PDA

View Full Version : Gitaar importeren Jackson pro soloist sl2q red



wanna1
22 november 2015, 11:36
Heu,

Ik heb de keuze gemaakt voor een Jackson pro soloist sl2q of sl2 satin black.
Helaas is deze nergens meer te krijgen in de EU dus heb ik besloten om deze te importeren uit de USA.

1. Hebben jullie opties voor bekende (online)shops in de USA?

2. Wat zijn jullie ervaringen met verzendkosten en verzendopties vanuit de USA? (ik ben op de hoogte van invoerrechten en btw etc.)

3. Of weet iemand van jullie iemand die een sl2q red of sl2 satin black wil verkopen?

arjanb01
22 november 2015, 11:46
Weliswaar geen zwarte maar deze zou ik meteen kopen, beetje afdingen op 800 eu en dan ben je veel goedkoper uit:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m977869530-jackson-usa-select-soloist-sl1-asb-amber-sunburst.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

D3nnis
22 november 2015, 11:48
Weliswaar geen zwarte maar deze zou ik meteen kopen, beetje afdingen op 800 eu en dan ben je veel goedkoper uit:


Is het realistisch dat je €400,- afdingt op een vraagprijs van €1250,-?
Ik ken de huidige markt niet zo goed, maar een usa soloist kost al gauw meer dan €2500,- nieuw, en dan is €1250,- nog geen absurde vraagprijs?

arjanb01
22 november 2015, 12:02
Voor 1250 raak je die echt niet kwijt, gezien het enorme aanbod van strats en superstrats. Er staat ook een valley arts standard pro uit de gouden tijd van valley arts, ook nieuw destijds meer dan 4000 gulden, en je mag al blij zijn dat die voor 900 weggaan.

D3nnis
22 november 2015, 12:09
Ik zal het ongetwijfeld verkeerd zien, ik ben overigens ook een slechte handelaar, maar als een usa soloist voor 800,- weg moet gaan (ter vergelijking, een lp traditional zie ik nogal eens voor veel meer1500,- op marktplaats staan terwijl die nieuw een paar jaar terug nog geen 1800,- waren), dan zou ik als ik die verkoper was, het ding liever in de kachel pleuren dan een ander zijn plezier gunnen en die gitaar voor dat bedrag weg doen :D
Maar ja, proberen kun je het altijd..

arjanb01
22 november 2015, 12:20
😂 in de kachel pleuren kost nog meer geld, want je verstookt hout 🙈
Les Pauls zijn populairder en er staan er weliswaar ook veel maar verkopen makkelijker, dan Floyd rose strats, met uitzondering van de mm luke 1, die gaan echt wel voor meer dan 900 weg.

zjanke
22 november 2015, 12:21
Antwoord (eigenlijk een vraag) op vraag 2: Hoe snel moet je gitaar hier zijn, want dat maakt nogal wat uit voor de prijs. Er zijn verschillende grote transporteurs die ook budgetopties hebben. Enige verschil is dat het expressmateriaal voorrang krijgt. Vliegtuig vol? dan blijft je gitaar een dag staan...
Denk aan een goede verzekering, als je op je verzekering een paar tientjes wil besparen dan heb je problemen als het fout gaat en daar is nu juist die verzekering voor.

wanna1
22 november 2015, 13:04
Antwoord (eigenlijk een vraag) op vraag 2: Hoe snel moet je gitaar hier zijn, want dat maakt nogal wat uit voor de prijs. Er zijn verschillende grote transporteurs die ook budgetopties hebben. Enige verschil is dat het expressmateriaal voorrang krijgt. Vliegtuig vol? dan blijft je gitaar een dag staan...
Denk aan een goede verzekering, als je op je verzekering een paar tientjes wil besparen dan heb je problemen als het fout gaat en daar is nu juist die verzekering voor.

snelheid maakt niet uit, mag best 3 weken duren.

