PDA

View Full Version : Boosten bij solo's



Braml
23 november 2015, 08:40
Op het moment gebruik ik een overdrive (boss bd-2), een distortion (boss ds-2), en een little big muff fuzz pedaal voor solo's. Ik heb het volume van de little big muff dus ook iets hoger staan maar ik heb toch het gevoel dat het niet helemaal goed werkt om me hoorbaar te maken. Ik lees op internet ook dat dat kan komen omdat de little big muff niet goed door de mix komt, kan dat?

Kan ik dit beter met een booster doen (dus de boss ds-2 in combinatie met een booster)? En ik hoor ook wel eens van mensen die overdrive pedalen als booster gebruiken, bijvoorbeeld een boss SD-1 (equalizers hoor je ook wel eens)? Kan je dan ook bijvoorbeeld compressors als booster gebruiken (of eigenlijk elk pedaal met een volume knop)? Of werkt een echte booster nét iets anders? volgens mij is het namelijk gewoon een volume verhoging toch?

En wat zijn aanraders?
De meeste mensen schijnen voor de Xotic EP booster te zijn, maar die is mij veel te duur (159 euro bij thomann). Wat vinden jullie van de TC spark mini (71 euro) en de EHX LPB-1 (35 euro). Dat zijn toch ook beide pure volumeboosts als ik het goed heb?

ArtOfShredding
23 november 2015, 09:37
Een volumeboost alleen is meestal niet de oplossing lijkt me. Je moet de "sweet spot" zien te vinden waarop je leads door de mix prikken en toch een lekkere sound hebben. Beetje compressie misschien, wat EQing en een leuke booster doen wonderen.
Misschien een van deze boosters eens proberen? Zijn scherp geprijsd.

http://www.thomann.de/nl/mooer_solo.htm
http://www.thomann.de/nl/mooer_cruncher.htm
http://www.thomann.de/nl/mooer_flex_boost.htm

Flex Booster heeft ook volume instelmogelijkheden.
Hier testen ze de Cruncher, klinkt te gek IMO: https://www.youtube.com/watch?v=xw1LMLZBj3A

Braml
23 november 2015, 09:51
Een volumeboost alleen is meestal niet de oplossing lijkt me. Je moet de "sweet spot" zien te vinden waarop je leads door de mix prikken en toch een lekkere sound hebben. Beetje compressie misschien, wat EQing en een leuke booster doen wonderen.
Misschien een van deze boosters eens proberen? Zijn scherp geprijsd.

http://www.thomann.de/nl/mooer_solo.htm
http://www.thomann.de/nl/mooer_cruncher.htm
http://www.thomann.de/nl/mooer_flex_boost.htm

Flex Booster heeft ook volume instelmogelijkheden.
Hier testen ze de Cruncher, klinkt te gek IMO: https://www.youtube.com/watch?v=xw1LMLZBj3A

Wow, dankje! Ik was die 3 mooer pedalen nog niet tegen gekomen! Dat kleine formaat en de prijs spreken mij sowieso wel aan. Maar dat zijn dus als het ware gewoon overdrives? Omdat er een gain control op zit?

Ik merk gewoon dat er veel volumeverschil zit tussen het rammen op powerchords en het aanslaan van individuele snaren bij solo's. Daarom dacht ik eigenlijk dat ik gewoon een volume booster nodig had, want de distortion en gain komen wel uit mijn Boss BD-2 en DS-2 toch?

Joost de Ruig
23 november 2015, 09:56
Wat ook echt een aanrader is, is de EP Booster. Zie: http://www.thomann.de/nl/xotic_ep_booster.htm

http://www.thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/235844/7008392_800.jpg

Braml
23 november 2015, 10:01
Had ik het zelf ook al over Joost, maar die vind ik veel te duur.
Ik zit nu aan iets van mooer of een TC electronic Spark mini te denken.
Toch ben ik ook benieuwd naar die EHX LPB-1. Voor 35 euro pff, als dat zou voldoen voor mij zou het geweldig zijn

telerocker
23 november 2015, 10:04
Compressie gaat je niet door de mix heen helpen. Een volumeboost meer, als je hem achter je drives zet. Ervoor zorgt hij voor extra oversturing. Een boost kleurt je geluid ook iets. Ik heb zelf de fourknob TC Electronic Spark Boost. Die kleurt iets meer dan de Xotic.

Wat ook werkt is bijvoorbeeld de MXR Microamp in de FX-loop van je amp. Puur om een sololevel in te stellen.

Braml
23 november 2015, 10:22
Compressie gaat je niet door de mix heen helpen. Een volumeboost meer, als je hem achter je drives zet. Ervoor zorgt hij voor extra oversturing. Een boost kleurt je geluid ook iets. Ik heb zelf de fourknob TC Electronic Spark Boost. Die kleurt iets meer dan de Xotic.

