PDA

View Full Version : Vraag: USB Interface nodig voor thuisgebruik?



semt-x
23 november 2015, 08:42
Beste all,

Ik heb een paar vragen die ik eigenlijk overal kan vinden, maar toch niet het antwoord op mijn vraag geven... ;-)
Sinds kort ben ik weer in de weer met DAW. Maar je leest overal dat een goede USB interface en monitoren een "vereiste" zijn.
Ik wil zelf gaan rommelen met de DAW en ik gebruik hiervoor een LP gitaar welke via een guitar link verbonden zit.
En ik heb wil binnenkort een midi keyboard aanschaffen voor het inspelen van synth en basstonen.
Drums haal ik uit software...

Ik snap dat monitors een "beter" geluid geven, maar aangezien mijn budget niet al te groot is het volgende...
Nu laat ik de DAW over mijn onboard geluidskaart lopen, op zich krijg ik er "geluid" uit welke voor nu prima is voor wat ik ermee wil doen. Dus de speakers die ik nu gebruik (Sony SRS-DB500) geven voor mij best leuk geluid. Waarom zou ik in dit plaatje een USB interface nodig hebben? Gitaar wordt opgenomen via de Guitar Link (USB) en midi wordt door het keyboard -> software bepaald zoals ook de drums... Ik kan mijzelf niet goed indenken waarom ik dan een interface moet hebben? Monitoren zullen er ooit nog wel komen, maar voor nu voldoen mijn speakers. Nogmaals het is voor thuis rommelen...

Wel kan ik me voorstellen dat als ik monitors ga aanschaffen dat dan wel een interface een vereiste is, maar zolang ik nog geen monitors heb heb ik ook nog geen interface nodig??

Ook lees ik veel over dat USB interface zorgt voor een lage latency... maar ook dat lijkt voor mij nu nog niet de issue omdat ik alleen het gitaarspel opneem met een guitar link en de rest door de software laat regelen? Vocals e.d. zijn nu niet aan de orde... Het is voor thuis en niemand zit op mijn zang (lees: kattegejank) te wachten ;-)

De hamvraag:
Waarom heb je een USB interface nodig en zijn monitoren echt zo belangrijk voor puur en alleen thuisgebruik?
Een interface zorgt voor lage latency, maar in mijn situatie zie ik niet in wat het voor mij in het voordeel zal zijn?

Qua interface weet ik totaal niet wat voor mij goed is als het echt nodig is? Moet ik dan bijv. kijken naar Behringer UMC22 of een Lexicon Alpha USB?
Qua monitoren spraken de Hercules XPS 2.0 80 wel aan.

Hopelijk kunnen jullie mij wat wijzer maken, bedankt allemaal alvast!!

jan7
23 november 2015, 11:19
De hamvraag:
Waarom heb je een USB interface nodig
Om een instrument/aparaat dat een analoge output heeft te verbinden met een digitaal aparaat zoals een computer.
Via USB is doorgaans de makkelijkste/goedkoopste oplossing en jij hebt er al één, namelijk die "Behringer Gitaar link".
Het verschil met andere, meer algemene usb audio interfaces, zoals bijvoorbeeld die Behringer UMC22 is dat jouw interface enkel een mono input heeft die speciaal bedoeld is voor gitaar. Je kan die bijvoorbeeld niet gebruiken moest je de stereo output van een platenspeler met je computer willen verbinden.


Ik snap dat monitors een "beter" geluid geven
en zijn monitoren echt zo belangrijk voor puur en alleen thuisgebruik?
In theorie zouden (reference) monitoren een neutraal geluid moeten geven in tegenstelling tot 'normale' luidsprekers die mogelijk zo ontworpen zijn om bepaalde frequencies extra in de verf te zetten waardoor ze bijvoorbeeld lekker bassig klinken of juist extra helder hoog.


Een interface zorgt voor lage latency, maar in mijn situatie zie ik niet in wat het voor mij in het voordeel zal zijn?

Een goede interface/chip en goede drivers kunnen zorgen voor lage latency.
Als er geen vervelend lange tijd zit tussen het aanslaan van een snaar en het horen van de output via je computer heb je geen last van latency met jouw Behringer gitaar link.

B~Rock
23 november 2015, 12:01
Een interface is gewoon de schakel tussen geluid en PC. Die heb je dus al (Guitarlink). Goede monitors zijn vooral van belang voor het mixen. In principe wil je daar zo neutral en gedetailleerd mogelijk speakers voor gebruiken, om zo tot een mix te kunnen komen die op de meeste afluistersystemen goed klinkt (in dat opzicht is de akkoustiek van je ruimte minstens net zo belangrijk). Volgens mij heb je dus niks nodig, en ik zou sowieso nooit iets kopen als je zelf niet het gevoel hebt dat je aanschaf concrete iets oplevert (versus: kopen omdat je denkt dat techniek wonderen verricht of anderen zeggen dat je iets nodig hebt). Als laatste: het komt qua opnemen vooral aan op skills - lekker aanrommelen dus!