wanna1
22 november 2015, 13:06
Weliswaar geen zwarte maar deze zou ik meteen kopen, beetje afdingen op 800 eu en dan ben je veel goedkoper uit:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m977869530-jackson-usa-select-soloist-sl1-asb-amber-sunburst.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Deze was ik ook al tegen gekomen. Voor deze gitaar zou ik best nog wel een paar centen over hebben, echter 1250 is me teveel.
Niet omdat ie het niet waard zou zijn, meer omdat het niet helemaal mijn setup is. En of het nou een USA is of niet, dat maakt me niet zoveel uit.
Ik heb de verkoper gemaild, in afwachting van reactie.

zjanke
22 november 2015, 13:07
In dat geval even goed navragen bij de shops of ze deze opties willen/mogen/kunnen gebruiken en hoe het dan zit met verzekeringen. Zeker als ze vaak versturen en afspraken hebben met vervoerders kunnen daar beperkingen of kansen in zitten.

Andere vraag: Als ze in de US leverbaar zijn, is er dan helemaal geen mogelijkheid voor een dealer hier om er een te bestellen?

wanna1
22 november 2015, 13:20
In dat geval even goed navragen bij de shops of ze deze opties willen/mogen/kunnen gebruiken en hoe het dan zit met verzekeringen. Zeker als ze vaak versturen en afspraken hebben met vervoerders kunnen daar beperkingen of kansen in zitten.

Andere vraag: Als ze in de US leverbaar zijn, is er dan helemaal geen mogelijkheid voor een dealer hier om er een te bestellen?

Het zijn de laatsten uit een serie, geloof me ik heb alles afgezocht. Het lijkt alsof ze in de USA nog op meerdere sites te koop staan.
Na mail met Jackson blijkt dat ze niet meer gemaakt worden. Het lijkt alsof Jackson overgaat op een andere uiterlijk gitaar.

arjanb01
22 november 2015, 15:01
Deze was ik ook al tegen gekomen. Voor deze gitaar zou ik best nog wel een paar centen over hebben, echter 1250 is me teveel.
Niet omdat ie het niet waard zou zijn, meer omdat het niet helemaal mijn setup is. En of het nou een USA is of niet, dat maakt me niet zoveel uit.
Ik heb de verkoper gemaild, in afwachting van reactie.

Ben benieuwd. Heb je een voorstel voor 800 euro gemaild?
Misschien dat jullie uiteindelijk op 900 of 1000 uitkomen. Mooie prijs voor deze gitaar. Volgens mij is die sl1 een mindere versie dan de sl2?

Outrage
22 november 2015, 19:30
De SL1 heeft gewoon een andere pickupconfiguratie dan de SL2, hoor. Helemaal niet minder.

wanna1
25 november 2015, 22:56
Ben benieuwd. Heb je een voorstel voor 800 euro gemaild?
Misschien dat jullie uiteindelijk op 900 of 1000 uitkomen. Mooie prijs voor deze gitaar. Volgens mij is die sl1 een mindere versie dan de sl2?

Dank je Arjanb,

Heb deze zojuist gekocht en opgehaald
zo blij als een haas

wanna1
25 november 2015, 23:01
De gitaar is bijna als nieuw, geen fretwear en geen lelijke butsen.
Ik ga hem even opnieuw afstellen en de tremolo vastzetten, zodat ie allen nog maar kan diven.
Dan heb ik er weer een fijne gitaar bij.

munkie
26 november 2015, 14:30
Photeaux! :cheerup:

wanna1
26 november 2015, 15:06
Photeaux! :cheerup:

Een uitgebreide foto sessie komt er aan.
Ik ga hem morgen eerst afstellen en oppoetsen, vrijdagavond ga ik spelen, zaterdag ga ik vissen, 's avonds weer spelen en zondag zal ik hem eens fotograferen.

