PDA

View Full Version : Op zoek naar een nieuwe western gitaar topic nummer 1000 zoveel



Rooker
23 november 2015, 00:30
Hallo allen,

Zoals de titel al zegt ben ik langzaam in de markt voor een nieuwe Western gitaar. Een nieuwe want ik heb er ook al een. Dit is een Yamaha FGX 412C MAB. Deze gitaar is een dreadnought met een cutaway en een Yamaha ingebouwde versterker. De gitaar vind ik nog altijd heel goed klinken maar eerlijk gezegd heb ik hem volgens mij nooit een op een met een duurdere gemeten. De afwerking is alleen niet helemaal super al is deze ook niet echt verkeert. Maar hij speelt erg zwaar! De snaren staan erg hoog op de hals en ik vind het een beetje zonde om veel in deze gitaar te investeren.

Nu wil ik gaan kijken voor een upgrade, een iets meer volwassen instrument. Mijn budget is tussen de 500 en 800 euro. Ik weet dat ik natuurlijk veel gitaren vooral vast moet gaan pakken maar wat voor veel mensen een argument is en dus ook voor mij. Veel verschillende merken vind je in de uithoeken van ons land dus is het voor mij heel erg handig om hulp te krijgen bij een voorschifting. Ik weet ook dat lekkere feel en klinkt mooi persoonlijk is. Maar ik denk toch dat echt slecht iedereen herkent en verder ben ik toch gewoon benieuwd naar jullie ervaringen mochten die er zijn.

De wensen voor mijn nieuwe gitaar:
Ik wil er alle stijlen op kunnen spelen. Vooral finger picking en met plectrum.
Lage actie en makkelijk spelend.
Geen cutaway en traditionele transparante kleur.
Merk dat ik toch de Dreadnought modellen bekijk maar dat ik ook de OOO modellen erg mooi vind. Deze lijken me qua maat ook erg handzaam want ik ben zelf ook niet zo groot. Alleen weet ik niet of je heel veel merkt van de bredere hals. 12 fretten maakt niet zoveel uit want ik speel niet zo hoog op de hals.
Graag all solid en anders in ieder geval het bovenblad.
Elektronica (of passieve versterking) een goede bijkomstigheid maar ik vind de beste gitaar gewoon het belangrijkst.
En qua prijs zou ik toch liever dichter bij die 500 zitten als bij de 800. Behalve als men zegt dat het echt een essentieel verschil maakt. Bedoel. Dat moet dan echt in de klank zitten. Als een wat soberder model de zelfde prestaties levert zou ik daar voor gaan.

Wat heb ik al bekeken:
Heb verschillende Recording kings bekeken. Rd 316, Rd 310, rd 227 en ROS 626 (FE1)
Yamaha ll6 are en Yamaha ll16m ARE
Blueridge: br163
Guild m 120 of d 120

Dit zijn modellen waar ik naar kijk. Ik vind mijn smaak ook erg belangrijk. Gitaren met eer rare vorm van headstock vallen bij mij daar al op af. Sober vind ik dan weer niet erg.

Lang verhaal maar toch erg bedankt als er iemand kan helpen met schiften aan merken of modellen.

Joost de Ruig
23 november 2015, 00:49
Probeer vooral ook eens een paar Eastman gitaren. Echt goede prijs/kwaliteit verhouding.

beruk
23 november 2015, 11:11
Een goede afstel beurt hoeft helemaal niet duur te zijn en je gitaar is het waard (even de pappie modus aan, ja)
Dit zijn mijn twee aanraders voor op je test lijst:

https://www.youtube.com/watch?v=1Of-h-WzwjY

Mr.Fingers
23 november 2015, 13:54
Sigma (http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=233). Heeft alles wat je zoekt in een gitaar (zijn bijna 1-1 kopieën van Martin), zit in het budget, en zijn gewoon goed (heb een SDR35 en een 000R-28VS).

Joost de Ruig
23 november 2015, 14:13
Naast de Eastman's, kan ik de genoemde Sigma's ook onderschrijven. Prima Martin kopieen voor een leuke prijs.

Rooker
23 november 2015, 14:56
Ok alvast bedankt. Sigma had ik nog niet genoemd maar had ik ook al naar zitten kijken. Vooral dat model wat jij hebt. Ik heb je topic zitten lezen Alleen ben ik dan ook zeer nieuwsgierig naar de Recording kings mede omdat deze helemaal solid hout zijn. De sigma's dacht ik alleen het bovenblad. Was jij nu puur op smaak en de hals afgehaakt bij Recording king of ook echt op het geluid en bouw kwaliteit. Geloof Japan versus Chinees ook?

Mr.Fingers
23 november 2015, 15:32
Beiden zijn erg goed hoor, en je krijgt heel veel waar voor je geld navenant de prijs.

De Sigma's zijn precies wel wat duurder geworden (winkelprijs van een krappe 600€ voor de 000R-28VS, ik heb de mijne voor 470 nog kunnen kopen). De rosewood Recording King (ROS627 (https://www.youtube.com/watch?v=G1syxlVAcdw)) komt toch rond de 900€ uit, en is intussen discontinued.

Wij hebben voor de Sigma gekozen omdat die hals niet zo een uitgesproken, harde V-profiel had, en omdat deze satijnglans gelakt is (RC is hoogglans). Bovendien vonden we het de (toen) 400€ meer niet waard, van klank ontlopen ze elkaar immers amper, de bespeelbaarheid van de Sigma was iets beter (zeker na het afstellen), en van bouwwijze zijn ze ook beiden even fraai gebouwd en afgewerkt. Maar zelfs de goedkope Recording King gitaren zijn erg goed, en bieden veel waar voor hun geld.

Beiden zijn trouwens Made in China hoor.

Rooker
23 november 2015, 17:11
Zijn dit soort goedkopere aanbieders dan echt beter als d'r grote merken met bijvoorbeeld de Taylor gs mini. Of Martin dx1-r?

