankbaarheid is due omdat die paniekreactie ons toch ook de geweldige flying V heeft opgeleverd (to be clear: ik heb het dan niet over de grap die de reversed V was)

Dit gaat toch niet helemaal op hoor.
De Explorer, Flying V en Moderne zijn in de jaren 50 ontworpen en waren hun (te) ver vooruit. Deze ontwerpen hebben niet echt iets met Fender te maken (persoonlijk vind ik van deze 3 de V het minste) en waren echt volledig 'Gibson'.
Eind jaren 70 kwamen de eerste Gibsons met duidelijke Fender trekjes zoals de S1 en Marauder.
In de jaren 80 gingen ze wat modellen toepassen met Kahlers, maar dat waren voornamelijk Explorers en dus variatie op eigen modellen.
Maar vanaf de jaren 90 gingen er echt voor met de US1, U2, WRC, MIII etc

Agent_Smith
27 november 2015, 08:49
Due USA map is trouwens echt fantastisch! Altijd al gevonden.
Maar voor een de muur denk ik, want lijkt me niet echt een heel practisch en comfortabel ding :)

barno
27 november 2015, 10:13
Dit gaat toch niet helemaal op hoor.
De Explorer, Flying V en Moderne zijn in de jaren 50 ontworpen en waren hun (te) ver vooruit. Deze ontwerpen hebben niet echt iets met Fender te maken (persoonlijk vind ik van deze 3 de V het minste) en waren echt volledig 'Gibson'.
Eind jaren 70 kwamen de eerste Gibsons met duidelijke Fender trekjes zoals de S1 en Marauder.
In de jaren 80 gingen ze wat modellen toepassen met Kahlers, maar dat waren voornamelijk Explorers en dus variatie op eigen modellen.
Maar vanaf de jaren 90 gingen er echt voor met de US1, U2, WRC, MIII etc

De modellen zijn niet Fenderish, wat ik zei is dat Gibson oiv Fendersuccessen voor het eerst "rare" modellen ging ontwikkelen die niks meer te maken hadden met de klassieke gitaar. Een Les Paul was bv gewoon een geschaalde kopie van hun bestaande archtops

Agent_Smith
27 november 2015, 12:16
De modellen zijn niet Fenderish, wat ik zei is dat Gibson oiv Fendersuccessen voor het eerst "rare" modellen ging ontwikkelen die niks meer te maken hadden met de klassieke gitaar. Een Les Paul was bv gewoon een geschaalde kopie van hun bestaande archtops

Nou, nog steeds niet in die tijd imo. Fender had alleen nog maar de Tele (broadcaster) en Strat. Ook beiden heel normale modellen. Tegelijkerlijk met de Explorer, V en Moderne kwam Fender met hun Jazzmaster in 1958 (die ook heel gewoontjes is) dus die kunnen elkaar niet beinvoed hebben lijkt me. Nee, ik geloof niet dat ze in die tijd al Fender nadeden. Misschien was Gibson wel gewoon een beetje origineel ;-)

HaroldA
27 november 2015, 12:36
Gibson heeft ook een Hendrix Signature Strat

http://www.myrareguitars.com/guitar-pictures/gibson-signature-jimi-hendrix-stratocaster-electric-guitar.jpg

... nooit uitgebracht ;)

Pepe
27 november 2015, 12:41
Wat Barno zegt klopt met wat ik altijd las.
Gibson had in die tijd een stoffig image van oude en respectabele instrumentenmaker - wat ze ook waren- en die kleine Californische gitaarbouwer met zijn Fiesta red space age strat liet toch wat alarmbellen afgaan bij Ted Mccarty.
Dat de gitaren flopten was niet omdat ze zozeer hun tijd vooruit waren -beetje misschien- maar vooral omdat niemand dat soort wilde dingen bij Gibson vond passen.
Met de Firebird waren ze praktischer, ze draaiden gewoon een jazzmaster om.

Gibson Music City junior... laat zo'n gitaar nou gewoon aan Dennis Fano over.

Pepe
27 november 2015, 12:44
Gibson heeft ook een Hendrix Signature Strat

... nooit uitgebracht ;)

Ik wed dat de reacties op de fora er van alles mee te maken had dat de dealers er niet massaal voor in de rij stonden.

barno
27 november 2015, 12:44
Nou, nog steeds niet in die tijd imo. Fender had alleen nog maar de Tele (broadcaster) en Strat. Ook beiden heel normale modellen. Tegelijkerlijk met de Explorer, V en Moderne kwam Fender met hun Jazzmaster in 1958 (die ook heel gewoontjes is) dus die kunnen elkaar niet beinvoed hebben lijkt me. Nee, ik geloof niet dat ze in die tijd al Fender nadeden. Misschien was Gibson wel gewoon een beetje origineel ;-)

Grappig dat men nu denkt, ach fender, dat was heel gewoontjes :) Geloof me maar: toen fender uitkwam met de tele en vooral de strat: voor de gitaarcommunity waren dat toen ruimteschepen qua design, was wel degelijk een schok, te meer omdat die rare modellen erg snel aansloegen. Wat ze niet gemeen hadden met de Gibson rare modellen was hun ergonomie, vooral de strat. Geen enkel van de speciale gibson ontwerpen hield veel rekening met ergonomie en gewichtsbalans.

HaroldA
27 november 2015, 13:04
Wat ze niet gemeen hadden met de Gibson rare modellen was hun ergonomie, vooral de strat. Geen enkel van de speciale gibson ontwerpen hield veel rekening met ergonomie en gewichtsbalans.

En dat terwijl Strats en Teles boegbeelden zijn van zo goedkoop mogelijk te produceren budget-planken.