Wat ook werkt is bijvoorbeeld de MXR Microamp in de FX-loop van je amp. Puur om een sololevel in te stellen.

Ik heb geen FX-Loop op mijn amp. dus dat gaat niet werken. En op wat voor manier kleurt die spark je geluid dan? Is dat iets negatiefs of? Als je ziet wat voor overdrive en distortion pedalen ik heb maakt dat waarschijnlijk toch weinig uit voor mij? Dat zijn ook geen professionele pedalen (alhoewel ze voor mij uitstekend werken).

Is een mxr microamp ook gewoon een volume booster dan? Of is dat echt gain?

telerocker
23 november 2015, 10:49
Kleuren hoeft niet negatief te zijn. Je hoort wel dat de booster een geluid heeft/iets toevoegt. Ik vind de TC overigens een fijn pedaal. Zeker de vierknopsversie, die naast bass en treble, gain en level ook drie voicings heeft die je met een toggle kunt instellen.

De MXR is meer een soort preamp.

Braml
23 november 2015, 10:56
Kleuren hoeft niet negatief te zijn. Je hoort wel dat de booster een geluid heeft/iets toevoegt. Ik vind de TC overigens een fijn pedaal. Zeker de vierknopsversie, die naast bass en treble, gain en level ook drie voicings heeft die je met een toggle kunt instellen.

De MXR is meer een soort preamp.

Ah oke, ik begrijp ook dat door het opvoeren van de mid-frequenties je beter hoorbaar bent. En laat ik nou nét de mid altijd laag hebben staan haha. Is een equalizer dan geen optie? Dan zou ik daarop het volume én de mid hoog kunnen zetten? Of voegt een equalizer niet genoeg volume toe?

En wat doet een preamp dan precies? Is dat iets tussen een volume booster en een overdrive pedaal in?

Rafke Pafke
23 november 2015, 11:20
En wat zijn aanraders?
De meeste mensen schijnen voor de Xotic EP booster te zijn, maar die is mij veel te duur (159 euro bij thomann). Wat vinden jullie van de TC spark mini (71 euro) en de EHX LPB-1 (35 euro). Dat zijn toch ook beide pure volumeboosts als ik het goed heb?

Ik gebruik zelf een TC Spark Booster. Ik heb zelf de grote versie, niet de mini, waar je dus wat meer instelmogelijkheden hebt. Voor solos werkt die prima samen met zowel mijn tubescreamer, Big Muff als Z-vex Distortron. Daarnaast vind ik em ook een heel fijn randje geven bij het boosten van het cleane kanaal van mijn amp.

Ik gebruik dit pedaal erg veel. In sommige nummers speel ik de rimtepartij met de Zvex, Muff of Tubescreamer en trap ik de boost in tijdens solos. Maar soms speel ik de ritmepartij gewoon met de Spark Booster over het cleane kanaal en trap ik de Distortron of Tubescreamer in bij de solo. Werkt in beide gevallen prima. Het vereist alleen wat afstelwerk. In mijn keten staat hij dus achter de drie genoemde andere pedalen.

Braml
23 november 2015, 11:29
Ik zie net dat de Spark booster ook een switch heeft om de mids extra te verhogen, dat moet sowieso goed werken om me hoorbaar te maken bij solo's toch? Dan is dat misschien inderdaad wel de ideale booster voor mij. Ik stel mijn mid gewoon altijd vrij laag in, en de bass en treble wat hoger. Ik vind dat over het algemeen toch mooier klinken, en voor het rythm werk is dat prima. Maar de solo's kunnen wel wat mid en meer volume gebruiken dus

RB74
23 november 2015, 11:30
+ 1 voor de TC Spark met 4 knoppen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rafke Pafke
23 november 2015, 11:38
Ik zie net dat de Spark booster ook een switch heeft om de mids extra te verhogen, dat moet sowieso goed werken om me hoorbaar te maken bij solo's toch? Dan is dat misschien inderdaad wel de ideale booster voor mij. Ik stel mijn mid gewoon altijd vrij laag in, en de bass en treble wat hoger. Ik vind dat over het algemeen toch mooier klinken, en voor het rythm werk is dat prima. Maar de solo's kunnen wel wat mid en meer volume gebruiken dus

Inderdaad, ik heb die toggle switch altijd op de stand "mid" staan. Werkt prima om je solo lekker door te mix te laten prikken.

Nu ik moet er wel bij zeggen dat ik in mijn sound sowieso wel behoorlijk veel mids indraai. Ik vind dat eigenlijk onontbeerlijk in een live setting. Maar ik wil hierover zeker geen polemiek beginnen, dat is gewoon mijn persoonlijke ervaring.