Mr.Fingers
23 november 2015, 17:42
Bij al die "grote namen" betaal je sowieso al een paar honderd euro puur voor de naam*. De goedkoopste Martins zijn bvb vrij prut (gelamineerde halzen, niet rijp hout, matige finish, matige afwerking,...). Als je geen top-dollar wil spenderen, kun je beter kijken naar minder bekende merken, aangezien zij meer gitaar voor het geld geven (ik steek mijn hand in het vuur, en verkies blind iedere Sigma boven een Martin van onder 1200€).

(* uitzondering is Guild, die hun GAD-reeks is ook erg goed)

Lexvandoef
23 november 2015, 20:54
Kijk ook eens bij Blueridge, heb een ooo model (rosewood b&s volledig massief) en ben er erg tevreden over.

En wat Mr. Fingers zegt, mijn vriendin speelt over een Sigma ooo, fijne gitaar ook!

apekop
24 november 2015, 10:17
Sigma (http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=233). Heeft alles wat je zoekt in een gitaar (zijn bijna 1-1 kopieën van Martin), zit in het budget, en zijn gewoon goed (heb een SDR35 en een 000R-28VS).

Misschien zijn het kopieën en ze zijn best goed, maar dat ze net goed als Martin zijn kan ik niet zeggen. Kan ook niet voor dat geld.

Seagull is ook een betaalbare optie. Maar die moet je liggen.

Mr.Fingers
24 november 2015, 21:39
Ik doelde op de (spartaanse) looks zoals bij de "lagere" reeksen bij Martin. De sobere rechthoekige kop, geen versieringen waar er geen horen, een 18-reeks heeft simpele binding met mahonie B&S, een 28 een discrete herringbone met rosewood B&S,...

Qua klank. Ja, natuurlijk is er verschil, hoewel ik ze deze zomer naast een Martin 00-28VS gehouden heb, en ze ontliepen elkaar niet veel hoor, niet 2500€ veel in ieder geval (wat een compliment is voor de Sigma, want de Martin was ook een dijk van een gitaar).

Rooker
24 november 2015, 23:24
Sobere looks vind ik niet perse erg hoor.
Ik vind de Sigma erg mooi! Zeker een kans hebber. Maar toch ben ik ook erg gecharmeerd van de Taylor GS Mini. Ik vind hem erg mooi uit zien, handzaam model en deze heeft net als de Sigma een massief sparren bovenblad en gelammineerde zij en achterkant. Hij heeft een Ebben toets en komt nog eens met een hele fraaie tas. Ook de Guild Westerly m 140 vind ik heel mooi, komt ook nog eens met een hele fraaie koffer. Zijn dit ook modellen die ten alle tijden het gevecht gaan verliezen van sigma of Recording king?
Ik heb trouwens ook gekeken naar de Eastmans maar die beginnen toch zo bij de 1000,- en dat vind ik gewoon te veel.

Joost de Ruig
25 november 2015, 01:17
Ik heb trouwens ook gekeken naar de Eastmans maar die beginnen toch zo bij de 1000,- en dat vind ik gewoon te veel.

Dat klopt niet. Je hebt prachtige Eastmans vanaf zo'n €550,-! Bv de AC312, volledig massief, met ebben toets, incl. koffer voor €599,-

Rooker
25 november 2015, 19:03
Ok.. Zat even bij Kees Dee te kijken. Daar waren ze geloof ik wat duurder. Ik ga daar binnenkort even heen om al eens wat te testen. Jammer wel dat die weer geen Recording King verkopen en ook geen Guild..

MrRoyk
26 november 2015, 12:36
Ik heb 2 vrienden op een Blueridge (volgens mij beiden BR60) spelen en daar zeer tevreden mee zijn. De bespeelbaarheid (fijne, smalle hals & lage actie) is erg goed volgens hen. Ze schijnen vooral gewoon als akoestische gitaar te excelleren, dus vooral voor jam- en backyard-sessies zonder dat er een versterker tussen komt. Lees op internet dat ze redelijk luid zijn, maar niet aan klankkleur inboeten. Prijs ligt rond €500.

Open deur: je moet natuurlijk van de klank houden. Ze klinken absoluut goed, maar ik miste wat warmte in de klank. Maar ik hou van heel warm en zacht.

Rooker
27 november 2015, 22:18
Dank voor de tip. Ik ga de Blue ridge ook even testen en de Sigma's.

Rooker
27 november 2015, 23:34
Vandaag een ritje naar de gitaarzaak gewaagd. Altijd erg leuk. Ik werd er prima ontvangen met een goede koffie en kreeg alle ruimte en rust om wat gitaren te proberen. De volgende heb ik getest:

Yamaha ll6, Guild m-120, Taylor GS Mini en een Eastman AC220.



De Yamaha:
Hij klonk heel mooi en was ook mooi om te zien. Maar jeetje wat speelde dat ding zwaar. Eigenlijk het zelfde als wat ik bij mijn huidige Yamaha ook ondervind. Kan natuurlijk afstelling zijn maar toch. Ik merkte dat ik hem toch weer gauw terug wilde zetten en dat onbewuste gevoel is er niet voor niets.

Dan de Guild:
Tsja, de gitaar is eigenlijk ergens wel heel mooi maar ook wel erg sober. Geen binding om de kast. Toch had dat hem wel net dat beetje gegeven denk ik. Maar toch, er stond een mooie spiegel in het probeer hok en hij vloekt niet. Wat me op valt gelijk is lekkere hals en mooie stevige frets. Hij ligt meteen heerlijk op schoot en de afwerking is ook erg mooi. Hij heeft minder volume als de Yamaha maar dat is ook logisch want de Yamaha is een jumbo dacht ik. Iig groter. Wat ook op valt is dat de bas heel anders klinkt. Die boet wel wat in bij dit kleinere model. Maar toch boeit hij me wel en lijkt hij ook naarmate ik er langer op speel lekkerder te gaan klinken. Hij speelt overigens erg lekker.