Riny
23 november 2015, 13:40
Zelf werk ik nog steeds met mijn Roland V-studio 100 en deze voldoet perfect.
Mijn DAW is Cakewalk Sonar Essential X1 (ook niet meer de nieuwste)

Mijn actieve Monitors zijn van Samson en ben daar persoonlijk zeer over te spreken.
Echter op het punt van monitors goed of niet goed lijkt mij persoonlijk.
Waar ik bij de aankoop op gelet heb is het frequentie bereik.

Zelf kijk ik, bij nieuwe aanschaf, naar de specificaties.

Hier de Roland VS-100.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Afbeeldingen/Roland%20Cakewalk%20V-studio%20100.jpg

Sonar DAW

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Afbeeldingen/Sonar%20X1.jpg

semt-x
23 november 2015, 14:34
dat is eigenlijk de hele vraag... ik snap heel goed dat als je een liedje zelf maakt je precies wil horen waar de oneffenheden zitten.
Aangezien ik puur en alleen voor thuis dit ga gebruiken heb ik voor nu genoeg aan wat ik heb... Mocht het mij bevallen en wordt ik er steeds behendiger in, kan ik altijd nog investeren in goede interface en monitoren. Maar voor nu lijkt het mij zaak om de software goed onder de knie te krijgen, en maar eens op zoek gaan naar midi keyboard ;-)

harrie-beton
23 november 2015, 16:19
Een goedkope geluidskaart uit een muziekwinkel of de asus xonar klinkt al stukken beter dan onboard. Deze is vooral stiller (ruis-signaal verhouding) en heeft betere DA en AD omzetters. Ook minder latency.
Lage budget zou prioriteit 1 een geluidskaart zijn a 100 euro. Als je een pc hebt is de xonar DG goede bang-for-a-buck.
http://tweakers.net/pricewatch/263313/asus-xonar-dg.html

semt-x
25 november 2015, 10:53
Beste harrie-beton,
werkt de Xonar DG 100% goed met ASIO(4all) voor zover jij weet? Het lijkt mij een mooie upgrade qua geluidskaart... Ik heb sinds gisteren een midi keyboard staan, en het viel mij op dat als ik meerdere noten in een synth aansla het geluid gaat kraken en ploppen. Ik denk dat dit een beperking is van mijn geluidskaart.

B~Rock
25 november 2015, 11:42
Kraken en ploppen zal te maken hebben met de zogeheten latency instellingen. Dit betreft in feite de vertraging tussen het spelen van de noot en het horen van de noot. Normaalgesproken kun je via de driver van de geluidskaart hier aanpassingen in doen. Hoe kleiner je de latency maakt, hoe minder vertraging. Minder vertraging betekent ook dat je setup harder moet werken, en op het moment dat de workiload te groot wordt krijg je gekraak. Ik raad je aan een groterre latency tijd in te stellen en het dan nog eens te proberen.

semt-x
25 november 2015, 11:50
Kraken en ploppen zal te maken hebben met de zogeheten latency instellingen. Dit betreft in feite de vertraging tussen het spelen van de noot en het horen van de noot. Normaalgesproken kun je via de driver van de geluidskaart hier aanpassingen in doen. Hoe kleiner je de latency maakt, hoe minder vertraging. Minder vertraging betekent ook dat je setup harder moet werken, en op het moment dat de workiload te groot wordt krijg je gekraak. Ik raad je aan een groterre latency tijd in te stellen en het dan nog eens te proberen.

Beste B-Rock, aan wordload neem ik aan dat je bedoeld dat de pc te hard moet werken??
Specs van mijn pc zijn: i5-2500k, 8gb DDR3 op een SSD... en uiteraard mijn onboard geluidskaart ;-)
Ik zal proberen de latency van de onboard te veranderen naar andere waarden... Maar mocht de kaart blijven "kraken" is dan overstappen naar de Xonar DG een leuke investering of weggegooid geld?

harrie-beton
25 november 2015, 12:01
De xonar heeft inderdaad eigen ASIO drivers, die werken goed. Die kaart is niet duur.
De kaart heeft wel stroom nodig en aansluiten is even goed opletten. Het stekkertje ging bij mij los en heb hem met superlijm vergrendeld. De kaart werkt zonder stroom maar dan veel te zacht.

Als je veel gaat opnemen moet je misschien een kaart met pre amp hebben.

semt-x
25 november 2015, 12:03
Wat voor mij nu de bedoeling is, dat ik synth en bass inspeel via het midi keyboard. Drums via VST en gitaar zelf inspeel via de guitar link...
Voor nu is dit de situatie :-)

semt-x
25 november 2015, 21:33
dan zou ik opzoek gaan nar een secondhand usb midi keyboortje
kan je alles inspelen via vsti's

Die heb ik inmiddels ook staan... Ik heb nu alleen wat problemen met kraken in het geluid... Ik kreeg ook de tip om de latency wat aan te passen. Maar mocht dat niet helpen dan is het misschien toch verstandig om te kijken naar iets anders?