ArtOfShredding
23 november 2015, 11:38
Wow, dankje! Ik was die 3 mooer pedalen nog niet tegen gekomen! Dat kleine formaat en de prijs spreken mij sowieso wel aan. Maar dat zijn dus als het ware gewoon overdrives? Omdat er een gain control op zit?

Ik merk gewoon dat er veel volumeverschil zit tussen het rammen op powerchords en het aanslaan van individuele snaren bij solo's. Daarom dacht ik eigenlijk dat ik gewoon een volume booster nodig had, want de distortion en gain komen wel uit mijn Boss BD-2 en DS-2 toch?

Klopt, zijn OD/boosters maar dat kan je zeker wel helpen in deze. Met wat equing (mid boost inderdaad) en een iets hoger volumen moet het lukken om door de mix te prikken lijkt me. Ik weet niet of je amp ook een lead kanaal heeft? Als je dan daar op switcht en dat lead kanaal meer mid/hoog geeft ten opzicht van je rhythm dan zal dat ook helpen.

Braml
23 november 2015, 11:45
Inderdaad, ik heb die toggle switch altijd op de stand "mid" staan. Werkt prima om je solo lekker door te mix te laten prikken.

Nu ik moet er wel bij zeggen dat ik in mijn sound sowieso wel behoorlijk veel mids indraai. Ik vind dat eigenlijk onontbeerlijk in een live setting. Maar ik wil hierover zeker geen polemiek beginnen, dat is gewoon mijn persoonlijke ervaring.

Ik snap wel dat je dat doet. Ik heb eergisteren voor de derde keer ooit opgetreden, dus ik heb niet zoveel ervaring en moet dat soort dingen gewoon nog ontdekken. Ik heb altijd alleen op mijn kamer gespeeld, daar draaide ik de mid altijd terug.

Met zo'n spark zou ik dus in één klap de mid én het volume kunnen boosten. Naar mijn idee precies wat ik nodig heb!


Klopt, zijn OD/boosters maar dat kan je zeker wel helpen in deze. Met wat equing (mid boost inderdaad) en een iets hoger volumen moet het lukken om door de mix te prikken lijkt me. Ik weet niet of je amp ook een lead kanaal heeft? Als je dan daar op switcht en dat lead kanaal meer mid/hoog geeft ten opzicht van je rhythm dan zal dat ook helpen.

Ja ik heb een Fender Hot Rod Deville 212. Ik vind het gain kanaal nergens naar klinken dus ik gebruik alleen het clean kanaal, en haal mijn drives uit pedalen.

Rafke Pafke
23 november 2015, 11:49
Inderdaad. En die boost gaat heel erg hard! Ik zet em nooit voorbij 10 of 11 uur. En dat boost het geluid al meer dan genoeg (naar mijn smaak).

jutter
23 november 2015, 12:03
Gewoon een Ibanez TS9.



(ik heb er een die niet meer gebruikt wordt; voor interesse graag een pm)

Braml
23 november 2015, 12:12
Inderdaad. En die boost gaat heel erg hard! Ik zet em nooit voorbij 10 of 11 uur. En dat boost het geluid al meer dan genoeg (naar mijn smaak).

Klinkt goed! Naar mijn idee is alles van TC Electronic sowieso goed spul, dus dat zit ook wel snor.
Ik wil er nu heel graag een testen! Is het verstandig om mijn little big muff te vervangen voor de booster? Ik heb het gevoel dat ik de booster ga gebruiken om mijn distortion (die vaak al aanstaat) te boosten voor solo's. Dan is de little big muff misschien wel overbodig toch? (en ik heb niet veel ruimte op mn pedalboard)

Rafke Pafke
23 november 2015, 12:37
Klinkt goed! Naar mijn idee is alles van TC Electronic sowieso goed spul, dus dat zit ook wel snor.
Ik wil er nu heel graag een testen! Is het verstandig om mijn little big muff te vervangen voor de booster? Ik heb het gevoel dat ik de booster ga gebruiken om mijn distortion (die vaak al aanstaat) te boosten voor solo's. Dan is de little big muff misschien wel overbodig toch? (en ik heb niet veel ruimte op mn pedalboard)

Tsja, dat zal je zelf moeten zien denk ik. Als je die muff nu alleen maar gebruikt voor solo's kan je er wel zonder als je de spark aanschaft.

