PDA

View Full Version : Line6 M5



Jurian95
23 november 2015, 15:11
Ik heb mijn oog laten vallen op een Line6 M5 (2e hands) als toevoeging aan mijn pedalboard, die ik kan gaan gebruiken als ik ooit eens een Flanger of Tremelo nodig heb. Voor die paar keer hoef ik dus niet allemaal extra pedaaltjes aan te schaffen.

Ik zou de M5 hoofdzakelijk willen gaan gebruiken als Delay. Mijn vraag is is dus of dit pedaal daar voor geschikt is (als Delay pedaal) en of mensen er ervaring mee hebben. Ik weet dat een Line6 DL4 en een Strymon Timeline natuurlijk veel beter zijn, maar dat zit er financieel gezien op dit moment helaas niet in.

Graag jullie reactie!

Braml
23 november 2015, 15:23
Heb je ook gekeken naar een Zoom MS-50g? Die is wat compacter, lijkt mij een fijner pedaal.
Maar ik heb met beide pedalen geen ervaring dus wie ben ik?

Jurian95
23 november 2015, 15:29
Heb de Zoom inderdaad ook voorbij zien komen, maar het handige aan de M5 is dat er een extra Tap/Tempo knop op zit en er zit een tuner ingebouwd, dan zou m'n Boss TU-12 ook van m'n pedalboard af kunnen.....

Braml
23 november 2015, 15:47
Heb de Zoom inderdaad ook voorbij zien komen, maar het handige aan de M5 is dat er een extra Tap/Tempo knop op zit en er zit een tuner ingebouwd, dan zou m'n Boss TU-12 ook van m'n pedalboard af kunnen.....

Zitten ook beide in de zoom ms-50g. Maar je kunt niet beide tegelijk gebruiken.
Standaard is het zo dat als je de switch even ingedrukt houdt, dat dan de tuner erop komt.
Je kunt dan in de settings bepalen dat door het inhouden van de switch tap tempo erop komt in plaats van de tuner.

En een boss tu en zoom ms-50g samen nemen denk ik nog minder ruimte in beslag dan de Line6 M5.
Maar goed dan krijg je ook geen geld voor je boss tu inderdaad :)

Lexvandoef
23 november 2015, 16:08
Als je hem echt alleen als delay wilt gebruiken dan is bijvoorbeeld een tweedehands Tc Flashback een betere optie voor net zoveel geld. Wil je de extra fx ook gebruiken dan moet je het gewoon doen, ik vond het een fijn pedaal voor on the side inderdaad. Presetfunctie werkt ook prima, en de fx klinken prima. Niet allemaal even bijzonder of realistisch maar het doet wat het moet doen.

ellisvertellis
23 november 2015, 16:27
Ik heb eerst een Line6 DL4 gehad, vervolgens een TC Electronic Flashback, een Line6 M5 en uiteindelijk een Strymon Timeline.

De delays uit de M5 zijn goed, evenals de tremolos, phasers, flangers, enz. Het enige wat niet geweldig klinkt zijn de overdrives.

Waarom heb ik toch voor een Timeline gekozen uiteindelijk?

- De presets oproepen vond ik wat onhandig. Je kan met je voet de 2 knoppen tegelijk indrukken en vervolgens UP of DOWN tappen, waarna je gewenste presetnaam en bijhorende effectenkleur op je scherm verschijnt. Probleem is dat ik met mijn matig zicht de presets gewoon niet kon lezen! Het scherm is echt te klein!
Tweede optie is een draaiknopje waarmee je door je presets kunt scrollen. Dat wil zeggen elke keer door de knieën. Niet handig als je twee presets in 1 nummer wil gebruiken!

- Ik vond de M5 erg zwaar! Bijna net zo zwaar als de DL4, en da's een brok metaal! De Strymon is licht als een veertje in vergelijking.

- De "TAP"-knop vond ik niet erg precies. Of dat nu aan de knop ligt of aan de software die het gemiddelde van je taps moet berekenen, geen idee, maar ik zat er regelmatig naast. Met de Strymon heb ik dat minder, ter vergelijking. Ik vond het een beetje rare knoppen...