De Taylor GS Mini: Met zijn mooie sparren top en eenvoudige binding heeft hij net wat meer sjeu zo lijkt het. Ook de mooi donkere ebben toets doet hem goed. De gelammineerde zij en achterkant zien er ook netjes uit. Kortom de afwerking is prima in orde. Enige puntje van kritiek is dat de headstock van de voorkant een geprint Taylor logo heeft op een soort van dikke kunststof lak. Het klinkt erger dan het is maar de Guild met een ingelegd logo oogt toch wat luxer. Maar goed, klank en bespeelbaarheid is 1. Hij ligt prima op schoot. Denk het lekkerst van de drie. Hij lijkt ook erg bij mijn postuur 1'80- te passen. Dat viel me echt meteen op! Hij ligt heerlijk. Wat ook op valt, minder positief is de hoge aktie. Die is zeker even hoog als die van mijn huidige Yamaha bij fret 20. Frets zijn ook een maatje kleiner als van de Guild. En wel positief, de snaren staan iets verder uit elkaar wat fingerpicking makkelijker maakt. Dan de klank. Man... wat een volume komt er uit dat kleine ding! Blaast met gemak de Guild maar ook de Yamaha met grote kast naar huis! Ja, daar was ik echt verbaasd over. Een mooi vol geluid met een erg mooie bas en een beetje de sprankel ervoer ik van een 12 snaar. Dat is voor mij positief. Ik vind het wel mooi als er wat van dat metalige te horen is.
Daarna weer snel de Guild gepakt al had ik moeite de GS (Mini) terug te leggen. Wat een heerlijke gitaar! De verkoper beloofde ook dat zo'n Taylor geheel naar wens af te stellen is en de hoge actie dus geen probleem zal zijn.

Terug weer naar de Guild. Toch ook een heerlijke gitaar. Gewoon heel anders. Ik denk dat de mensen meer van hout en klassiek eerder naar deze gitaar zullen neigen. ook de dikkere frets spelen heel comfortabel. Alleen de string spacing van de Taylor vind ik echt prettiger maar dan met de frets van de Guild. Bij de Guild had ik heel erg het gevoel van, als die een beetje ingespeeld is en los komt kan hij wel eens net dat beetje extra krijgen wat hij nodig heeft.

Daarna nog de Eastman bespeeld. Ook een erg mooie gitaar. Mooiste bindingwerk van allemaal en ook de tekening in het hout was heel mooi. Echter vond ik deze weer veel stugger spelen en lag hij niet zo lekker. Was natuurlijk ook weer een veel groter model waar ik niet voor gekomen was maar qua geluid wat hij produseerde won hij het voor mij ook niet. Eigenlijk van geen van de andere. Ik heb hem netjes weer terug gezet.

Heel erg benieuwd ben ik nu naar de Guild m 140. Eigenlijk een identieke gitaar maar dan met een sparren top en bindinkje. Misschien maakt die hem net wat losser en lichter van kleur dat ik er verliefd op word.
De GS Mini wat qua sound geen mini zou mogen heten ben ik al verliefd op geworden. Wat ben ik blij dat ik expres mijn portomonee thuis gelaten heb.

Nu wil ik eigenlijk perse nog Sigma, Blue ridge en die Guild met sparren top proberen.

Rooker
29 november 2015, 11:55
Nog even een aanvullende vraag.. Het testen was dus erg leuk en zet me ook wel aan het denken hoe belangrijk het is om een gitaar altijd eerst te bespelen voordat je hem koopt!!
Nu de vraag. Maakt het nu veel uit of je een gitaar met ingebouwde electronica koopt of dat je er zo n klinkgat element in zet? Bijv bij mijn huidige Yamaha met eq aan boort red je het live Nogsteeds niet. Klinkt veel te plat en moet er dus nog een microfoon voor. Of is deze techniek inmiddels ernstig verbeterd?

Joost de Ruig
29 november 2015, 12:13
Tja, alle waarde naar zijn geld. Soms zie je bij gitaren van €300 al ingebouwde elektronica. Dat gaat natuurlijk ten koste van zowel de kwaliteit van de gitaar als van de elctronica. Met andere woorden, eigenlijk koop je een gitaar van €250 met wat extra's. Ik meen te begrijpen dat je zo rond de €600 wilt blijven, ik zou dan liever dat hele bedrag aan de gitaar zelf uitgeven, dan aan een mindere gitaar met elektronica voor hetzelfde geld. Heb je al gekeken naar de Eastman AC312? Prima ding!

fastfolkert
29 november 2015, 13:30
Nog even over de afstelling en hoge actie: mijn Yamaha 730s had oorspronkelijk ook een redelijk hoge actie maar een juiste afstelling van de hals (door mezelf), maar vooral een andere brugzadel scheelde enorm. Ik heb het oude zadel gewoon bewaard en een nieuwe gekocht die ik aan de onderzijde net zolang netjes heb afgeschuurd totdat ik de goede actie had. Kost je een paar euro en je bent in business.

Overigens, dat zware spelen van Yamaha herken ik wel een beetje; mijn zoon heeft een oude Cort uit dezelfde prijsklasse (massief bovenblad etc), en die speelt veel lichter met de dezelfde snaren. Klink ook delicater maar heeft minder volume.
Ik ben zelf een redelijk stevige flatpicker zodat wat zwaarder spelen voor mij geen probleem is. YMMV uiteraard.

Rooker
29 november 2015, 14:03
Joost: inmiddels heb ik het budget gesteld naar 750,00 max. Daar vallen denk ik alle modellen wel in waar ik oog naar heb.
Ik wil de gitaar natuurlijk ook gaan gebruiken met optredens dus iets van electronica zal er zeker moeten komen. alleen wanneer ik dan kies om een gitaar te nemen zonder ingebouwde electronica kan ik idd net een duurdere nemen. Alleen werkt zo'n los element van 50,00 dan? Of is zo'n fishman systeem of die van Taylor veel mooier.

Ik heb inmiddels van de winkelier ook al te horen gekregen dat het zeker de moeite is om de Yamaha te laten afstellen. De FGX-412 MAB is volens mij overigens niets massiefs aan hoor. Ook het bovenblad niet. Vandaar dat ik er niet te veel aan uit wil geven.
Wel grappig dat dat zwaardere spelen dus echt iets van Yamaha lijkt te zijn. Al zag ik wel een dame op YT heel relaxed spelen op een ls-16. Is ook een wat kleiner model. Kent iemand die?