Ik vind die boost in combinatie met mijn Big Muff een heel lekkere lead sound geven. Maar toch gebruik ik de muff zo goed als nooit. Want tijdens slagpartijen (dus zonder boost) vind ik em niet zo geweldig.

telerocker
23 november 2015, 13:00
Klinkt goed! Naar mijn idee is alles van TC Electronic sowieso goed spul, dus dat zit ook wel snor.
Ik wil er nu heel graag een testen! Is het verstandig om mijn little big muff te vervangen voor de booster? Ik heb het gevoel dat ik de booster ga gebruiken om mijn distortion (die vaak al aanstaat) te boosten voor solo's. Dan is de little big muff misschien wel overbodig toch? (en ik heb niet veel ruimte op mn pedalboard)

Muff is een fuzz, de Spark Boost een booster. Twee verschillende pedalen die verschillende dingen doen.
Ik adviseer je ook eens door te sparen voor een drive/distortion-pedaal dat goed werkt op je cleane kanaal. Ik heb zelf een Suhr Riot die speciaal is ontwikkeld voor je cleane kanaal. Werkt erg goed.

Braml
23 november 2015, 13:22
Ja weet ik, maar als mijn ds-2 + spark een goeie lead sound kan halen heb ik de fuzz niet meer nodig. Ik ben mij er wel van bewust dat ik dan een andere sound krijg, maar dat maakt me niet zoveel uit want ik was toch nog niet tevreden met mijn huidige sound.

En wat is het verschil tussen zo'n drive/distortion en een losse overdrive en distortion?
Maar goed dan heb ik nog steeds geen boost voor de solo's. En nu zie ik bij thomann dit staan:

http://www.thomann.de/nl/t_rex_ego_drive.htm?offid=5&affid=1&subid=329458NL&subid2=T-Rex+Ego+Drive+60th+Anniversary&origin=boost&gclid=CLrx7fTDpskCFSUewwodIM8A1Q

Zou dat niet wat kunnen zijn? Een drive + boost in een pedaal. Geen mid control :(

Joost de Ruig
23 november 2015, 14:19
Ik heb zelf de Ego boost&drive, prima pedaaltje voor een schappelijke prijs!


http://youtu.be/x8d0TXDqGZ0

Mosselman
23 november 2015, 14:29
Ik gebruik zelf een Mooer Pure boost. Deze komt voor mijn overdrive pedalen. Is makkelijk in te stellen met redelijk wat opties. In mijn ogen een top pedaal voor het geld.

Braml
23 november 2015, 15:13
Ik vind het alleen jammer dat daar juist wel een bass en treble control op zit, en geen mid. Mid is wat ik juist wil in zo'n boost pedaal.

telerocker
23 november 2015, 18:51
Hoog en laag regelen ook je mids. Hoe meer bass en treble je erin draait, des te minder mids. Gewoon per pedaal proberen.
De Spark Boost (niet de mini) heeft trouwens een toggle waar je de mids erin kunt zetten of eruit filteren. Naar beneden is middy, middenstand is neutraal, topstand is extra bass en hoog.

Braml
23 november 2015, 19:52
Ik heb nu de mogelijkheid om voor 68 euro (excl verzendkosten) een tweedehands TC Spark te kopen, lijkt me een redelijke prijs toch? Ik kan het doen maar ik merk nu dat mijn Boss DS-2 in turbo mode 2 ook veel meer mid heeft. Ik zou dus ook de DS-2 in mode 2 kunnen laten en een spark mini of iets anders goedkopers kopen? Wat raden jullie aan? (misschien laat ik me wel iets teveel door GAS beïnvloeden? :( )

hefke
24 november 2015, 06:52
gewoon die 2e hands TC Spark kopen en maar experimenteren. Bevalt het niet verkoop je 'm weer voor hetzelfde geld als waar je 'm voor gekocht hebt.

Braml
24 november 2015, 08:49
Ik heb gisteren even getest en damn, ik miss toch die lead sound als ik de Little Big Muff niet op mijn bord heb. Ik heb gisteren Turbo Mode 2 van de DS-2 gebruikt in combinatie met de Little Big Muff, daar krijgt hij al iets meer mids door.

Verder begrijp ik dat een Little Big Muff ook veel minder mids heeft dan bijvoorbeeld een Nano Big Muff, kan iemand dat bevestigen? Of klinkt de Nano Big Muff ook gelijk heel anders? Zo'n fuzz als lead sound is toch wel fijn hoor, die sound ga ik nooit halen met mijn DS-2 en een booster. Ik heb het volume op de Little Big Muff dus wat hoger staan, zodat deze ook als booster fungeert, want ik gebruik hem alleen bij solo's.

Ik heb mijn GAS dus toch weerstaan en het bod toch ingetrokken op de TC Spark.
(een gitarist die GAS weerstaat, geef me een lintje jongens!)

Rafke Pafke
24 november 2015, 09:10
Ik heb gisteren even getest en damn, ik miss toch die lead sound als ik de Little Big Muff niet op mijn bord heb. Ik heb gisteren Turbo Mode 2 van de DS-2 gebruikt in combinatie met de Little Big Muff, daar krijgt hij al iets meer mids door.