Fryslan boppe

almarvk
26 november 2015, 15:19
Dan ben ik toch wel benieuwd voor welke prijs je 'm hebt opgehaald! :)

arjanb01
26 november 2015, 15:23
Dank je Arjanb,

Heb deze zojuist gekocht en opgehaald
zo blij als een haas

Goed geluisterd naar de Baas 😋😉
Het is dat ik allergisch voor floyds ben, maar die gitaar is top afgewerkt en ziet er met die maple top mooi uit! Have fun, mate 👍

wanna1
26 november 2015, 15:42
Dan ben ik toch wel benieuwd voor welke prijs je 'm hebt opgehaald! :)

Arjanb zijn schatting was exact juist
Ik had niet gedacht dat er nog zoveel van de prijs af kon en het is dan ook wel een koopje vergeleken met andere SL1 s die er te koop staan.
Maar ik zie het ook wel eens aan mezelf. Soms wil gewoon ergens vanaf en door naar de volgende.
En het hangt er bij mij ook vanaf hoe je benaderd wordt en wie de koper is.
deze meneer heeft een marge van 24% aangehouden. Zelf zit ik vaak rond de 15 a 20 % van de vraagprijs.

arjanb01
26 november 2015, 16:01
Goeie deal!
Superstrats doen gewoon rond de 900 max, zeker als je regelmatig rondloert op mp. Tuurlijk heb je eigenwijzen op mp die doodleuk 1500 vragen, maar dat kan tegenwoordig gewoon niet meer. Zeker als je ziet wat gitaren met die specs in de winkels tweedehands kosten.

wanna1
26 november 2015, 17:15
Goeie deal!
Superstrats doen gewoon rond de 900 max, zeker als je regelmatig rondloert op mp. Tuurlijk heb je eigenwijzen op mp die doodleuk 1500 vragen, maar dat kan tegenwoordig gewoon niet meer. Zeker als je ziet wat gitaren met die specs in de winkels tweedehands kosten.

Toch lijkt het mij behoorlijk aan de goedkope kant.

Ter vergelijking een Fender USA strat kost nieuw vanaf +- 1100,- euro ik heb mijn originele afgeragde jaren 90 strat vorig jaar verkocht voor 575,- (ik denk als ik iets langer had gewacht nog net iets meer had kunnen krijgen) ongeveer de helft dus.

De Jackson SL1 kost nieuw tussen de 2500,- en 3000,- euro, nu 16 jaar later (bijna nieuwstaat) voor 950,-.
Ik moet zeggen dat ik er nog niet bewust eerder voor heb geshopt, maar voor deze gitaar leek mij 1300,- tot 1500,- geen onredelijke prijs, alleen dat was mijn budget niet. Daarom heb ik er niet bewust naar gezocht. Totdat je me geadviseerd had om eens contact op te nemen.

Het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak. Daarbij de foto's op MP waren niet van top kwaliteit. Meestal valt een gitaar oid tegen. Deze keer was het andersom, de gitaar was mooier dan op de foto.

Joost de Ruig
26 november 2015, 18:15
Een usa Strat is waardevaster dan een superstrat. Die laatste zit toch in een nichemarkt en de grootste afschrijving is, net als bij een auto, voor de eerste eigenaar.

wanna1
26 november 2015, 18:57
Een usa Strat is waardevaster dan een superstrat. Die laatste zit toch in een nichemarkt en de grootste afschrijving is, net als bij een auto, voor de eerste eigenaar.

Dat een strat waardevaster is geloof ik wel en dat de jackson zich in een nichemarkt bevindt is ook waar, maar dan wel aan de luxe kant.

Het instap model is voor velen een vw golf of een opel (vooruit peugeot en toyota mogen ook meedoen)
Als we het dan over een jackson hebben vind ik de vergelijking qua aanschaf en kwaliteit met een bmw, Mercedes of Audi. Tuurlijk is dit persoonlijk, maar als je een beetje in muziekland kijkt kun je er iig geen daihatsu, fiat, kia of suzuki van maken.
(let wel: ZONDER IEMAND VOOR DE KOP TE STOTEN)

Als ik een bmw verkoop heeft die relatief toch zeker geen slechtere afschrijving dan een vw. bmw's lijker vaker liefhebbersauto's.
Daarentegen beginnende automobilisten kennen wel het merk BMW en beginnende gitaristen niet per definitie het merk jackson.

Dus het is allemaal wat tegenstrijdig.

En dan toch even een MENING, weliswaar uit ervaring:
Net zoals dat de meeste vw's simpele oninteressante vervoermiddelen zijn,
zijn de meeste standard usa strats natuurlijk simpele, oninteressante maar doeltreffende gitaren.