Joost de Ruig
29 november 2015, 14:33
Als je met element zoekt, kijk dan ook eens naar de Eastman AC220 CE. Die kost iets van €650,-

Rooker
29 november 2015, 14:41
die heb ik dus getest en daar heb ik 2 Posts geleden wat over geschreven. Ik heb alle gitaren alleen akoestisch getest dus over versterkt kan ik niets zeggen. Ik was er niet stuk van. Qua hout misschien wel de mooiste die ik getest heb qua Tone vond ik hem minder als de Yamaha ll6 en ook als de Taylor GS mini die qua bespreekbaarheid zeker de winnaar was. Maar hij is wel geheel massief, misschien dat hij steeds losser gaat klinken met de tijd maar dat vind ik moeilijk te voorspellen.

Joost de Ruig
29 november 2015, 14:58
die heb ik dus getest en daar heb ik 2 Posts geleden wat over geschreven. Ik heb alle gitaren alleen akoestisch getest dus over versterkt kan ik niets zeggen. Ik was er niet stuk van. Qua hout misschien wel de mooiste die ik getest heb qua Tone vond ik hem minder als de Yamaha ll6 en ook als de Taylor GS mini die qua bespreekbaarheid zeker de winnaar was. Maar hij is wel geheel massief, misschien dat hij steeds losser gaat klinken met de tijd maar dat vind ik moeilijk te voorspellen.

Sorry, daar heb ik overheen gelezen dan. En ja, ik houd van massief hout ;)
Die Guilds lijken mij ook wel mooi trouwens.

Rooker
29 november 2015, 15:46
Echt een plaatje ja. Heel mooie fretwerk ook. Maar dat was bij alle geteste exemplaren wel goed. Alleen de Guild had wat bredere en samen met de hals prima voor de elektrische gitarist. Voor ideaal fingerpicking was de stringspasing wat krap bij de brug. Alleen de mahony versie mist wat bas om hem puur akoestisch te bespelen. De bijzondere klank zorgtekort er wel voor dat ik er weer een paar keer naar terug greep. De m140e zou wel eens perfect kunnen zijn. Maarja de prijs.. Die gaat me echt net te ver. Zeker omdat de Taylor eigenlijk gewoon erg overtuigde op alle fronten, behalve de afstelling die was echt te veilig/ hoog. Maarja die is dus met gelamineerde body. En eigenlijk ben ik net als jij van het echte hout.

jantjec
29 november 2015, 21:38
Mogelijk vind je in de gebruikte markt wel een veel betere, solid body die is ingespeeld, niet veel geleden heeft, en je goed bevalt. Daar kun je ook eens op oriënteren. Als je een duurder exemplaar ziet en hoort die je 2dehands vind, kun je best wat euro's sparen.
Je kunt je van te voren inlezen over het type dat je gaat testen. Er zijn ook via fb, tweedehands muziekinstrumenten of gitaristenmarkt wel gitaren te vinden.
en er zijn ook winkels die goede 2dehandse met garantie verkopen. Zelf heb ik een paar keer een gitaar getest en ingeruild, dus echt thuis een poosje gehad en inruilen met opleg gegroeid naar een beter model/geluid/etc. Zo heb ik nu mijn ideale gitaar gevonden. Is overigens nu ook een 2dehands , ik ben er heel erg blij mee en speel alle dagen heel veel en het betert echt dat ik nu een betere gitaar heb ook. Mijn gitaar is een Takamine van de Japanse productie, ook solid body ebony fretboard, en was echt net nieuw. en scheelde veel eurootjes
succes en groetjes Cheke

Rooker
29 november 2015, 22:43
Cheke, dank je. Daar kijk ik ook zeker. Al heeft een nieuwe toch ligt mijn voorkeur. Momenteel staat er niet zoveel op MP. Of het is me allemaal te ver rijden. Ik heb geen zin om me aan te passen op een model dat 2e hands te koop is. Ik heb het model voor ogen en die moet er dan toevallig 2e hands zijn. Dat maakt de zoektocht moeilijk! Wat wel weer positief is. Ik ben op zoek naar zeer veel verkochte modellen en geen een word 2e hands aangeboden. Dat betekent louter tevreden gebruikers.

jantjec
30 november 2015, 01:04
Ja wij hadden er geluk mee. Favoriet van mijn man was een Martin hd 28 en die hebben we 2dehands gevonden, en op een uur rijden afstand.
En ik was zoekende en heb via de winkel waar ik steeds kon testen en inruilen/opwaarderen binnen 1 jaar of geld terug binnen30 dagen, uiteindelijk mijn gitaar gevonden, ook met deze mag ik binnen 1 jaar opwaarderen dus iets duurder kopen bij hen en alleen bijbetalen voor een duurdere. Maar deze blijft bij me . Speelt fantastisch en ik ben blij dat ik deze kansen kreeg in deze winkel. Overigens zou ik nooit naar de gitaar gekeken hebben die ik nu heb, het was een idee van de verkoper en een schot in de roos, ik wilde een kleinere gitaar de dread's lagen me niet zo, totdat ik deze Takamine op schoot had liggen, geweldig makkelijk te spelen, prachtig geluid. Ikzelf hoorde ook direct hoe mooi die klonk als ikzelf speelde, ook mijn man was het daarmee eens, en ook de verkoper zag ik zijn ogen oplichten vw het verschil. En het is ook een hele mooie gitaar om te zien.
Ik begrijp je ook helemaal dat je zegt dat je liever kijkt voor nieuw, 2dehands op marktplaats heb je geen garantie he, en wij zijn ook met die Martin even moeten gaan zoeken omdat er toch wat werk aan was, terwijl die er onbespeeld uitzag was het geluid niet zo goed.
Na dat Peter de Smedt uit Schoondijke, luthier , er naar keek en wat dingen vaststelde en de gitaar onder handen heeft genomen is het een topper.