Verder begrijp ik dat een Little Big Muff ook veel minder mids heeft dan bijvoorbeeld een Nano Big Muff, kan iemand dat bevestigen? Of klinkt de Nano Big Muff ook gelijk heel anders? Zo'n fuzz als lead sound is toch wel fijn hoor, die sound ga ik nooit halen met mijn DS-2 en een booster. Ik heb het volume op de Little Big Muff dus wat hoger staan, zodat deze ook als booster fungeert, want ik gebruik hem alleen bij solo's.

Ik heb mijn GAS dus toch weerstaan en het bod toch ingetrokken op de TC Spark.
(een gitarist die GAS weerstaat, geef me een lintje jongens!)

Had je de spark getest in combinatie met je Muff? Ik weet niet wat je precies zoekt als lead sound, maar daarmee krijg ik heerlijke zingende solos met een haast onophoudelijke sustain (You could go and have a bite).

Braml
24 november 2015, 09:20
Had je de spark getest in combinatie met je Muff? Ik weet niet wat je precies zoekt als lead sound, maar daarmee krijg ik heerlijke zingende solos met een haast onophoudelijke sustain (You could go and have a bite).

De spark was via een advertentie op marktplaats, dus dan had ik niet kunnen testen voordat ik moest betalen. En zaterdag ga ik naar een muziekwinkel met een maat dus misschien kom ik daar wel op iets anders uit?

In ieder geval, ik wil sowieso mijn overdrive en distortion houden, dus als ik daarnaast een Fuzz én een Spark had zou dat me teveel ruimte kosten op mijn bord. Ik wil het ook een beetje compact houden. Ik vind de Fuzz sound te goed als lead sound om op te geven, dus misschien is er een fuzzpedaal met meer mid range frequenties, die toch ook zo heerlijk klinkt?

hefke
24 november 2015, 10:04
probeer eens de big muff deluxe:
http://www.bax-shop.nl/distortion-pedal-overdrive-pedal/electro-harmonix-deluxe-big-muff-pi-distortion

Deze heb ik ook. Ik gebruik 'm niet veel, maar (zeker met een stratocaster) kun je er imo een heerlijke leadsound uithalen.
voordeel bij deze is dat je de mid-frequenties kunt instellen.
Ik denk dat je met deze hebt wat je zoekt.

Braml
24 november 2015, 10:12
probeer eens de big muff deluxe:
http://www.bax-shop.nl/distortion-pedal-overdrive-pedal/electro-harmonix-deluxe-big-muff-pi-distortion

Deze heb ik ook. Ik gebruik 'm niet veel, maar (zeker met een stratocaster) kun je er imo een heerlijke leadsound uithalen.
voordeel bij deze is dat je de mid-frequenties kunt instellen.
Ik denk dat je met deze hebt wat je zoekt.

Ik kom inderdaad na wat zoeken ook op dit pedaal uit, en ik gebruik zelf ook een stratocaster. Het enige jammere dan weer is dat hij zo ontzettend groot is.. Het lijkt erop dat dit ding precies doet wat ik wil dat een fuzz doet, alleen hij neemt ontzettend veel ruimte in beslag.. Dan moet ik waarschijnlijk ruimte voor 2 pedalen opofferen :(

De prijs is trouwens niet slecht moet ik zeggen. Vooral als ik aan een tweedehands zou kunnen komen.

Werkt die mid switch ook als de Fuzz uit staat, of wordt die dan ook gebypassed?

hefke
24 november 2015, 10:47
Het enige jammere dan weer is dat hij zo ontzettend groot is..Dan moet ik waarschijnlijk ruimte voor 2 pedalen opofferen.

De grootte valt wel mee (ong. 15 x 12 cm), zal zeker niet meer zijn dan de muff die je nu hebt plus een boostpedaal.
Als dit pedaal doet wat je zoekt zou ik het zeker niet van de afmeting laten afhangen. Bovendien vervangt die je huidige muff (althans daar ga ik van uit), dus je krijgt ook weer wat plaats.


Vooral als ik aan een tweedehands zou kunnen komen.
2e hands kom je ze volgens mij niet veel tegen. Maar moet ook bekennen dat ik er niet naar op zoek ben omdat ik er al een heb.


Werkt die mid switch ook als de Fuzz uit staat, of wordt die dan ook gebypassed?
Als ik het goed heb is het pedaal true bypass, dus als het pedaal uitstaat wordt ook de mid-sectie gebypassed

Braml
24 november 2015, 10:57
De grootte valt wel mee (ong. 15 x 12 cm), zal zeker niet meer zijn dan de muff die je nu hebt plus een boostpedaal.
Als dit pedaal doet wat je zoekt zou ik het zeker niet van de afmeting laten afhangen. Bovendien vervangt die je huidige muff (althans daar ga ik van uit), dus je krijgt ook weer wat plaats.