Och had ik dit maar nooit gepost.

Dan is het maar net wat de gek er voor geeft.

arjanb01
26 november 2015, 19:07
BMW schrijft af als een gek, in 3 jaar tijd ben je meer dan de helft van de nieuwwaarde kwijt, zeker als je het hebt over de 1,3 of x3 of x5 serie. Kleine auto's zoals de fiesta en de ka, of FIAT 500 schrijven in verhouding veel minder af, en zijn tweedehands relatief duurder dan die grote bakken.
Voor 10k heb je een 6 jaar oude Mercedes c200, nieuw is die meer dan 40k.

wanna1
26 november 2015, 19:20
BMW schrijft af als een gek, in 3 jaar tijd ben je meer dan de helft van de nieuwwaarde kwijt, zeker als je het hebt over de 1,3 of x3 of x5 serie. Kleine auto's zoals de fiesta en de ka, of FIAT 500 schrijven in verhouding veel minder af, en zijn tweedehands relatief duurder dan die grote bakken.
Voor 10k heb je een 6 jaar oude Mercedes c200, nieuw is die meer dan 40k.

Daarom zeg ik ook relatief. Alleen de curve van een vw golf en een bmw ontlopen elkaar niet veel en zeker niet in negatieve zin voor bmw. Een golf is na 3 jaar ook veel minder dan de helft waard, net als de bmw.
Echt kleine auto's zijn idd waardevaster en blijven lang duurder.
Maar om dan te zeggen dat een usa strat een kleine auto is, dat durf ik niet.

Maar goed dan weer appels met peren vergelijken, ik weet het niet. (ik lust ze beide niet)

D3nnis
26 november 2015, 19:20
Die kleine auto's zijn zelfs zo duur, dat toen wij er een gebakje bij moesten/wilden hebben het eigenlijk interessanter was om zo'n ding (Citroën C1 in dit geval) nieuw te kopen ipv tweedehands.

munkie
27 november 2015, 14:29
BOT: Floyd Rose trems zijn uit de mode. Ibanez RG of S serie zelfs Fujigen Japan kan je voor een prikkie kopen op MP.

arjanb01
27 november 2015, 15:00
Het blijft iets uit de eighties inderdaad.
De enige Floyd rose gitaren die nog een beetje wat opleveren zijn de luke 1 en de valley arts custom pro, die sunburst versie van die lukather versie. Erg mooie gitaar trouwens, die af en toe tweedehands voorbijkomt voor rond de 2K.

D3nnis
27 november 2015, 18:08
Maar losse Floyd rose onderdelen zijn dan weer niet heel goedkoop...

arjanb01
27 november 2015, 18:17
Gewoon met stoptail bruggen spelen, is goedkoper ! 😂

D3nnis
27 november 2015, 18:27
Makkelijker met andere stemmingen en zo ook. Maar ik vind de feel van een Floyd wel prettig (en natuurlijk spijt dat ik mijn fender Floyd rose strat ooit verkocht heb...Heb nu maar 1 gitaar met Floyd, de Morse Y2d).

arjanb01
27 november 2015, 18:29
Die morse is ook gaaf! Maar Floyds, nee onpraktisch als er een snaar breekt en wen hoop gedoe met afstellen zeker als je om de 6 tot 8 weken nieuwe snaren moet spannen, omdat je regelmatig speelt zoals ik.

D3nnis
27 november 2015, 18:39
Bij een zwevende Floyd is dat wel drama ja. Ik heb hem dive only, met een D tuna op de lage E. Werkt wel mooi.
Zit eigenlijk te denken om eens een soort vleugelschroefjes te kopen of maken, zodat je gereedschapsloos de toplock los kunt maken. Geen idee waarom ik dat nog niet eerder gezien heb.

Jasper.
27 november 2015, 19:46
Ik vind een floyd juist erg fijn. Als je er dezelfde snaren op zet hoef je helemaal niet zo heel veel af te stellen. Plus met een goede floyd hoef je haast nooit te stemmen. Die van mij zat laatst 3 weken in de koffer en toen ik hem eruit haalde kon ik zo weer verder spelen.