Rooker
30 november 2015, 10:37
Prachtig als je de gitaar van je leven hebt gevonden. Ik heb dat met een van mijn strats (ook via ruil op MP). Gitaar heeft gewoon een heerlijke feel en klank! Past als een jas. Akoestische gitaren heb ik er niet heel erg veel van in handen gehad. Eigenlijk is mijn Yamaha ondanks zijn gebreken altijd mijn trouwe maat geweest. Hij heeft enkel meer emotionele waarde dan dat ik hem zo goed vind. Al vind ik de klank echt bijzonder goed voor een gitaar waar niets massief aan is.
Via marktplaats heb ik al wel veel ervaring met gitaarspul. Goede maar ook slechte. Ik wijd daar verder niet over uit want dat heeft niets met het topic te maken maar ik ben daardoor wel wat huiverig voor gitaarhandelaartjes. Niemand verkoopt een gitaar die hij zelf te gek vind. Met mazzel was het diegene zijn ding niet. Bij Bax besteld en hij bleek toch groen ipv blauw. Maar in het ergste geval heeft de gitaar een technisch mankement. Oneffenheid wat later toch gaat vervelen. Doodse klank die niet weg te krijgen is, gedraaide hals etc etc. Te veel om bij iemand thuis allemaal te controleren. En dan wat je zegt, bij een winkel ga je dan gewoon terug en dat is me toch wat waard omdat ik in mijn ervaring dus wel wat momentjes gehad heb dat ik terug had willen gaan.
Maar in de prijs range waarin ik nu zoek is genoeg te krijgen wat voor mij een hele flinke stap vooruit is.
Vind het alleen erg moeilijk om een keuze te maken of ik er een met aan boord electronica neem of er een los element bij koop. Op de eerste plaats vind ik zonder electronica mooier en op de tweede plaats scheeld het zo veel geld dat je gelijk een model duurder kan. Enkel wil ik niet inboeten qua live geluid want ik treed best eens op. Iemand iets zinnigs hier over?? Hoe klinkt zo'n los element tegenover Piezo??

jantjec
30 november 2015, 11:49
Rooker, helaas kan ik het niet meer navragen, maar toen wij op zoek gingen naar een akoestische vertelde eenman van een muziekwinkel dat er perfecte micro's zijn die je eenvoudig op je gitaar kunt zetten met klem, en echt zelfs niet veel kosten hij had het over een 50€ en die heel goed weergaven. Hij zou voor ons het eens uitzoeken . hij had dat ergens gezien en wilde die dingen ook voor zijn winkel gaan bestellen omdat die vraag er meer is.
Hoe dat tegenover piezo klinkt heb ik geen verstand van.
Helaas heeft de persoon een dodelijk ongeval gehad, dus zullen we dat niet meer weten.
Er zouden er dus zeker bestaan.

Ik heb een optreden gezien van Billy & Bloomfish. Daar word gespeeld op een maangitaar en ik zag dat zij ook werkt met losse micro's op de maangitaar.
Misschien kun je daar ook eens voor gaan rondzoeken, muziekwinkels vragen. Of Billy & Bloomfish eens opzoeken en eens kijken en vragen, zijn 2 toffe dames, denk dat je wel antwoord krijgt als je vragen hebt . Peter de Smet is ook bekend met hun gitaren, aan hem zou je vast ook advies kunnen vragen, hij is een hele goede luthier. www.desmetguitars.nl

Over aankoop 2dehands, de Martin die wij kochten was dof doods , was van een oudere man, is denk ik niet erg vaak uit de koffer geweest gitaar was 7 jaar oud en had geen enkel nagelkrasje. Mijn man dacht nieuwe snaren en het is ok... nee dus. De hals moest opnieuw afgesteld , de zadelbrug moest een andere hoek krijgen ook wat frets die bijgewerkt moesten, gelukkig kwamen wij Peter de Smedt tegen in zeeland op een optreden . en mochten we met de gitaar eens langskomen... we hebben er ook een tijdje een klankversterker opgezet die trilt de gitaar waardoor de klank wel verbeterde maar niet optimaal was geworden.

Ik wilde ook geen electronica op mijn gitaar , die zit er wel op en hele goede ook, echt een professionele gitaar die ik nog helemaal niet waard ben qua spelen. Maar de gitaar is zo naar mijn zin dat ik het bij deze houd.

Rooker
1 december 2015, 14:37
Weet iemand wat het verschil is tussen de Westerly serie van Guild en de GAD serie? Behalve dat de GAD serie wat ouder is lijken het dezelfde gitaren. Of zie ik dat niet goed? Bax heeft nu een voor een hele mooie prijs staan. Een GAD dan.

Nog een vraag. Zijn er nogsteeds tevreden eigenaren van de Yamaha A3 AC3 serie? Lijken me namelijk ook tegekke gitaren.

Iemand bekend met de Epiphone masterbilts. Staat een hele mooie op MP maar weet niet of dit kwaliteits gitaren zijn?

Weer een hoop vragen :-/. Jammer dat er geen mega store in de buurt zit.

Mr.Fingers
1 december 2015, 17:12
Westerly is inderdaad de opvolger van de GAD-reeksen. Zelfde concept, zelfde bouw, maar iets rijkere afwerking (paarlemoer inleg rond het klankgat bvb). Vond persoonlijk de GAD M120 leuker als de Westerley 120, maar dat kan exemplarisch zijn.

Epi Masterbilts zijn erg goede gitaren (hebben niets van doen met de standaard Epiphones), maar ze klinken... tsja... als een Gibson, en niet als een Martin

Rooker
1 december 2015, 18:37
De Guild D 140 ce kost bij Bax nu 690,- incl prachtige case. Ziet er identiek uit aan de westerly variant zou dit iets kunnen zijn voor mij?

De Epiphone masterbilt waar word die gemaakt en is deze geheel massief? Dat word me nergens duidelijk.

Klinkt als Gibson vind ik niet nadelig hoor. Kan allebei erg waarderen als het maar natuurlijk klinkt. Ik begeleid meestal mijn zang. Met of zonder plectrum dus hij moet licht spelen. Heb ook geen grote handen.

jplm
1 december 2015, 19:02
De Epiphone masterbilt waar word die gemaakt en is deze geheel massief? Dat word me nergens duidelijk.