Ja maar ik was oorspronkelijk op zoek naar een booster om mijn muff te vervangen. Zodat ik mijn Boss DS-2 kon boosten om daar de lead sound uit te halen. Dus Big Muff Deluxe is sowieso groter dan een losse little big muff of een los boost pedaal. Ik laat het er ook niet compleet van afhangen, maar ik zou eerst goed willen passen en meten of ik de Deluxe er tussen zou kunnen krijgen. Zeker een goeie optie hoor.


Als ik het goed heb is het pedaal true bypass, dus als het pedaal uitstaat wordt ook de mid-sectie gebypassed

Oke, dus dat betekent dat je de mid switch van de deluxe altijd aan kunt laten, zodat er bij het inschakelen van de Fuzz automatisch altijd meer mid frequenties aanwezig zijn. Dat is natuurlijk wel ideaal.

Misschien een dom idee maar is er geen mid knop of switch in te bouwen in een Little Big Muff? Ik kan dat zelf sowieso niet, maar zou je dat ergens kunnen laten doen?

hefke
24 november 2015, 11:23
Ja maar ik was oorspronkelijk op zoek naar een booster om mijn muff te vervangen. Zodat ik mijn Boss DS-2 kon boosten om daar de lead sound uit te halen.
Klopt, maar vanmorgen postte je dit:

Ik heb gisteren even getest en damn, ik miss toch die lead sound als ik de Little Big Muff niet op mijn bord heb.
Dus ik ging er van uit dat je de sound van de muff wilt behouden.

Dus Big Muff Deluxe is sowieso groter dan een losse little big muff of een los boost pedaal.
Maar kleiner dan de little big muff + een boostpedaal

Oke, dus dat betekent dat je de mid switch van de deluxe altijd aan kunt laten, zodat er bij het inschakelen van de Fuzz automatisch altijd meer mid frequenties aanwezig zijn. Dat is natuurlijk wel ideaal.
Kort en simpel: ja


Misschien een dom idee maar is er geen mid knop of switch in te bouwen in een Little Big Muff? Ik kan dat zelf sowieso niet, maar zou je dat ergens kunnen laten doen?
Ik heb er verder geen verstand van, maar het lijkt me een apart/extra circuit wat in de deluxe zit.

Braml
24 november 2015, 11:35
Klopt, maar vanmorgen postte je dit:

Dus ik ging er van uit dat je de sound van de muff wilt behouden.

Ja, voor gisteren zat ik te kijken naar een boost pedaal. En vanaf gisteren avond bedacht ik mij en kwam ik erachter hoe graag ik die Muff sound wilde houden.

Dus toen ik dit topic startte dacht ik eraan om mijn little big muff te vervangen voor een booster zoals een tc spark. Maar ik heb gisteren besloten dat het geen booster moet worden maar dat ik Fuzz sound wil als lead, en dat ik daar mid frequenties bij in moet zin te krijgen.

Als ik alleen ben op mijn kamer klinkt die Little Big Muff zo goed, en live hoor je er niks van omdat ie wegvalt in de mix (en ik denk dus dat dat door de mid-dip komt). Vandaar dat ik een fuzz zoek met goeie mid frequenties. En geen booster meer.

Ik hou ook niet van tapdansen, dus een equalizer ervoor is ook geen optie, want dan moet ik dus steeds twee switches indrukken en uitdrukken voor en na elke solo (en weer dat ruimte probleem).

deefke666
24 november 2015, 11:41
Hoi,
Is het dan misschien een oplossing om een EQ te gebruiken?
Dan kan je de mids voor je leads perfect oppeppen, en eventueel het volume ook.

Braml
24 november 2015, 12:05
Hoi,
Is het dan misschien een oplossing om een EQ te gebruiken?
Dan kan je de mids voor je leads perfect oppeppen, en eventueel het volume ook.

Ik waardeer het wel dat je wilt helpen, maar ik heb nét 1 bericht geleden gezegd dat ik geen equalizer wil omdat ik dan bij elke solo 2 pedalen aan en uit moet drukken.

deefke666
24 november 2015, 12:10
oh mijn excuses, daar heb ik blijkbaar over gelezen.
Voor mij was het een goede oplossing, maar dan wegens het tapdansen is de mijne in een looper gegaan.
Maar dat is inderdaad voor jou niet de oplossing

Braml
24 november 2015, 12:20
Ja met zo'n kastje erbij heb ik dan ineens 3 pedalen nodig op mijn bord in plaats van die ene die ik op het moment heb :P

Oef die Big Muff Deluxe lijkt me wel echt een goeie oplossing, ik wil hem nu zo graag proberen!

hefke
24 november 2015, 14:19
Of het echt de oplossing is, merk je pas zodra je 'm in je band gebruikt.
Mss nog een tip: als ik het goed begrijp heb je op je amp de mids ver weggedraaid. Probeer eens de volgende repetitie met je band met je huidige setup iemand (bijv. zanger(es)) de zijn/haar handen even vrij heeft tijdens zo'n solo wat meer mids op je versterker in te draaien. Zo weet je of het probleem ligt aan te weinig mids.

