PDA

View Full Version : Versterker defect, volume onregelmatig, help aub



Bijl
23 november 2015, 01:19
Mijn Fryette Sig:X doet een beetje raar, het volume daalt geleidelijk en zwelt weer aan. Het gaat ook gepaard met een verlies van gain en een vrij dunne klank. Ik denk zelf dat het V1 buisje kaduuk is. Is iemand hier bekend met dergelijke problemen bij een buizenversterker?

D3nnis
23 november 2015, 06:48
Het zou ook nog zomaar een gain of volumepotmeter kunnen zijn, heb weleens een soortgelijke klacht gehad, een keer die knoppen van min naar max en weer terug draaien scheelde een heleboel.

cluseau
23 november 2015, 08:43
Denk bij deze klacht ook gelijk weer aan de FXloop (indien aanwezig). Doorlussen met een kabeltje, als dat helpt dan is een servicebeurtje nodig of in het ergste geval de jack chassisdelen vervangen.

Bijl
23 november 2015, 09:56
Denk bij deze klacht ook gelijk weer aan de FXloop (indien aanwezig). Doorlussen met een kabeltje, als dat helpt dan is een servicebeurtje nodig of in het ergste geval de jack chassisdelen vervangen.

Die is inderdaad aanwezig, compleet met alle toeters en bellen die een fx loop maar hebben kan. Bedankt, daar zou ik het zelf niet zoeken. Ik ga alle jacks schoonmaken en testen. Ik heb er een paar maanden niet op gespeeld, wellicht is er een zeer lichte corrosie op de jacks gekomen.


Het zou ook nog zomaar een gain of volumepotmeter kunnen zijn, heb weleens een soortgelijke klacht gehad, een keer die knoppen van min naar max en weer terug draaien scheelde een heleboel.

Ik sluit niks uit, maar ik heb aan alle knoppen gedraaid en dat helpt niet. Als ik aan een knop draai hoor ik ook geen kraakpruttelplop geluiden die meestal gepaard gaan met stoffige pots. En het probleem doet zich voor op alledrie de kanalen.

harrie-beton
23 november 2015, 10:18
Lijkt me geen klus voor een forum maar voor een reparateur

Bijl
23 november 2015, 11:23
Dankzij dit forum en Sevenstring.org heb ik nu een aantal mogelijke oorzaken gevonden die ik zelf op kan lossen voordat ik naar een reparateur ga. Dat zou een reparateur ook kunnen helpen met het stellen van een diagnose.

cluseau
23 november 2015, 12:47
Dat zou een reparateur ook kunnen helpen met het stellen van een diagnose.

Die komt er zo ook wel uit hoor ;)

Bijl
25 november 2015, 00:39
Wel, het lijkt er op dat het probleem verholpen is, vandaag heb ik er drie uur op gespeeld zonder problemen. Ik heb alle buizen er uit gehaald en weer teruggestopt, en alle jacks een beetje schoongemaakt. In V6 voor de phase inverter zat een 12AU7 en volgens de handleiding hoort er een 12AX7 in, en V3 was licht microphonisch dus die twee heb ik vervangen. Ik heb ook de indruk dat hij nu minder warm wordt en ik heb minder ruis en meer volume.