Hallo.

Ik heb een Masterbilt, gekocht toen deze serie net op de markt kwam, vandaar dat ik het verhaal erachter een beetje ken. Voor zover ik heb onthouden worden ze gemaakt in China (staat ook op het stickertje, dus da's makkelijk), maar niet in een of andere fabriek, maar in een fabriek die daar door Gibson is opgericht, en waar ze dus alleen "eigen" gitaren maken. De eerste series Masterbilt kun je herkennen aan het hygro-metertje in de koffer (die erbij hoort te zitten). Verdere kenmerken waren destijds dat ze helemaal naar Martin-bouw uit de jaren '30 zijn gemaakt, dus (effe uit m'n hoofd) achterkant, zijkant, en bovenblad massief, nekmontage met een dovetail, topkam en zadel van been, een hals met een v-vorm, en een taps toelopende kop qua dikte. Ik heb de EF500M (mahonie), je hebt ook de 500R, dat is dan palissander.

Groet, Jan.

Rooker
1 december 2015, 21:00
Heb je kennelijk mazzel gehad. Er zit geen koffer meer bij. Wel een erg mooie gitaar! Nog steeds tevreden??

Het word er allemaal niet makkelijker op. Gelukkig heb ik geen mes op mijn keel om te kiezen. De modellen die me het meest aanspreken lopen behoorlijk uit een.

De Yamaha LS16M
Yamaha AC 3M
Guild D-140CE
Epiphone EF500RCCE
Taylor GS Mini

Enkel de Yamaha AC3M is wat duurder maar wel erg mooi!

jplm
1 december 2015, 23:00
Heb je kennelijk mazzel gehad. Er zit geen koffer meer bij. Wel een erg mooie gitaar! Nog steeds tevreden??


Klopt, vrij snel na de introductie begon het afbouwen. Ik weet nog dat die eerste batch in Amerika overal was uitverkocht, overal geklaag op forums e.d. en toen daarna de tweede serie kwam waren de topkam en zadel van kunststof, en het hygrometertje uit de koffer verdwenen. En daarna is op bepaald moment inderdaad de koffer "afgeschaft".
Voor wat betreft de tevredenheid: ja, nog altijd, al moet ik zeggen dat dat ook aan mezelf ligt; vroeger was ik altijd op jacht naar de perfecte gitaar, nu neem ik het zoals het is. Hij heeft bijvoorbeeld wat dode plekken op de D-snaar, maar, so what? By the way, ik was nog vergeten te zeggen dat hij een 45 mm topkam heeft, maar ook bij de brug een ruime string spacing heeft, dus ideaal voor fingerpicking.

Groet, Jan.

Rooker
2 december 2015, 13:42
Mag ik nog vragen wat het verschil is tussen sparren bovenblad en Seder?
En wat is dat Butter??

Joost de Ruig
2 december 2015, 13:43
Mag ik nog vragen wat het verschil is tussen sparren bovenblad en Seder?
En wat is dat Butter??

Butter = spam, dat is een download profider.....

LaurentB
2 december 2015, 18:18
bericht verwijderd en gebruiker geblokkeerd

Rooker
3 december 2015, 16:11
He jan. Nog 2 dingen die ik graag over de gitaar wil weten. Ik heb geen grote handen speel ook altijd op starts omdat ik met les Paul hals voor geen meter uit de voeten kan. Vooral de 50s halzen. Ook speel ik niet alleen fingerpicking maar ook wel eens een stevig deuntje Foo Fighters unplugged met plectrum. Zou deze gitaar wat voor me kunnen zijn?

northernlake
3 december 2015, 17:12
Ik denk dat je redelijk goed bent uitgekomen bij een van de betere bang-for-the-buck lijstjes. Zelf heb ik ooit een Yahama LS-16 uit de eerste (Japanse) serie gehad en dat is een gitaar die ik nooit had moeten wegdoen. Echt heel erg goed. Die Westerly Guilds zien er ook goed uit en Epi Masterbuilt ken ik alleen van de eerste serie die, zoals al genoemd wat rijker was uitgevoerd. Hoe dan ook: kies met je oren en je handen. Niet met je ogen.

Succes!

Rooker
3 december 2015, 17:25
Toch is zelfs testen niet heilig. Je zou eigenlijk zo een gitaar na 3 maanden kosteloos moeten kunnen retourneren. De Taylor GS Mini die blaaste mij echt van mijn stoel. De crisp en soepele bespeelbaarheid en de power vond ik echt tegek. Maar nu lees je overal dat hij hoger op de hals problemen krijgt door de korte mensuur. Nou daar was ik echt thuis na een week of wat pas achter gekomen. Ben blij dat ik geen geld meegenomen had naar de winkel. En nogmaals. Diverse modellen zijn zo ver weg te testen dat het niet te doen is om ze allemaal aan te raken. Het is dus of (genoegen nemen) kiezen uit een model wat je vast gehad hebt. Of in het diepe springen en op gevoel en oog je favoriet uitzoeken.

Joost de Ruig
3 december 2015, 17:39
Zelf denk ik dat je met die Guild een hele goede en veilige keuze maakt. Guild heeft voor mij nog altijd een goede naam en een mooie uitstraling. Ik heb eigenlijk nog nooit een matige Guild in mijn handen gehad.

Rooker
3 december 2015, 18:38
Dank je Joost. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook overal terug lees. Eigenlijk enkel goede resensies over elk model. Ik vond hem ( m-140 m) ook erg lekker spelen. Alleen sound door mahony moet ik misschien aan wennen en de Taylor was echt veel luider. Toch bleef hij erg hangen en greep ik er naar terug. Ken jij toevallig dat fishman systeem? Is dat goed of kan ik beter een met los element kopen?

Joost de Ruig
3 december 2015, 20:51
Ken jij toevallig dat fishman systeem? Is dat goed of kan ik beter een met los element kopen?