Jasper.
27 november 2015, 19:48
Zit eigenlijk te denken om eens een soort vleugelschroefjes te kopen of maken, zodat je gereedschapsloos de toplock los kunt maken. Geen idee waarom ik dat nog niet eerder gezien heb.

Zijn sleuven in de toplock boutjes dan niet een beter idee? Als je een stevig plectrum gebruikt kun je ze daarmee losdraaien. Ziet er net wat mooier uit denk ik. De boutjes kunnen wel eens wat te dicht bij elkaar zitten voor vleugeltjes ben ik bang.

D3nnis
27 november 2015, 19:53
Goed idee! Stom dat ik daar nog niet aan had gedacht.

Vwb ontstemmen, ik heb eigenlijk net zo veel problemen vwb ontstemmen met een Floyd als met een goede vintage trem. Het meeste waar ik last van heb is ontstemmen door andere temperatuur (tijdens een optreden wordt de gitaar en dan met name de snaren warmer, dus alles strakker draaien. Volgende dag is de gitaar weer "koud" en alles staat te hoog)

wanna1
27 november 2015, 20:34
Ja laten we even ouwehoeren over tremolo's
Ik ben alleen bekend met Schaller, Kahler en Floyd Rose tremolo's.

De Floyd Rose heeft wat mij betreft een goede feeling.
De Kahler voldeed ook maar de rolletjes bleven na lange tijd wel eens vast zitten.
De Schaller is volgens mij een kopie van de Floyd Rose, nadeel is dat het chroomwerk al hier en daar wat aangetast is.

Ik vind een zwevende trem lastig dus heb ik ze allemaal zo gezet dat ze alleen nog maar kunnen diven.
Als er een snaar breekt heb ik geen last van een ontstemde gitaar.

Vanmiddag heb ik de Brug van de SL1 ook op alleen diven gezet, veren iets aanspannen zodat ie bij het opdrukken net niet omhoog komt en klaar.

Ik wil me graag meer verdiepen in tremolo's bestaat er een top 10-tje of zoiets?

D3nnis
28 november 2015, 08:15
Ik vind een zwevende trem lastig dus heb ik ze allemaal zo gezet dat ze alleen nog maar kunnen diven.


Ik ook, maar als ik in de band niet (zo vaak) hoefde te wisselen tussen normaal en drop D, dan ging ie mooi zwevend (de toon even vergetend, want plat op de body klinkt beter vind ik). Natuurlijk kan ik steeds ban gitaar wisselen voor normaal en drop D, maar we wisselen zo vaak, dat haalt de vaart er nogal uit.





Ik wil me graag meer verdiepen in tremolo's bestaat er een top 10-tje of zoiets?

Geen idee, ik ken denk ik niet eens 10 verschillende.
6-point trem fender style
2-point trem fender style
Floyd
Kahler
Bigsby
Stetsbar
Parker Fly trem (geweldig fijn ding. Op de oude Fly tenminste, niet met losse veren, maar met een bladveer).

postbus31
28 november 2015, 09:34
Ik ook, maar als ik in de band niet (zo vaak) hoefde te wisselen tussen normaal en drop D, dan ging ie mooi zwevend (de toon even vergetend, want plat op de body klinkt beter vind ik). Natuurlijk kan ik steeds ban gitaar wisselen voor normaal en drop D, maar we wisselen zo vaak, dat haalt de vaart er nogal uit.





Geen idee, ik ken denk ik niet eens 10 verschillende.
.......).
........ Bigsby, Vibrola en natuurlijk die maffe gevallen op Jazzmaster en Mustang 😏

Joost de Ruig
28 november 2015, 09:48
Gibson had op de SG nog een tremelo die je niet op en neer bewoog, maar heen en weer. Zie bv de SG van Billy Gibbons. Staan cool, maar staan ook vaak uitgeschakeld :) :)

Brum
28 november 2015, 12:31
Da's sowieso op een SG redelijk zinloos. Met die zwabbernekjes kun je bijna divebombs maken.:crazyhappy:

Orpheo
28 november 2015, 15:28
Leuk idee voor een artikel!