Verder is het een prima ding met een kleine voetafdruk, veel opties en goeie geluidskwaliteit voor weinig geld.

10us
23 november 2015, 16:33
ook hier een oud gebruiker. Prima pedaal, prima effecten. Ik was vooral gebruiker van de delays en de reverbs. zeker als je 1 effect tegelijk nodig hebt een goede keuze. ook bij mij is hij weggegaan vanwege het patchswitchen waar ellisvertellis het over heeft. inmiddels stuur ik aan met midi, en zou hij zo weer op mn board kunnen bedenk ik nu....

Jurian95
23 november 2015, 17:21
ook hier een oud gebruiker. Prima pedaal, prima effecten. Ik was vooral gebruiker van de delays en de reverbs. zeker als je 1 effect tegelijk nodig hebt een goede keuze. ook bij mij is hij weggegaan vanwege het patchswitchen waar ellisvertellis het over heeft. inmiddels stuur ik aan met midi, en zou hij zo weer op mn board kunnen bedenk ik nu....

Thanks voor jullie reacties! Ik vind het wel leuk dat je over de Midi begint, want daar las ik ook iets over. Als ik het goed begrepen heb kun je dus ieder Midi-voetpedaal op de M5 aansluiten en kun je d.m.v. het Midi-pedaal je presets kiezen van de M5? Zoja, wat is een goed(koop) Midi-pedaal en hoeveel knoppen heeft die dan nodig om 'm goed te gebruiken?

hs0504
23 november 2015, 17:25
Ik heb begrepen dat de dl4 modellen gewoon in de m5/9/13 zitten. De dl4 zou dus niet 'beter' zijn.
Ik heb overigens de m9 (zelfde formaat als de dl4) en ben zeer te spreken over met name de delay effecten.

Jurian95
23 november 2015, 17:27
De delays uit de M5 zijn goed, evenals de tremolos, phasers, flangers, enz. Het enige wat niet geweldig klinkt zijn de overdrives.

De drives ben ik ook niet van plan te gebruiken, ik heb met een Wampler Hot-Wired en een Zendrive twee goede drives :)

Jurian95
23 november 2015, 17:30
Ik heb begrepen dat de dl4 modellen gewoon in de m5/9/13 zitten. De dl4 zou dus niet 'beter' zijn.
Ik heb overigens de m9 (zelfde formaat als de dl4) en ben zeer te spreken over met name de delay effecten.


Zitten in de M9 dezelfde Delay's als in de M5? Of heeft de M9 er meer?

10us
23 november 2015, 18:23
Zitten in de M9 dezelfde Delay's als in de M5? Of heeft de M9 er meer?

Zelfde effecten allen kunnen ze in de M9 tegelijkertijd.

10us
23 november 2015, 18:28
Thanks voor jullie reacties! Ik vind het wel leuk dat je over de Midi begint, want daar las ik ook iets over. Als ik het goed begrepen heb kun je dus ieder Midi-voetpedaal op de M5 aansluiten en kun je d.m.v. het Midi-pedaal je presets kiezen van de M5? Zoja, wat is een goed(koop) Midi-pedaal en hoeveel knoppen heeft die dan nodig om 'm goed te gebruiken?

Dat hangt er nogal vanaf wat je wil doen, je zou met twee knoppen allen up en down scrolls kunnen doen. met meer knoppen kan je meer. Voor een idee van hoe het werkt kan je eens rondklikken op de site van disaster area. Ik gebruik zelf een joyo PXL Live, dat is een loopers / switcher combi. weer wat uitgebreider...
Midi pedalen zijn doorgaans niet heel goedkoop overigens. Volgens mij is de midi mouse een van de goedkoopste.

Jurian95
23 november 2015, 19:41
Dat hangt er nogal vanaf wat je wil doen, je zou met twee knoppen allen up en down scrolls kunnen doen. met meer knoppen kan je meer. Voor een idee van hoe het werkt kan je eens rondklikken op de site van disaster area. Ik gebruik zelf een joyo PXL Live, dat is een loopers / switcher combi. weer wat uitgebreider...
Midi pedalen zijn doorgaans niet heel goedkoop overigens. Volgens mij is de midi mouse een van de goedkoopste.