Ik ken Fishman, maar niet specifiek deze. Ze zijn een grote speler op de markt, maar maken ook vast systemen van matig tot goed. Voor het versterker van een akoestische slagpartijtje voldoet een systeem eerder dan voor het meer subtielere werk. Binnen jouw budget zal het geen topsysteem zijn, maar een merk als Guild wil niet zijn naam verpesten door een matig Fishmansysteem lijkt mij.

jplm
3 december 2015, 21:13
He jan. Nog 2 dingen die ik graag over de gitaar wil weten.

Hallo.

Ik kon de twee vragen effe niet uit je bijdrage halen, maar ik neem aan dat je bedoelde of een 45 mm topkambreedte een probleem was voor "kleine" handen. Welnu (als ik die vraag zo goed heb begrepen), dat kun je niet zomaar zo stellen. Ik zeg altijd dat de topkambreedte uitmaakt hoeveel ruimte je hebt tussen de snaren, maar dat de vorm van de hals (dus met name de achterkant ter plaatse van de eerste frets) uitmaakt of je die ruimte ook goed kunt gebruiken. Klinkt wat cryptisch, maar soms heb je bij een gitaar wel voldoende ruimte door de breedte, maar lopen de snaren na het aanslaan toch aan tegen je vingertoppen als je een akkoord pakt omdat je simpelweg niet fijn om de hals kunt pakken. En dat is (volgens mij) eigenlijk alleen vast te stellen door te testen, de Masterbilt heeft bijvoorbeeld een redelijke V in de buurt van de topkam, terwijl, als ik de Guild 140 zo bekijk op internet, deze een meer C-profiel heeft op die plaats.

Trouwens, wat jij zei over dat testen is volgens mij helemaal waar; ik bedoel, je kunt in een muziekwinkel spelen en proberen wat je wilt, de echte klik komt (of juist niet) pas als je de gitaar een paar weken thuis hebt. Ik heb dat zelf ook zo ervaren, je weet wel, helemaal gek van een zojuist aangeschafte gitaar, en een paar weken of maanden later vraag je je af "hoe heb ik dát nadeel in hemelsnaam tijdens het testen in de winkel over het hoofd kunnen zien". Het antwoord is vrij eenvoudig: vaak kún je bepaalde dingen nu eenmaal niet constateren bij een testriedeltje, die dienen zich na verloop van tijd vanzelf aan. Dit werkt trouwens (volgens mij) ook andersom, dus in positieve zin, dat je bepaalde dingen die je eerst niet opmerkte bij een gitaar steeds beter gaan bevallen. Volgens mij geldt in het algemeen: in de winkel klinkt en speelt alles fantastisch, want het is nieuw, en jij wilt heel graag iets kopen. Als voorbeeld: iets waar ik ook vaak ben ingestonken is dat ik bij het testen vond "deze gitaar speelt veel soepeler en lichter dan die van mij", maar als ik er dan mee thuis kwam bleek dat die nieuwe gitaar wel netjes gestemd stond, dat wil zeggen, de snaren onderling, maar bijvoorbeeld een toon lager dan de concertstemming, dus nogal logisch dat hij dan qua snaarspanning lichter aanvoelt en speelt. Ik heb eigenlijk nooit vast kunnen stellen of dat een handig verkooptruukje is, of dat dat toeval is, maar ik heb het meerdere keren meegemaakt.
Moraal van het verhaal: die paar maanden proeftijd die jij als oplossing noemt kan uiteraard niet, want dan hangen op den duur alle muziekzaken in Nederland vol met "nieuwe" gitaren die al een paar maanden bespeeld zijn (en die wil jij ook niet meer (by the way, wat ik ook nooit deed is testspelen op een testmodel dat daar speciaal voor hing, en dan een nieuwe uit de doos meenemen, ik kocht altijd het exemplaar waarop ik gespeeld had, beschadigd of niet)), maar wat ik op den duur deed is een nieuwe gitaar kopen zonder de oude daarop in te ruilen, en na een paar maanden besluiten of je 'm houdt, of toch weer verder zoekt, en dan óf de oude óf de laatste nieuwe inruilen op weer een ander exemplaar.
By the way: als ik je posts zo lees moet je die Taylor gaan halen ;) (en dan dus een paar maanden thuis proberen, en dan kijken wat je wilt, want zo'n besluit komt op die manier namelijk automatisch naar boven).

Groet, Jan.

Ernest01
3 december 2015, 22:49
Jan, dat heb je geweldig samengevat.

Verdient een sticky voor iedereen te gebruiken, die een nieuwe gitaar wil kopen wat mij betreft.

Rooker
3 december 2015, 23:47
Joost:
Ik zal dat in de winkel gewoon even moeten testen denk ik. Mijn Yamaha klinkt met zijn (systeem) erg plat uitversterkt. Wat je zegt, voor beetje akkoorden leuk maar je krijgt nooit dat warme akoestische gevoel en diepte in het geluid als zonder versterking. Er moest echt nog een microfoon voor. misschien is dat in de loop der tijd wel sterk verbeterd. Mijn Yamaha is 22 jaar oud :-)..

Jan:
Inderdaad bedankt voor je uitgebreide uitleg. Wat wel apart is, jij hebt het over een V hals. Maar het huidige model heeft een C hals. Dat is kennelijk veranderd. Waar ik ook erg van gecharmeerd ben is het versterker gedeelte. Deze heeft 2 microfoons die je kunt blenden. Dat is een stuk uitgebreider dan de Fishman (volgens mij). Verder heeft de gitaar erg mooie details! Alleen geen koffer en deze is volgens mij ook niet te krijgen.

De Guild is ook een plaatje maar met spruce top en Fishman Euro 819,-. Weer een stuk duurder dus.