Braml
24 november 2015, 14:27
Ik weet wel zeker dat het daaraan ligt. Ik kom wel door de mix, totdat ik mijn Little Big Muff aantrap. Het is een algemeen bekend probleem met Muffs dat ze live moeilijk te gebruiken zijn omdat mensen dan niet door de mix komen. Dit heb ik dus ook.

Ik ga het in ieder geval eerst eens proberen door Turbo Mode 2 van mijn Boss DS-2 aan te houden, daardoor krijg ik meer mids. Hopelijk kom ik dan met mijn Muff erbij ook nog door de mix.

Het enige nadeel is dat als ik dan gewone stukken speel met distortion aan, dat er dan ook veel midrange frequenties aanwezig zijn, omdat ik mijn ds-2 dan standaard in die mode heb.

hefke
24 november 2015, 17:48
Gewoon experimenteren.
Anders die Muff deluxe eens aanschaffen. Laat je ons nog eens weten wat het uiteindelijk geworden is?
In ieder geval veel succes.

Braml
24 november 2015, 18:41
Tuurlijk! Kan ff duren, maar ik zal op den duur wel reageren :) Ik moet sowieso een definitieve oplossing hebben dus.

RB74
24 november 2015, 19:22
Earthquaker Devices (EQD) heeft de Hoof, dat is een variant op de Big Muff met een extra Shift-knop waarmee je meer (of minder) mids in je gruizige sound kunt draaien. Google maar 's.

EQD is een pedalenbouwer uit Akron, Michigan, opgericht door de gitaartech van The Black Keys... Zo gaat de legende. Laat hun gitaarsound nou precies met de Hoof te benaderen zijn. Denk aan het gitaargeweld in het tweede deel van Little Black Submarine van de Keys.

Dankzij die Shift-knop prik je door de mix, kan ik je verzekeren. Heb de Hoof zelf en doe 'm niet weg. Maar op Marktplaats komen ze af en toe wel langs voor schappelijke prijzen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RB74
24 november 2015, 19:25
Sorry, het is Akron, Ohio.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

CrazyHorse
24 november 2015, 21:24
Ik gebruik als boost een EHX soul food, werkt prima voor mij en komt mij in veel situaties van pas.

Braml
25 november 2015, 08:24
Die EQD Hoof ziet er interessant uit! Wel duur hoor. Mooi compact ding met een fuzz sound waar je mids in kunt draaien! Ik ga hem later even beluisteren op youtube.

De EHX soul food helpt lijkt mij geen Muff om door de mix te prikken.

RB74
25 november 2015, 09:16
Nieuw is de Hoof flink aan de prijs ja. Tweedehands is het te doen. Ik betaalde iets van €90 dacht ik. M

Ik heb de USA reissue ook kort geprobeerd, die ene met formaat stoeptegel zeg maar. Bruut gescheur, maar prikte niet door de bandmix. De Hoof doet dat dus wel. Van zo'n investering zul je dus meer lol beleven. Bevalt ie toch niet, dan kun je een tweedehandse zonder verlies weer kwijt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Braml
25 november 2015, 10:55
Nieuw is de Hoof flink aan de prijs ja. Tweedehands is het te doen. Ik betaalde iets van €90 dacht ik. M

Ik heb de USA reissue ook kort geprobeerd, die ene met formaat stoeptegel zeg maar. Bruut gescheur, maar prikte niet door de bandmix. De Hoof doet dat dus wel. Van zo'n investering zul je dus meer lol beleven. Bevalt ie toch niet, dan kun je een tweedehandse zonder verlies weer kwijt.

90 euro is voor mij alsnog wel duur, als je bedenkt dat ik bijna al mijn pedalen tussen de 25 en 35 euro tweedehands heb kunnen kopen, of voor mijn verjaardag heb gevraagd.
Nu ben ik binnenkort wel weer jarig maar ik wil ook erg graag een Zoom MS-50g en een Ditto Looper.. xD
Keuzes maken dus!

Maar als die Hoof is wat ik nodig heb, tjah dan moet het maar denk ik, maar niet zonder eerst uit te proberen!
Heeft die trouwens wel een Big Muff achtige fuzz-sound?