Als ik er dan nog een Midi-Pedaal erbij moet kopen dan wordt het wel weer duur, dan ik ik ongeveer aan een 2e-hands DL4. Ik hoef niet veel te switchen tussen Delay's verwacht ik, dus ik vind de M5 wel heel interessant. Ik gebruik nu een Joyo Digital-Delay, dus zo'n Line6 zal wel een hele vooruitgang worden, vind het ook wel gaaf dat er in de M5 de zelfde effecten zitten als in een DL4 zoals '10US' al zei...

Ik zou dus kunnen proberen met de M5 zonder een Midi-pedaal en als het gewoonweg niet werkt kan ik hem weer verkopen, zal wel niet veel afschrijven

10us
23 november 2015, 23:24
Er staat er nu een voor 65 euro op marktplaats.

Dat soms uitvallen heeft waarschijnlijk te maken met de schroefjes die de printplaat raken (ff googlen) als je checkt of de storing met dit heel makkelijk te verhelpen probleem overeen komt heb je een topkoopje.

Jurian95
26 november 2015, 11:27
Er staat er nu een voor 65 euro op marktplaats.

Dat soms uitvallen heeft waarschijnlijk te maken met de schroefjes die de printplaat raken (ff googlen) als je checkt of de storing met dit heel makkelijk te verhelpen probleem overeen komt heb je een topkoopje.

Thanks voor de tip, heb deze inmiddels gekocht. Ik ga morgen even kijken of het probleem zo verholpen is :)

CrazyHorse
28 november 2015, 16:36
Weet er iemand hoeveel power de M5 verbruikt?

Rooker
28 november 2015, 23:22
Ik weer wel dat ze bij line 6 altijd veel hogere waarde opgeven dan nodig. Denk dat 240 ma genoeg is. Daar liep mijn dl4 ook goed op.

Dutch66
29 november 2015, 11:57
Voordat je over gaat tot de aanschaf van een M5, check even het net op M5 'volume issues'.
Waar het op neer komt is dat een (flink) aantal effecten geen level out regeling heeft,
en niet op unity gain uitsturen. Het effect is een (behoorlijke) boost zodra je zo'n effect
inschakeld....

Line 6 geeft aan dat je bij een M9/13, dan gewoon 'ff' het volgende FX blok, bijvoorbeeld
'pedal volume', als attenuator kunt gebruiken..... Pfff........ Bij de M5 ben je gewoon de
sjaak..

scabiosa
29 november 2015, 14:06
ben ook aan het kijken naar een goedkoop multi-effect voor wat spielerei hier en daar

na wat research heb ik gevoel dat de ZOOM multistomps iets interessanter zijn: ook goede effecten (delay en modulatie), betrouwbaarder (als je dergelijke goedkope gevallen al écht betrouwbaar kunt noemen) en vooral de mogelijkheid om ook verschillende effecten tegelijkertijd te gebruiken, is toch leuk om beetje te prutsen met gekke klankjes

10us
29 november 2015, 21:04
Ik moet zeggen dat ik nooit volumeproblemen heb gehad...

@Jurian; ben benieuwd of het dat defect was en hoe hij bevalt!

En tov de zoom, die kan inderdaad meer, ik denk alleen dat voor sommigen het format met twee footswitches wat bruikbaarder is, vooral live.

Jurian95
1 december 2015, 15:06
@Jurian; ben benieuwd of het dat defect was en hoe hij bevalt!

Het pedaal bevalt zeer goed, ben erg te spreken over de delay's (waar ik hem hoofdzakelijk voor gebruik) De Synth sounds zijn ook wel geinig.

Ik heb de schroeven er direct eronder uitgehaald. Aan de zijkanten zitten ook nog twee schroeven om de onderplaat vast te zetten, dus de onderplaat zit nog steeds vast en de M5 is nog geen een keer uitgevallen. Het is dus aannemelijk dat dit het probleem verhelpt! Heb ook totaal geen last van het volume issue..