Ja... De Taylor moet het worden. Met die gedachte ging ik eigenlijk wel naar huis:seriousf: Maar om terug te komen op die langer termijn. Dat de gitaar niet goed omgaat met bands en met tapping kan me wel eens erg gaan irriteren. De korte mensuur speelde voor nu lekker maar ga ik op langer termijn niet de weg kwijt raken omdat het anders is als mijn strat. Bijvoorbeeld vooral tijdens optredens waar ik ze beide gebruik. De Guild en Epiphone hebben beide ook 25.5". En wat Joost eerder al aangaf geloof ik. Ik ga eigenlijk ook het liefst voor het instrument wat geheel massief is. Bij die Tayler is alleen maar de top, hals en brug van echt hout. De hals van sapele wat dacht ik goedkope mahony is. Toch is hij mooi en klinkt hij goed maarja. De Guild is mooier en volgens mij is de Epiphone helemaal een kunst stukje.

Rooker
5 december 2015, 18:23
Vandaag weer een testmiddagje gehad. Wat Martin's, Sigma's en 2 Taylors waaronder nogmaals de SG Mini.

Nou deze laatste viel gelijk af. Kon er nu helemaal niet mee uit de voeten. Hoger op de hals zitten de frets veel te dicht tegen elkaar. Wat ook wel eens leuk was bij deze winkel is dat er meerdere mensen zaten te proberen. Dus nu kon ik heel erg goed horen dat bijvoorbeeld de andere gitaren door hun voormaat misschien niet harder klonken maar wel veel voller en dan bleef er van de gs mini niet veel over.
De Sigma's. Heb er een paar vast gehad van verschillende maten. Dreadnoughts en 2 OOO's. Prijzen varierent tussen 500 en 800. Heel mooie gitaren met een redelijke afwerking. Redelijk zeg ik want vooral bij de iets goedkopere vond ik de inleg er echt goedkoper uit zien. Binding was prima in orde maar hals body verbinding kon netter en de inleg op de hals was bij de goedkopere belabberd. Als je het zo slecht uit freest zo'n sneeuwflok maak het dan gewoon rond. Ik had natuurlijk tussendoor ook wat andere merken vast en vond de Sigma's in vergelijk ook echt een beetje chinees aanvoelen. De, ik meen DR48? een wat duurdere meen 750 die kon me wel bekoren. Had een mooi vol geluid en speelde behoorlijk prettig. Deze had echter zoveel bling bling. Parelmoer rond de halsverbinding en hele protserige op de toets. Nee, niets voor mij. De OOO48 speelde en klonk ook erg lekker. Alleen ook veel parelmoer. Heel lekker te bespelen met de vingers alleen denk ik niet zo geschikt voor plectrum. Dit model is wel erg comfortabel en handzaam zonder te veel op tone in te boeten. Want ik lijk qua tone toch steeds weer bij een Dreadnought uit te komen.
Toen een Martin opgepakt. Meen een OOO en een Dreadnought met cut. Allebei van de (goedkope) serie. Geloof dat het enige dat hout aan de gitaar is het bovenblad is. Tsja, het legendarische merk.... Gewoon de lekkerst bespeelbare gitaar die er bij zat. Allebei bleven ze goed overeind qua bas en trebles, ook de OOO had voldoende power. Toch mis je wel iets wat een gitaar van echt hout wel heeft. Een bepaalde levendigheid die een gitaar van hout vooral in de loop der jaren steeds meer krijgt. Deze gitaar koop je puur als je veel optreed met het ding en gewoon een tank wil met consistente tone. Ik word niet warm van deze gitaar van Quickstep laminaat met als binding een V groef en een toets van geperste kranten. Hij klonk en speelde echt goed kan niet anders zeggen maar ik realiseerde me dat gevoel en geur Enzo zeker net zo belangrijk is. Ik zou hem nooit kopen.
Jammer dat ze de Epiphone masterbilts niet hadden.

jantjec
5 december 2015, 23:07
Rooker ik weet niet of het ook in Nederland voorkomt... in Belgie, in Leuven, heb ik steeds een gitaar kunnen kopen die ik binnen 30 dagen terug kon brengen en 100% geld terug zou krijgen ofwel binnen 365 dagen inruilen en een iets duurder (minimaal +1€) instrument kopen ook weer met dezelfde mogelijkheden, ook actie- instrumenten, 2dehands ook, mochten op die basis gekocht worden.
Zo ben ik uitgekomen op de gitaar die het best bij me past.

jplm
6 december 2015, 08:22
Hij klonk en speelde echt goed kan niet anders zeggen maar ik realiseerde me dat gevoel en geur en zo zeker net zo belangrijk is. Ik zou hem nooit kopen.

Toen ik dit las moest ik meteen denken aan een interview met de directeur van Martin dat ik jaren geleden las in een gitaarblad. Het ging (toen al) over het milieu, over het gebruik van zeldzaam wordende houtsoorten door gitaarbouwers, en dat Martin langzaam begonnen was met het gebruik van en onderzoek naar alternatieve materialen. En wat die directeur toen letterlijk zei: "als ik daar met mensen op bijvoorbeeld een beurs over spreek zeggen ze vol bewondering dat wij goed bezig zijn met die materie, maar vervolgens rénnen ze de beurshal uit, op weg naar de gitaarwinkel, om vlug nog een Martin te kopen van écht hout". En zo is het maar net, vrees ik. Natuurlijk altijd zéér bezorgd over het milieu, maar nu effe niet :soinnocent: ;) .

Groet, Jan.

Rooker
6 december 2015, 12:23
Tsja.. Ze kunnen toch zelf ook nieuwe bossen aanleggen? Schijnt Tayler ook te doen. Viel echt op dat bijvoorbeeld de halsbevestiging slordig was zaten bij het bevestigingsstuk precies onderkant toets echt kiertjes. Bij alle 5 geteste exemplaren. De Taylers in zelfde prijsklasse zien eer veel netter uit. Echt veel beter. Dat geld niet voor de klank en bespeelbaarheid. Dat is natuurlijk smaak maar objectief :-) gezien maakt dat niet veel. Ik had voorkeur voor de Martin want deze klinkt imo voller. Het laminaat van de Taylor vind ik alleen mooier. En... Nog een houten hals en ebben toets!
Conclusie... De Guild wint voor mij Nogsteeds!! Ik zou alleen nog zo graag zo'n Epiphone mb proberen en eigenlijk ook de Yamaha AC3