Ik lees ook dat een Little Big Muff met Tone Wicker beter door de mix prikt (door bijvoorbeeld de tone switch op off te zetten). En een Nano Big Muff dan? Hebben jullie daar ervaring mee?

Nu denk ik alleen niet dat die pedalen veel tweedehands verkocht worden :/

maxdb
25 november 2015, 10:57
Ik weet wel zeker dat het daaraan ligt. Ik kom wel door de mix, totdat ik mijn Little Big Muff aantrap. Het is een algemeen bekend probleem met Muffs dat ze live moeilijk te gebruiken zijn omdat mensen dan niet door de mix komen. Dit heb ik dus ook.

Ik ga het in ieder geval eerst eens proberen door Turbo Mode 2 van mijn Boss DS-2 aan te houden, daardoor krijg ik meer mids. Hopelijk kom ik dan met mijn Muff erbij ook nog door de mix.

Het enige nadeel is dat als ik dan gewone stukken speel met distortion aan, dat er dan ook veel midrange frequenties aanwezig zijn, omdat ik mijn ds-2 dan standaard in die mode heb.

De DS2 heeft een remote input voor een switch tussen beide modes..heb je daar niet iets aan dan?

Braml
25 november 2015, 10:58
Oeh, iemand ervaring met dit fuzz-pedaal? De scoop knop regelt de midden frequenties!

http://www.bax-shop.nl/fuzz/way-huge-wh401-swollen-pickle-mkii-fuzz-pedaal-voor-gitaar/product-details.html#specificaties

Braml
25 november 2015, 10:59
De DS2 heeft een remote input voor een switch tussen beide modes..heb je daar niet iets aan dan?

Ja, maar dan moet ik dus ergens zo'n switch kwijt. Je hebt wel gelijk hoor, dan zou ik standaard in mode 1 kunnen staan, en door naar mode 2 te switchen meer mids krijgen. Maar ten eerste kun je de hoeveelheid mids dan niet regelen, en ten tweede geeft dat geen volume boost. Die ik heb ik denk ik ook wel nodig. qua ruimte maakt het weinig uit of ik een switch ernaast leg, of een extra pedaal toch?

maxdb
25 november 2015, 11:05
Ja, maar dan moet ik dus ergens zo'n switch kwijt. Je hebt wel gelijk hoor, dan zou ik standaard in mode 1 kunnen staan, en door naar mode 2 te switchen meer mids krijgen. Maar ten eerste kun je de hoeveelheid mids dan niet regelen, en ten tweede geeft dat geen volume boost. Die ik heb ik denk ik ook wel nodig. qua ruimte maakt het weinig uit of ik een switch ernaast leg, of een extra pedaal toch?

Qua ruimte maakt het niet uit nee, qua tonesuck misschien wel, en hij boost wel degelijk, de middentonen namelijk.

Braml
25 november 2015, 11:14
Je tonesuck wordt minder bedoel je? als ik het met zo'n switch zou doen? omdat ik een pedaal minder in de keten zou hebben dan?

Hmmh, ja. Je hebt zeker gelijk. Maar ik heb dan alleen geen controle over de hoeveelheid volume verhoging en mids verhoging. Dat is het nadeel weer aan die manier van werken. Maar zeker een goeie (en goedkope) optie hoor!

edit: eh wacht eens, ik heb dan helemaal geen pedaal minder in de keten. want ik wil de fuzz ook houden.
Ik wil graag een overdrive, distortion, en fuzz pedaal. Meer ruimte heb ik ook niet want ik heb ook nog een tuner, wah, noise supressor, en delay op mn bord. Dus ik zoek een fuzz pedaal die door de mix prikt, zodat ik die op mn bord kan doen in plaats van mn Little Big Muff

RB74
25 november 2015, 12:02
Maar als die Hoof is wat ik nodig heb, tjah dan moet het maar denk ik, maar niet zonder eerst uit te proberen!
Heeft die trouwens wel een Big Muff achtige fuzz-sound?

:/
De Hoof is gebaseerd op de Russische groene Big Muff-variant.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RB74
25 november 2015, 12:04
Op deze site staat heeeel veel info over alle big muff-versies. http://www.kitrae.net/music/big_muff_op_amp_history.html


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Joost de Ruig
25 november 2015, 12:33
Voor hen die een mid-regeling willen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169971-Seymour-Duncan-805

wanna1
26 november 2015, 20:46
Ik gebruik voor het boosten de Boss GE-7 equalizer, beetje trebleboost en een beetje volume, deze zit dan wel in de fx-loop.
Soms gebruikt ik de MXR CAE boost overdrive pedaal, die zit dan weer voor de amp.